Anotace: ...jak snadno může vzniknout pomluva...
Sbírka: Nezbednosti v domácnosti
V kuchyni, v horní prosklené skříňce, seděly vedle sebe tři bílé porcelánové přítelkyně. Každá byla jinak velká. Zdobily je barevné květy a drobounké kousky zlata. Vyhlížely do kuchyně náramně důležitě a nic jim neušlo. Největší byla konvička na kávu, s velkým elegantně zakrouceným ouškem, špičatým zobáčkem a krásnou pokličkou. Mlékovka a cukřenka byly mnohem menší než konvička, podobně zdobené.
Spolu zahálely už několik měsíců a nikdo si na ně nevzpomněl. Dlouhou chvíli si krátily povídáním a vzájemným pošťuchováním.
„Podívejte se na nůž! Už se zase válí mastný na kuchyňské desce“, říká mlékovka s odporem.
„My se takové špíny nemusíme bát. Jsme určeny pouze k čisté a hezké práci“, uklidňuje konvička.
„Ano máme velké štěstí“, říká mlékovka.
Cukřenka byla tichá, neposlouchala je a ve svém břiše přepočítávala hnědé kostky třtinového cukru. Běžte se podívat, zdali také vaše cukřenka říká tuhle básničku:
„Sladké kostky v sobě mám
na bílém stole tančívám.
Se lžičkou si povídám,
hrníček, ten dobře znám
do myčky s ním chodívám! „
„Konvičko, nezdá se ti ta cukřenka nějaká zamyšlená?“ brebentila dále mlékovka.
„Vůbec si s námi dnes nepovídá“, zamyslela se konvička a pokračovala : „Určitě zas počítá svoje kostky cukru a o nás si myslí, že neumíme do pěti napočítat“.
„Myslí si, že jsme hloupé!?“ zapištěla mlékovka.
„Nevím to jistě, ale připadá mi docela nafoukaná a přehlíží nás, nemyslíš?“ nadzvedla namíchle pokličku konvička.
„Cukřenka je hloupá, protože nemůže vědět, jaké to je, mít plné břicho horké kávy a mléka“ shodly se obě. Společně si zanotovaly:
„Teplé pití v sobě máme
na tácku se vyjímáme.
Jsme ozdobou na každém stole,
umíme být v jednom kole.
Dej si kávu anebo čaj,
písničku si k tomu hraj.“
Konvička se rozhodla celou věc dát do pořádku a promluvit si s cukřenkou. Vysvětlí ji, že takto to dál nejde. „Ty, cukřenko jedna namyšlená, nech toho! My dobře víme, že nás máš za hloupé a prázdné nádoby. Omluv se nám.” vyhrkla konvička.
Cukřenka se udiveně rozhlédla, protáhla ouško, zda dobře slyší a zatřásla kostkami. Roztřeseným a vylekaným hláskem se zeptala: „Co jsem to provedla?“ a měla pláč na krajíčku. Celý svět se s ní začal divně točit. Její nejlepší přítelkyně! Proč ji křivdí?
V tom nešťastném okamžiku se v kuchyni rozvířil hluk. Á, už je to tady! Vaří se káva a máme hosty. Dvířka od skříňky se otevřely a konvička, mlékovka i cukřenka nastupují do práce! Konec povídání a handrkování. Teď musíme ukázat, co všechno umíme. Jsme přece kamarádky. No řekněte, ne?