O závislostech
Anotace: Zbav se závislostí!
O závislostech
Proč je život člověka takový, jaký je? Často si stěžujeme, často se bojíme, často žijeme závislí na věcech, které nás ve svém důsledku ničí. Ve své podstatě je ale život krásná věc. Jak to, že nás tedy naplňuje nejen radostí, ale také strachem a depresemi? Velice často je to proto, že svět a lidé okolo (dokonce i my sami) nabízejí nejen věci dobré, ale také zlé. Je nutné umět mezi tím rozlišovat. Tomu, co je zlé, se vyhýbat a tomu, co má smysl, se věnovat - a v tomto se zdokonalovat. Zamyslel jsem se nad několika závislostmi, které nás spoutávají a dělají život náš, i život našich blízkých, někdy doslova peklem.
O hněvu
Hněv vzniká v okamžiku, kdy s něčím vehementně nesouhlasím. Takřa výlučně se váže k jinému člověku. Někdo řekne něco, co je mi proti srsti a k hněvu není daleko. Uvědomme si ale, co hněv způsobuje. Více než cokoli jiného nám hněv bere klid a pokoj v srdci. Stále přemýšlíme, jak to tomu druhému vrátit, jak mu způsobit také zranění, které on učinil nám. Lék je jednoduchý, i když dnes málo praktikovaný. Odpuštění. Odpustit druhému člověku. Přinese to klid do našeho srdce. Uvědomit si, že sami nejsme dokonalí.
O nenávisti
Jestliže se hněv neléčí, přerůstá v nenávist. Nenávist nás sžírá jako vnitřní mor. Je to bahno uvnitř naší duše, je to močál, který smrdí, a když v něm uvízneš, těžko se dostaneš ven. Často vypadáš navenek spokojený a veselý, ale tvé myšlenky tě prozrazují. Nenávist je hrozná věc, nedá ti spát. Stále přemýšlíš nad tím, jak druhému uškodit. Co proti tomu? Opět je zde odpuštění a také uvědomění si, že když nedokážeš milovat ani svého bratra, jak chceš milovat sám sebe? A jak chceš milovat Boha, kterého nevidíš, když nemiluješ bratra, kterého vidíš?
Hněv může být někdy dobrý. Když se například dítě chystá vběhnout pod kola auta, rodič se rozčílí, dítěti vynadá a možná padne i rána na zadek. Ale vedlo to k dobrému výsledku: ponaučení dítěte. Na nenávisti není dobrého zhola nic.
O chamtivosti
Chamtivost je chorobná touha po něčem, co nás ve svém důsledku ubíjí. Věci v tomto světě jsou ve své podstatě dobré, ale pokud jim propadneme, obrací se to v pravý opak. Peníze jsou dobré a můžeme jimi učinit mnoho dobrého, ale chamtivost po penězích způsobuje degradaci charatkeru člověka. Sex je krásná věc, ale závislost na něm vede člověka do hlubin. A tak je to vlastně téměř se vším. Přemýšlej nad tímto: k čemu ti bude nadbytečný majetek? Do hrobu si ho nevezmeš a do nebeského království také ne. Proč se tedy po něm pachtit? Nač hledat slávu u lidí? Zemřeš a s sebou si to nevezmeš. Ale dobré skutky uchováš ve svém srdci a mohou ti být připsány k dobrému. A možná i inspiruješ někoho dalšího, aby tě následoval.
O závisti
Jak často závidíme druhým. Jejich úspěchy, krásnou postavu, majetek, slávu, dokonalého partnera... Závidíme druhému člověku to, co sami nemáme. Všechno ale stejně mít nemůžeš! Uvědom si, že máš daleko více než mnozí jiní. Máš jídlo, peníze, střechu nad hlavou, vzdělání a přátelé. To není málo!A přesto si stále stěžuješ. Netouži po tom, co způsobí, že se z tebe stane jen loutka smýkaná sem a tam tužbami a choutkami a vášněmi. Raději se oprosti od toho, co ti nepřináši nic dobrého a začni žít jako člověk oproštěný od těchto věcí. Myslíš, že ti přinesou radost? Nebo lásku? Nebo snad štěstí? Jsi na omylu. Jsi slepý a další slepé vedeš do jámy. Pročisti své srdce, pročisti svou mysl, abys činil to, co je dobré. Abys druhým přinášel do života radost a lásku a štěstí. Abys sám žil v radosti a lásce.
Uvažuj nad tím. Věcí,které tě spoutávají je mnoho. Když se od nich oprostíš, zažiješ nebývalou svobodu. Svobodu ducha, kterou ti nikdo nevezme. Budeš v žaláři a přesto svobodný. Budou se ti posmívat pro tvůj způsob života a ty jim přesto budeš přát to nejlepší. Pamatuj na tato slova: neshromažďuj si bohatství tam, kde jej rozežerou moli a rozkradou zloději. Spíše jej shromažďuj tam, kde ti jej nikdo nevezme. Ve svém srdci.
Komentáře (4)
Komentujících (2)