Operace Krtek

Operace Krtek

Anotace: V roce 2023 sleduje svět s obavami rostoucí napětí mezi Ruskem a Západem. Když se na první pohled klidná Česká republika rozhodne podniknout odvážnou vojenskou akci uprostřed Evropy, jistoty jsou otřeseny.

Kapitola 1: Stíny Prahy

Praha, město stovky věží, se koupalo ve zlatém světle pozdního podzimního odpoledne. Nebe, čistě modré, ostře kontrastovalo s červenými taškami střech a gotickými věžemi, které čněly na obzoru. Chloè Morelová, zpravodajka stanice Paris 24, se procházela podél břehů Vltavy a vychutnávala si tyto chvíle klidu, které jí její hektický rozvrh dovoloval.

Od svého příjezdu do České republiky před dvěma lety se Chloè naplno ponořila do místní kultury a vyvinula hlubokou lásku k této zemi v srdci Evropy. Cítila se doma v dlážděných ulicích Starého Města, mezi kavárnami, kde vůně kávy splývala s čerstvě upečeným pečivem, a v zelených parcích, kde si Češi, i přes neklidné časy, dokázali užívat života.

Stejně jako Chloè, i čeští občané byli vděční za stabilitu své země. Zatímco na Ukrajině zuřila válka, Česká republika dokázala udržet křehký mír, přestože hrozba byla tak blízko. Chloè však věděla, že situace je mnohem složitější, než se zdálo.

Toho dne, když dokončovala svůj každodenní report, dostala telefonát, který jí narušil klidné myšlenky. Byl to důvěryhodný informátor, úředník z českého ministerstva zahraničí, který jí sdělil informaci zásadního významu: česká vláda zvažovala mimořádná opatření proti Ruské federaci. Informátor neposkytl žádné podrobnosti, ale jeho vážný tón nedával prostor pro pochybnosti. Něco velkého se chystalo, a to by mohlo změnit situaci v celém regionu.

Chloè, která byla zvyklá zachovávat klid v každé situaci, pocítila přesto lehké vzrušení. Nikdy nebyla typ, který by se nechal unést spekulacemi, ale tentokrát jí informace připadala mimořádně vážná. Okamžitě vytočila číslo svého šéfredaktora v Paříži.

— Ahoj, Vincente? Mám něco důležitého. Vypadá to, že česká vláda připravuje nové sankce proti Rusku. Mluví se o bezprecedentních opatřeních. Musím to prověřit.

Na druhém konci telefonu se ozval Vincentův profesionální, odměřený hlas.

— Chloè, chápu, že to může znít důležitě, ale už teď máme rozsáhlé pokrytí sankcí proti Rusku. To, co říkáš, není neobvyklé. Pokračuj v pátrání, ale není třeba spěchat. Máme čas.

Chloè zavěsila, poněkud zmatená. Znala Vincenta pro jeho pragmatismus, ale tentokrát byla přesvědčená, že podcenil závažnost situace. Nechtěla naléhat bez konkrétních důkazů, ale něco na této záležitosti jí nedalo pokoj.

Večer se vrátila do svého bytu ve Vinohradech, tichém rezidenčním čtvrti známé svými secesními budovami a stinnými parky. Tam ji čekal její snoubenec František, poručík české armády s laskavým pohledem a uklidňujícím úsměvem. Společně si tento byt zařídili, proměnili ho v opravdové útočiště daleko od ruchu okolního světa.

Po lehké večeři si sedli do obýváku se sklenkou červeného vína. Tlumené světlo lampy vytvářelo intimní atmosféru, ideální pro sdílení důvěrností. Chloè chvíli váhala, ale pak se rozhodla podělit o informace, které ten den dostala.

— Františku, dneska mi volal někdo z ministerstva. Prý vláda zvažuje bezprecedentní opatření proti Rusku. Co si o tom myslíš?

František pokrčil rameny s ledabylostí a na tváři měl svůj klidný úsměv.

— Chloè, víš, že Česká republika byla vždy opatrná ve svých mezinárodních vztazích. Pochybuji, že by přijali rozhodnutí, která by mohla ohrozit bezpečnost země. Pravděpodobně to bude jen další sada sankcí, nic víc.

Ale Chloè, která upřeně hleděla do očí svého snoubence, se nemohla zbavit intuice, která ji sžírala. Františkova tvář, klidná a sebejistá, ostře kontrastovala s vírem myšlenek, který jí probíhal hlavou. A co když tentokrát šlo o něco víc než jen diplomatickou eskalaci?

Kapitola 2: Úsvit rozhodnutí

Chloè spala hlubokým spánkem, ukolébána klidem noční Prahy, když ji jemně probudil šelest látky. Pootevřela oči, ještě těžká ospalostí, a spatřila známou siluetu pohybující se v šeru ložnice.

— Františku? Proč jsi vzhůru? zamumlala ospalým hlasem.

Její snoubenec, který si už zapínal knoflíky uniformy, se na ni otočil s uklidňujícím úsměvem.

— Omlouvám se, miláčku. Dostali jsme nouzové povolání k jednotce. Pravděpodobně nějaké vojenské cvičení, nic vážného, odpověděl klidným tónem.

Chloè, stále rozespalá, jen kývla na znamení, že rozumí. František přistoupil k posteli, něžně ji políbil na čelo a pak si rychle oblékl zbytek uniformy. Za pár minut byl připraven k odchodu, s posledním úsměvem a rychlým pohledem se rozloučil a vyběhl ze dveří, nechávaje Chloè samotnou v temné místnosti.

Ačkoliv byla stále unavená, Františkův náhlý odchod v ní zanechal neklid, který nemohla ignorovat. Pokusila se znovu usnout, ale myšlenka, že za tím povoláním možná skutečně stojí nějaká vážná situace, ji nenechala v klidu. Nakonec to vzdala, vstala a zamířila do kuchyně.

Rozsvítila malou lampičku a dala vařit vodu na kávu. Tlumené světlo vrhalo na stěny měkké stíny, což mělo být uklidňující, ale Chloè cítila, jak v ní narůstá úzkost. Zatímco čekala, až se voda začne vařit, zapnula rádio v naději, že se rozptýlí ranními zprávami.

Pak se vydala do koupelny, aby si dala sprchu, doufajíc, že jí teplá voda pomůže zahnat napětí, které se v ní usadilo. Když si smývala šampon z vlasů, uslyšela z rádia sotva slyšitelná slova, která ji přiměla zpozornět.

„…česká vláda svolala mimořádné zasedání Národní bezpečnostní rady…“

Tato slova okamžitě podpořila její podezření. Mimořádné zasedání v tuto ranní hodinu? Něco vážného se muselo dít.

Chloè rychle vyšla ze sprchy, omotala se ručníkem a zamířila do kuchyně pro šálek horké kávy. Sedla si ke stolu, vytáhla tablet a začala prohledávat zprávy. Informace byly zatím kusé, ale několik místních médií už hlásilo mimořádné zasedání bezpečnostní rady. Detaily byly skromné, ale dostatečně znepokojivé, aby ospravedlnily Františkovo povolání.

Její obavy se stupňovaly. Vzala telefon a zavolala svému kontaktu na ministerstvu zahraničí.

— Ahoj, tady Chloè. Máš chvíli, abys mi řekl, co se děje?

Hlas na druhém konci zněl spěšně, napjatě.

— Chloè, nemám moc času. Děje se toho teď hodně. Můžu ti říct jen to, že ruská ambasáda v Praze byla uzavřena. To je vše, co můžu říct.

Chloè projel mráz po zádech.

— Uzavřena? Co to má znamenat? snažila se udržet klidný tón. Musí přece být něco víc… Řekni mi aspoň něco!

Kontakt na chvíli zaváhal, než tichým hlasem dodal:

— Podívej, přijď na Pražský hrad. Postarám se o tvůj vstup. Ale pospěš si.

Chloè neváhala ani sekundu, rychle se oblékla a byla připravená k odchodu během několika minut. Popadla tašku, zamkla byt a spěchala dolů po schodech. Jakmile vyšla ven, objednala si taxi, její srdce divoce bušilo.

Během čekání zavolala šéfredaktorovi, Vincentovi. Zvedl telefon po několika zazvoněních, jeho hlas byl stále ospalý.

— Chloè, jsou teprve tři ráno. Co se děje?

— Vincente, české úřady svolaly mimořádné zasedání Národní bezpečnostní rady. A… ruská ambasáda v Praze byla uzavřena.

Na druhém konci bylo ticho, než se Vincent naprosto probral.

— Uzavřena, říkáš? Do háje… Dobře, Chloè, zůstaň v terénu. Probudím tým a budeme tě sledovat v přímém přenosu. Udržuj telefon zapnutý.

Taxi konečně dorazilo. Chloè nastoupila a řekla řidiči, aby ji zavezl na Pražský hrad. Cesta, ačkoliv byla rychlá, jí připadala nekonečná. Její myšlenky se točily v kruhu, každá děsivější než ta předchozí.

Když dorazila k Hradu, okamžitě narazila na zesílenou bezpečnostní bariéru. Stráže jí odmítly vstup, navzdory jejímu naléhání. Frustrovaná Chloè vytáhla telefon a zavolala svému kontaktu. O několik minut později vyšel z budovy muž a zamířil k ní. Byl to on, zaměstnanec ministerstva zahraničí, kterého dobře znala.

— Pojď za mnou, zamumlal a rychle se rozhlédl kolem.

Chloè ho následovala dovnitř, její srdce divoce bušilo. Procházeli několika chodbami, než se ocitli v rozlehlém sále, který už byl plný lidí. Uprostřed místnosti stál stůl obklopený nejvyššími představiteli země: premiér, prezident a několik ministrů. Kolem nich postávali vysocí úředníci a zaměstnanci různých ministerstev s vážnými výrazy.

Držela se v pozadí, snažíc se být nenápadná. Premiér se postavil a promluvil pevným hlasem, který se rozléhal po celé místnosti.

— Po dlouhých diskuzích s prezidentem a všemi odborníky jsme dospěli k závěru, že je nutné přijmout důležitá a historická rozhodnutí pro Českou republiku. Vzhledem k agresivní politice Ruska a nepřátelským akcím jeho služeb v posledních měsících musíme reagovat rázně. Rozhodli jsme se proto, že je nezbytná speciální vojenská operace, která odradí Rusy od pokračování v jejich akcích, ale zároveň napraví historické křivdy a vrátí české původní země zpět naší republice.

Místností projel šum. Chloè byla ohromena. Neudržela se a hlasitě se zeptala:

— Které jsou ty české původní země, které teď vlastní Rusko?

Premiér pomalu otočil hlavu k ní, jeho tvář zůstala bez výrazu.

— Podle posledních výzkumů historiků z Univerzity Karlovy byla území dnešního Kaliningradu původně osídlena českými kolonisty. Proto je naší povinností obnovit českou svrchovanost nad Královcem.

Chloè ucítila, jak jí srdce divoce bije. Byl to špatný vtip, nebo začátek bezprecedentní krize?

— Doufám, že si děláte legraci? zeptala se s nevěřícím tónem v hlase.

Premiér na ni upřeně hleděl, vážně.

— Ujišťuji vás, slečno Morelová, že si legraci neděláme. Je odpovědností České republiky obnovit svou svrchovanost nad Královcem.

Ticho, které následovalo, bylo těžké a napjaté, zatímco Chloè si uvědomovala rozsah toho.
Chloè nemohla uvěřit vlastním uším. To, co právě slyšela, mohlo být začátkem vážného mezinárodního konfliktu?

Kapitola 3: Šok Realitou

V konferenční místnosti Pražského hradu přerušil těžké ticho, které následovalo po prohlášení premiéra, jeho formální rozkaz, když se obrátil na generála s impozantní postavou. Ten se postavil, jeho přísný obličej neprozrazoval žádné emoce. Byl to generál Jaroslav Dvořák, náčelník Generálního štábu české armády, muž známý svou disciplínou a neochvějným vlastenectvím.

— Dámy a pánové, začal vážným hlasem, naše speciální vojenská operace byla pečlivě naplánována. Přistoupíme k znovudobytí Královce, dříve známého jako Kaliningrad.

Za generálem se na obří obrazovce objevila podrobná mapa oblasti Kaliningradu. Chloè si okamžitě všimla, že název oblasti byl již změněn na Královecký kraj. Mrazilo ji při uvědomění, jak odhodlané české úřady jsou tento projekt uskutečnit.

— Operace bude vedena ze vzduchu, pokračoval generál Dvořák. Naše speciální jednotky, elitní oddíl, vstoupí do oblasti na palubách letadel speciálně upravených, aby byly neviditelné pro ruské radary. Po přistání bude jejich úkolem paralyzovat místní policejní síly i agenty FSB a následně zatknout guvernéra oblasti.

Chloè, neschopná potlačit svou nevoli, zvedla ruku, aby promluvila. Všechny pohledy se na ni upřely a ona se vyjádřila skeptickým hlasem.

— To je absurdní! vyhrkla. Rusové mají v oblasti mnohem větší síly než česká armáda. Jak můžete očekávat, že taková operace bude úspěšná?

Generál Dvořák, nevyvedený z míry její poznámkou, odpověděl klidně:

— Máte pravdu, slečno Morelová, ruské síly jsou početně silnější. Nicméně naše speciální jednotky jsou mnohem lépe vycvičené a vybavené než jakákoliv ruská jednotka v současnosti rozmístěná v Kaliningradu. Jsme si jisti, že naši vojáci mohou neutralizovat místní obranu dříve, než bude moci zareagovat ruská pravidelná armáda.

Generál se otočil zpět k mapě a pokračoval ve svém výkladu, jako by k žádnému přerušení nedošlo.

— Samozřejmě, ruská pravidelná armáda by mohla představovat vážnější problém, uznal. Nicméně i v této oblasti jsme učinili pokroky. Díky úsilí našich zpravodajských služeb proběhla úspěšná operace masivního zásobování ruských jednotek v Kaliningradu alkoholem. Stav těchto jednotek je v tuto chvíli žalostný. Naši agenti zjistili, že ruští vojáci už nejsou schopni vést žádné bojové operace, které by stály za řeč. V nejlepším případě by mohli vyvolat opilecké rvačky, což bude problém pro českou policii, která se brzy začne formovat v těchto nových územích.

Chloè nemohla věřit vlastním uším. Absurdnost situace se zdála neuvěřitelná. Ale dříve než mohla dál reagovat, premiér znovu promluvil a rázně přerušil jakékoli další námitky.

— Děkuji všem za vaši dnešní přítomnost, včetně zástupců mezinárodních médií. Rád bych vás informoval, že naše speciální operace je v této chvíli již v plném proudu.

V sále to zašumělo. Chloè se narovnala, cítíc, jak ji závratně pohlcuje rozsah toho, co se právě před jejími očima odehrává. Postavila se a s lehce roztřeseným hlasem se zeptala:

— Pane premiére, není to zjevné porušení mezinárodního práva? Zabrání suverénního území, i pod záminkou historických reparací, je akt agrese. Jak to ospravedlníte?

Premiér se lehce zamračil, ale dříve než mohl odpovědět, promluvil za něj prezident České republiky, muž s jemnějším vzhledem, ale odhodlaným pohledem.

— Slečno Morelová, v osvobozených územích samozřejmě proběhne referendum. Sami občané budou moci rozhodnout o své příslušnosti. Nicméně nepochybuji o tom, že obyvatelé Královce pociťují hluboké vazby k České republice. Pouze jim vracíme hlas, který jim historie odebrala.

Prezidentova slova byla zjevně pečlivě zvolena, aby uklidnila veškerou kritiku. Nicméně se mu nepodařilo rozptýlit Chloèniny obavy, která naopak pocítila narůstající paniku. Než mohla položit další otázky, schůze skončila bouřlivým potleskem a spontánním sborem české hymny, kterou si přítomní začali zpívat. Atmosféra byla jako ze snu.

Po skončení schůze se Chloè protlačila davem a vyšla ven z hradu. Sotva vykročila ven, objevila se před ní kamera týmu z Paris 24, která již běžela. Stále v šoku vstoupila do ranního televizního vysílání, její hlas se chvěl emocemi, zatímco sdělovala neuvěřitelnou zprávu:

— Zde Chloè Morelová, živě z Prahy pro Paris 24. Jsou tři hodiny třicet minut ráno místního času a oznamuji vám, že Česká republika zahájila vojenskou operaci za účelem převzetí kontroly nad oblastí Kaliningradu, nově pojmenovanou Královecký kraj. Ano, slyšíte správně, Česko právě napadlo ruské území.

Ve studiu v Paříži měl moderátor problém skrýt svůj úžas. Zpráva byla tak neuvěřitelná, že ji pomalu zopakoval, aby se ujistil, že se nespletl:

— Chloè, říkáte nám, že Česká republika napadla Kaliningrad? To se zdá… těžko uvěřitelné.

— To je však realita, odpověděla, snažíc se zachovat profesionální tón navzdory situaci. České úřady právě potvrdily, že operace probíhá, a ospravedlňují svůj postup historickými a bezpečnostními důvody.

Moderátor, vědom si závažnosti situace, ukončil segment s tím, že diváky vyzval, aby zůstali naladěni na další podrobnosti. Po skončení vysílání se Chloè na okamžik ocitla sama, její mysl byla stále zmatená vším, co právě viděla a slyšela.

Náhle ji z myšlenek vytrhl známý hlas. Premiér k ní přistupoval, jeho tvář byla ozářena záhadným úsměvem.

— Slečno Morelová, rád bych vám něco navrhl.

Chloè, stále v šoku, přikývla a zvědavě čekala, co jí politik chce říci.

— Jako mezinárodní zpravodajka byste možná ráda doprovázela naše jednotky v Královci a na osvobozených územích? Velmi se spoléháme na mezinárodní veřejné mínění a vaše přítomnost by nám mohla pomoci prokázat transparentnost. Navíc byste byla blíže svému snoubenci. Františku, pokud se nemýlím?

Chloè, zmatená tímto návrhem, na okamžik vstřebávala informaci.

— František je v pořádku? zeptala se s nádechem úzkosti v hlase.

— Ano, ujišťuji vás, odpověděl premiér uklidňujícím tónem. Je v tuto chvíli velitelem jednotky, která převzala FSB.

Slova premiéra Chloè definitivně přesvědčila. Pokud byl František v bezpečí a ona mohla být u něj a současně podávat zprávy o tak neuvěřitelném příběhu, neviděla důvod, proč odmítnout.

— Přijímám, prohlásila nakonec.

Na to opustila Hrad a vrátila se domů, kde ihned zavolala svému šéfovi Vincentovi, aby ho informovala o premiérově nabídce.

— Chloè, to je neuvěřitelné! Díky tobě bude mít Paris 24 nejaktuálnější zprávy přímo z fronty! zvolal Vincent, evidentně nadšený.

Chloè přikývla automaticky, stále plná protichůdných emocí. Jakmile hovor ukončila, posadila se na postel a začala přemýšlet, co si sbalit na cestu do neznáma. Její myšlenky byly zmatené: cítila adrenalin z blížící se mise, obavy o Františka a úžas nad tímto historickým rozhodnutím, které by mohlo změnit běh evropských dějin.

Kapitola 4: Ráno v Královci

Slunce teprve začínalo vycházet nad městem a vojenský džíp, který vezl Chloè a její televizní štáb, pomalu projížděl ulicemi, které byly ještě před několika dny součástí města Kaliningrad. Džíp, řízený mladým českým vojákem, se pohyboval bez spěchu, jeho pneumatiky tiše drhly o asfalt. Chloè, sedící vzadu, pozorovala s velkým zájmem nové scenérie, které se jí nabízely. Na první pohled se zdálo, že se nic nezměnilo. Budovy zůstaly nepoškozené, nikde nebyly vidět stopy po zkáze, a přesto se atmosféra zásadně změnila.

České vlajky vlály sem a tam, zavěšené na lampách, balkonech bytů a dokonce i na některých veřejných budovách. Náhlý příval těchto českých symbolů značil historický obrat, ale zdánlivé přijetí obyvatel bylo pro Chloè matoucí.

Džíp zastavil poblíž náměstí Vítězství, rozsáhlého otevřeného prostranství v srdci města. Atmosféra zde byla téměř slavnostní. Chloè a její tým vystoupili z vozidla a jejich pozornost okamžitě upoutal dav shromážděný uprostřed náměstí. Místní obyvatelé, obklopeni českými vojáky, sdíleli chvíle přátelství a vojenský personál rozdával dětem čokolády, které ty malé přijímaly s plachými úsměvy. Dospělí vedli živé rozhovory se svými novými "ochránci".

Chloè pátrala pohledem po davu, až ho nakonec zahlédla. František, její snoubenec, stál stranou v perfektně upravené uniformě. Na tváři mu zářil ten stejný výraz sebejistoty, který ji vždy přitahoval. Když ji uviděl, usmál se a zamířil k ní. Jejich pohledy se setkaly a během několika vteřin se ocitli v objetí.

— Jsi v pořádku? zeptala se něžným hlasem, ve kterém však byla patrná i starost.

— Ano, jsem v pořádku, odpověděl František a políbil ji na čelo. Všechno proběhlo podle plánu. Podařilo se nám obsadit celou oblast Kaliningradu bez boje. Je to zázrak, že se to všechno obešlo bez násilí.

Zůstali několik okamžiků v objetí, užívajíce si úlevu, že jsou oba v bezpečí. Brzy však František musel odejít, aby se připojil ke svým mužům. Před odchodem jí ještě tiše pošeptal:

— Dávej na sebe pozor a buď opatrná.

Chloè přikývla a sledovala ho, jak se vzdaluje ke svým jednotkám. Brzy poté začala na náměstí vojenská přehlídka. Vojáci, dokonale srovnaní, pochodovali krok za krokem, jejich boty duněly po dlažbě. České vlajky vlály vysoko na obloze a obyvatelé, kteří se zdáli být překvapivě radostní, je provázeli potleskem.

Televizní štáb, který doprovázel Chloè, rychle připravil kameru, aby mohl tento historický okamžik přenést do celého světa. Novinářka se postavila před objektiv, s přehlídkou v pozadí. Přenos do pařížského studia měl brzy začít. Na obrazovce se objevil moderátor Paris 24, připraven předat jí slovo.

— Chloè, jste v přímém přenosu z Kaliningradu. Co nám můžete říci o současné situaci?

Chloè se zhluboka nadechla a začala svůj report, shrnující události posledních tří dnů.

— Dobrý den, hlásím se z náměstí Vítězství v oblasti, která je nyní známá jako Královecký kraj. Operace „Krtek“ trvala přesně 24 hodin, během kterých české speciální jednotky převzaly kontrolu nad touto oblastí, dříve známou jako Kaliningrad. Tuto dlouho plánovanou operaci organizoval český generální štáb s významnou podporou zpravodajských služeb a umožnila klidné obsazení bez jediného výstřelu.

Odmlčela se, aby nechala své slova zapůsobit na diváky.

— Ruské bezpečnostní složky byly neutralizovány a místní úřady byly zatčeny. Ruští vojáci v oblasti se brzy začali hromadně vzdávat, uvědomujíce si vážnost situace. Dnes zde na náměstí Vítězství probíhá vojenská přehlídka na oslavu této anexe. Dav Rusů se zde shromáždil, zvědavý na tuto událost, někteří dokonce mávají českými vlajkami na znamení podpory.

Chloè naznačila kameramanovi, aby přiblížil na ženu v davu, která držela českou vlajku. Přistoupila k ní s mikrofonem.

— Paní, co si myslíte o tom, co se právě stalo?

Žena, očividně překvapená pozorností, odpověděla s váhavým, ale upřímným úsměvem.

— Je to nečekané, ale jsem ráda. Myslím, že Kaliningrad se konečně může stát skutečným evropským městem. Mám ráda Českou republiku a její pohádky.

Chloè spokojeně přikývla, když vtom vedle ní zasáhl další muž, jeho nadšení bylo patrné.

— Česká republika je budoucnost! A doufám, že se brzy začne stavět pivovod „Friendship“. To změní náš každodenní život!

Chloè, pobavená tímto komentářem, pokračovala.

— Ano, čeští pivovarníci už oznámili svůj záměr postavit potrubí spojující Plzeň s Královeckým krajem. Tento projekt vyvolává mezi místními obyvateli nadšení a někteří dokonce říkají, že právě díky tomu bylo toto obsazení přijato tak pozitivně.

Obrátila se zpět k páru.

— Jak plánujete hlasovat v referendu?

Pár se na sebe podíval a jednohlasně odpověděl.

— Samozřejmě, budeme hlasovat pro připojení k České republice!

Chloè se usmála a opět se otočila kameře.

— Konec operace Krtek znamená začátek referenda o anexi Kaliningradské oblasti do České republiky, nebo spíše Královeckého kraje. Referendum bude dohlíženo českou armádou a nezávislými pozorovateli OSN, což zajistí jeho pokojný a spravedlivý průběh.

Moderátor znovu promluvil z Paříže.

— Chloè, kdy budou výsledky referenda známé?

— Na konci týdne, odpověděla. Osud tohoto území bude již brzy znám. Nicméně, pokud by místní obyvatelé hlasovali proti připojení k České republice, vláda v Praze počítá s touto možností. V takovém případě by v oblasti převzaly vedení nové, demokraticky zvolené ruské úřady.

Moderátor jí poděkoval za kompletní reportáž a Chloè ukončila přenos. Přehlídka kolem ní pokračovala, ale ona cítila zvláštní směs úlevy a napětí. Věděla, že toto byl teprve začátek mnohem složitějšího příběhu, příběhu, jehož se stala jednou z vypravěček. Přemýšlela, co je v nadcházejících dnech čeká – ji, Františka a tuto oblast, která se tak neočekávaně stala součástí českého území.

Kapitola 5: Večer s Vladimirem Solodovem

Dekorace ruského televizního studia byla velkolepá – všude samé zlato a rudý samet, s obrovskou ruskou vlajkou na pozadí. Talk show „Večer s Vladimirem Solodovem“ byla v plném proudu. Hlavní moderátor, Vladimir Solodov, procházel studiem s energickým krokem, který kontrastoval s napjatou atmosférou na scéně. Hosté, experti na politiku, geopolitiku, bezpečnost a armádu, si byli vědomi vážnosti situace.

Solodov se zastavil uprostřed studia a upřeně se zadíval do kamery.

— Dámy a pánové, stala se historická událost, co říkám, bezprecedentní urážka, která proběhla minulou neděli, začal mluvit. Češi, ti malí evropští okupanti, anektovali naši oblast Kaliningrad, kterou teď přejmenovali na Královec! Podvodem a lží se odvážili zmocnit tohoto posvátného ruského území! A podle jejich vlastních prohlášení se 99 % účastníků takzvaného referenda vyslovilo pro anexi. Jak je to možné v tak hrdé a silné zemi, jako je naše?

Obrátil se k jednomu z hostů, expertovi z Institutu pro zahraniční politiku, a s potlačovanou rozčileností se zeptal:

— Jak může malá evropská země úspěšně napadnout území jaderné velmoci? Vysvětlete nám to!

Expert, muž středního věku s vážným výrazem, odpověděl bez zaváhání.

— Není pochyb, Vladimire, že za touto operací stojí nepřátelské síly přímo z Pentagonu. Češi sami by nikdy takový čin nedokázali. Museli být inspirováni, podporováni a pravděpodobně i sponzorováni Američany. Nemůžeme vyloučit, že tuto anexi pod záminkou českých vojáků ve skutečnosti zinscenovaly přímo americké síly.

Solodov energicky přikyvoval, očividně spokojený s touto analýzou, než se otočil k dalšímu hostovi, vlivnému bloggerovi známému svými nacionalistickými postoji.

— A co vy si o tom myslíte? Jak se tak mírumilovný národ, jako jsou Češi, mohl pustit do takového vojenského dobrodružství, napadnout jinou zemi?

Blogger, mladý muž s agresivním výrazem, pohrdavě pokrčil rameny.

— Je to jednoduché, Vladimire. Současná česká vláda padla do rukou fašistů spojených s Kyjevem a Evropskou unií. Tyto extremistické skupiny prosazují svůj program a je jasné, že obyčejní Češi s tím nesouhlasí. Jsou to fašističtí vůdci s podporou EU a NATO, kdo tuto invazi zorganizovali. Ale jsem si jistý, že většina českých občanů je proti této hanebné akci.

Solodov se zamračil, jeho tvář ztvrdla. Obrátil se na třetího odborníka, bývalého vojenského důstojníka, který se účastnil mnoha zpravodajských misí.

— A referendum? Jak vysvětlíte tento absurdní výsledek? 99 % pro anexi, se 70 % účastí. To je jasná manipulace!

Expert vážně přikývl.

— Je zjevné, že tento referendum zmanipulovala fašistická vláda v Praze. Pravděpodobně dostali technickou a logistickou pomoc od CIA k vykonstruování těchto výsledků. Neexistuje šance, že by toto číslo bylo skutečné. Je to urážka inteligence mezinárodního společenství, ale především naší národní hrdosti.

Solodovova tvář se zkřivila hněvem. Zvedl ruce a oslovil celé studio, ale i miliony diváků po celé Rusku.

— To je hanebnost! Tito fašisté a zrádci Češi si dovolují nás vyzvat, nás, velké Rusko?! Jak můžeme tolerovat, že je naše národní hrdost takto pošlapána? Je to válka, dámy a pánové, válka na život a na smrt! Musíme být připraveni použít všechny prostředky, dokonce i ty nejkrajnější, abychom bránili náš národ, naši čest! Nesmíme, nesmíme ustoupit těmto evropským psům!

Solodovova zuřivost elektrizovala publikum, ale navzdory potlesku visela ve vzduchu znatelná obava. Moderátor se postavil rovně, těžce oddechoval, jeho tvář zčervenalá vztekem, než se na konci pořadu trochu uklidnil.

Kapitola 6: Ticho Kremlu

Mezitím, o několik kilometrů dál, v pozlacených síních Kremlu, se odehrávala mnohem temnější schůzka. V prostorné místnosti dominoval masivní dřevěný stůl, kolem kterého seděli nejvýše postavení ruští politici a vojenští důstojníci. Na čele stolu, v mohutném křesle, seděl Vladimir Vladimirovič, prezident Ruska, upřeně zírající na obrazovku televize, kde stále běžel pořad „Večer se Solodovem“. Klidným pohybem televizi vypnul, což místnost uvrhlo do tíživého a zlověstného ticha.

— Pánové, co na to říkáte? Byli jsme pokořeni před celým světem. Co uděláme? — začal klidným hlasem.

Všechny pohledy se stočily k ministrovi obrany, muži s tvrdými rysy, který mlčel a zachovával kamennou tvář. Prezident se bez hnutí obrátil na šéfa zpravodajských služeb, staršího muže, který vypadal viditelně nesvůj pod jeho pronikavým pohledem.

— Mluvte, — přikázal prezident ledovým tónem.

Šéf zpravodajských služeb váhal, hledal slova, než začal koktat jakési zmatené vysvětlení o snahách zabránit takové situaci. Prezident však zvedl ruku a rázně ho přerušil.

— Dost, — řekl stručně a uťal jeho omluvy.

Prezident Vladimirovič se zhluboka nadechl, než se narovnal a zcela ovládl místnost.

— Současná situace je nepřijatelná. Ztratili jsme strategické území kvůli neschopnosti těch, kteří ho měli chránit. Naši nepřátelé se radují z naší zdánlivé slabosti. Tak to dál nejde. Zbývá mi jediná možnost, a vy všichni víte, o čem mluvím.

Místností proběhlo mrazivé zachvění. Politici a generálové si mezi sebou vyměňovali nervózní pohledy, na jejich tvářích se zračila němá hrůza. Nikdo se neodvážil promluvit, ze strachu, že potvrdí to, čeho se všichni obávali.

Ministr obrany nakonec sebral odvahu a zeptal se chvějícím se hlasem:

— Pane prezidente, co máte na mysli těmi „konečnými opatřeními“?

Prezident Vladimir Vladimirovič nechal slova chvíli viset ve vzduchu, než odpověděl, jeho chladná slova zněla jako neodvratelný rozsudek.

— Myslím, že všichni víte, co to znamená. Tato opatření byla vojensky použita v dějinách jen jednou, a nebyl to Sovětský svaz.

Kolem stolu zbledly tváře, zatímco prezidentova slova dolehla na všechny přítomné jako těžké břemeno. Prezident Vladimirovič vstal, čímž schůzku ukončil.

— Mé instrukce obdržíte brzy. Tímto je schůze ukončena.

V místnosti panovala ledová atmosféra, když ji všichni opouštěli, s pocitem nevyslovitelné hrozby, která visela nad Kremlem i daleko za jeho zdmi. Prezident ještě chvíli setrval v tichu, upřeně hleděl do prázdna, než i on sám odešel, zanechávaje za sebou místnost plnou tichého strachu.

Kapitola 7: Noc osudových rozhodnutí

V tajném zařízení uprostřed Sibiře, kde se sníh táhne až k obzoru a kde se zdá, že mrazivý chlad je věčný, se nacházela vojenská základna Volkovo-17. Uvnitř, pod vrstvami železobetonu a drakonických bezpečnostních opatření, panovala tíživá atmosféra. Velící centrum mezikontinentálních jaderných raket, svatyně ruské odstrašující síly, bylo až znepokojivě klidné. Zářivé obrazovky, kovové klávesnice a digitální přístroje působily, jako by jen čekaly na svou chvíli, jako dravci připravení zaútočit.

Do místnosti vstoupil voják, po čele mu stékaly kapky potu navzdory chladnému vzduchu, a rychlým krokem zamířil k místu, kde dohlíželi vojenští inženýři. Na jeho tváři se zračila vážnost okamžiku, jeho oči hledaly zodpovědného důstojníka. Prodrápal se mezi konzolemi a konečně dorazil k veliteli Vladimíru Petrovovi. Voják mu bez jediného slova podal zašifrovanou zprávu, jejíž naléhavost byla patrná na první pohled.

Petrov, muž s tváří ostrou jako břitva, přijal dokument bez jediného slova. Jeho oči rychle přejely řádky textu a jeho výraz se při čtení stále více tvrdnul. Konečně zvedl hlavu a hlasitě vydal rozkaz, který roztrhl tíživé ticho:

— Okamžitě zadejte souřadnice!

Operátoři se dali do pohybu, jejich prsty běhaly po klávesnicích, zatímco jejich pohledy prozrazovaly neklid a nepochopení. Jeden z nich, nejmladší člen týmu, se podíval na obrazovku a zbledl.

— Pane veliteli, to… to jsou souřadnice Prahy, — vykoktal s ohromeným výrazem ve tváři. — To snad musí být vtip, že ano?

Petrov na něj upřel chladný pohled, v očích se mu zaleskla ocelová tvrdost.

— To není žádný vtip. Dnes večer vstoupíme do dějin, — odpověděl nekompromisně.

Místností se neslo tiché nesouhlasné mručení. Jeden z členů týmu, zkušený inženýr jménem Sergej Ivanov, vstal s bledou tváří.

— Veliteli, to je šílenství! Nemůžete vypustit jadernou raketu na evropské hlavní město! To rozpoutá totální válku! Musíme se zamyslet, informovat vedení…

Petrov se ani nepohnul, jeho oči zůstaly upřené na konzole, jako by sledoval bitevní pole.

— Naše rozkazy jsou jasné. Posloucháme. Tečka.

Zasypaly ho protesty, panika začala pronikat mezi operátory. Alexej Volkov, veterán mezi techniky, rozechvěle poznamenal:

— Ale, pane veliteli, tyto rakety… nebyly testovány celé roky! Měli jsme výpadky, poruchy. Kdo ví, co se může stát?!

Petrov zůstal bez pohybu, s nečteným výrazem ve tváři, zatímco napětí v místnosti rostlo. A pak se vše během jednoho okamžiku změnilo. Ivanov, vidouc neústupnou tvrdohlavost svého nadřízeného, náhle vstal, vytáhl zpod kabátu pistoli a namířil ji přímo na Petrova, ruce se mu třásly vzteky.

— Nedovolím vám to! — vykřikl, oči rozšířené hrůzou a odhodláním.

Místnost ztichla, každá vteřina se zdála být nekonečná. Ostatní členové týmu se pokusili situaci uklidnit, přesvědčit Ivanova, aby se vzdal. Ale jejich slova se ztrácela ve studeném vzduchu. Petrov, stále nehybný, upřeně hleděl na Ivanova s ledovým klidem.

— Polož tu zbraň, Ivanove. To je rozkaz.

Napětí náhle explodovalo v násilí. Několik vojáků se pokusilo Ivanova odzbrojit, ale v nastalé potyčce padl výstřel. Ozvěna výstřelu roztřásla místnost a působila děsivě a nereálně. Jeden z členů týmu se zhroutil k zemi, bez života, zatímco se na jeho uniformě šířila červená skvrna.

Vojáci nakonec Ivanova přemohli, ale bylo už příliš pozdě. Petrov se bez jediného náznaku emocí sklonil ke konzoli. Pevným, nelítostným pohybem stiskl červené tlačítko.

Kapitola 8: Návrat do reality

Následujícího dne, ve studiu hlavního zpravodajského kanálu Paris 24, panovala stejně napjatá atmosféra. Hlavní moderátor, s vážným výrazem, upřeně hleděl do kamery s neobvyklou intenzitou.

— Dámy a pánové, minulou noc došlo v hloubi Ruska k jadernému výbuchu. Podrobnosti zůstávají nejasné, ale spekulace neustávají. Jednalo se o jadernou základnu, nebo snad o post-sovětskou jadernou elektrárnu, kde došlo k nehodě? Co víme, je, že v evropských zemích probíhá rozsáhlá preventivní kampaň, aby se zabránilo šíření radiace. V reakci na tuto krizi bylo mimořádně svoláno zvláštní zasedání členů NATO, tentokrát v Praze. Připojujeme se nyní k naší zpravodajce Chloé Morel, která je přímo na místě.

Obraz se mírně rozmazal, než se ustálil na tváři Chloé, která stála před majestátním Pražským hradem, kde probíhalo jednání prezidentů NATO. Za ní byly prázdné ulice, bedlivě sledované bezpečnostními složkami ve stavu nejvyšší pohotovosti.

— Podle neoficiálních informací se Rusko pokusilo o jaderný útok na Prahu, začala Chloé vážným tónem. Pravděpodobně však kvůli špatné funkci nebo zastaralému vybavení se raketa rozpadla během letu a vybuchla na své vlastní základně. Výbuch údajně způsobil v Rusku značné škody a podle našich zdrojů se již hovoří o tisících mrtvých a extrémně vysoké úrovni radiace ve středu Ruska.

Chvíli se odmlčela, aby divákům umožnila vstřebat závažnost svých slov.

— Tato situace přiměla NATO k svolání tohoto mimořádného zasedání. Podle informací, které jsem získala, navrhl francouzský prezident vojenský zásah v Rusku, přičemž argumentoval, že ruský vůdce se stal nepředvídatelným. Tento návrh okamžitě podpořili prezidenti České republiky a Polska. Právě probíhá hlasování a zdá se, že budoucnost Evropy se rozhoduje zde a teď, v Praze.

Chloé se na okamžik odmlčela a pohledem bloudila po osvětlených oknech Pražského hradu, kde se právě rozhodovalo o osudu regionu.

Obraz se vrátil do studia, kde moderátor, stále stejně vážný, zakončil:

— Děkujeme, Chloé, za tyto zásadní informace. Budoucnost se píše dnes v České republice a my budeme bedlivě sledovat další vývoj. Zůstaňte s námi pro další zpravodajství.

Kamera pomalu zacouvala, na obrazovce se objevil logo kanálu, a než program přešel k dalším zprávám, nad světem stále visel stín katastrofy.

Kapitola 9: Základna Mogilev

Hluk vrtulí helikoptéry se stával stále hlasitějším, jak se stroj, francouzský Caracal H225M, snášel v krouživém sestupu na vojenskou základnu Mogilev v Bělorusku. Sníh zvířený proudem vzduchu od rotoru vytvořil umělou vánici kolem helikoptéry, když jemně dosedla na zem. Ohlušující zvuk se odrážel od prefabrikovaných budov a kontejnerů, které zde v těsných řadách označovaly přítomnost francouzských sil na cizí půdě.

Uvnitř helikoptéry si Chloé Morel, obklopená svým televizním týmem, upravovala kabát, než sestoupila ven. Jakmile se dotkla zmrzlého asfaltu, přivítal ji plukovník Édouard Lefèvre, muž impozantní postavy, jehož tvář nesla stopy vojenských kampaní a přirozené autority válečného veterána. Za ním stálo několik vojáků v uniformách, s puškami zavěšenými přes rameno, kteří tiše sledovali příchod delegace.

— Slečno Morel, vítejte v Mogilevu, prohlásil Lefèvre, jeho hlas byl slyšet i přes hluk rotoru. Doufám, že cesta proběhla hladce.

— Jak jen to bylo možné, pane plukovníku. Děkuji za vaše přivítání, odpověděla Chloé a potřásla si s ním rukou.

Lefèvre je bez zdržování vyzval, aby jej následovali po základně. Cesta vedla mezi jednoduchými, ale funkčními vojenskými zařízeními: vytápěnými stany, obrněnými vozidly připravenými k akci a vojáky při manévrech. Plukovník pokynul členům ostrahy, aby Chloé a jejímu týmu ukázali jejich ubytování na noc.

— Naše zařízení jsou skromná, ale najdete zde vše potřebné, ujistil Lefèvre, když otevřel dveře kontejneru upraveného na ubikaci.

Chloé a její kolegové přikývli v tichém ocenění za snahu zajistit jim pohodlí. Poté, co si odložili věci, následovali Lefèvra do jeho vlastního kontejneru, přeměněného na operační kancelář. Velitel je vyzval, aby se posadili kolem skládacího stolu na kempinkových židlích.

— Pane plukovníku, bylo by možné udělat s vámi rozhovor pro Paris 24? zeptala se Chloé, zatímco její tým připravoval kameru.

Lefèvre s klidným úsměvem přikývl.

— Právě proto jsem vás pozval, abyste zůstali v našem táboře. Máme toho hodně, co říci.

Tým rychle připravil vybavení. Chloé se posadila naproti Lefèvra, naposledy si prošla své poznámky a dala kameramanovi signál k zahájení natáčení.

— Plukovníku Lefèvre, mohla byste našim divákům vysvětlit, jak se váš 1. dragounský pluk dostal sem, do Běloruska?

Plukovník na okamžik upřel pohled do kamery, než odpověděl vyrovnaným hlasem.

— Po rozhodnutí NATO o zásahu v Rusku bylo zásadní zajistit si přední základny. Bělorusko se ukázalo jako strategické místo pro tuto operaci. Běloruský diktátor, když cítil změnu větru, zradil ruského prezidenta a souhlasil s přítomností jednotek NATO na svém území. Běloruská armáda rychle odzbrojila ruské jednotky rozmístěné zde. Tak se Bělorusko stalo hlavní platformou naší intervence.

Chloé ho pozorně poslouchala a občas pokývala hlavou, aby ho povzbudila k pokračování.

— NATO nyní postupuje na ruském území, pokračoval Lefèvre. Síly se masově vzdávají, ale hlavní ohniska odporu jsou soustředěna kolem velitelství FSB. Máme co do činění s fanatiky, kteří jsou připraveni obětovat svůj vlastní lid, aby unikli spravedlnosti.

Chloé využila příležitosti k tomu, aby otevřela palčivé téma.

— Šíří se zvěsti o nepokojích v Moskvě. Můžete je potvrdit?

Plukovník se zhluboka nadechl, než odpověděl.

— Ano, v Moskvě vypukly masivní stávky, ale podle mých informací se demonstrantům dosud nepodařilo proniknout do Kremlu. Ruský vůdce zůstává zabarikádován, chráněný svou poslední obrannou linií.

— A jaderná hrozba, je stále aktuální? zeptala se Chloé, upřeně hledíc na plukovníka.

Lefèvre si dal chvíli pauzu, než odpověděl.

— Tuto hrozbu nelze nikdy úplně vyloučit. Nedávné události však ukázaly, že ruský jaderný arzenál možná není v tak dobrém stavu, jak jsme si mysleli. Ale musíme zůstat ostražití. Jediná chyba by mohla změnit vše.

Chloé plukovníkovi poděkovala za upřímný a informativní rozhovor. Tým se připravoval vypnout kameru, ale než odešli, položila Chloé poslední otázku, mimo záběr, téměř šeptem:

— Plukovníku, máte nějaké zprávy o českých jednotkách zapojených do intervence?

Lefèvre se lehce pousmál.

— České jednotky, stejně jako Poláci, jsou v současnosti nejdále na východě. Překvapivě nehlásí větší ztráty. Zdá se, že se jim situace vyvíjí příznivě.

Chloé přikývla, zamyšleně nad získanými informacemi. Poděkovala Lefèvrovi naposledy, než vstala. Tým ji následoval, připraven prozkoumat tábor a zachytit záběry této základny, která se stala klíčovým bodem vojenské intervence v Rusku.

Když vyšli z kontejneru, základnou se prohnal ledový vítr, jako připomínka toho, že v této nepředvídatelné válce nebezpečí nikdy nebylo daleko.

Kapitola 10: Konečný Útok

Šedivé ruské nebe tížilo stany a obrněná vozidla francouzského vojenského tábora, umístěného jen několik kilometrů od Moskvy. Město, kdysi majestátní, se proměnilo v bojiště rozervané válkou. Boje zuřily všude kolem, ulice a bulváry se proměnily v provizorní zákopy, civilisté byli chyceni mezi dvěma ohni v nepopsatelném chaosu.

Chloé Morel, zabalená v silné parce, aby se chránila před štiplavým mrazem, procházela táborem směrem ke stanu plukovníka Lefèvra. Tato novinářka se stala známou postavou mezi vojáky, jelikož její pravidelné reportáže na stanici Paris 24 se staly důležitým zdrojem informací pro francouzské publikum. Pod vnější maskou jistoty však Chloé cítila hlubokou úzkost – její snoubenec František, český voják, se také nacházel někde na tomto zpustošeném frontu.

Vešla do Lefèvrova stanu, kde se plukovník soustředěně věnoval čtení šifrovaných zpráv na vojenském tabletu. Na stole před ním ležely rozložené mapy, hlášení a tajné kódy. Jeho tvář, obvykle bezvýrazná, vykazovala známky únavy a rostoucího napětí.

— Dobrý den, plukovníku, oslovila ho Chloé opatrně.

Lefèvre jen letmo vzhlédl a přikývl, ale okamžitě se vrátil ke zprávě, v níž se právě objevovaly další řádky textu. Najednou zaklel, což Chloé polekalo.

— Co se stalo? zeptala se s náznakem paniky v hlase.

Plukovník se prudce postavil, jeho impozantní postava nyní ještě více zdůrazněna vážností situace.

— Prezident Vladimir Vladimirovič právě vydal rozkaz k masivnímu jadernému útoku proti silám NATO, odpověděl stroze. Musíme jednat okamžitě.

Chloé pocítila příval strachu, ale potlačila ho, když sledovala Lefèvra, jak dává rychlé rozkazy svým podřízeným. Jednotka se musela okamžitě přesunout do útoku a spojenecké jednotky musely být informovány o kritické situaci. Vojáci se dali do pohybu, jejich klidné profesionální vystupování přehlušilo možnou paniku.

— Nastupte do jednoho z transportérů, nařídil Lefèvre Chloé. Nemůžete tu zůstat, je to příliš nebezpečné.

Chloé bez slova následovala vojáky k jednomu z obrněných transportérů. Motor zahučel a konvoj se vydal po rozbahněných cestách posetých krátery směrem k administrativním hranicím Moskvy. Město bylo peklem plamenů a kouře, každý metr získaný jednotkami NATO byl vykoupen krutou cenou.

Přes malé pancéřové okénko transportéru Chloé sledovala nelítostné boje. Záblesky dělostřeleckých granátů na okamžik osvětlovaly oblohu, zatímco salvy kulometů a exploze zaznívaly všude kolem nich. Hodiny ubíhaly v divoké palbě a krvi, každý metr získávali postupně, ulice po ulici. Ohlušující hluk vrtulníků Apache a tanků Leclerc naplňoval vzduch, přičemž se mísil s vřavou bitvy.

Nakonec se na obzoru objevila silueta majestátního Kremlu, jeho masivní zdi stále stály navzdory nepřetržitému útoku. Avšak než mohl konvoj postoupit dál, prudký náraz transportér s Chloé uvnitř zcela převrátil. Bez přemýšlení se vrhla ven a skryla se za budovou, aby se chránila.

Bitva dosáhla vrcholu, ale náhle hluboký a dutý zvuk následovaný obrovskou explozí otřásl zemí. Věž Kremlu se zřítila s hromovým řevem, sesypala se sama do sebe a vytvořila oblak prachu a trosek. Chloé, zděšená, sledovala scénu s vytřeštěnýma očima, neschopná okamžitě pochopit, co se právě stalo.

Nad městem se rozhostilo těžké ticho, téměř nadpřirozené po válečném hřmění. Minuty pomalu ubíhaly, než prach začal klesat a ulice se naplnily lidskými postavami. Vojáci spojeneckých sil – francouzských, českých a polských uniformách – vystupovali z trosek, doprovázeni zmatenými civilisty, kteří jen stěží věřili tomu, co viděli.

Chloé se postavila, stále ohromená, a hledala pohledem plukovníka Lefèvra. Našla ho stát mezi skupinou vojáků, jak dává rozkazy, zatímco upřeně pozoroval trosky Kremlu. Sebrala odvahu a prodírala se k němu.

— Plukovníku! Co se stalo? zeptala se, hlas se jí třásl.

Lefèvre se na ni podíval s temným výrazem.

— Byly to ruské rakety, které zasáhly Kreml, odpověděl s výrazem smíšeného klidu a úlevy. Zdá se, že ruští vojáci neměli zájem na jaderné válce. Někdo uvnitř se rozhodl vzít věci do vlastních rukou a udeřit na prezidenta konvenčními střelami.

Chloé, neschopná odpovědět, zůstala tiše, pohled upřený na trosky Kremlu. Důsledky tohoto aktu byly obrovské. Pád Vladimira Vladimiroviče možná znamenal konec jedné éry, ale za jakou cenu? Ticho v Moskvě narušovaly pouze výkřiky a pláč přeživších, praskání vojenských vysílaček a vzdálený hukot vrtulníků.

Pro Chloé válka zdaleka neskončila, ale v tomto okamžiku věděla, že historie právě nabrala rozhodující směr.

Kapitola 11: Svobodná Moskva

Chloé stála před impozantními ruinami Kremlu, za ní se ještě zvedal kouř z trosek. Scéna kolem ní byla apokalyptická: zřícené budovy, ulice plné sutin, a tu a tam trosky bývalé slávy hlavního města Ruska. Její tvář, obvykle neochvějná před kamerou, nyní odrážela hluboký smutek. Válka vše zničila a utrpení, kterým si prošli obyvatelé Moskvy, na ni těžce doléhalo.

Světlo reflektorů ozářilo její tvář, zatímco začínala reportáž pro hlavní vysílání Paris 24. Její hlas byl vážný, prostoupený bolestí, kterou cítila při pohledu na toto zničené město.

„Zármutek, smutek, utrpení – to je to, co zde zanechal ruský diktátor Vladimir Vladimirovič se svými slepými oligarchy. Poté, co nařídil masivní jaderný útok na evropská hlavní města, včetně Paříže, se velitelé ruských jaderných základen rozhodli tento rozkaz odmítnout. Již nyní víme, že jedna ze základen se rozhodla bombardovat Kreml konvenčními raketami ze strachu, že obdrží další šílené rozkazy od ruského prezidenta.

Civilní obyvatelstvo Moskvy utrpělo největší ztráty, a roky pasivity vůči totalitnímu režimu Vladimira Vladimiroviče a bezpečnostním službám byly krutě zaplaceny. V Moskvě nyní probíhá velký úklid a odklízení trosek. Současně se speciální jednotky a četnictvo snaží dopadnout uprchlé zločince z FSB a další prominentní aktivisty ruského státu.

Prezident Vladimir Vladimirovič a jeho blízcí spolupracovníci byli dnes rovněž přepraveni přímo z Moskvy do Prahy. Mezinárodní soudní dvůr se v Praze sejde, aby soudil činy ruského diktátora a jeho hodnostářů.

Jakmile bude situace pod kontrolou, město bude pod správou. Komisařem bude osoba vybraná spojeneckými silami. Až se situace stabilizuje, budou zorganizovány demokratické a transparentní volby, které zvolí nové ruské úřady.“

Na okamžik se odmlčela, aby její slova mohla doznít u diváků. Pak, s jemnějším tónem, zakončila:

„Zde Chloé Morelová, živě z Moskvy, města, které je konečně svobodné. Děkuji vám za pozornost.“

Obraz Chloé na chvíli zůstal na obrazovce, zachycující intenzitu okamžiku, než vysílání skončilo. Kamera zhasla a Chloé si dovolila uvolnit napětí, které ji během celé reportáže provázelo. Rozhlédla se kolem sebe; vojáci a civilisté pokračovali ve své práci, přestože na jejich tvářích byla patrná únava.

Bez jediného slova zamířila k vojenskému džípu, zaparkovanému nedaleko. Řidič, francouzský voják, čekal na její signál. Chloé nastoupila dozadu a vozidlo se pomalu rozjelo do zničených ulic Moskvy.

Město neslo stále čerstvé jizvy po bitvě. Obrněná vozidla projížděla kolem, přepravujíc vojáky v různých uniformách. Francouzi, Češi, Poláci i Němci, všichni jednotní v tomto osvobozeneckém úsilí. Chloé sledovala tuto scénu s úlevou i smutkem.

Náhle její pozornost upoutala známá silueta. Požádala řidiče, aby zastavil. Její oči se rozšířily, když ho poznala: František, její snoubenec, opírající se o berli, jeho noha v sádře. Její srdce se rozbušilo, když spěchala ven z vozidla.

František otočil hlavu a na jeho unavené tváři se objevil úsměv. Chloé k němu běžela, bez ohledu na bolest, která rezonovala při každém kroku. Když se konečně ocitli tváří v tvář, pevně se objali, jako by se už nikdy nechtěli pustit.

— Jsi zraněný… zašeptala, její třesoucí se ruce lehce přejížděly po jeho sádře.

— To nic není, odpověděl s uklidňujícím úsměvem. Našel jsem tě, a už tě nikdy neopustím. Neztratím ženu, kterou miluji.

Políbili se, svět kolem nich jako by zmizel. Na chvíli nebyli uprostřed města v troskách, ale jen dva šťastní lidé, kteří se znovu našli. Láska a úleva z tohoto okamžiku převládaly nad všemi hrůzami, které zažili.

— Vrátíme se spolu do Prahy, řekl odhodlaně.

— Spolu, odpověděla se slzami v očích a úsměvem.

Ruku v ruce se vydali ulicemi Moskvy, obklopeni vojáky a civilisty, kteří začínali obnovovat, co se dalo. Vítr odvál prach a popel, a přestože všude kolem byla zkáza, ve vzduchu se vznášel nový závan – závan naděje a znovu nabyté svobody.

Válka zanechala nevymazatelné stopy, ale pro Chloé a Františka v tuto chvíli existovala budoucnost, kterou mohli společně znovu vybudovat, život, který si mohli společně vytvořit, ve světě konečně osvobozeném od tyranie.

Epilog: Konec jedné éry

Televizní studio bylo odrazem poválečného Ruska: zničené, ponuré, pronásledované duchy minulosti. Stěny, které kdysi zdobily vlastenecké symboly, byly nyní posety střepy skla a stopami po kulkách, připomínkou nedávné bitvy. Uprostřed této pochmurné scény stál jediný muž před kamerami, odhodlaný pokračovat ve svém vysílání, jako by se svět kolem něj nezhroutil.

Vladimir Solodjov, nechvalně proslulý moderátor známý svými planoucími monology a nacionalistickými tirádami, začal své vysílání nezvykle klidným, téměř rezignovaným tónem.

„Svět byl otřesen nedávnými událostmi v Moskvě. Zločinecký režim Vladimira Vladimiroviče, podporovaný FSB a bezpečnostními složkami, který terorizoval národ, padl. Dnes už můžeme mluvit o historické spravedlnosti.

Dnes v Praze stojí Vladimir Vladimirovič, Šojgun, Dmitrij Medveděv a další prominentní aktivisté Kremlu na lavici obžalovaných.“

Jeho hlas se nesl v ledovém tichu studia. Žádný potlesk, žádné reakce publika, jen prázdnota. Tíživá atmosféra svědčila o nevratné změně, kterou Rusko právě prožilo.

„Už víme, jaké zločiny Kreml spáchal – drancování miliard, krádeže národního majetku, zločinný útok na Ukrajinu a masakr ukrajinských civilistů, vraždy a únosy odpůrců.“

Solodjov se odmlčel, nechávaje svá slova vyznít do studeného vzduchu studia. Jeho oči, které dříve planuly fanatickým přesvědčením, se teď zdály unavené, téměř ztracené.

„Ano, všichni jsme byli obalamuceni tichem. A je až k podivu, že si hrdý ruský národ nechal takto vymýt mozek.“

Sklonil mírně hlavu, jako by na jeho ramenou spočívala váha kolektivní viny.

„Proč? Proč národ byl tak pasivní, tak apatický, že dovolil doslova všechno, co si zločinci z Kremlu zamanuli? Šlo jen o peníze, nebo snad o lepší život, nebo možná o sen o jediné, velké a mocné Rusku. O jediné možné hrdosti v chudém, šedém a vykořisťovaném světě.“

Solodjov se narovnal, jako by hledal odpověď tam, kde pravděpodobně žádná neexistovala.

„Někdo by řekl, že to je vina médií. Koneckonců to byla média, vedená touto stanicí, která podporovala kremelskou politiku, která byla propagandistickou trubkou Vladimira Vladimiroviče. Ale…“

Než stačil dokončit větu, ozvala se tlumená detonace, která otřásla studiem. Do vzduchu se vyvalil hustý dým z vybuchlého dýmovnice. V nastalém zmatku se mísily zmatené výkřiky a dusot bot na podlaze. Během několika sekund obsadila studio jednotka GIGN.

Solodjov, ohromený, zíral na komanda, která se rozmístila kolem něj. O krok ustoupil a zhroutil se na podlahu s očima rozšířenýma strachem a nechápavostí.

Jeden z komandérů k němu rychle přistoupil s pouty v ruce. V mžiku mu přitáhl zápěstí za záda a zvedl ho bez ohledu na jeho protesty.

— Proč…? zamumlal Solodjov s třesoucím se hlasem, jeho tvář se kroutila hrůzou.

Velitel, impozantní muž s chladným pohledem, se k němu mírně naklonil.

— Jste zadržen za účast v organizované zločinecké skupině, zločiny proti lidskosti, krádež národního majetku a devadesát dalších obvinění, odpověděl pevným hlasem. Kompletní obžaloba vám bude předložena ve vazbě.

Solodjov, zdrcený realitou, která na něj doléhala, už nenašel žádná slova. Jeho léta služby režimu, jeho vášnivé projevy, manipulace… to vše ho dovedlo k tomuto nevyhnutelnému pádu.

Kamery, stále v chodu, zachytily každou sekundu zatčení. Poté se jeden z komanda přesunul k objektivu a přesným pohybem zakryl čočku rukou.

Obraz zčernal. Konec záznamu.

Následující ticho bylo úplné, přerušované jen vzdálenými sirénami ozývajícími se moskevskými ulicemi. Pád posledního propagandisty znamenal konec éry teroru a útlaku. Ale pro Rusko zůstala dlouhá cesta – cesta k usmíření, spravedlnosti a možná jednou i k míru.
Autor AlexPretnicki, 13.11.2024
Přečteno 27x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel