Anotace: Tohle jsem napsal po tom, co jsem si četl komenty a našel jsem komentář od Giny Rocy. Totálně mě rozdrtila :-D Ale aspoň vím k čemu je dobrá kritika. Aspoň mě nakopla a napsal jsem tohle. Takže Gino, tohle je pro tebe :) Ale i pro vás ostatní :)
Já pointu pochopila a opis surovosti v takovém případě možná nebyl nutný ale pomohl mi dotvořit si obraz o scéně a taky o veliteli, který "syna" nakonec zabil.
A snad bych ti dala dvě rady - dodržuj jednu osobu, která vypráví příběh! Buď 1.osoba (já) nebo třetí (vypravěč, který příběh vidí), ale nekombinuj je, ne v tak krátké povídce. Je to dost matoucí. A má druhá rada je - Z VLASTNÍ SKUŠENOSTI, abys pak nebyl nešťastný - važ si všech komentů, které dostaneš a neútoč na kritiky prudce, neboť můžeš dopadnout jako já mezi svýma kámoši (na Slovensku), kteří po mém jedném výbuchu vzteku již mé díla nečtou... (i proto teď píšu česky na tenhle server a jsem ráda, že mi sem-tam někdo nějaké to hodnocení nebo koment dá) :(( A u tebe by to byla škoda, neboť jedine čtenáři pomáhají autorům růst a zlepšovat se. ;))
18.08.2007 10:57:00 | lennerka
S tim prvnim komentem jsem to trochu přehnal a jenom bych ti dal za pravdu, že jsem ignorant. Dobře, pokusím se podle tvých "rad" něco udělat s mým stylem psaní...
17.08.2007 10:55:00 | Eruntano
Tak na tvůj komentář jsem čekal opravdu dlouho... A nezklamal si! Nebylo dílo, které by jsi nerozcupoval, nezničil prostě naprosto znemožnil, že? O to tady ale vůbec nejde..... Asi se mám z tohohohle komentu poučit a začít psát líp. Ale ještě něco ti řeknu. Kvůli jednomu člověku nezměním sám sebe.
17.08.2007 10:48:00 | Eruntano
takovej literáckej průměr. Dovol mi několik připomínek:
1. Nedá se kombinovat archaická mluva s moderní terminologií. Jetliže je někomu 17 jar, tak se výška udává ve stopách, váha v uncích, oči nejsou v kontrastu, ale protikladu, apod. Je nutné najít starší synonyma, jinak to působí strašně uměle a divně. To samé platí pro téměř lékařské termíny. Nevím, jestli je důležité zdůrazňovat čtenáři, jak to vypadá, když tě někdo sekne mečem a to nemluvím o tom, že to vypadá jinak, než popisuješ. Popis syrovostí se používá jen v případě, když to má pro další děj nějaký smysl.
2. Povídka má mít nějakou stavbu, kterou ty nedodržuješ. Hodně si hraješ s úvodem, seznamuješ čtenáře se spoustou zbytečných informací a nakonec se děj odbude v jednom odstavci. Ještě je problém v tom, že stavba je taková, že to nemá žádné napětí. Ty nejdřív všechno prozradíš a pak to prostě dokončíš. Lepší b bylo, kdyby tyto nadbytečné informace oddalovaly konec a vytvářely nějaký vzruch. Takhle je to jako přijít do rybníka. Nejdřív tráva, pak voda, pak bláto a pak konec...
3. Znovu se vracím k tomu, že povídka bez patřičné stavby je nanic. povídka má mít úvod, který upoutá čtenáře, pak zápletku, ze které se odvíjí děj, gradaci děje, kdy stoupá napětí, nějaký zvrat (krizi), kdy se stane něco nečekaného, a konečně rozuzlení a pointu a úplně nakonec nějaké ponaučení. Bez těchto věcí se ti nemůže podařit napsat solidní dílko. Samozřejmě nemusíš to mít seřazené tak, jak jsem napsal, ale musí to tam být.
4. Je lepší, když člověka popisuješ spíše méně než více. Je dobré, když si postavu čtenář vykreslí sám, nestane se tak, že se mu netrefíš do vkusu a zbytečně pokazíš dobrou povídku pro čtenáře nesympatickým hrdinou. Vyjímkou je, když naopak potřebuješ povzbudit nevkus k dané postavě, nebo naopak potřebuješ kvůli dalšímu ději zdůraznit nějaký problematický rys. Ale i tam platí, že méně je více.
17.08.2007 09:50:00 | Daniel S.
Pěkné,ale nemá to šťávu...Nijak mě to neupoutalo...
16.08.2007 22:37:00 | Arey