POKROK

POKROK

Anotace: Nejsem staromilec, jen je mi líto, že příštím generacím zatím naše současnost nemá téměř co nabídnout, čeho by si jednou mohly vážit a co obdivovat. Zatím jsme všechny šance tak nějak pro..... Kde asi děláme chybu...?

 

POKROK

 

v krutém středověku

nechali konšelé

oslepit mistra Hanuše

aby už nikde jinde

nemohl postavit

tak skvostný orloj

 

dnes by konšelé

nechali v cinknutém

výběrovém řízení

zvítězit stavitele

poruchových přesýpacích hodin

za přemrštěnou cenu

nabobtnalou o provizi

poradenské věštírně

purkmistrovy sestřenice

 

mistr Hanuš

by nepřišel o zrak

jen o poctivou živnost

 

nezbyde po nás nic

ani legendy

už i tu sametovou

požírají moli

 

Praha, 25.11.2014

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=-bBsi2wV14w

 

 

Autor Amonasr, 06.01.2015
Přečteno 515x
Tipy 22
Poslední tipující: Robin Marnolli, Frr, Lioness, MARKO, Pamína, bogen, jitoush, enigman, knihomolka, Amelie M., ...
ikonkaKomentáře (52)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Jistě k zamyšlení, jen jsem si ale vzpomněla, že jsem kdysi četla takový příběh o auditu sbírky na národní divadlo. Ledacos zavane čas a doba se v dějepise začne jevit jinak...

06.01.2015 22:15:53 | A42

líbí

Tak to, že Národní divadlo platila z cca 95% německy mluvící šlechta se ví dávno, jen v učebnicích zůstávají ty líbivé lži. Takových příkladů jde najít spousty. Nebo jsi myslel něco jiného?

06.01.2015 23:04:37 | Tom Dvořák

líbí

Tak už nemusím googlovat, dík :-)

06.01.2015 23:10:36 | Amonasr

líbí

Takových věcí by se našlo. Masaryk, Sametová revoluce a role cinkání klíči,Hilsneriáda, Winton... To jen, co mě hned napadlo.
Češi rádi vykládají historii, aby z ní vysvitli různí idolové, nebo ideálně český národ hrdinně ;)

06.01.2015 23:29:22 | Tom Dvořák

líbí

To si budu muset vygooglovat... ;-)

06.01.2015 23:02:37 | Amonasr

líbí

... taky mi chybí ´pomalost´, krása a radost z detailu...

06.01.2015 21:57:55 | maryshka

líbí

Ale zrovna Ty nás tu jimi hezky obohacuješ, řekl bych... :-)

06.01.2015 22:12:31 | Amonasr

líbí

:)))ještě, že je to takové nenápadné, abych za to nemusela nějak platit.

07.01.2015 11:15:00 | maryshka

líbí

Komu...? :-D

07.01.2015 11:16:47 | Amonasr

líbí

:D komu platil Hanuš?

07.01.2015 11:43:47 | maryshka

líbí

Jo, to jsou ty platby, na které se už většinou reklamace nevztahuje... ;-))

07.01.2015 12:12:11 | Amonasr

líbí

i když princip vlastně zůstal zachován, že

08.01.2015 08:12:56 | maryshka

líbí

;-))

08.01.2015 10:17:10 | Amonasr

líbí

Celý svět je v úpadku. Nejen naše malá zemička. Přístup k informacím nás bohužel proti plánům neudělal chytřejšími. V online prostředí se místo vzdělávání navzájem utvrzujem v nebetyčným debilitách, neumíme si vážit hodnot a vyrábět autority, a když už se nějaká objeví, nahradíme jí "postavou z lidu". Jsem velmi zvědavý, kam až tahle krize dojde, každopádně mám z toho šílený strach.

06.01.2015 21:10:50 | Tom Dvořák

líbí

Souhlasím s Tebou, psal jsem tu o tom už mockrát – svět se globálně propojil a došel k nějakému kvalitativnímu zlomu, který zákonitě (už jen z ekonomických důvodů) musí nastat, i když si ten výsledný model ještě nikdo neumí dost dobře představit. Naprosto se shodneme, že v informacích se přímo topíme a zatím to vede spíš k chaosu než ke zmoudření. Na druhou stranu právě v té informační propojenosti vidím onen obrovský nevyužitý potenciál, který bude rozhodující v té příští nové kvalitě. Prostě se to musí ještě utřepat a něco se postupně vyrýsuje. Zárodky už myslím vidět jsou. Jen doufám, že to třepání nebude znamenat tak velké otřesy, že se z toho jen tak nevzpamatujeme. Věřím pořád v pud sebezáchovy i kolektivní moudrost lidí. Lidstvo ještě nikdy nemělo k dispozici tolik zdrojů, aby se relativně dobře mohli mít opravdu všichni – jen se tragicky špatně a nespravedlivě rozdělují... ;-)

06.01.2015 22:11:34 | Amonasr

líbí

Třeba se mýlím a je to jen otázka generační - třeba už naše generace bude umět s informacemi pracovat, nebo alespoň ta po nás. Zatím mám ale pocit, že mladé zajímá jen fotka jejich jídla a počet hashtagů pod příspěvkem na FB.

06.01.2015 22:47:22 | Tom Dvořák

líbí

Myslím si, že to bude mít spíš nějakou institucionalizovanou podobu, kdy budou vznikat různé iniciativy ke sdílení informací, sdružování lidí, globálnímu propojování, změně volebních systémů směrem k větší přímé demokracii apod. Ale sám si to už úplně představit neumím, právě proto, že jsem jiná generace. Tohle už fakt asi budou prosazovat mladší... :-D

06.01.2015 23:09:30 | Amonasr

líbí

To jo, některé části světa se mají sakra dobře. My máme to štěstí, že taky.

06.01.2015 22:25:30 | A42

líbí

Souhlasím, ve srovnání s jinými částmi světa se máme dobře, i když to 1% nejbohatších, co vlastní téměř 50% veškerého bohatství světa se má úplně nejlíp. Nebo 5% Američanů, kteří vlastní 63% bohatství USA. Ona právě ta nerovnováha plodí všechny ty otřesy, které dnes zmítají světem. Takže lebedit si, že se máme líp, než ta chudší část globálně tak propojeného světa, mi připadá trošku krátkozraké, protože dlouhodobě to prohlubování rozdílů asi nebude příliš udržitelné...

06.01.2015 22:44:01 | Amonasr

líbí

O lebedění nebyla řeč...
Ale nerovnováha myslím byla vždycky, možná by takový Činkischán (třeba) něco věděl.

06.01.2015 22:47:58 | A42

líbí

Čingischán ještě o globalizaci ale nic nevěděl, to je poměrně nová kvalita. Nerovnováha samozřejmě bude vždy, ale co je moc, to je moc. Každý nerovnovážný systém má tendenci se uvádět do rovnováhy, nůžky se nedají rozvírat do nekonečna, s tím se myslím musí počítat...

06.01.2015 23:01:00 | Amonasr

líbí

To jo. Uvádění nerovnováhy do rovnováhy je tu furt, teď je to větší fuška, ty přesuny hmoty pěkně planetárně. Holt jsme zrovna u toho.

06.01.2015 23:11:36 | A42

líbí

No právě :-)

06.01.2015 23:12:08 | Amonasr

líbí

Dobu si prostě nevybereme.

06.01.2015 23:14:14 | A42

líbí

Nějakou příští bych možná bral, kdybych moh, ale jinak jsem stejně raději v této, než nějaké, co už byla... :-D

06.01.2015 23:17:15 | Amonasr

líbí

Ber
to tak aspon maj molove co zrat a jestli me nesali zrak tak jsou lide
co nam maji co predat vim to ne jsem jednim clovekem ovlivnena natolik
ze vim ze je i vic takovych co nam neco krom dluhu predali ;-)

06.01.2015 21:03:12 | xoxoxo

líbí

I ty neco predavas dal v umeni a neva ze na literu nebo jinde jde o uhel pohledu a ty mi pak rikej za ja jsem pesimista :-D

06.01.2015 21:05:36 | xoxoxo

líbí

:-D Já ale fakt nejsem pesimista, jen nevidím důvod lakovat něco na růžovo... Chceme-li s věcmi pohnout, musíme se nejdřív pokusit je pojmenovat... Mně se absolutně nestýská po tom, co tu bylo předtím, vidím kolem sebe i řadu pozitivních věcí (Liter k nim patří taky), ale poezie a literatura nejsou od toho, aby korektně politicky či jinak vyvažovaly nebo dokonce nahrazovaly pozitivní propagandu – od toho jsou novodobí svazáci... ;-)

06.01.2015 22:09:31 | Amonasr

líbí

To ne ale přesto dobré umění vždy ovlivňuje lidi poselstvim kody smerem a ukazkou umelci jsou predvoj jdou s kuzi na trh a casto za to platili svobodou a na okraji spolecnosti ..je to o nas lidech ;-)

07.01.2015 07:44:07 | xoxoxo

líbí

Takze
Leonardo takovych lidi jako on vic tehdy doba byla magicka rodili se
geniove co predstihli cas a velci umelci co ovlivnili spoustu lidi
pozitivne vic nez vsiva politika darmozracu co bojuji uz jen za kresla
;-)

07.01.2015 07:47:27 | xoxoxo

líbí

A ver ze i tyto stranky jsou sledovany Velkym bratrem :-D

07.01.2015 07:48:29 | xoxoxo

líbí

Milá xono, úlohu umění vidím vpodstatě stejně jako Ty a řekl bych, že oba píšeme v tomto duchu, stejně jako řada dalších i tady na Literu, což je fajn... ;-)

A pokud jde o Velkého bratra, je mi jasné, že sleduje naprosto všechno a tam, kde se v nějaké frekvenci objeví klíčová slova, tak to i vyhodnocuje. Tak ať, je mi to jedno - není to žádná odvaha, co mi dnes může. Odvaha by to byla za minulého režimu, ale tam žádná veřejná fóra tohoto typu ani nebyla. Po hospodách nadávali prakticky všichni, leckde byly taky odposlechy, skoro všude informátoři, a to i mezi kamarády, ale většinou to prošlo, to by museli zavřít skoro celý národ. I když po probuzení z opice někdy člověku bylo chvíli ouzko :-D Přesto zejména v mé generaci leckdo zůstal přeopatrný, aby náhodou nahlas a veřejně nevyslovil vlastní kritický názor, je to v některých z nás tak zažrané, až je to někdy směšné. Ale mladých se to už naštěstí snad netýká, ti i tady na Literu vystupují naprosto svobodně a co je to autocenzura už asi ani nevědí - a to je nadějné i fajn :-)

07.01.2015 10:56:44 | Amonasr

líbí

Ano
mas pravdu mluvit se muze ale jen do te doby nez vis neco co meni
situaci z tlachani na neco v jinem levelu pak je to jine ver mi amone a jen
malo lidi jde az na samej okraj pravdy kde se
stinaj hlavy i dnes.. jen se dela ze se to nevidi ;-)

07.01.2015 11:16:35 | xoxoxo

líbí

S tím souhlasím - to už je jiný "level", než tlachání tady na Literu. Kde se nebezpečně kříží cesta "loutkářům", tam jde o krk a zcela nemilosrdně. Kde jde o velké prachy a moc, teče i krev a brodí se velkou špínou - tam už pak nastupuje jedině boží spravedlnost místo té pozemské... ;-)

07.01.2015 12:06:16 | Amonasr

líbí

To mi zní povědomě...že by pravda?...!

06.01.2015 21:02:10 | Robin Marnolli

líbí

;-)

06.01.2015 22:08:47 | Amonasr

líbí

"požírají moli" neúplatný zrak ...po té, co leckomu jej "dnešní včasnost" molích vytíratelů..vytřela..až do "rozkladu" ba dokonce "výmazu" /však ten vnitřní stejně nedotčen !/ a tomu úplatnému slepému zraku-co na požádání neuvidí- vytře prdel...:-D

06.01.2015 20:13:20 | Frr

líbí

Jiří, Ty to dokážeš nádherně podat - a ten závěr mě rozesmál, Ty umíš takovéhle paraboly jednak krásně rozklenout a jednak skvěle a řízně ukotvit, to je prostě neopakovatelné :-D

06.01.2015 20:20:16 | Amonasr

líbí

25 let je krátká doba z pohledu historie. Ono se to usadí a pročistí.
:)

06.01.2015 19:06:14 | MARKO

líbí

Ale dost dlouhá na to, aby se člověk začal trochu orientovat... ;-)

06.01.2015 19:09:02 | Amonasr

líbí

Orientace, motivace, komunikace, trocha provokace, národní hrdost, etika...to všechno nám tu docela chybí.

06.01.2015 19:23:09 | MARKO

líbí

Ano, ke kultivaci podobného mixu v demokracii je jedna generace málo, s tím souhlasím. Jen ti, co si od počátku mysleli, že budou stačit třeba jedna až dvě, už raději hovoří o třech až čtyřech. Ale kdybych byl pesimista, nepsal bych takové věci, protože by to nemělo žádný smysl. A já si stále myslím, že to smysl má a že třeba budou stačit jen ty dvě až tři. I tady na Literu se utvrzuju v tom, že ti nejmladší už snad nejsou tak cynicky sobečtí, případně rezignovaně apatičtí, jako dnešní zklamaná, rozčarovaná a poněkud bezradná střední generace, která přišla o ideály. Tohle ale nevztahuju k Literu, protože tady se přeci jen schází lidé z valné části citliví a nelhostejní, s jistým kulturním zázemím a tím pádem i rozhledem, což není typický vzorek běžné populace. P.S. Možná i tak trocha provokace...? ;-))

06.01.2015 20:02:55 | Amonasr

líbí

Myslím, že součástí naší národní kultury je remcání a stěžování ve veřejných zprávách. Jiné národy si takhle stěžují v hospodě ...a jenom občas. My toho máme plnou televizi a noviny. Všichni pak máme z toho depresi. ...
Místo abychom se dočetli o úspěších našich krajanů ve světě, čteme, že daní jinde. Našimi kulturními hrdiny jsou zloději.

06.01.2015 21:19:20 | MARKO

líbí

Souhlasím s tím, že mediální sféra hledá negativní informace i tam, kde by mohla nabízet pozitivní, o ty zkrátka nestojí, nepřitahují diváky a čtenáře. Mám s tím i osobní zkušenosti (stejně tak moje okolí), kdy vůbec nejde o politiku a nějakou investigativnost, ale prostě pouze o snahu vyrobit za každou cenu negativní informaci v politicky neutrální sféře, a to i za cenu vědomé manipulace s fakty a jejich záměrného zkreslování, nehledě k tomu že mladí reportéři a reportérky jsou většinou i odborně v oborech, o kterých „zasvěceně“ informují, zcela mimo mísu. Mimochodem, mediálně známí odborníci z mého okolí se shodují, že MF Dnes je v současnosti mnohem horší a neserioznější bulvár, než třeba Blesk – až tam to došlo. V TV je důležitější, jak reportérky vypadají, než co mají v hlavě. Negativní informace se dnes bohužel i ve veřejnoprávních médiích cení nejvíc a novináři jsou podle nich údajně i hodnocení (čím víc negativních, tím lépe hodnocený novinář).

Na druhou stranu marasmus naší dnešní společnosti je neoddiskutovatelný a nemůžou za něj novináři, ale zkorumpované „elity“. To na obranu novinářů, ač většiny z nich si pro jejich neprofesionalitu již stěží lze vážit. Ale z toho jsou nešťastní i ti profesionálně zdatní, kterých je taky ještě dost, protože jim tahle armáda nýmandů děsně sráží reputaci.

06.01.2015 22:08:27 | Amonasr

líbí

pokrok řídí buldozer...maskovaný za dětskou tříkolku...v případě historie je to naopak...

06.01.2015 11:55:40 | enigman

líbí

Tak jak to má potom vypadat... :-D

06.01.2015 13:55:03 | Amonasr

líbí

velmi povedená věc.. :) palec hore

06.01.2015 11:03:55 | Amelie M.

líbí

Díky :-)

06.01.2015 13:54:35 | Amonasr

líbí

...že by Kocourkov?...:-)

06.01.2015 10:48:25 | Jort

líbí

Asi tak nějak... ;-) Zrovna dnes ráno jsem v rádiu slyšel, že celková podpora zelené energie, kterou spolkne z převážné části fotovoltaický megapodvod, který byl promyšleně připraven našimi politiky a mnozí z nich na něm nadále profitují, dosáhne do roku 2030 biliónu korun, což je pro lepší představivost tisíc miliard anebo milion milionů. A to je jen jeden z mnoha tunelů, připomenu třeba letouny Casa, obrněné transportéry Pandur, Opencard, tunel Blanka, ProMoPro atd. Ten výčet by mohl být téměř nekonečný, prakticky na každé větší radnici mají i své vlastní kauzy. Až nám zase bude někdo někdy vykládat, na co všechno náš stát nemá, měli bychom vědět proč...

06.01.2015 10:59:26 | Amonasr

líbí

..nějaké barvité legendy o minulosti si historici opět vymyslí...a bude to. ;-)

06.01.2015 12:49:18 | bogen

líbí

:-D

06.01.2015 13:54:24 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel