Nemocnice

Nemocnice

Anotace: začátkem září jsem tam bohužel byl a dost věcí jsem si tam uvědomil. Omlouvám se, že to asi nemá žádnou hodnotu

,, Já bych si dal kuře…s bramborama, k tomu vokurčičku…pivko,“ snivě plánuje pán na vedlejší posteli. Jsem v nemocnici tři hodiny a už chci pryč. ,, Mladej, tady to neutiká, ještě že jdu zejtra domu, dyť máme ve vsi posvícení, doma je jídla, no to já si dám…,“ pokračuje ve vypočítávání všech pochutin a pokrmů, co by si dal(a já ani nepochybuju o tom, že si je skutečně všechny dal, a to hned první den, co ho pustili). Nijak mu neodpovídám, jen sem tam pokyvuju hlavou, aby měl pocit, že ho registruju v mezičase, kdy zrovna nespím nebo neusínám. Ani se mu nezmiňuju o tom, že jsem nic nejedl 4 dny.
,, Nekape vám to, musíte mít tu ruku nataženou,“ sestry hlas mě budí snad stokrát za noc a já bych jí rád vysvětlil, že prostě spím a nevím, jestli s rukou pohnu tak, či tak, ale vzhledem k tomu, že sestru asi dost rozčiluju, radši mlčím. Zbytek noci strávím posloucháním aut z ulice a z druhé strany chrápáním pána na vedlejší posteli. Když k ránu zase usínám, přichází sestra a opět mi nadává. ,, Tak už jste si tu kanylu definitivně zrušil,“ vyjede na mě. Moje touha jít domů v ten okamžik vzrostla tak tisíckrát. Chvíli poslouchám, jak si na mě stěžuje jiné sestře na chodbě a přijdu si jako největší vyvrhel na planetě Zemi.
Dopoledne jde můj soused z pokoje domů. Závidím mu, i když on tady byl 4 dny, kdežto já tady nejsem ani 24 hodin. ,,Mladej, tak taky brzo domů,“ loučí se se mnou a já si říkám, že je teprve čtvrtek a při přijetí mi oznámili, že dřív, jak v pondělí domů nepůjdu, tak to mi jako moc brzo nepřijde. Je teprve jedenáct a návštěvy jsou od půl třetí, jsem teď na pokoji sám, takže to neutíká už vůbec. Pán, co odešel, mluvil sice pořád na jedno téma, ale aspoň to trochu utíkalo.
Souseda v pokoji se dočkám až druhý den odpoledne. Je o dva roky mladší než já, takže je mu 19. Vedle postele má invalidní vozík a narodil se s rozštěpem páteře. Brzo zjišťuju, že to bere hrozně v pohodě, ale bez cizí pomoci se neobejde. Snažím se o konverzaci, ale pak mi dojde, že mi chybí témata. Zjišťuju, že kromě jejich domu, hlavně svého pokoje, prakticky nic nezná. (Snažím se tak vyvarovat tématům – a co takhle jako děláš? Chodíš někam? Fotbal?) Když si vezmu, co já jsem zažil za svůj život, který je skoro stejně dlouhý jako jeho, říkám si, že mám vážně štěstí a občas si ho nevážím. Ač jsou to kolikrát jen drobnosti, on nemá šanci je zažít. Jeho život je televize, internet, máma s tátou a jejich dům. Jsme spolu v nemocnici tři dny, pak ho pustí domů. Odvracím oči vždycky, když ho přebalují nebo myjí. Vím, že je mu trapně a i mě je trapně za něj, ač vím, že za to nemůže, ale příjemné mu to není. Je mi ho líto, sám si nadávám, kolikrát kňučím, skuhrám, stěžuji si, jsem s něčím nespokojený, nemůžu si něco vybrat nebo mě něco vytočí. To on neřeší, na nic si nestěžuje, v nemocnici strávil podstatnou část svého života. Já jsme tady byl poprvé(a doufám, že naposledy) a vždycky jsem každému při návštěvě nebo do telefonu kňučel, jak chci domů. Až doma jsem se za sebe zastyděl a definitivně mi došlo, že jsem proti němu vážně děsná sra*ka, když to mám tak říct.
Vím, že si to asi nepřečte, ale kdyby náhodou ano, tak mu přeju hodně zdraví ;)
Přečteno 608x
Tipy 17
Poslední tipující: Básník Karel, Game, anaH, TheKikkushka, Emory, Aliwien, Angee, Dev_LATea_princess, Andělskými perutěmi chráněna, Bíša, ...
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Já sice zažila jen část tvého příběhu a to začátek.V nemocnici jsem byla týden a to v 16 letech.Na takovém místě, jako je zrovna toto si člověk něco uvědomí...Já zjistila, co od života chci a převrátilo mi to život..A popravě na tuhle chvíli nikdy nezapomenu.

A co se týče té druhé části příběhu,myslím,že je dobré, že si na to přišel.

10.04.2010 17:33:00 | Game

Je pravda, že mnohé skutečnosti si člověk uvědomí ve vypjatých situacích, jako byla ta Tvoje. Věř, že při takových problémech, které měl Tvůj spolutrpící na pokoji, se žebříček hodnot obrátí docela naruby. Nějaké starosti, které jsi až do té doby považoval za stěžejní jako pracovní problémy, studijní problémy atd., jsou při absenci zdraví absolutně pomíjející. Ale dost pesimismu. Patřím k těm, kteří také skončili na invalidním vozíku. Ale přesto chodím, nebo spíše jezdím do práce (a to již 40 let), kde si mne váží. Máš-li rád povídky ze života, zkus se podívat i do mého autorského šuplíčku. A úplně na okraj - kdybys náhodou měl zájem o moji knihu povídek, která mi vyšla v závěru roku 2008, napiš do vzkazů. Sdělím bližší podrobnosti. Přeji hezký večer.

23.09.2009 20:04:00 | Aliwien

Lorraine vlastně všechno už řekla za mě... můžu s ní jedině souhlasit.. Měli by sme si vážit toho co máme,protože nic není samozřejmost..Jen my si to při naší naivitě občas myslíme...

20.09.2009 22:43:00 | Dev_LATea_princess

Někdy si opravdu strašně moc nevážíme věcí, které bereme jako samozřejmost a ještě nám jich přijde někdy málo. Jsou okamžiky, kdy si tohle všechno člověk uvědomí (ten Tvůj je jedním z nich) a začne na to koukat zcela jinak. A tyhle chvíle se ve vypjatých situacích v mysli vrací a mnohdy jsou pro nás tím hnacím motorem zhluboka se nadechnout a udělat ten další krok, když už máme pocit, že na něj nemáme sílu.
Hluboce si vážím lidí, jako byl ten mladík z tvého pokoje...jsou neskutečně silní ve své relativní slabosti.
Dík, že jsi tu povídku napsal...

19.09.2009 21:48:00 | Lorraine

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí