Anotace: jak malí, zdegenerovaní, falešní, alibističtí jako lidská rasa jsme...
Obvykle se probudím do nového rána, chvíli váhám, než se mi podaří přesvědčit sám sebe, abych vstal, pak si vždy najdu nějaký důvod, proč bych zrovna dneska nemusel jít běhat a nechat to na bláhově ideálnější zítřejší podmínky, připravím si snídani, projdu se parkem do školy, tam nějaké mi blízké dívce napíši básničku, vrátím se domů, připravím si jídlo, pustím si film a v podobném idylickém duchu se po celém dnu uložím zpátky do postele a za znění klidných písní upadnu do snění, abych se zase ráno probudil.
Dobře, ne každý den je takto poklidný a bohémský. Do klidného průběhu samozřejmě interpelují a střemhlav nalétají nejrůznější osobní problémy, komplikace a krize, které se však s kapkou zdravého rozumu a štěstí vždy nějak vyřeší nebo alespoň překlenou. Jednoduše život se svými světlými i stinnějšími stránkami, hořkosladká symfonie, kterou hraje každý z nás.
Jenže někdy se probudím do nového rána a shodou náhod se střetnu s nějakou myšlenkou, která mi asociuje jinou myšlenku, která spustí nekontrolovatelný tok dalších myšlenek, díky kterým člověk na chvíli odhlédne od svých přízemních problémů, od dění, které se bezprostředně týká jeho samotného, a na chvíli procitne. Otevře oči, osvíceně zauvažuje nad věcmi, které se týkají obecné mravnosti, směřování lidského druhu a jeho absurdnosti, až se mu při návratu k jeho přízemnostech chce brečet.
V té osudové chvíli si náhle uvědomíte, jak jsou lidé malí, zdegenerovaní, pokrytečtí a falešně alibističtí. Za posledních pár dnů se mi naskytlo hned několik příkladů, které tak alespoň v mých očích nasvědčují.
Tak třeba v Polsku se teď řeší aféra, že v obchodech jsou k zakoupení v igelitu balená celá selátka. Prý je to nechutné, jako by do igelitu zabalili lidská miminka. Mám však neodbytnou potřebu zeptat se "a co stejně balená kuřata? Co humři, co jsou zcela v celku? Co proboha všechny ryby? To nikomu nevadí?!" Vůbec celkový zvířecí rasismus mi vždycky přijde minimálně zvláštní. Drtivá většina nás všech s úsměvem na rtech jí kuřecí, vepřové či ryby, ale kdybyste si snad měli dát kočku nebo psa, no to snad nemyslíte ani vážně, vy vrahové! A já se ptám, jaký je v tom rozdíl? Když to bude dobrý, sním klidně i kočku, myš, hraboše a krysu. Jediný problém bych měl se zvířaty, co jsou ohrožená, ale to už je jiný večerník. A rovnou ještě přeskočím k problematice vegetariánů. Nikdo mě zatím nepřesvědčil o nějaké racionálnosti tohoto rozhodnutí. Od přírody jsme jednoduše všežravci, co mají jíst maso i rostliny, aby byli zdraví. Když někdo tvrdí, že by se zvířata jíst neměli, protože je musíme zabít, je to sice poetický důvod, ale scestný. Vždyť budu-li se stravovat vegetariánsky, stejně tak budu muset zabít ony rostliny. Rozdíl je jen v tom, že rostliny se neumí bránit a při zabíjení nekvičí a neteče z nich krev. A vegetariánský preusoargument na tento argument, že masozřavci se takto stávají hned dvojitými vrahy, protože jí prase, co už předtím zabilo mrkev, mě pak dovádí naprosto k šílenství.
Ačkoli se může zdát, že to spolu vůbec nesouvisí, dalším příkladem jsou Spojené státy americké, které mě pěkně vytáčí hraním si na moralistu celého světa. Div ne svatí Američané posílají své vojáky a diplomaty do všech koutů světa, nastolují mír a kritizují a bourají berlínské zdi. Lidé jsou si přece rovni a jsou svobodní. Ale to, že si postaví jednu takovou menší berlínskou zeď po celé jižní hranici s Mexikem, to je naprosto v pořádku, protože tady se přeci jedná o upachtěné, drogy dealující Mexičany, co se snaží ilegálně dostat do honosné a ctnostné země americké! Jak v jednom díle kultovního seriálu M*A*S*H vtipně poznamenal Hawkeye: "Amerika má s ilegálními přistěhovalci problém od té doby, co jsme se sem ilegálně přistěhovali..."
A hned vedle Kanada, další velký moralizátor a zastávce lidských práv a svobod, který několikrát ostře kritizoval dění ve Střední Evropě, kde je hojně rozšířený rasismus mířený proti cikánům (fakt nebudu psát "romům", to je další ujetá věc). Prohlašuje, že menšiny musí mít stejné možnosti a práva, ale když se pak pár cikánských příbuzných vydá letadlem do Kanady, tak je pošle zpět a zavede víza, aby se před nimi ochránil.
A když už jsme u těch mocností, nadhodím ještě jeden příklad, dost možná ten nejhorší. V Demokratické republice Kongo už přes dvacet let zuří otřesné občanské války, které si již vyžádaly milióny znásilněných žen a dětí. Že jste o tom ještě neslyšeli? Že se pořád mluví jenom o Blízkém Východě? Pes je zakopaný v tom, že v Kongu se těží koltan, kov, který je klíčový pro výrobu baterií do elektroniky. Velkým mezinárodním společnostech stav neutuchajících krvelačných občanských válek plně vyhovujeme, protože díky tomu kvete černý trh a drahý koltan mohou nakupovat levněji. Toto nás přece nemůže nechat chladnými! I když zase mobil o tisícovku levnější se hodí, že? Prostě si přiznejme, pokud takto uvažujeme, jsme v prdeli! Totálně!
A co teprve když se zamyslíme nad globálním problémem. Počet lidské populace neutuchajíce stoupá, což přináší fatální následky. Zaprvé znečištění, zadruhé přelidnění, kdy nás Země nebude stačit živit. Pokud má lidstvo přežít, potřebovalo by paradoxně pár morových ran jako ve středověku. Přežili by pouze ti nejodolnější (nebo možná nejbohatší, nebudu si dělat iluze) a společnost by tak dostala potřebný restart.Co ale děláme proto, abychom se trochu zredukovali? Zdokonalujeme zdravotnictví a nalézáme nové léky, takže umírá stále méně lidí. Paráda. Samozřejmě kdybych teď dostal chřipku, budu celkem rád, že díky práškům či očkování na 99% prostě neumřu, ale z hlediska lidstva bych měl radši zatraceně rychle vyfičet pod drn. Populistický názor to moc není, ale myslím, že za nějakou dobu ho bude sdílet stále více lidí.
Z toho všeho plyne jeden jasný závěr. Miluji, když se probudím do rána své osobní přízemnosti, kdy si otázky o světové morálce a budoucnosti lidské rasy zadumaně kladou jiní lidé kolem mě.
Popisuješ nějaké kulturní myšlenkové fluktuace. A tyhle fluktuace se objevují každých 20 let, kdy se jakákoliv myšlenka uvedená v praxi, ukáže, jak funguje. To tady bylo, je a bude. Prostě nic nového.
Nicméně píšeš, že: ...se střetnu s nějakou myšlenkou, která mi asociuje jinou myšlenku, která spustí nekontrolovatelný tok dalších myšlenek, díky kterým člověk na chvíli odhlédne od svých přízemních problémů, od dění, které se bezprostředně týká jeho samotného, a na chvíli procitne.
To procitnutí - to je výsledek nějakého mentálního procesu, který je v podstatě Evropskou formou meditace. Hodně tento způsob rozpracovával Jiddu Krishnamurti (paradoxně Ind), že je nejlepší při tšch asociacích se zajímat o své pocity a reakce na danou asociovanou myšlenku než na obsah té myšlenky. Nebo třeba zkoumat jakým způsobem se ty asociace mění - jaký je jejich vývoj. Jiddu taky upozorňoval na detaily, díky kterým se tento jednoduchý způsob procitávání může zvrhnout do nějakého průseru (vesměs psychická inflace - např. "Můj názor je ten správný"). Tak tenhle detail mě na tvém díle zaujal. Pokračuj dál, třeba něco chytrýho objevíš, nebo se zařadíš do běhu světa.
17.11.2013 15:17:00 | dead-head
Dávám tip ne za to, že bych se vším souhlasil, ale za to, že se nebojíš ta témata veřejně nadhodit. A především za to, že poukazuješ na obrovské pokrytectví obecně přijímané západní morálky, které si kolikrát už ani neuvědomujeme a stáváme se sami nevědomky taky pokrytci, protože jsme pohodlní či zbabělí o některých rozporech mezi tím, co děláme, co alibisticky říkáme a co si skutečně myslíme, nahlas mluvit. Ta konkrétní témata jsi pojal hodně zeširoka, takže se nebudu ke každému zvlášť vyjadřovat, ale to všudypřítomné pokrytectví se tím vším táhne jako červená nit a v tom s Tebou souhlasím. My starší jsme možná naivně čekali, že s koncem totality zmizí i to oportunistické pokrytectví, ale to jen získalo pestřejší barvy a žije si se stejnou intenzitou nerušeně dál... ;-)
19.10.2013 18:21:51 | Amonasr
Upřímně vím a říkám, že se to dalo pojmout mnohem lépe, strukturovaněji a promyšleněji. Ale těchto pár poznatků se ve mě posledních pár týdnů střádalo, a když jsem se podíval na Všichni moji blízcí o Nicolasi Wintonovi, úplně jsem si říkal, že toto je pravý morální hrdina. A v tu chvíli jsem měl strašnou nutkavost to ze sebe všechno vypsat...psal jsem to tak, jak mi to přišlo pod ruku, takže chvílemi to asi nedává moc smysl a moc to na sebe nenavazuje, ale je snad viditelné, co jsem se tím snažil říct :)
20.10.2013 11:40:38 | Muta cum liquida
Nejdůležitější je, že Ti to není lhostejné a přemýšlíš o tom, co kolem sebe vidíš, hledáš odpovědi. Nikdo nemá patent na rozum a skutečná demokracie se stvrzuje v otevřené diskuzi, ne v hlásání nedotknutelných "pravd". Naopak ta otupělá lhostejnost, kterou člověk tak často vidí kolem sebe, demokracii spolehlivě zabíjí...
21.10.2013 12:21:41 | Amonasr