Anotace: Možná o nebezpečích na dnešních silnicích, možná o tom, že smrt si nevybírá. To musíte posoudit sami.
Předem se omlouvám, komentář je nadvakrát.
Každý, kdo o sobě při první vhodné příležitosti řekne něco typu "já sem vcelku zkušenej redaktor" (pomiňme věru povedenou češtinu), je buď pitomec, nebo někdo velice namyšlený. (Mimochodem: fakt, že někam píšeš dva roky, neznamená vůbec nic; já bych se tím určitě nevytahoval.)
Nezlob se, Dawee (nejsem si jistý skloňováním nicku), ale tak ses předvedl. A potom:
1) řekl bys mi adresu toho webu, kde děláš? Rád bych se na Tvou práci podíval.
2) Ty absolutně nic nevíš o autorce, tudíž pak netvrď, že ona o něčem něco neví.
3) Horrory vznikly, aby se u nich lidé báli, takže Tvá zmínka o tom, že ne každý horror musí člověka vystrašit, je hezký nonsensus. Spíš je to tak, že ne každý člověk se nechá horrorem vystrašit.
BtW: kdybych Ti řekl, že nechápu, jak ses dostal k práci redaktora, urazilo by Tě to? Myslím, že ano. Zkus si tedy představit, jak se asi cítila autorka po Tvé podobné perle.
A pro autorku:
Dawee má pravdu v tom, že povídka je víc mementem než horrorem. Je smutná, to uznávám, ale to z ní ještě horror nedělá (jako chybu to neberu - ostatně mezi nějakými horrory ani zařazena nebyla, pokud vím). Psal jsem Ti, myslím, komentář i k jedné předchozí povídce, komentář se tudíž asi bude v některých bodech shodovat s dřívějším.
Předně začni dělit text; je to příjemnější pro čtenáře. Nejmarkantněji je to znát u dialogů, které jsou splácané dohromady (nikoli ve smyslu napsání, ale ve smyslu kompozice textu) a člověk se v nich těžko orientuje. Stačí pokaždé, když postava domluví, oddělit dalším odstavcem.
Z hlediska stylistiky mě povídka poměrně příjemně překvapila, cítím v ní takový civilní nádech uvěřitelna - že tohle se stát mohlo, že je to přirozené; autentičnost přidávají obyčejné situace: nucené odskočení si, železniční přejezd, uvažování o příjezdu domů atp. Pár chybek bych tam asi našel, ale jmenovat je nebudu - většinou jde o moji vlastní deformaci, tudíž že já bych to jednoduše napsal jinak, nic víc.
03.04.2008 10:46:00 | Perilan
Příběh je takový typický, předvídatelný. Je v tom něco podobného archetypu: nejstarší postava zaviní - třebaže i nepřímo - smrt nejmladší. Klasický paradox: nejstarší zůstává žít, mladý život je zmařen. Ke Tvé smůle jsi to ještě vypíchla tím, že Magda měla k Janičce mnohem silnější citový vztah než k ostatním vnoučatům; ve spojení s jasně podanou anotací pak leckterému čtenáři dojde už dopředu, kdo má zemřít a jak asi příběh skončí. Pointa tudíž předvídatelná, bohužel, a závěr rovněž.
(Možná bych, až budeš příště psát něco podobného, poradil, abys závěrečné myšlenkové pochody tohoto typu - Magdě je to líto, mrzí ji to, žehrá na osud - nerozváděla. Čtenáři je to jasné. Stačí to nějakým elegantním způsobem navodit, načrtnout, a pak nechat čtenáře, aby zapojil vlastní fantazii.)
Celkově mě povídka ani nezklamala, protože jsem ji zhruba takovou čekal, a formou naopak - až na zmíněné členění textu - vcelku potěšila. Kdybych měl hodnotit na školní stupnici (tipy mi přijdou hodně zavádějící), dal bych slabou dvojku nebo lepší trojku.
03.04.2008 10:46:00 | Perilan
Já rozumím řadě věcí líp než myslíš. Nechápu jak ses vůbec dostala k hororům. Dyť absolutně nevíš o hororech nic já sem vcelku zkušenej redaktor, a na jeden web píšu už přes dva roky, tak mi tu netvrď, že něčemu nerozumím.
07.11.2007 21:34:00 | Dawee
Aha, takže já tomu nerozumím. V tom případě se vrať ke svým hororům, protože ty zase nerozumíš mým povídkám.
07.11.2007 20:44:00 | Červená a černá
Za prvé tomu nerozumíš a za druhé nemusíš se u všech hororů bát. Já se taky nebojím u každýho hororu kterej vidím víš.
07.11.2007 19:13:00 | Dawee
Je to podle skutečné události, a i kdyby nebylo, tak to není nic veselého. Já jsem se u tvé "hororové" povídky taky nebála.
07.11.2007 15:48:00 | Červená a černá
Možná připadá, ale jestli je to podle skutečné události? Jesi ne tak v tom případě, je mi to jedno.
Asi si myslíš, že sem bezcitnej, ale tohle mě fakt nepříde smutný.
07.11.2007 11:59:00 | Dawee
Starý báby mívají ve zvyku do všeho pléct Boha, tak jsem se chtěla trochu ztotožnit s jejich myšlením, asi takhle ti to řeknu. Smrt dvouleté holčičky ti nepřipadá dost smutná?
06.11.2007 21:11:00 | Červená a černá
Nevím nevím, co bych na tohle řekl. Nepřipadá mi to moc smutné, spíše jeto varování, co by se mohlo stát. Podle mě si se mohla rozepsat a přidat tam trochu víc. Jinak bych tam Boha nepletl. To mě příde až moc přehnaný.
06.11.2007 20:42:00 | Dawee