Ne že bych do děje mínil vetknout vidličku, natož bavorská čtyřčátka jimiž jsou tyto vidle zvané, nicméně míti koželužství v městysu Brindu zvaném, stojí za úvahu povšechnou. Obecně už od věku čtrnáctého byly koželuzi vykazováni mimo obydlí lidu ostatního z důvodu pachu nesmírného a přemíry vody potřebné ku zpracování kůží. Jakožto i potřebám ostatních substancí smrdutých. Kupříkladu exkrementů psích, pokladů kurů domácích, popelů z topenišť všelikých, vápenných směsí a marastu obdobnému, za účelem mízdření kůží již uvedených. Vody v řece musely být stálého průtoku a koželužství za městysem po proudu déle umístěno, s místem rozlehlým a vyvýšeným pro uložení zbytků z provozu neprodejných, k zakopání do země nutných.
Těchto vědomostí jsem nabyl potulnými návštěvami v provozech takových, bych technologiemi novými, ve světě již zavedenými, vylepšeny v tuzemsku býti mohly.
24.01.2018 14:18:49 | Lesan
Děkuju za zajímavý a poučný komentář. Ačkoli v textu není nic o tom, že by koželužství stálo zrovna na náměstí, nebo okolo, dal jsem tam raději "s přilehlým", aby to bylo jasnější. Ony tyhle chemické výroby asi žádné nevoněly.
24.01.2018 18:00:35 | Jezero
Stříbrošedé Jezero,
ta koželužna mě také ihned praštila po nose, ale v zápětí jsem se radostně zatetelila nad její přilehlostí. Už jsem si juchla, že nakonec nejsi takové neznalé tele, ale ukázalo se, že za blba jsem tu opět já :) Pravda, jsou i lidé (kozeluzství.cz), kteří tvrdí, že když to smrdí (kůže Květa, postrach nejmenovaného archeoparku, by mohla vyprávět), děláte něco špatně, ale ostatní nároky takového provozu (ve velkém) jsou jasné, navíc je to skutečnost notoricky známá. Prostě zkus napřed trochu přemýšlet (jak velkou investici představuje kůň, kde sehnat košili, apod.), už to začíná být husté. A Anna Komnéna není relevantní příklad.
Osobně bych si dala opravdu velký pozor na náboženství, tak jak ho používáš Ty,… to je hodně hluboká voda. Je možné z toho hodně vytěžit, na druhou stranu je to ohromný objem dat k nastudování a může to skončit opravdu velkým trapasem. Za sebe bych do toho nešla ani jako papežův poradce ve věcech víry, ale Tvou odvahu obdivuji.
Na druhou stranu je zákaz jízdy žen na koni dobrá, skvěle obhajitelná myšlenka – klobouk dolu.
01.02.2018 03:23:39 | Lada 3
Tam nebylo nic o tom, že to koželužství bylo v centru... ale jen to, že pod město patřilo prosperující koželužství. Ostatně dodnes je většina fabrik v periférii, nebo někde úplně za městem a stejně, když se píše o jakékoli výrobě, tak to většinou není uvedené, kde přesně se ta fabrika nachází. Nepřišlo mi jako podstatné, abych to řešil.
01.02.2018 20:22:05 | Jezero