Anotace: Poněkud kontroverzní dílo. Podle skutečných událostí, jež jsou historicky doložené. Historie bývala krutá.
Já sem prozatím dávám poněkud starší záležitosti, nové mám v soutěžích a tak s nimi nemohu manipulovat a taky momentálně pracuji na něčem větším.
Tomu bys nevěřil, ale je to tak, už na zdravce jsme měli muže se zlomeným penisem, a kde máš v penisu kost, hm?ˇA maturovala jsem s pacientem s oboustranným carcinomem prsu a ten pacient byl muž. Maso se může zlomit a může prasknout, kupříkladu jak jsou úponky stehenního svalu ke koleni, taky je to šupa. Věř mi mám ve špitále oddělané své a zážitků, dost neuvěřitelných a přitom vlastně zcela běžných nad hlavu. Tak to jsem zvědavá na tvou povídku. tak zatím ahoj
14.02.2007 16:59:00 | Adri
Souhlasím,že sval může prasknout,ale zlomit se...Nic jsem sem zatím nedal,jelikož jsem tu jen něco málo přes týden.Navíc mám problém začínajících autorů tj.Napíšu něco co mi připadá fakt super,nějakou dobu to upravuju,pak to necham uležet.Když se k tomu za nějakou dobu vrátim a přečtu si to,zkritizuju sám sebe a smažu to.Teď mám však nového cenzora v podobě své přítelkyně a ta mi zakazuje cokoli smazat.Takže,když se jí něco bude líbit,dam to sem.Teď mam jednu povídku rozdělanou,počítím,že během 14 dní bych jí sem mohl strčit,takže si jí můžeš přečíst a zkritizovat.Zatim se měj...
13.02.2007 08:05:00 | Lord Protector
Spor je pasé, jdeš s křížkem po funuse! Žádné zvrhlé choutky nemám, jsem, zcela normální ženská s normální rodinou, manželem a dvěma dětmi. Mým záměrem je zvedet ze židlí, dovést k zamyšlení, i k přehnané kritice, jelikož špatná kritika, nejlepší kritika :)), dělám s i legraci. Tahle věc je navíc tak osm a ž deset let stará. Potom Böblig se píše takto, ale tehdy jsem neměla doma PC a jistá kavárenská mašinka, klávesnice zas pro změnu přehlásky, čte se to tedy Beblig.
K tomu masu, nepřeji ti to slyšet, je to hnus. Já slyšela. Když sval natahuješ, lámeš, taky praskne.
Jsem zdravotník, takže vím o těhle anatomických a fyziologických věcech, až příliš, všechny bych tedy rozhodně nemusela. Na svůj názor má však každý nárok milý Lorde Protectore. Je mi líto, že ti nemám jak zanechat vzkaz, asi nic nepíšeš a jen kritizuješ, což je tedy vždy to nejlepší a nejjednodušší.:))
07.02.2007 17:30:00 | Adri
Co se historie týče,Dan má mnoho zkušeností a zatím se mi nestalo,že by se v historii pletl.Já sám se v historii tolik nevyznám a tak do toho sporu zasahovat nehodlám.
V té povídce mi některé věci dost nesedly.Když pomineme zřejmě trošku zvrhlé choutky,které máš,zastavil jsem se ještě nad něčím.Strašně by mě zajímalo,jak zní
!!!PRASKÁNÍ!!! čerstvého masa.To je opravdu Best.Vždy jsem myslel,že praskat můžou kosti,klacky kameny a další věci pevného skupenství,ale maso???
A pak jsem se musel pozastavit nad jménem Boblig.Někomu možná může připadat,že jeho jméno drásá uši,ale mě to připadá spíš jako pobublávání smrduté bažinky uprostřed zapadlého lesíka.
Toť asi vše co k tomu můžu říct.Možná tvá povídka zaujme lidi s podobnou ...náturou???... a ti ti potom vyjádří svůj obdiv.To já ale,bohužel(nebo spíš bohudík),nebudu.
29.01.2007 11:56:00 | Lord Protector
Takže uvedeme historii na pravou míru:
1. František Boblig (nebo Bobling) byl dlouhá léta inkvizitorem a přísedícím různých tribunálů. Za svůj život ovšem nijak extra nezbohatnul, patřila mu v Olomouci vykřičená hospoda U zlého muže.
2. Z anonymity vystupuje rokem 1678 (ne 1610, to ještě nebyl na světě), když začaly čarodějné procesy ve Velkých Losinách a Šumperku. Tyto procesy trvaly 15 let a o život přišlo 147 lidí vesměs žen (některé prameny uvádějí 153 lidí nebo podobná čísla).
3. Procesy byly nakonec zastaveny pražským místodržitelstvím po mnoha stížnostech a procesních pochybeních.
4. Boblig umřel v roce 1693 v Olomouci na infarkt.
Tolik k historickým faktům.
Všechny další údaje, které uvádíš, jsou zaznamenány v kronikách nebo pramenech tak odhadem o 60 - 100 let mladších - to už jsme v jiné době a tehdejší kronikáři a autoři rádi k chudým vylíčením starších kolegů přidávali nové (a do té doby netušené a hlavně vymyšlené) podrobnosti.
Církevní schizma, o kterém mluvíš v souvislosti s čarodějnými procesy, (usuzuji podle Tvých komentářů, že máš na mysli proroka Malachiáše, ale ne toho biblického) se nekonalo. První zmínky jsou zase o několik desítek až stovek let mladší, než by měly být.
O Bobligově lásce, schovance Šumperského děkana, nám historikové a kronikáři (Bobligovi současníci) nic neříkají. První zmínky jsou zase o 60 let mladší, čili z roku 1750. Václav Kaplický tuto schovanku ztotožňuje s hospodyní děkana Kryštofa Aloise Lautnera, který byl také během procesů upálen. Tato hospodyně jménem Zuzana byla velmi mladá a její v mučírně vynucené svědectví také přivedlo milého děkana na hranici.
Ohledně verze Bobligovy smrti, že byl zavražděn, zohyzděn a vykastrován jsem při nejlepší vůli nenašel žádný údaj až do roku 1800. Také nevím nic o oněch svorkách, co měl mít místo varlat a marně přemýšlím o jaké svorky by mělo jít. Uvádíš, že jich byla hrst, takže přepokládám že tak nejméně pět. Jak vypadaly? V dobovém kování jsem nenašel nic, co by se jako svorka dalo označit.
Mimochodem za českého národního obrození byl Boblig spolu s Koniášem a dalšími velmi zpopularizován a od té doby je možné najít celou řadu zaručených zpráv o tom, jak to bylo. Zprávy popírají jedna druhou, pletou se v letopočtech, údajích, datumech a mají jedno společné - nedá se jim věřit.
Jinak povídka je napsaná poměrně poutavě. Trochu mi vadila krutost detailů, ale pro jiného to může být naopak přednost. Trošku mi vadí, že uvádíš, že se to všechno stalo, ale zapomínáš na střízlivější verze a ani je neuvádíš...
Oproti předchozímu pokusu jsi odstranila chyby, to je dobře a změnila jsi některé pasáže a to je taky dobře. Jsem zvědavý o čem budeš psát příště...
14.11.2006 07:01:00 | Daniel S.