ZELENÁ

ZELENÁ

Anotace: krize?

ZELENÁ

Hleděl na podivně zelenou zeď a přemýšlel, jaké barvy asi museli smíchat, aby takhle podivně zelenou barvu dostali. Potom si vzal štětku a začal celý pokoj líčit na žluto, jak si to přála jeho žena. Udělal jeden tah štětcem a Ivana vpálila do pokoje. ,,Žlutá je překrásná barva, připomíná mi kuřátka.“,,Mám moc ráda kuřátka, jsou symbolem jara“ pokračovala dále v infantilních myšlenkách, které jak bylo vždy jejím zvykem prostě musela sdělit dalším lidem. František prostě jen stál u zdi a mával namočenou štětkou ve žluté barvě. Nijak se nesnažil, protože mu bylo jasné, že jen co to vylíčí a odejde na pivo, zavolá Ivana malíře, aby to tam přetřeli. Vlastně ani ve skutečnosti neví, proč ho nechává ten pokoj celý přetírat na žluto. ,,Ta zelená je opravdu pěkná, i když podivná. Taková netradiční. Je křiklavá,ale nebije do očí“ honilo se mu hlavou. Někde jakoby z povzdálí slyšel něco drmolit Ivanu něco o kuřatech, ale během let se zdárně naučil vypnout a neposlouchat. Bylo mu i líto, že ji musí přetírat tou odporně žlutou. Navíc vůbec nevypadala jako kuřata. Měla podobnou barvu jako hrachovka, kterou dostal včera k večeři. Začal uvažovat, proč by to vlastně měl přetírat na tu odpornou žlutou barvu. Proč musí být vždycky všechno po jejím? I chlapi v hospodě mu říkali, že se z něj po svatbě stal typ tzv. ,,podpantofláka“. Zarazil se. Ruka držící štětku mu sjela podél těla a on zjistil, že tou žlutou barvou namalovat něco, co mu vzdáleně připomínalo kuře. Ivana ještě pořád žvatlala o kuřatech a zřejmě, jak se snažil ty myšlenky z hlavy vytěsnit co nejdál, tak je vytěsnil až do svých rukou a ty pak začaly malovat kuře. Upustil štětku na zem , otočil se a chystal se odejít z místnosti. Ivana mu vstoupila do cesty. ,,Kam jdeš!“ řekla výhružně. ,,Ještě to nemáš hotové.“Zvedl hlavu a podíval se jí do očí. ,,Beztak si zas zavoláš malíře, tak na co bych se kurva měl snažit.“Jemně ji odstrčil a vystoupil z místnosti.,,Mě se ta zelená líbila stejně víc.Budu v hospodě, kdybys mě hledala.“Chystal se na sebe obléct bundu, která byla značně zasmrádlá cigaretovým kouřem. ,,Jak víš, že si volám malíře, když malujeme a ty pak odejdeš do hospody?Kdo ti to řek´? Spustila ne něj příval otázek. Nehnul ani brvou a suše odvětil, že ví o jejím milenci, který pracuje jako malíř pokojů. Že si ho volá i když zrovna nemalují.Na závěr pak dodal:,,ale upřímně řečeno, bylo mi to u prdele, než jsi mi začala podstrojovat ty hnusné blafy k večeři.Myslím, že je to z toho důvodu, že na to prostě nemáš čas. Zašukáš si tu se svým malířem a pak už nestihneš navařit a já musím žrát ty sračky.“Sám se až divil, co všechno ze sebe dokázal vychrlit. ,,Budu v hospodě.“Otočil se a chystal se otevřít dveře.,,Počkej, co?…kdo?….jak?…nenacházela slova.Jak tohle všechno víš?“nevěřícně na něj zírala a nenacházela slov. ,,A nastává první fáze. Fáze dotazů.Zkrátka to vím. Nejsem slepý“ odvětil. ,,To je fáze, kdy se provinilec diví a pátrá v hlavě, kde udělal chybu“ usmál se.Otočil se a chystal se opět odejít. Počkej, jak si jen tak můžeš odejít do hospody? To tě ani nezajímá proč jsem to udělala? Vždyť jsem tu byla pořád sama a ty jsi byl jen s kamarády v hospodě. Co jsem měla dělat?“pokračovala a v očích se jí začínaly objevovat první náznaky slz. ,,Neřvi! Teď u tebe nastává fáze druhá. Fáze, kdy se snažíš ospravedlnit a svou vinu ve své podstatě převést na druhého. Seš ty ale sketa“ řekl a koutky úst mu okamžitě vyjely vzhůru k uším a na tváři se tak objevil cynický úsměv. ,,Ty zmetku.Co si o sobě myslíš kurva.“vyvřískla a vrhla se na něj ve snaze vyškrábat mu oči. Byla však příliš slabá. Rázně do ní strčil a odhodil ji tím proti zdi. Když zavíral dveře, bylo slyšet jen něco o třetí fázi. Odešel do hospody,aniž by tušil,že ji tím úrazem zabil. Lebka nevydržela pád starých hodin, které náraz do zdi shodil.
Přišel do hospody, posadil se ke svému stolku a zapálil si. Když za ním přišel číšník, tak jen zadrmolil:,, zelenou!“
Autor Jan Kukulín, 16.12.2007
Přečteno 425x
Tipy 2
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tak nějak to bývá...Tak třeba ještě něco napiš...

30.12.2007 16:40:00 | sioned

myslím, že ten cynismus se u něj vyvíjel postupně a s přibívajícími léty nabýval na intenzitě. Prostě se jím obrnil před okolním světem. před kamarády, kteří si z něj dělali legraci a nazývali ho podpantoflákem i před nevěrnou manželkou.

28.12.2007 19:32:00 | Jan Kukulín

ty fáze jsi přivymyslel docela dobře, on byl dost nad věcí a cynický, zajímalo by mě jestli tím skrýval svou zranitelnost anebo už byl prostě takový citově oploštělý, jestli žárlil nebo už se mu úplně znechutila, ale to se ptám jen tak pro sebe...

28.12.2007 14:16:00 | sioned

Není za co, zkus si přečíst mou poslední povídku, i když to nevypadá, tak mě k ní inspirovala ta tvoje..

24.12.2007 13:23:00 | sioned

ale přesto díky moc za rady a dojmy, jen tak dále

24.12.2007 11:58:00 | Jan Kukulín

Mňo rozhodně ten závěr chci upravit...i když nevim jestli zrovna takhle, uvidime :-)

24.12.2007 11:54:00 | Jan Kukulín

Můžu ještě něco?Možná by bylo zajímavé nějak tam dodat pocity Ivany/teda před zabitím/, tím by se to jako rozseklo: měla opravdu toho milence, co cítila doopravdy k manželovi nebo to zrovna s tím milencem ukončila?

23.12.2007 10:10:00 | sioned

Díky moc za názor. Celkem se shodneme v mnoha věcech. Ano, konec je dost useklý a dost ztrácí. Přiznávám bez mučení

22.12.2007 23:49:00 | Jan Kukulín

Tak můj názor:mne to zaujalo, ale víc ta první polovina,působila věrohodně,potom se hodil nějaký zvrat,to s tím milencem celkem šlo,možná ani nemusel být malíř..To zabití a nakonec asociace na zelenou, ano bylo to cynické,vtipné a tak trochu šok, to se do té povídky hodilo, měla mít spád a vzbudit vzvědavost"jak a proč to tak bylo a co bude dál"Bylo to tak myšleno? Ale nevím, ten konec mě přišel trochu odbytý, přesto se mi to líbí.

22.12.2007 20:33:00 | sioned

Smolař možná, ale jaké si to uděláš, takové to máš...co když si za to může sám? To už si můžete jen domýšlet :-)
Zajímají mě vaše názory na tuto povídku. Líbí x nelíbí?

21.12.2007 23:13:00 | Jan Kukulín

Ten tvůj hrdina je docela smolař, teď vymění chlapy v hospodě za chlapy v kriminále ale možná bude mít od ženských pokoj.

16.12.2007 13:28:00 | sioned

prosim nereste chyby

16.12.2007 01:34:00 | Jan Kukulín

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí