Giuseppe Verdi: MACBETH – trochu jiná recenze

Giuseppe Verdi: MACBETH – trochu jiná recenze

Anotace: @&@ Slezské divadlo Opava se ani na letošním Festivalu hudebního divadla Opera 2017 rozhodně neztratilo.

 

 

SLEZSKÉ DIVADLO OPAVA ve Stavovském divadle v rámci 13. ročníku Festivalu hudebního divadla Opera 2017, 25. září 2017 v 19:00

 

Dirigent: Petr Šumník

Režie: Jana Andělová Pletichová

Choreografie: Valerij Globa

Scéna: Jaroslav Milfajt

Kostýmy: Josef Jelínek

 

Macbeth: Alexandr Vovk

Lady Macbeth: Katarína Jorda

Banco: Dalibor Hrda

Macduff: Juraj Nociar

Malcolm: Dušan Růžička

a další


Na toto představení jsem šel společně se svou kamarádkou – básnířkou a doufal jsem, že se jí bude líbit. Alespoň jsem si to pro sebe tak předem tipnul, že tato Verdiho hudba a příběh samotný by mohly odpovídat jejímu naturelu. A jak se posléze ukázalo, nemýlil jsem se. Ovšem nepředbíhejme. Ještě před představením jsme se potkali v šatně s mými hudbymilovnými kamarády, s nimiž jsem ji seznámil. Poté jsme zaujali svá místa v příjemné 10. řadě v přízemí, takže jsme měli v ne zcela zaplněném Stavovském divadle i pěkný výhled na jeviště.

 

S opavskými mám na tomto festivalu dosud protichůdné zkušenosti – jejich Švanda dudák u mě před lety docela propadl, a naopak předloňská Její pastorkyňa byla skvělá a pomohla mi najít cestu k Janáčkově operní tvorbě, za což už budu opavským navždy vděčný. I nyní měla režii v rukách stejná režisérka Jana Andělová Pletichová, a tak jsem byl zvědavý, jak to pro mě, ale i pro kamarádku, dopadne tentokrát. Už od samého počátku mě ohromila scéna, které dominoval jakýsi obrovitý pavouk (jakoby ze zlata či bronzu) s deseti nohama rozkročenýma téměř nad celým jevištěm, z nichž některé byly ulámané, a jehož tělo tvořila stylizovaná královská koruna. Tento ústřední scénografický prvek působil příznačně zlověstně a tvořil jakýsi základní rámec pro veškeré dění na jevišti. Stačilo už pak jen pod ním přidávat a ubírat různý fundus – trůn, postel apod., případně otevírat a zase zavírat osvětlený vstup v závěsech v zadní části jeviště, aby se docilovalo příslušných scénicky kompozičních efektů. Vše pak oživoval promyšlený a dobře choreograficky pojatý pohyb jednotlivých sólistů i sboru po scéně. Onen ústřední „pavouk“ byl také seshora osvětlen několika navzájem se křížícími svazky světelných paprsků, což rovněž podtrhovalo a dokreslovalo jakýsi až mystický ráz scény. Do tohoto promyšleného celku dobře zapadaly i zajímavé historizující kostýmy.


To vše dobře podtrhovalo již tak silnou dramatičnost Verdiho hudby a dotvářelo až hororový nádech známého Shakespearova příběhu. Pokud jde o pěvecké výkony sólistů, nepřekročily sice regionální rámec, nicméně byly velmi solidní a vyrovnané. Vynikající pak byl výkon orchestru. Kamarádi, které jsme o přestávce krátce potkali u skleničky vína, sice právě nad pěveckými výkony poněkud ohrnovali nos (jsouce již značně zmlsáni špičkovými interprety při častých návštěvách různých evropských operních scén), s kamarádkou jsme se ale shodli, že se nám představení velice líbí a přináší nám rozhodně zajímavý a inspirativní umělecký zážitek.

 

I v dalších jednáních se základní scéna nijak podstatně nezměnila, stále jí dominoval onen zlověstný „pavouk“, což ale podle mne nebylo vůbec na škodu, protože nápaditou choreografií, otáčením scény a jejím průběžným obměňováním různými symbolickými doplňky se dostatečně docilovalo navození příslušné atmosféry. Genialita často spočívá právě v jednoduchosti a nápad s „pavoukem“ dle mého názoru geniální skutečně je. A myslím si to i přesto, že jeden ze zmíněných kamarádů by upřednostnil, kdyby se scéna měnila podstatně víc, v čemž jsme se ale neshodli. Koneckonců každý má nezadatelné právo na svůj vlastní vkus a své vlastní cítění, nikdy nic nemůže vyhovovat úplně všem. S přihlédnutím i k tomu, jak omezenými prostředky nejspíš Slezské divadlo Opava disponuje, naopak vysoce oceňuji, jak účelně a vkusně s nimi v tomto případě dokázalo naložit, takže výsledný tvar byl pro mne zajímavější a přesvědčivější než mnohé nákladné výpravy u štědřeji dotovaných souborů.

 

Kamarádka byla z představení bez přehánění doslova nadšená a její radost jsem s ní sdílel i já. Rovněž diváci ve Stavovském divadle ocenili tuto opavskou inscenaci dlouhotrvajícím potleskem a většina jistě odcházela z představení stejně spokojená jako my. Slezské divadlo se i tentokrát nepochybně ukázalo v Praze v dobrém světle a potvrdilo tak i oprávněnost existence své operní scény, což jen pár kilometrů od Ostravy, jejíž opera patří již řadu let k nejlepším u nás, není asi tak úplně snadné. Při mých občasných pobytech v Jeseníkách se mi sice ještě dosud nepodařilo vyhmátnout volný víkendový večer, kdy by v Opavě dávali něco zrovna pro můj divácký vkus, ale pokud si bude operní soubor držet i nadále takto solidní úroveň, doufám, že jednou se mi přeci jen poštěstí zažít pěkný umělecký zážitek přímo ve Slezském divadle.

 

 




Praha, 2.10.2017

 

http://www.divadlo-opava.cz/repertoar/predstaveni/macbeth-giuseppe-verdi/

 





Autor Amonasr, 04.10.2017
Přečteno 821x
Tipy 19
Poslední tipující: Iva Husárková, básněnka, Kubíno, Fany, Pamína, Kett, piťura, Dreamy, Frr, Philogyny1
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Pepo, příteli milý, jsem ti moc vděčná, žes mi připravil takový zážitek, já neznalec jsem byla opravdu nadšená a volám i teď vivat vivat vivat a pomyslně tleskám...:-)

07.10.2017 22:56:45 | básněnka

líbí

Milá Ivano, mám radost, že se Ti to líbilo, a bylo i pro mne příjemné si to užít v Tvé společnosti... :-)

07.10.2017 23:57:29 | Amonasr

líbí

:-), když se tady tedy odhalují jiní, tak i já - mám béžové legíny a tričko s potiskem - hrůza, co :-))?! Děkuju pěkně, Amone :-)! ST

05.10.2017 17:02:39 | Fany

líbí

Proč hrůza, Fany...? :-D Umím své představy nechat malovat přitažlivě - nepochybně v tomto případě i v souladu s realitou ;-)) Jen nevím, jestli už bych to kvůli tomu pokračujícímu odhalování neměl přehodit spíš do škatulky "pro dospělé"... :-))

07.10.2017 10:50:38 | Amonasr

líbí

:-) tak nemůžu mluvit za piťuru a Dreamy, to je pravda :-), ale já už jsem tímto s odhalováním skončila :-))!

07.10.2017 13:56:58 | Fany

líbí

:-D No, nevím, nevím, zda jsi teď leckoho nezklamala... ;-))

07.10.2017 23:55:58 | Amonasr

líbí

:-))

08.10.2017 20:39:02 | Fany

líbí

nechtěj vědět
co mám na sobě já
když si s Tebou
pokaždé vyrazím za kulturou

Pěkné...
:-)

05.10.2017 10:05:54 | piťura

líbí

:-D OK, nechci to vědět - někdy je dobré podržet si i nějaká tajemství... ;-))

Díky :-)

05.10.2017 10:24:20 | Amonasr

líbí

Až se stydím,že chodím za kulturou jen "v noční košili".
Ale...oblékat si doma šaty,pro podtržení okamžiku,kdy se u tebe podobně začítám,asi by neměli pochopení. :-)

04.10.2017 20:02:01 | Dreamy

líbí

:-D Byla by to asi trochu snobárna - kultura se líp vstřebává bez ní... ;-)) P.S. Hezká představa... ;-)

04.10.2017 23:16:05 | Amonasr

líbí

:-)

05.10.2017 07:51:07 | Dreamy

líbí

V Opavě hrával kdysi můj strýc, taky jsem chodila, snad se jednou setkáme.

04.10.2017 18:41:37 | Philogyny1

líbí

Bylo by to fajn :-)

04.10.2017 23:14:11 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel