Námestovo ako New York...

Námestovo ako New York...

Anotace: -Námestovo ako New York, Klin ako Rio de Janeiro, Vavrečka ako Hollywood a Oravská Jasenica ako Beverly Hills.-

-Námestovo ako New York, Klin ako Rio de Janeiro, Vavrečka ako Hollywood a Oravská Jasenica ako Beverly Hills.-

Hľadáte miesto, kde sa môžete cítiť ako v New Yorku, ale bez stresu a mrakodrapov? Námestovo je presne to, čo hľadáte.

Námestovo, náš malý New York, kde sa môžete cítiť ako v metropole veľkomesta, aspoň s cenami tovarov, a hlavne vtedy, keď stojíte v rade na pošte a počúvate klebety o susedoch. Zatiaľ čo na Wall Street sa obchoduje so svetovými akciami, u nás sa obchoduje s domácimi vajíčkami, akoby išlo o diamanty. Kým Manhattan ponúka výhľad na mrakodrapy, Čerchle v Námestove umožňujú obdivovať hory. A miestne ženy? To sú módne ikony, ktoré by aj Coco Chanel zatienili, hlavne keď si na seba nahodia svoje najnovšie tepláky od značky ‘Čína Fashion’. Však čo dnes nie je z Číny?

Zatiaľ čo Broadway je centrom svetového šoubiznisu, Hviezdoslavovo námestie je centrom miestneho ochotníckeho divadla, kde sa hrajú také drámy, že by sa za ne nehanbil ani Shakespeare. Aj keď New York má špinavú štvrť Bronx, my máme sídlisko Brehy. Kým Newyorčania sa môžu prechádzať po Central Parku, my sa môžeme prechádzať po miestnej lúke, kde nám spoločnosť robia kravské placky. Zatiaľ čo v New Yorku sa ľudia tlačia v metre, u nás sa tlačia v čakárni u lekára.

A čo naše reštaurácie? To je gastronomický zážitok, na ktorý nikdy nezabudnete. Naše miestne reštaurácie ponúkajú také kulinárske zážitky, že by sa za ne nehanbil ani michelinovský šéfkuchár,keby mal hlad. Bryndzové halušky s klobásou, kapustnica s údeným a na záver slivovica.

A keď sa zotmie, Námestovo sa premení na Las Vegas, kde sa rozsvietia tisíce svetiel a každý dom sa zmení na kasíno. Miestne kaviarne a reštaurácie ponúkajú nápoje, ktoré sú tak silné, že by mohli poháňať raketu na Mesiac. Naše malé mesto je tak fascinujúce, že by sa mohlo stať novou hlavnou atrakciou pre mimozemšťanov. Námestovo je miestom, kde sa stretáva tradícia s moderným životom, a kde každý nájde kúsok svojho vlastného New Yorku.

A čo naše okolité obce? Ak hľadáte miesto, kde sa môžete cítiť ako hviezda, zamierte do Oravskej Jasenice. Táto obec je naším Beverly Hills, kde žije smotánka Oravy a kde sa každý cíti ako milionár. Každý dom je tu malý palác a každý obyvateľ je hviezda reality show na Orave. Záhrady sú tu také upravené, že by ste si mysleli, že ich polievajú šampanským a hnoja zlatom. A obyvatelia? Tí sú ako z módnych časopisov, aj keď väčšinou nosia tepláky. Ale také tepláky! Že by sa za ne nehanbila ani Paris Hilton.

Ale poďme ďalej. Vavrečka, náš Hollywood, je miesto, kde sa tvoria veľké diela z dreva, sena a kovu. Každé kladivo, každý klinec, každý zväzok slamy tu rozpráva príbeh o ľudskej fantázii a zručnosti, ktoré nás prekvapujú a inšpirujú. Tu sa každý remeselník cíti ako Michelangelo. Ktovie, možno keby Lady Gaga navštívila Vavrečku a vytvorila by si tu extravagantný outfit z vreca na zemiaky a slamy, zaujal by možno celý módny svet.

A Klin? No to je už úplne iná kapitola., je rajom pre turistov a nachádza sa tu socha Ježiša Krista, ktorá je taká vysoká, že mate pocit akoby sa dotýkala hviezd. Svetlo sochy oslni ako zlatá kupola chrámu v Konstantínopole, zatiaľ čo jeho pohľad smeruje k nebesám ako modlitba vyslaná z Vatikánu.

Zatiaľ čo v Riu sa tancuje samba, u nás sa tancuje na ľudovkách. Námestovo a jeho okolie je miesto, kde sa stretáva tradícia s moderným životom, a kde každý nájde kúsok svojho vlastného raja, aspoň podľa miestnych štandardov.

A viete, čo je na tom najlepšie? Že aj keď sa tu všetko deje v malom, zábava je tu poriadna. Veď kde inde by ste zažili takú atmosféru ako na našich obecných akciach, kde sa tancuje až do rána bieleho. A hoci sa naše obce nemusia podobať na veľké metropoly, majú svoje nezameniteľné čaro a teplo domova. Takže, ak hľadáte miesto, kde sa môžete cítiť ako doma, príďte k nám na Oravu. U nás je každý vítaný, nech už je odkiaľkoľvek aj z Marsu.

A čo práca? Platy v miestných fabrikách sú akurát také, aby ste si za pár rokov šetrenia mohli kúpiť parádny náhrobok na cintoríne. Ale čo, aspoň budete mať istotu, že si na vás niekto spomenie.

Najväčšie prekvapenie v Námestove nás však čaka vo fabrike Punch, kde Oravčan sa zrazu cíti ako cudzinec vo velkomeste..Aj keď je táto rozmanitosť zaujímavá, prináša so sebou aj určité napätie. Domáci pracovníci sa často cítia byť diskriminovaní a zneužívaní za horšie podmienky ako prisťahovalci.

Ale to, čo robí naše obce Námestovo skutočne výnimočnými, je ľudský faktor. Kým v veľkých mestách sa ľudia často cítia odcudzení a osamelí, u nás sa každý pozná a navzájom si pomáha. Sused pomôže susedovi, starší sa postarajú o mladších a všetci sa stretávajú na spoločných podujatiach. Je to ako jedna veľká rodina.

A tak si žijeme svoj pokojný život na Orave, obklopení krásnou prírodou a skvelými ľuďmi. Možno nemáme mrakodrapy ani podzemnú železnicu, ale máme niečo oveľa cennejšie: srdce na správnom mieste a úsmev na tvári. A to je predsa to hlavné, nie?

Takže ak hľadáte miesto, kde sa môžete na chvíľu zastaviť, oddýchnuť si a vychutnať si jednoduché radosti života, príďte k nám na Oravu. U nás vás privítajú otvorenou náručou a určite sa nebudete nudiť.

A na záver ešte jedna myšlienka: Možno sa to nezdá, ale naše malé obce sú vlastne veľkým svetom v malom. Máme tu všetko, čo potrebujeme na šťastný život. A to je to najdôležitejšie.

-ĽubošŠimurda-
+++
Autor SATANOVOSEMENO, 29.10.2024
Přečteno 30x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel