Můj drahý občánku, vítej v revoluční Paříži v srpnu roku 1793 - není to dlouho, co byli girondisté zbaveni vesla a do popředí se dostávají jakobíni, kteří se snaží uklidnit situaci v zemi a zavádí opatření "ve prospěch lidu" - kupříkladu stanovili pevné ceny za obilí a mouku, aby zabránili obchodníkům zvyšovat ve městě ceny a tedy působit hlad - drobní, chudí pařížané z předměstí, ten ,,lid", který nenosí krátké kalhoty a který je proto nazáván ,,sanscullotti", ve svých červených čapkách Svobody a nezbytnou píkou v ruce jsou, jak je vidět, jejich velkou oporou a hlavní silou - a tolik lidí, bohatí i chudí, učení i nevzdělaní jsou nadšení z ideálů Revoluce, rovnosti, svobody a hlavně nové Republiky, která už brzy oslaví první narozeniny. Všichni se předhánějí, kdo je lepším občanem, vlastencem a více se zasloužil o veřejné blaho a lépe pracuje ve prospěch Republiky, jediné a nedělitelné; všeobecná mobilizace je v plném proudu, dobrovolníci se hrnou bránit vlast proti vnějším nepřátelům a Revoluční tribunály spolu s ohromným vynálezem doktora Guilottina, který umožňuje poněkud "ohleduplnější a lidštěji prováděné popravy, když už to musí být", zase úspěšně potlačují nepřítele vnitřního.
Pracuje se na novém kalendáři, který bude vskutku revoluční, ať už v dělení roku, nebo názvů dnů - a dokáže v příštích letech zamotat pořádně hlavu nejen školákům.
Pořádají se hony na všechny symboly a odznaky tyranie - to by tak hrálo, aby se tahle ulice jmenovala Královská! Co je to za pořádek, aby měl támhleten dům na průčelí bourbonský znak! A jakým právem se tahle krbová římsa opovažuje být ozdobená liliemi?! A proč jsou ty lilie namalované na talířích v hospodě, z jakého důvodu vůbec zůstává té krásné aleji název takového ošklivého krutovládce, jako byl Ludvík XIV?! Pryč s tím! Všechno dolů, všechno sundat! Ode dneška se to támhle jmenuje Rue de la Liberté - ulice Svobody! Tohle náměstí bude Svornosti, tohle Revoluce, tohle Republiky! Na veřejných budovách mají vlát národní barvy - k čertu s liliemi! LIBERTÉ, ÉGALITÉ… skví se už skoro dokončený nápis na průčelí domu, jehož majitel právě peskuje malíře, aby tu lilii zamaloval pořádně a ráčil dopsat i poslední slovo : FRATERNITÉ - bratrství. Jde kolem pařížský starosta Pache a tak se mu to zalíbí, že v dalších několika týdnech vydá rozkaz, aby bylo toto heslo namalováno na všechny veřejné budovy ve měste.
Lidé se navzájem oslovují "občane" a "občanko" a do módy se dostává tykání, protože je to taktéž znakem rovnosti mezi občany.
Už čtyři roky jsou nenávratně odvolány všechny výsady a privilegia, část šlechticů pochopila, že časy se holt mění, vzdala se jich dobrovolně a teď se využívá nových výhod, které revoluce přinesla, část nedává navenek nic znát, ale potají brblá a se slzou v oku vzpomíná na staré dobré časy a ta poslední část se nehodlala smířit s novým pořádkem, což mělo za následek buď to, že prchli do zahraničí dokud byl čas, nebo teď kují doma pikle a spiknutí a spřádají tajné plány na znovunastolení království, nebo, což je poslední možnost - zaplatili za to svým majetkem, nebo, když se lid špatně vyspí, se houpou v průvanu na lucerně a uších jim zní : "Ah ca ira, ca ira, ca ira , les aristocrates á la laterne, ah ca ira, ca ira, ca ira - les aristocrates on les pendra!"
A co drobní lidé z pařížských předměstí? Ne snad, že by chudí byli méně chudí než dříve - ale alespoň jsou díky obratnější politice méně hladoví, a díky Revoluci samotné svobodní a veselí. Kdyby právě těchto srdnatých lidiček vždycky hotových ku činu nebylo, nikdy by se žádná Revoluce ani nepovedla - to oni, tihle "sansculloti" byli a zůstávají hlavní silou, ačkoli nezasedají v žádném výboru nebo Konventu Nejsou to jen hloupé ovce, nicnedělající diváci, nejsou to žádné mouchysněztesimě; mají své vlastní orgány - Paříž je rozdělena na volební sekce a tam, tam je jejich království. Vlastně, co to plácám, za takovou neuváženou větu bychom to od nich asi schytali…. Smrt králům, ať žije svoboda!
Jsou sice občas dost ovlivnitelní, nechávají se snadno strhnout řečníky, ale musí se s nimi počítat. A to pořádně. Běda dnes tomu, kdo by šel proti lidu! Lid dokáže ocenit, dokáže podpořit ale právě proto, že dokáže všecko, stejně tak umí i člověka naprosto zničit, udělat z něj politickou, nebo možná i opravdickou mrtvolu. Stejně tak záleží na tom, jestli ten někdo lid vede, případně kdo a k čemu je nabádá.
Pozor, občánku, kdybys někdy měl co dočinění s tímto zdánlivě neškodným lidem! Snadno může hodně pomoci, snadno všechno pokazit.
Stejně tak, jako se umí statečně bít za svobodu a za spravedlnost, bránit svá práva udatně na barikádách nebo se jen mírově scházet a rokovat či sami od sebe pořádat úchvatné slavnosti, sázet stromy Svobody a spojit své síly na pomoc svým sousedům, umí dav i věci hrůzné : lynčovat,vraždit,rozbíjet, ničit, rabovat, plenit, drancovat - a to všechno jen pro to, že jej někdo špatně navede, nebo se všechno vymkne z ruky.
Dav má obrovskou sílu a ten pařížský zvlášť! Nikdy není radno jej podceňovat! Už chápeš, občánku, proč se nás nepřátelé tolik obávají? Proč naši čerstvě odvedení a špatně vyzbrojení dobrovolníci z řad sanscullotů vyhráli nad ostřílenými Prušáky v bitvě u Valmy? Síla a odhodlání francouzského "davu" spolu se správným cílem a ideálem, když vojáci dostali rozkazem bránit svou vlast, se setkaly na bitevním poli a to přineslo vavříny vítězství.
Už od roku 1789 platí slavná Deklarace práv člověka a občana, zajišťující rovnost před zákonem a přirozená a nezadatelná práva člověka - i když, musíme uznat, že v mimořádné situaci, kdy je vlast ohrožována nepřítelem, má Výbor veřejného blaha dosti mimořádné pravomoci a co se týče svobody tisku a svobodného vyjadřování názorů - pokud jsou uznány jako "zrádné" "buřičské" nebo "nepřátelské", pak je na ně Deklarace i se všemi ústavami dohromady krátká. Nicméně, cenzura nemá moc přátel mezi lidmi a tak nebývá výjimkou, že někteří zatčení vydávají své royalistické pamflety přímo z vězení. Ústava však zaručuje i další, zcela nová práva - to bys nevěřil, občánku, jak oblíbené jsou rozvody! To víš, když to předtím nešlo, proč to nevyzkoušet? Úřední budova je stále nacpaná k prasknutí.
Platí také svoboda vyznání, každý si může uctívat, jaké náboženství je mu libo, ale pokud si chtějí katoličtí kněží sloužit své bohoslužby - musí přísahat na Občanskou ústavu duchovenstva, takže se nedivme, že někteří prskali a doteď se ošívají - papež je vydrážděn k nepříčetnosti, celý se třese zlostí, při pomyšlení, že jej ti příšerní Francouzi vůbec neposlouchají, že se opovážili provést takový bezbožný čin jako zavedení svobody vyznání a rozmrzele se v noci budí, nebo jím zmítají noční můry a on křičí ze spaní, že "ti giaccobini" jsou kacíři a všichni se budou jednou smažit v pekle.
Inu, jak vidíš, je to doba bláznivá, kdy občané jsou volní, ale zároveň svázanější než kdy dřív, jenže jinými pouty než předtím - pojí je k sobě láska k vlasti a nenávist k společnému nepříteli. A vlastně, abychom nezapomněli - taky tanec a zpěv, ten vždycky byl, je a dlouho bude. Jak říká občan Bastiaque, poslanec Konventu, se kterým se ještě mnohokrát potkáme : "Vždycky se zpívá a tancuje, ať se děje cokoli, i při největším útlaku a hladu se na to nikdy nezapomnělo, takže si říkejte, co chcete, já o naše občany strach nemám. Teprve až se přestanou scházet, bavit se spolu a zpívat, pak teprve bude zle!"
Ale taková doba nikdy nepřijde, nemůže přijít, a vůbec - proč o tom teď uvažovat? Pokud si chceš osvěžit mysl, přečti si Rouseauua nebo Voltaira, ti jsou teď oblíbení, zajdi do salónu nějakého filosofa, nebo upaluj do latinské čtvrti poslechnout si přednášky na lyceu Ludvíka Velikého - och, tedy pardon, ptej se po Collége Égalité!
Ale podívej tam! Není to zase ten malý Antoine? Vynořil se, támhle, podívej, na rohu ulice - píská na píšťalu nějakou melodii a za ním poskakuje celý hlouček lidí. "Pojďte všichni s námi! Jdeme zalít strom Svobody!" volají a kdo nemá zrovna žádnou práci, přidává se. Tak na co čekáš? Ještě pořád se ti chce filosofovat? Na nic nečekej a utíkej s nimi!
"Strome Svobody, ctěný všemi,
když jsi klíčil v kypré zemi,
pomyslel bys, že přijde den,
kdy bude Francouz svoboden,