v zásadě s vámi souhlasím,nejsem si však jistý zda pojmenování bohem je zrovna nejpříhodnější, vím že je citlivé a svím spůsobem i pravdivé, ale... bohem byli odedávna nazívány jakési nadpřirozené BYTOSTI, které si lidé vymýšleli, aby si vysvětlili "nevysvětlitelné". Spousta kultůr má bohů několik. A vždy byli považovány za bytosti, byť nadpřirozené, něco víc jsme v nich začali hledat až pozděj. Hledali jsme v nich skrité významy a také jsme je tam nalézali. Takže za předpokladu že bud hledat, dokážu najít boha ve všem, všechno mohu nazvat bohem...
Za případné pravopisné chyby se předem omlouvám často mi něco ujede. Není to neznalostí, pouze nepozorností. Tudíž k upozornění není třeba vysvětlení.
10.01.2008 22:56:00 | Hérakleitos
"Bůh je první a nejzákladnější princip všeho. A život, řekl bych bychom mohli nazvat jako projev božství..."
krásně napsáno, svět je jeho projevem, proto jsme i jím a kdo se vnímá jako oddělená entita, ten ještě není připraven to pochopit.
10.01.2008 13:09:00 | Dao de
Já si nemyslím, že by se filosofie odkazovala na nějaké domněnky, nebo nějaké nahodilosti. Ba právě naopak. Pokud mluvíme o filo-sofii pak s měkkým "i". Je to etymologicky správně. To jenom takový detail :-) A teď věcně...Filosofie jako taková se neopírá o domněnky, ale její pilíře povstávají a koření z lidské individuální zkušenosti a zakoušení tohoto světa. Není to tudíž domněnka, ale faktický pravdivý názor každého konkrétního a jeho předporozumění daným věcem. A pokud jde o vědu, ta je sama taky založená na lidském poznání. Newtonovy zákony odhalil člověk svou individualitou, svým vlastním pozorováním a vytvořil pro to obecný vzorec, kterému vědci říkají zákon, nebo axiomata. Ale to je jiná věc. Bůh je velmi složitá entita, a v podstatě ani on sám není. Není v čase a prostoru, nemá časový charakter existence. On jest. Tedy on nebyl, není a nebude, ale jeho status je jinačí, nemá lineární časovou charakteristiku a už vůbec ne prostorovou. To je nejdůležitější, pokud nic jiného z tohoto článku. :-)A pokud jde o athénské Filo-sofos, tedy ty jež pravdu hledají, nemyslím že by tam docházelo k hádkám, ale střet, jiskření a zápal pro věc, to je to, co živí samotný obor. Ten, koho nic nezajímá a kdo o věc zájem nejeví a je mu to lhostejné, ten se nebude chtít střetávat a bude si hájit "to svoje". Nemá tu jít o nějakou "krvavou" hádku, ale o vyjasnění a vnesení světla a paprsků pravdy na scénu. Bůh je první a nejzákladnější princip všeho. A život, řekl bych bychom mohli nazvat jako projev božství, tedy kdo je Bůh? Sám princip života, to že jsme, že máme existenci, prostor, čas, přírodní zákony, ale i přírodní a jiné krásy. Umění, kulturu, hudbu, atd...To vše je hodné na povážení. A proto to citlivě nazývám Bohem.
09.01.2008 20:09:00 | A.N.D.Y.
Velice zajímavá a velice dobře napsaná úvaha. Já s ní však nesouhlasím v mnoha bodech.
Pakli, že poukazujete na možnou nepřesnost a odchylky vědců, musím já poukázat na skutečnost, že vy se opíráte pouze o své doměnky. Fylosofie a myšlení vůbec je ůžasné a naprosto zásadní, avšak vždy by mělo být podloženo nějakým pravděpodobným a řekněme hmatatelným důkazem, jinak by postrádalo smysl. Samozřejmě že s určitýmy argumenty by jsme vědu i vše kolem nás dokázali popřít, ale otázka zní, je-li to rozumné.
Nemohu ani říct že bych s vámy souhlasil s tím, že by se lidstvo bez "Boha" neobešlo. Každý sice potřebuje pro něco žít, ale né všechno se dá nazvat bohem.
Domnívám se, že ne všechno co nedokážeme vysvětlit, je "nevysvětlitelné" z důvodu naší neznalosti. To však neznamená, že se to nedá vysvětlit, nebo by to mělo zůstat skryto.
Avšak nad tímto tématem se zamýšleli, jiní, podstatně zkušenější lidé než jsem já a měli jiné názory. v závěru bych chtěl vaše dílo znovu pochválit, jsou vněm velice zajímavé myšlenky, a myslím, že se ještě nekolikrát vrátím, abych si ho přečetl.
07.01.2008 17:46:00 | Hérakleitos
Je Bůh,nebo jseme jen nahodilý jev?
Člověk jako jediný živý tvor řeší tuto
otázku.I když mu řešení stále uniká.
Sám zmítán pochybnostmi,které mu působí nemalé problémy,ještě dělá sám problémy i jiným bytostem,jako by jiné bytosti měly
podíl na jeho neschopnosti vyřešit danou otázku.Skutečnost,že je po celá tisíciletí
neutuchající zájem člověka,naznačuje jen
to,že jde o důležitou stránku v životě člověka.
Je s podivem,že ani v této technicky vyspělé době není tato otázka již uspokojivě vyřešena
"globálně" pro většinu lidstva.A tak se jen stále přeme jako dávní filozofové v Athénách,
s tím rozdílem,že jen málokdo hledá opravdu
"PRAVDU".
07.01.2008 17:23:00 | fabb
Zajímavá úvaha,ale myslím si,že tento věčně živý a proto věčně se měnící princip,protože život-bůh je neustálý pohyb,(ale odkud a kam nevím,to je zas problém prostoru a času,který v mystickém zážitku mizí) je poznatelný,ovšem ne smysly.Úvahy na myšlenkové bázi můžou jen teoretizovat.Pokud má člověk v sobě touhu poznat,myslím že to lze.Jak? To nevím,možná že k bohu žádná cesta nevede,možná že on sám je cesta..nevím,ale je to zajímavé.
07.01.2008 12:44:00 | Weylin