rozhovor 3: války

rozhovor 3: války

Anotace: přemýšlení a úvahy o válkách.

Sbírka: myšlenky o Bohu a o nás lidech

Válka. Toto slovo, se děti ve škole učí jako špatné. Války tu vždy byli a vždy budou, jenže co tyto války představují? Moc? Smrt? Vítězství? Co je její podstata? Bojovat až do konce? Porazit nepřítele a přivlastnit si jeho území a bohatství?

Proč se války dějí na místech, kde nic neroste, nic tam není důležitého? Alespoň nic důležitého pro obohacení soupeře. Vždyť jediný, kdo těmi války trpí, jsou obyčejní lidé, civilisté, které válka nezajímá, chtějí si jen v míru a pokoji žít, budovat domov, zakládat rodiny a ne se bát o své životy, které nakonec budou sloužit jen jako čísla v žebříčcích úmrtnosti, kvůli zbytečným válkám.

Občanské války. Války, které vedou občané proti jiným občanům stejného státu. Proč tito krajané, kteří se učili stejný jazyk, učili se stejnou hymnu a žili spolu pospolu najednou proti sobě bojují? Stát můžou tvořit i jiné národnosti a příslušníci jiných zemí ale proč by tito lidé proti sobě měli v cizí zemi bojovat? Co je k tomu vede? Nespokojenost s vládou? Nespokojenost s právy a zákony? Důvodů je mnoho, proč důvody pro jakoukoli válku a ne jen tu občanskou vznikají ale jeden důvod, který je u každé války je obohacení.

Co můžeme získat tím že napadneme sousedící zemi? Její půdu, nerostné suroviny, jejich majetek, nadvládu nad správou země atd. to vše a mnoho dalších věcí nás obohacují. Získáváme tyto věci ale jen krví, bolestí a pláčem, obyčejných lidí, lidí co už nikdy neuvidí své blízké. Matky co už nikdy neuvidí své syny a manžely. Děti, které už nikdy neuvidí své tatínky.
Válka toho více bere než dává, více ubližuje než léčí, více ničí než staví. Jediné co válkou získáváme, jsou rány, které se sice zahojí, ale jizvy zůstanou.

Tak Bože, tolik žen, mužů a dětí se k tobě modlilo, abys jsi válku zastavil, abys jim nějak pomohl. Pomohl jsi jim nebo ses jen díval?
Možná jsi k sobě přijal duše padlých ve válce, ale nikdy jsi jim nepomohl přežít.

Teď jsem si vzpomněla na významnou ženu. Johanku z Arku. Představitelka feministek, boží bojovnice a mučednice. Jenže podle jejich vidin a hlasů jsi ji do boje poslal ty. Poslal jsi ji zabíjet a ničit. Vedla vojsko, a když osvobodila Orleán, když ji poté zajali, mučili a nakonec popravili. Proč jsi celou tu dobu nezasáhl?
Odměnil jsi ji až v nebi? Nebylo to ale trochu pozdě? Za to všechno čím si prošla si snad zasloužila pomoc, nemyslíš?

Nebe je sice vítězství ale my žijeme teď, na zemi, ne v nebi, tak prosím občas zasáhni a dej jim najevo, že při nich stojíš.
Autor Sopheriel, 07.05.2016
Přečteno 592x
Tipy 3
Poslední tipující: ewon, Jeněcovevzduchukrásného
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

děkuji vám všem že jste k mé úvaze přispěly všemi svými komentáři. negativní i pozitivní cíle vašich komentářů mě budou učit do dalších děl.

07.05.2016 22:18:11 | Sopheriel

líbí

ještě se zmíním o jakémsi psychologickém působení celé věci (tj. války na lidi, kteří jsou od války daleko). Ten je řekl bych většině lidí nejbližší. Z hlediska psychického zdraví může být pro někoho nejlepší zprávy "o hrůzách" ignorovat. Zároveň prý ale platí, že negativní zprávy se lépe šíří a lépe prodávají...
Dovolím si opět spekulaci (zejména u mladých je častá): jak může být svět tak zlý?
u věřících potom ono: jaktože s tím Bůh něco neudělá?
Myslím, že tenhle pocit vede k určité bolesti či ztrátě iluzí... Jinými slovy člověk se sice snaží soucítit, ale zároveň ví, že to je zcela zbytečné a současně vyčerpávající.
Přitom praktická cesta nejspíš existuje - obětem válek se dá pomáhat, máme humanitární organizace (stačí mít peníze, nebo aspoň pracovní sílu). Na druhé straně nikdo nás nenutí, abychom se tím zaměstnávali, pokud na to psychicky nemáme.
(a myslím, že jsem to zas psal tak trochu pro sebe) :-)

07.05.2016 19:52:33 | ewon

líbí

je to taková mile naivní úvaha, která mě i donutila něco napsat, ale není to asi tak dobré, abych s tím otravoval.
Takovej spíš mýtickej závěr mého hloubání je ten, že utrpení a smrt (i milionů) lidí neznamená celkové snížení počtu našeho druhu; tj. život si najde cestu. Utrpení a smrt znamená utrpení a smrt. A důvod pro válku může být například moc. Ale vpodstatě hovořím v takové obecné filozofické rovině. Dívám se na věc jako ateista.

07.05.2016 19:29:41 | ewon

líbí

víš, války jsou, co je člověk člověkem, je to přirozenost, jelikož každý jeden člověk bude vždy hájit zájmy své nebo své skupiny, a ať se to třeba zákone ošéfuje jak chce, jen velmi těžko se stane ta věc, že jednoho dne bude celá země žít v míru a půjde k jednotnému cíli. díky evoluci v sobě máme zakódován smysl pro přežití, díky inteligenci jsme vynalézaví ve způsobu přežití, čehož vzdálenějším důsledkem jsou nakonec i ty samotné "Války". Válka je prostředek k udržení míru, mír je doba potřebná k nadechnutí.
Moc nesouhlasím s tím, že civilisty válka nezajímá a chtějí si žít v míru. Takhle černobíle to prostě funguje jen na papíře. Válka není zlo pro jednu stranu a dobro pro tu druhou, válka je vždy zlo i dobro pro všechny zúčastněné strany. Myslím si, že obecně je takové filozofování nad problémem dané věci fajn, ale co z toho. Nakonec o to tady ale jde, o pohledy na věc, různé názory, už i samotné diskuze třeba tady na literu někdy vypadají na takové menší zárodky války, máme to prostě v sobě.
Doporučuji nějakou literaturu z řad historie válek a bitev, při pročítání snad každého napadne, že žít v míru je prostě dlouhodobě neudržitelné.

07.05.2016 16:29:59 | CoT

líbí

je otázka, kolik lidí je schopných a ochotných hájit zájmy lidstva jako celku. Pokud jich bude málo, je dost pravděpodobné, že války budou dál.

07.05.2016 19:25:35 | ewon

líbí

to se asi nikdy nestane, podle mě by k utopické přímočaré jednotné společnosti došlo jen tehdy, pokud by se všichni lidi vyvíjeli ve stejný čas stejně a měli pro to naprosto stejné podmínky, pak by se snad i eliminovaly jednotlivé odlišnosti, ale tak život snad ani nefunguje, život je expanzivní. ale samozřejmě mě ta myšlenka zajímala už od dětství, kdy nám v mateřské škole učitelky hlásaly o tom lepším zítřku, který prostě jednoho dne fakt příjde, nebudou peníze, nebudou zloději, nebudu války, protože lidé se budou mít rádi a t d... ne, že bych byl dítě nejtužšího socialismu, tady už šlo čistě o fanatismus té vychovatelky, která to u nás vedla. a to jsem odbočil, jak vidím. si zkrátka myslím, že vždy, když pár jedinců pochopí, že válka je nesmysl a chtějí žít v míru, tak nějaká jiná skupinka pochopí totéž, ale vidí to ze svého úhlu pohledu, kdy ta první skupina, žijící pro sebe v míru tu druhou něčím bude ohrožovat. třeba jen svou existencí. hodně to zjednodušuju, ale já nejsem žádný velký myslitel, to jsi asi už pochopil :)

07.05.2016 20:03:11 | CoT

líbí

To moje pravděpodobně je (zatím) totální utopie. Asi ve mě stále zní Lenonovské vize. :-)
Způsob organizace společnosti je tak nějak ten, že navrchu jsou státy či super státy. Máme sice OSN, které právě vzniklo v důsledku válek, nicméně ehm... tam se nevolí pokud vím. Je to vlastně diplomatický počin elit.
Tj. nejschvrchovanější moc je stát, alespoň papírově. Prakticky to pak je vláda. A vláda sice má zastupovat lidi, ale nejsou to lidi.
Podle mě vcelku správně vidíš, že lidi přemýšlí v rámci své skupiny, ta je ta bráněná pro ni se i obětují. Někdy má podobu národu, někdy náboženství, někdy možná jinou...
Je ale otázka, jestli by lidi neměli mít pomalu jiný náhled. Ale jak říkám, je to utopie...
Přirozeně se asi nejde vyhnout obranným válkám. Pokud jedna skupina zaútočí na druhou, ta se začne bránit... Nemusí to být nutně tak, že útočník je agresor, může jít o dlouhodobé spory a útočení až jednomu povolí nervy.
No, já když to vezmu kolem a kolem o tom taky moc nevím; resp. jsem nečet. V raném mládí jsem čet Russella, kterej byl (asi) v padesátých letech dost proti jadernejm zbraním... A to je vše.

23.05.2016 15:41:06 | ewon

líbí

ptáš se, proč lidé bojují a co tím získávají.. a částečně si i odpovídáš.. ve spoustě válek je základním motivem samotný bůh.. nebo spíše, víra v něj.. a to je to, proč v něj nevěřím.. ještě jsem nepotkala boha, který by mi byl sympatický..

07.05.2016 16:00:14 | Amelie M.

líbí

možná by to šlo rozšířit na otázku, kdy člověk co zabíjí tak činí a myslí si, že páchá dobrou věc.
(může to být věc tzv. "svatá", může to být díky ideologii (za císaře pána...), vlastenectví (za čechy), sociální skupině... (biju se např. za horníky), může to být prostá ochrana (biju se, protože mám hlad), sebeobrana (bráním rodinu), může mít pocit, že je v právu...)

Ale to asi moc odbočuju. Pokud můžu poprosit: radši neodpovídej. :-)

07.05.2016 19:34:55 | ewon

líbí

Víra je bezva věc.Podporuje mnoho krásných věcí, a na druhou stranu musíme počítat i s tím, tak jako ve všem, tak že i mezi "věřícíma" se najdou Velké Svině-inkvizitor Boblig, a mnoho dalších, Tak, jako v každém jiném lidském odvětví.Tedy Pravá víra, je Přínosem pro miliony lidí, a svi.. najdeme Všude :-)

09.05.2016 17:43:40 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Zemřelo miliony lidí, v koncentrácích, v gulagu,...., jseš Bože???, a
někdy jsem se ptal i velmi vážně, Existuješ?,
ale i tak v Tebe věřím.Nemá to logiku??, možná, ale prostě věřím, tak to mám,
zatím.

07.05.2016 15:45:39 | Jeněcovevzduchukrásného

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel