Anotace: Šiesta sobota, šiesta časť, šesť mečov a jedna jediná tunika.
To jsem tu zase rok nebyl, koukám :)
Nejdřív na Sioraka - fantasy nemůže být nepodobné pohádkám a lidové slovesnosti obecně, když ze zmíněného původně vzešla.
Mám dojem, že každý mluvíte o jiné fantasy - PP hlubokomyslné dílo v každém případě je, a nejen v tom, co napsal Sarazin. Stačí se podívat třeba na dvojice Frodo-Glum nebo Gandalf-Balrog, které teprve dohromady tvoří komplementární osobnosti a smrtí jednoho se druhý stává 'dospělým' nebo spíš, v případě Gandalfa, 'úplným'. Ač nelze s jistotou říct, zda to byl jasný záměr autora.
Podobně tak Sapkowski a jeho Zaklínač je prošpikovaný narážkami na stav společnosti, ať té zobrazené v pentalogii, nebo naší vlastní, sama postava Geralta (a nejen jeho) je zrcadlem, kterým autor chce říct něco víc než "napsal jsem knihu, je to řežba, bavte se". O téhle fantasy tady Sarazin podle mého mluvil.
A na druhé straně stojí knihy jako Conan a podobné, které nemají v úmyslu nic moc jiného než zkrátka pobavit a potěšit. Zůstává v nich jen zaklesnuté jakési morální ponaučení. O těch asi zase mluvil Siorak...
Nakonec mayovky i PP mají něco společného - právě to morální ponaučení, to, co PP určitě převzal z lidové slovesnosti, zatímco u mayovek si netroufám soudit. Dobro vítězí, byť ne beze ztrát, zlo je poraženo, a třebaže je potrestáno, vítězové jsou velkodušní a poraženým odpouštějí (Frodo x Saruman).
Nicméně nesouhlasím se Siorakem a myslím, že různé vyšší hodnoty zmiňoval v mayovkách jen jako nutnou opozici Sarazinovi. Mayovky jsou prvoplánově dobrodružná a zábavná četba, zatímco PP v žádném případě ne - to je hlavní rozdíl.
Za další rok nashle :)
07.09.2009 12:26:00 | Perilan
No dobrá, nechtěl bych zasahovat do vaší rozprávky o povrchních knihách, jen bych chtěl říct, že už se těším na další díl poučování nás všech neznalých :)
29.08.2008 18:21:00 | Alan Black
Píšeš, že fantasy čítajú hlavne mladšie ročníky?
Netuším, kde si takú hlúposť vzal: príď na nejaké stretnutie (tzv. Con) a pozri sa na tých "mladých". Sú tam ľudia všetkého veku bez rozdielu- krom detí.
DOTAZ: Čím sa bude líšiť!? Netuším, ale ak máš doma rozprávkovú knihu, nájdi si rozprávku o 10 stranách, ja ti pošlem fantasy poviedku o 10stranách. Skutočne budem zvedaví, čo všetko majú spoločné.;-) Véľmi zvedavý.
PS: Tvoj pohľad na fantasy, ako oddychový žáner pre mladých, je vtipný. Fantasy je pre všetky vekové kategórie a pokojne môže byť hlbšie než bedári.
05.08.2008 14:14:00 | Sarazin Faestred
Ach Siorak... V PP si nenašiel hlbší obsah. Tak som ti niekoľko indícií napísal.
Fajn, už ich vidíš. Len teraz celekom nerozumiem prečo si začal tlačiť tie pravdy do mayoviek a dokazovať mi, že podobné ponaučenia sú aj inde.
Keď chceš mať PP pri mayovkách a rozprávkach,pokojne ho tam maj, je to čiste subjektívne radenie. Rovnako sa dá zaradiť "Airnet" vedľa knihy "Desať rokov s Markízou". Ale pre mňa sú Airnet a PP hlbšie umenie, Desať rokov s Markízou a mayovky sú plytšie oddychovky bez ohľadu na to, ako "blýzko" majú elfovia k apačom.
05.08.2008 13:47:00 | Sarazin Faestred
Hlbší obsah v Pánovi psteňov:
1. Vždy je nádej
2. Elfovia sú stelesnením dobra a čistoty... ale práve oni padli ako prvý
3. Hobiti: síce malý a nevzdelaný, ale hodný stáť poboku ostatným "veľkým" rasám
4. Konflikt priemyselného Mordoru a Isengradu so zvyškom sveta
5. Arwen: keď vám rodič zasahuje do lásky, síce to robí s dobrým úmyslom, ale dobré to nie je - čo je správne, nieje až tak jednoznačné /človek sa veľmi rád stará do všetkého, často je lepšie nestarať sa /
6. Boromir: nie každé víťazstvo jedobré
7. Večný spor trpaslíkov a elfov je malichernosť tvárou v tvár spoločnému nepriteľovi. /Nás tiež ovládajú takéto malichernosti/
8. Sam: jediná postava, ktorá nekecá, ale koná /kde by bol ten veľký hrdina Frodo bez Sama? Kde by boli všetci tí veľký hrdinovia bez svojich priateľov, bez tých, ktoríich podoprú, keďim je najhoršie? /
9. Gríma: zradci nie sú zlý, vlastne si myslia, žekonajú správne
10. Prsteň: je moc a moc je droga a tu je vidieť, mnohé aspekty takejto drogy /najlepšou obranou je nikdy ju nevyskúšať, ako to urobil gandalf... lebo kadekto sa jej zmocní s dobrým úmyslom, ale moc nakoniec získava prevahu.... najlepší k bremenu takejto moci sú tý, ktorí vládnuť nechcú: hobiti Frodo a Sam..../
Desať prvých hlbokých myšlienok, ktoré ma napadli.
-Siorak, hádam nemyslíš vážne, že Pán prsteňov by pochopili aj deti! Dieťa bude vnímať boje, entov a zlých škretov, ale tie pravdu sú napísané pre dospelých, dieťa ich bez vysvetlenia nepochopí. Dieťa nepocjhopí, že Boromir bol dobrý, aj keď chcel prsteň!
Taže žiadna rozprávka: rozprávka je písaná pre deti, Pán prsteňov bol písaný pre dospelých.
- Už ma sere (prepáčte za výraz, ale je to tak) to porovnávanie rozprávok a fantasy
1. Fantasy (napríklad Pán prsteňov) má škriatkov a mágiu
2. Rozprávka (napríklad Snehulieka) má škriatkov a mágiu
3. Fantasy = rozprávka
To je tak úžastne primitívna logika, spájať žánre na základe kulís! Tak teda poznáte tú rozprávku o Danke a Janke?
1. Román (napríklad Ja, malkáč) má deti, pieskoviskáa školu
2. Rozprávka (napríklad Danka a Janka) má deti, pieskoviská a školu
3. Román = rozprávka
A len tak mimochodom, 8-ročný fagan skôr pohopí knihu Ja, malkáč ako Pána prsteňov. Ale nie, vy, čo fantasy neholdujete, ju musíte zosmiešňovať. Áno, takto to bolo aj v škole: "Ona je tučná... he-he!" Jednoducho samoúčelné zosmiešňovanie.
No a čo, keď je tučná? Je menejcenná?
No a čo, keď má fantasy škriatkov? Je menejcenné?
- A posledná vec, ktorá sa mi zdá totálne scestná: "Jen je to na pohádku hodně dlouhé. Třeba proto se tomu říká fantasy..."
Mňa v škole učili, že žánre rozlišjeme podľa témy a idey, nie podľa toho, ako to je dlhé. To je ako povedať, že keby bola Danka a Janka o niečo dlhšia, už by to bol dievčenský román. A keby bola omnoho hrubšia, už by to bol politický román.
01.08.2008 16:55:00 | Sarazin Faestred
Nevšimol si si, žeby mal pán prsteňov hlbší obsah???!!!
Tak toto musím rozdýchať...
25.07.2008 16:52:00 | Sarazin Faestred
Ale ale. Ja netvrdím, že autor tvoriaci pseudostredoveký svet by mal byť expert, bohate postačí ak sa vyzná viac, než je bežné.
May je tragédia sama o sebe, pekný príklad na výstrahu.
24.07.2008 21:05:00 | Sarazin Faestred
Ehm... ja som myslel niečo serióznejšieho, niečo čo písali ľudia celý život sa venujúci danej téme. Knihy, ktoré majú v zoznamoch študenti histórie.
To, čo si odporučil, som čítal (dve brožúry) a určite to nemôžem odporučiť ďalej. Je tam časť o odevoch 14. stor, časť o zbraniach 5.-13.stor. a stavby v 12.-16.stor. Jednoducho mix. Ak sa nejaký autor bude riadiť tými brožúrkami, svoje postavy oblečie do handier tesne pred renesanciou, ale dá im zbrane krížových výprav- a to je rozdiel 500rokov. Veľa tam toho chýba! Vyzerá to, akoby to bolo pozliepané narýchlo.
Ak sa niekto bude riadiť takouto literatúrou, s písaním to nemôže myslieť vážne.
20.07.2008 17:08:00 | Sarazin Faestred
Pekne, i kdyz bych misto tech ucebnic doporucil Stredověky svět od Míly Lince(http://www.straky.cz/katalog.aspx?KatID=5). Oba díly, tam se přesně dozvíš jak se ve středověku žilo.
20.07.2008 16:34:00 | davedav