Giuseppe Verdi: Aida (trochu opožděná recenze)
Divadlo J.K.Tyla, Plzeň, 19. října 2014, 2. premiéra
Dirigent: František Drs
Režie: Tomáš Pilař
Kdo z milovníků opery by neznal Aidu. Verdiho hudba je ale vlastně přístupná i těm, co se opery jinak možná bojí. Krásné poslouchatelné melodie, dramatický a bohatý děj, který má spád, pastva pro uši i oči. Záleží už jen na režisérském uchopení, způsobu inscenování a kvalitě provedení, zda Verdiho potenciál umocní či naopak přidusí.
I já jsem už Aidu viděl a slyšel víckrát, tak jsem se samozřejmě do Plzně těšil. Sice jsem měl zrovna pár dnů před vyvrcholením jednoho celoročního projektu a hlava mi už nechtěla moc brát, ale o to vítanější pro mě tím pádem bylo, že můžu přepnout úplně jiným směrem a nechat včeličky v hlavě poletovat mnohem příjemnějším způsobem. Jelikož jsem ale neměl o tomto konkrétním představení žádnou bližší povědomost, než tu, že se režie ujal nový šéf plzeňské opery, který je současně nejmladším činným operním režisérem u nás vůbec, docela jsem byl zvědavý, jak se s touto inscenací popasuje. Tím spíš, že jsme na ni vyrazili společně s přítelem, který mi před pár lety právě u Aidy během přenosu z Metropolitní opery v kině usnul, čímž se definitivně zlomila má snaha udělat z něj podobně zapáleného příznivce operního žánru, jako jsem já. S konečnou platností jsem tak tenkrát pochopil, že nemalou investovanou energii můžu věnovat něčemu mnohem užitečnějšímu, než naprosto marné snaze zkoušet ovlivnit hudební vkus svého životního partnera.
V souvislosti s mládím režiséra Tomáše Pilaře jsem se snad jen trochu obával možného bezuzdného experimentování, kdy někteří současní režiséři, neuměje zaujmout jinak, přesazují děj historických oper do současnosti a někdy až tak neskutečně násilně, že tím spolehlivě otráví úplně všechny – od účinkujících až po publikum. Snad jako nejděsivější příklad tohoto přístupu jsem před pár lety viděl TV záznam Wagnerova Parsifala z mnichovské opery, kdy král a královna ze starobylé německé legendy společně přidávali v montérkách cihly a maltu vedle míchačky na stavbě jakéhosi domu a celé to vypadalo jako nepovedená barevná pouťová reklama na Bauhaus. Zachránit to tenkrát nemohlo ani obsazení současné největší světové operní hvězdy Jonase Kaufmanna. Takže režisérské samoúčelné vrtochy dokáží občas zničit i zdánlivě nezničitelné, věřte mi.
Před Tomášem Pilařem ale klobouk dolů. Jeho mládí se sice na inscenaci projevilo, ale jen tím nejlepším možným způsobem. Viděl jsem totiž v Plzni zatím nejdynamičtější provedení Aidy ze všech těch, co jsem zatím měl kdekoliv možnost shlédnout. A to i ve srovnání s tou neuvěřitelně nákladnou, výpravnou a skvěle provedenou inscenací v Metropolitní, kde ani zlatem se blýskající a přebohatá výprava s ohromnými dekoracemi a desítkami statistů nezabránila sladkému usnutí mého jinak právě výtvarně disponovaného přítele. Pochopitelně jsem tak v lóži plzeňského Velkého divadla sledoval kromě opery i jeho reakce a musím říct, že se nechal unášet od začátku až do konce naprosto soustředěně. No ono to ani nešlo jinak, protože během celé opery jsem snad nezaznamenal na jevišti jediné hluché místo, stále se něco dělo, postavy nejen zpívaly, ale opravdu i hrály, pohybovaly se bez přestání v přirozených a uvěřitelných interakcích po jevišti, doprovázeny výtvarnými, světelnými i choreografickými efekty a vychytávkami. Celé představení tak působilo nejen jako hudební bonbónek, ale i jedna velká podívaná, kde si pozorný divák najde i dostatek prostoru na pronikání do významů symboliky různých detailů a předkládaných živých obrazů. I stylizovaná gesta účinkujících bych tentokrát chtěl vyzdvihnout, evokovala totiž známé způsoby ztvárnění postav a božstev ze starého Egypta a v kombinaci se scénou Daniela Dvořáka, která také zajímavě pracovala s egyptskými symboly a hieroglyfy, tak celé představení získalo atmosféru doby, ve které se děj odehrává, aniž by to působilo archaicky. Přitom gestikulace účinkujících byla do té míry citlivá, že ač trošku něčím připomínala náznak manýry v Praze občas režírujícího Američana Roberta Wilsona (k jehož příznivcům patřím), zachovala si nenásilnou uměřenost a splynula s celkovým pojetím opery, které byť je nepochybně moderní, snoubí se současně velmi dobře s jejím historickým charakterem a nejde za hranu toho, co by mohlo urážet něčí vytříbený vkus. Sympatické je také to, že poměrně dost příležitosti dostali i členové baletního souboru, aniž by jejich vystoupení působila jako nějaké pouhé taneční vložky či přílepky, naopak organicky splynula se všemi dalšími složkami představení v jeden vyvážený harmonický celek.
Obsahu opery se tentokrát věnovat nebudu, jde o natolik známý kus, že si ho každý může, pokud ho ještě nezná, lehce vyhledat na internetu. Nemůžu ale neocenit pěvecké výkony, které ač se zjevně opíraly především o sólisty dostupné v českých podmínkách, což není vždy snadné skloubit s nároky na očekávanou kvalitu, rozhodně nezklamaly a přispěly k celkově velmi dobrému pocitu z celé inscenace. A to i přes počáteční patrnou hlasovou indispozici klíčového tenora Rafaela Alvareze, který se přes ni ale přenesl s profesionálním nadhledem a celé představení nakonec odzpíval solidním způsobem. Také výkon orchestru byl bezchybný a umocnil celkový zážitek, přičemž i přes svou barevnost a plnost nepřehlušoval pěvecké výkony, což se ne vždy a všude podaří.
Když k tomu připojím i okouzlení z nádherných prostor Balšánkova plzeňského Velkého divadla (byl jsem v něm poprvé), které si i výtvarnou výzdobou a vznešeností svých interiérů ničím nezadá s přestávkovým korzováním uvnitř pražského ND, byl dojem z návštěvy nové plzeňské Aidy opravdu prvotřídní. Myslím, že Plzeň se coby Evropské hlavní město kultury 2015 má v žánru opery čím oprávněně pochlubit.
A pokud se do Plzně vydáte i vy, dejte si občerstvení ve foyer v přízemí, kdy si berete nápoje i platíte samoobslužně (spoléhá se na samozřejmou kulturnost návštěvníka opery), takže neztratíte cenný přestávkový čas ve zbytečných frontách a můžete svůj zážitek umocnit i vychutnáním si třeba dobrého moravského vína v pěkném prostředí. Navíc ceny jsou takové, že Vám kompenzují i část cestovních výdajů, když to srovnám například s předraženými nápoji v návalech u baru třeba v pražské Státní opeře.
K napsání recenze jsem se dostal až se zpožděním, mezitím se ale ve mně aspoň pocity stačily usadit a celkový příznivý dojem opravdu ani s odstupem času nevyprchal. Po téhle společné zkušenosti tak nebudu muset svého přítele určitě přemlouvat k další návštěvě plzeňské opery v budoucnu. A nenechte se přemlouvat ani vy – nebudete litovat!
Praha, 4.11.2014
Hodnocení: 90%
http://www.djkt-plzen.cz/cz/repertoar/predstaveni/aida/
https://www.youtube.com/watch?v=5j1dYi2Q_C0
Dík za přečtení, milý Amonasře. Divadlo v Plzni má nejspíš štěstí na vnímavé publikum, které si dojede třeba i z Prahy. Takže zážitek jste si plně zasloužili :-)
06.11.2014 11:25:56 | Pamína
Díky za návštěvu i komentář, milá Pamíno :-) Publikum na plzeňské Aidě bylo skutečně vstřícné, o čemž svědčil dlouhý závěrečný potlesk a několik opon, ale kolik nás bylo z Prahy, to posoudit neumím. Sami jsme však nebyli - zahlédl jsem tam několik tváří operních kritiků, či spíše kritiček, a dokonce se tam překvapivě potkal s jednou známou, neúnavnou propagátorkou české opery, s níž jsem se už přes rok v Praze neviděl, a pro oba to setkání přišlo jak na zavolanou - už dávno nevěřím na náhody :-D. Takže ano - představení bylo ostře sledované i jinými návštěvníky z Prahy... :-D
06.11.2014 12:02:57 | Amonasr
Já bych měla trochu jiný komentář - líbilo se mi, že i do recenze se vloudí poezie. Myslím to létání včeliček v hlavě.
05.11.2014 22:43:32 | A42
No vida, to bylo bezděčné - ale že by námět pro příště? Já jsem chytlavý... Ovšem taky líný... Ale drápkem už se to někde zachytilo... :-D A děkuju :-)
05.11.2014 22:47:35 | Amonasr
No já doufala, že by to bylo téma na báseň. Takové přirovnání je škoda nechat jen tak. Těším se až se o tom dočtu.
05.11.2014 22:50:54 | A42
:-))..jako vždy..dokonale zvládnuté dílko..
05.11.2014 16:48:39 | isisleo
Děkuji, drahá přítelkyně :-) A kde jsou Tvá nová dílka...? ;-)
05.11.2014 22:35:01 | Amonasr
:-)))..no..jestli někde jsou tak v prenatálním stavu..
..jen mám obavu..že až udělají výsadek..budu jim muset přistřihnou perutě.. ..neb by mohlo jít o soubor slov opsaný od Miloše:-)))
06.11.2014 16:32:59 | isisleo
Ani na vteřinu nepochybuju o tom, že i slova opsaná od Miloše dokážeš podat s noblesou, byť navíc s větší razancí i účinností, než on... ;-))
06.11.2014 16:37:40 | Amonasr
...jako vždy vynikající recenze...já sám si pamatuji, jak mě vyděsilo, když jsem na mezzu viděl Rusalku, kde se děj odehrával v moderní ložnici a vodník přišel jak nějaký úředník...Dvořák by nevěřil svým očím...je pak opravdu jedno kdo to zpívá...to nelze ničím zachránit...o co víc jsem byl nedávno nadšen filmovým zpracováním opery Bohéma na tv Art...takové umocnění stojí za to...stejně jako tvoje skvělé recenze...díky...:-)
05.11.2014 12:39:48 | Jort
Ano, ano, milý Jorte, souhlasím - Bohéma na Artu mě nadchla, z Rusalky jsem zahlédla spot a nechala si ji dobrovolně ujít. (Bohéma ve státní v Havelkově režii také stojí za hřích :-)
06.11.2014 11:23:45 | Pamína
Díky za srozumění, Jorte :-) Možná teď někomu můžeme připadat jako dva staromilci, ale tak to určitě není. Nejsem proti posouvání děje do přítomnosti, kde to námět unese, jako třeba u milostných příběhů typu Romeo a Julie či mocenských hororů typu Macbeth, kde jsou kromě samotné zápletky vše ostatní v podstatě jen zbytné kulisy, které lze citlivě aktualizovat. Tohle u nás uměl dobře např. předčasně zesnulý režisér Bednárik (i když taky občas ujel, ale to se nevyhne žádnému kreativci). Souhlasím ale s Tebou, že vodník by neměl vypadat jako úředník, to už zavání cynickým znásilněním předlohy a neuctivým parazitismem na cizí slávě. Ono i to posouvání děje do současnosti se totiž musí umět a když to dělá nějaký podprůměrný ňouma nebo nevycválaný exhibicionista, který si tak chce vylepšit svou podprůměrnost či bezvýznamnost něčím šokantním, pak to končí většinou o to větší katastrofou.
Naštěstí režisér a šéf plzeňské opery Tomáš Pilař má kromě nesporného talentu a mladistvého elánu, zdá se, i dostatek nezbytné a slušivé pokory, která je potřebná u každého skutečného umělce, což je pro něj i pro diváky jistě dobrým příslibem do budoucna :-)
05.11.2014 15:16:56 | Amonasr
K těm posunům děje do současna se mi vybavil jeden žertovný zážitek, kdy jakási inscenace Manon Lescaut byla posunuta do jiného času. Jenže ji chudinku taky nechali deportovat do Luisiany. Potíž byla, že to už by byla na americkém území. Někdy se to fakt vyvede. :-)
05.11.2014 22:59:53 | A42