Anotace: Autoři milí čtěte, pokud správně psát chcete.
Sbírka: Editorovy zápisky
K uměleckému vyznění díla - jako fejeton by to taky nevypadalo špatně;)
04.04.2009 17:19:00 | ziriant
jsem moc ráda, že jsem objevila někoho, kdo nás takto poučuje a vlastně i vychovává...určitě si vezmu z tvých svkělých rad poučení...dík moc :-)...
07.09.2007 17:08:00 | arya
Také dělám při psaní různé chyby a často i překlepy. Super, málokdy člověk najde pomocnou ruku. Jak se říká: "Pomož si sám a pánbůh ti pomůže!" Autor by neměl příliš spoléhat na to, že mu někdo opraví chyby za něj! Díky.
06.07.2007 15:20:00 | otesánek
Je fajn, že jste to takhle pěkně shrnul, už mě unavuje tohle pořád opakovat přátelům, kterým se snažím pomoct :) Příště je na tohle dílko odkážu :)
Myslím, že každý, kdo má aspoň trochu hlubší zájem o veřejné prezentování svých výplodů, by si něco takového měl přečíst :)
30.05.2007 20:20:00 | Emis
Brouzdal: Problém dvou interpunkčních znamének je dost složitý a pravidla, která mám k dispozici, jej pořádně nerozebírají. Pouze orientačně pár příkladů:
Tečka před závorkou (věta v závorce) nebo za závorkou (ostatní případy) se píše. Tečka za větou ukončenou pomlčkou se nepíše. Pokud věta končí zkratkou, píše se jen jedna tečka.
U doplňků vyjádřených přechodníky jsou možné obě varianty, tedy s oddělením čárkou i bez čárky.
Co se týče tvrdé mezery, zde jde již o problém konkrétní implementace textového editoru, obecně (třeba zde na Literu) pevné mezery podporovány nejsou, takže při formátování textu může být předložka na konci řádku. Není to hezké, ale co naděláme.
14.11.2006 11:12:00 | Pavel D. F.
Jsem rád, za tuhle malou lekci. Taky bych rád věděl, jak vyřešit problém dvou interpunkčních znamének tzn. například dvou teček - zkratka plus konec věty.
Co mi v textu chybělo a chtěl bych přidat, je oddělování předložek tvrdou mezerou, aby jimi nekončil řádek. Některé programy to myslím zvládají sami ne? A ještě bych se chtěl zeptat, jak je to s přechodníky? Kdy se oddělují a kdy ne?
13.11.2006 18:53:00 | Brouzdal
Doriana: Ano, ledacos jsme se učili jinak, než je tomu dnes. Podle "Pravidel 1993" je právě spojení Brno-město výslovně uvedeno jako příklad spojovníku, u kterého se mezery nepíší. Jestli to dobře chápu, tak to souvisí s poznámkou, že jde o místní jméno či název. V Brně to holt bude název místní části, kdežto třeba Prostějov - sever se bude psát s mezerami, protože žádná taková místní část není. I když, kdo ví, existuje dálniční křižovatka Prostějov-sever, která se tak jmenuje...
29.10.2006 09:52:00 | Pavel D. F.
Bravurně zpracované - měla bych však jednu poznámečku ke vzdělávání z pravidel.
Na střední škole do nás profesorka 'korespondence' tloukla dokola, že pomlčka v názvu měst se zpravidla mezerami odděluje. Vyjímkou je například Frýdek-Místek, kde pomlčka je součátí názvu jednoho města. V přípradě Brno - Město by se tak činit nemělo, neboť 'Město' je pouze bližší určení části Brna.
Já nekafrám, ale poslouchala jsem to tři roky, tak se to snažím zužitkovat. Klidně mně zastřel. Jsem na značce a na hrudi mám černý terč.
PS: Dík za tvou práci. D.M.
28.10.2006 23:09:00 | Doriana Marková
Jelikož nevidím, a tak mi většinu textu předčítá syntetický hlasový výstup, některé věci z oblasti typografie mi unikají: slyšel jsem, že není vhodné psát vedle sebe např. tečku a čárku. Jak by se tedy dala řešit situace, kdy nakonci věty potřebuji použít zkratku typu: atd. apod.? Jistě ses s tím v nějaké knize setkal.
Děkuji za radu.
23.09.2006 11:02:00 | Zahir
Super, že se taky někdo odhodlal napsat teoretický text o psaní. Určitě bych uvítala něco o pravopisných chybách (doporučila bych to pak jako povinnou četbu i některým mým přátelům). :o) Hodně zdaru!
06.09.2006 07:29:00 | Sokolička
Tohle je fajn, protože i když se snažím podobných chyb vyvarovat, sem tam něco "ulítne". Navíc mám možnost zjistit, jestli to co dělám, dělám dobře.
03.08.2006 15:53:00 | Elwig
děkuji....protože mě psát strašně baví ale nemá mi kdo poradit uvítám všechny podobný články a taky komentáře, protože když se o chybách nedozvím, budu je dělat neustále, že?:-)
02.08.2006 20:01:00 | etelwenka
Já se češtinu nikdy neučil taže vše co jsi zde sdělil je pro mne nové. Budu se snažit držet tvých rad. Určitě mi to nepůjde jak by mnělo já se kvůli tomu jisto jistě nezastřelím. Možná, že to poslanci navrhnou když už i jako cyklista nesmím řídit kolo s jedním pivem a v případě, že spadnu musím dostat pokutu minimálně 1.000 až 50.000,-Kč To sem sice nepatří ale je to tak. Díky za komentář a měj se.
01.08.2006 11:52:00 | umělec2