K pojmu Boha

K pojmu Boha

Anotace: Bůh jako smysl lidstva, jako smysl dějin

Nebýt Boha, nebo raději to nazývejme metafyzické entity, nebylo by ničeho. Bůh, případně v posledku první realita, je tím, co kompaktně a dohromady udržuje celek všeho bytí. To je trochu učesaně to, že v podstatě první hybatel Bůh, jako první příčina všeho, udržuje vše, co jest jako smysluplné pohromadě. Nechci zde konfesijně hovořit o náboženství, protože se mi některé jeho součásti zdají jako ne-logické a prostě svádějí racionální kritický pohled na scestí, ale je dostatek argumentů pro to, být s Bohem o sobě, Bohem jako takovým. Řekl bych spíše, nebo nazval bych to, jako určitý princip, který stmeluje křesťana s muslimem, bělocha s černochem, kluka s holkou. Smyslem toho všeho je určitý provázaný princip lidstva, jistý princip a podstata organické i anorganické přírody. Není to jako ruka, která by rozehrála šachovou partii na šachovnici nějakého perpetum mobile, ale je to jinak. Tam, kde už naše důsledné tázání nemá odpovědi a tam, kde už tak krajně vyhroceně voláme po odpovědi, právě v té ne-logické absurditě, se nachází Bůh. Bůh je právě tam, kde my to nechápeme. Tam, kde nemáme odpověď, tam kde nemáme slova. Na místech, kde vše jsme s to racionálně pochopit operuje filosofie, ale tam, kde je třeba přijmout (bez myšlení, pouhou vírou nějakou existenci), tam sídlí metafysika. Záměrně nepoužívám pojmu theologie. Křesťan, který věří plně v existenci trojjediného Boha, a snaží se to popsat, není pravý věřící a není spojen s Bohem, stejně jako křesťan, který se empiricky bude snažit vysvětlovat v posledku, jak že to bylo s neposkvrněným početím Marie Magdalské. Prostě a zkráceně, protože je to tak komplikované. Tam, kde operuje Duch svatý, stejně jako Otec a Syn, tam není místo pro rozum a vysvětlení. Je nutné to přijmout a netázat se. Je to dogmatika. Stejně je tomu i v běžném lidském, zvířecím, a neživém světě. Pro něco neexistuje prostě kuchařka a návod, jak že to teda udělat a jak to teda doopravdy je. A to se nazývá život. Vy víte jak se zamilovat, odmilovat, jak pochopit problémy druhých, jak jim naslouchat, jak se stát duchovně silným a zároveň citlivým ke druhým? Na to návod neexistuje a není na to ani žádná škola, nebo učení. Vědci se exaktně snaží dokazovat a přeci se stále dohadují a mýlí. Měřiče a přístroje mají odchylky, tak kde pak je věda? Ta přesná eukleidovská, nebo karteziánská matematika? To není věda, to je pseudověda. Kdyby vědci přiznali, že měření atmosférického tlaku je jenom podmíněno přístrojem, který je nepřesný a okem vědce, které může být schopné chyby, je to pavěda. A to oni přeci nemohou, že? Je to velmi nepřesné a hodlá to býti vědou? No to snad ne. A co když do pověstné Buddhovy matky vstoupil anebo nevstoupil z pravé strany slon v jejím snu a dále pak se zrodil samotný Buddha? Jak to doopravdy bylo? To nikdo neví. Jenom jsem se na několika analogiích snažil poukázat, že tam kde kolabuje věda, je třeba aby přistoupila kritická filosofie a teprve pak nějaká doktrinální metafysika. A o to běží. Smyslem všeho, co jest, je princip. Hegelova realizace absolutního ducha, stejně jako Marxova teorie o beztřídní společnosti, nebo Nietzscheho projev nadčlověka jako završení dějin. Tam kde kolabuje věda, je třeba si připustit, a logicky přijmout, že existuje i cosi, co lze nazvat s čistým svědomím, smysl dějin, jako např. Bůh. Ale s pojmem Boha, láskou, přátelstvím, rozumem a dalšími pojmy je třeba operovat jako se šafránem. Nemůže se z toho stát komodita obchodního trhu, ale určité „posvátno“, ke kterému budeme přistupovat s určitým kritickým respektem pojmů samých. Jestli někdo doopravdy tvrdí, že odhalil Boha, pak se ho nesmíme ale ptát a chtít po něm, aby nám ho popsal a vysvětlil. To co nejde popsat slovy, co nelze rozumem, jeho prostředky stejně jako prostředky jazyka uchopit, to je sám Bůh o sobě. Stejně se nesmíte ptát, jak vědec svou teorii obhájí v posledku nevyvratitelných otázek, důkazů a experimentů. Je to jeho „know-how“. Tedy stručně bych Boha definoval, ovšem bude to trochu jako zkreslení a deformace obrazu, jako určité „know-how“. Princip nebo substanci všeho, co jest. Bůh je projevem a realizací dějin. Jestliže smyslem lidstva je konec, zánik a vyvanutí ? pak je to záměr Boha. Marxističtí materialisté (já si je rád pro analogie vypůjčuji, protože jejich deskriptivní teorie jsou tak zjednodušené, že jsou v podstatě deformované a omezené (ale to je pro tuto chvíli jedno), říkali, že Bůh v esenciální podstatě neexistuje. Ale co je cílem osvobození člověka od práce a osvobození se od nadvlády feudála a poddaného, kapitalisty a dělníka atd.? Završení dějin, ideální stav, nerealizovatelný v tomto světě. Určitý nereálný koncept, metafyzická domněnka, že to bude fungovat? Ale kde a kdy? Určitě ne v tomto vezdejším světě a určitě ne dnes. Už bych se do toho nejméně zapletl více, než bych do toho vnesl světlo pravdy, ale je nutné chápat Boha jako to, co nelze pochopit. „Si comprehendis, non est deus“. A pokud se budou vést polemiky k pojmu Boha, bude to stále jenom něco „jako-by“, pitvání se v čemkoli, co není třeba pitvat a hloubkově řešit a dávat si určité zástupné symboly a znamení. Tam kde se oddáme pravému životu, jeho podstatě, tam pocítíme a zakusíme princip sám. Jde jen o to nalézt ten princip, což je odvěký problém.
Autor A.N.D.Y., 06.01.2008
Přečteno 405x
Tipy 1
Poslední tipující: Hérakleitos
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

v zásadě s vámi souhlasím,nejsem si však jistý zda pojmenování bohem je zrovna nejpříhodnější, vím že je citlivé a svím spůsobem i pravdivé, ale... bohem byli odedávna nazívány jakési nadpřirozené BYTOSTI, které si lidé vymýšleli, aby si vysvětlili "nevysvětlitelné". Spousta kultůr má bohů několik. A vždy byli považovány za bytosti, byť nadpřirozené, něco víc jsme v nich začali hledat až pozděj. Hledali jsme v nich skrité významy a také jsme je tam nalézali. Takže za předpokladu že bud hledat, dokážu najít boha ve všem, všechno mohu nazvat bohem...
Za případné pravopisné chyby se předem omlouvám často mi něco ujede. Není to neznalostí, pouze nepozorností. Tudíž k upozornění není třeba vysvětlení.

10.01.2008 22:56:00 | Hérakleitos

líbí

"Bůh je první a nejzákladnější princip všeho. A život, řekl bych bychom mohli nazvat jako projev božství..."

krásně napsáno, svět je jeho projevem, proto jsme i jím a kdo se vnímá jako oddělená entita, ten ještě není připraven to pochopit.

10.01.2008 13:09:00 | Dao de

líbí

Já si nemyslím, že by se filosofie odkazovala na nějaké domněnky, nebo nějaké nahodilosti. Ba právě naopak. Pokud mluvíme o filo-sofii pak s měkkým "i". Je to etymologicky správně. To jenom takový detail :-) A teď věcně...Filosofie jako taková se neopírá o domněnky, ale její pilíře povstávají a koření z lidské individuální zkušenosti a zakoušení tohoto světa. Není to tudíž domněnka, ale faktický pravdivý názor každého konkrétního a jeho předporozumění daným věcem. A pokud jde o vědu, ta je sama taky založená na lidském poznání. Newtonovy zákony odhalil člověk svou individualitou, svým vlastním pozorováním a vytvořil pro to obecný vzorec, kterému vědci říkají zákon, nebo axiomata. Ale to je jiná věc. Bůh je velmi složitá entita, a v podstatě ani on sám není. Není v čase a prostoru, nemá časový charakter existence. On jest. Tedy on nebyl, není a nebude, ale jeho status je jinačí, nemá lineární časovou charakteristiku a už vůbec ne prostorovou. To je nejdůležitější, pokud nic jiného z tohoto článku. :-)A pokud jde o athénské Filo-sofos, tedy ty jež pravdu hledají, nemyslím že by tam docházelo k hádkám, ale střet, jiskření a zápal pro věc, to je to, co živí samotný obor. Ten, koho nic nezajímá a kdo o věc zájem nejeví a je mu to lhostejné, ten se nebude chtít střetávat a bude si hájit "to svoje". Nemá tu jít o nějakou "krvavou" hádku, ale o vyjasnění a vnesení světla a paprsků pravdy na scénu. Bůh je první a nejzákladnější princip všeho. A život, řekl bych bychom mohli nazvat jako projev božství, tedy kdo je Bůh? Sám princip života, to že jsme, že máme existenci, prostor, čas, přírodní zákony, ale i přírodní a jiné krásy. Umění, kulturu, hudbu, atd...To vše je hodné na povážení. A proto to citlivě nazývám Bohem.

09.01.2008 20:09:00 | A.N.D.Y.

líbí

Velice zajímavá a velice dobře napsaná úvaha. Já s ní však nesouhlasím v mnoha bodech.
Pakli, že poukazujete na možnou nepřesnost a odchylky vědců, musím já poukázat na skutečnost, že vy se opíráte pouze o své doměnky. Fylosofie a myšlení vůbec je ůžasné a naprosto zásadní, avšak vždy by mělo být podloženo nějakým pravděpodobným a řekněme hmatatelným důkazem, jinak by postrádalo smysl. Samozřejmě že s určitýmy argumenty by jsme vědu i vše kolem nás dokázali popřít, ale otázka zní, je-li to rozumné.
Nemohu ani říct že bych s vámy souhlasil s tím, že by se lidstvo bez "Boha" neobešlo. Každý sice potřebuje pro něco žít, ale né všechno se dá nazvat bohem.
Domnívám se, že ne všechno co nedokážeme vysvětlit, je "nevysvětlitelné" z důvodu naší neznalosti. To však neznamená, že se to nedá vysvětlit, nebo by to mělo zůstat skryto.
Avšak nad tímto tématem se zamýšleli, jiní, podstatně zkušenější lidé než jsem já a měli jiné názory. v závěru bych chtěl vaše dílo znovu pochválit, jsou vněm velice zajímavé myšlenky, a myslím, že se ještě nekolikrát vrátím, abych si ho přečetl.

07.01.2008 17:46:00 | Hérakleitos

líbí

Je Bůh,nebo jseme jen nahodilý jev?
Člověk jako jediný živý tvor řeší tuto
otázku.I když mu řešení stále uniká.
Sám zmítán pochybnostmi,které mu působí nemalé problémy,ještě dělá sám problémy i jiným bytostem,jako by jiné bytosti měly
podíl na jeho neschopnosti vyřešit danou otázku.Skutečnost,že je po celá tisíciletí
neutuchající zájem člověka,naznačuje jen
to,že jde o důležitou stránku v životě člověka.
Je s podivem,že ani v této technicky vyspělé době není tato otázka již uspokojivě vyřešena
"globálně" pro většinu lidstva.A tak se jen stále přeme jako dávní filozofové v Athénách,
s tím rozdílem,že jen málokdo hledá opravdu
"PRAVDU".

07.01.2008 17:23:00 | fabb

líbí

Zajímavá úvaha,ale myslím si,že tento věčně živý a proto věčně se měnící princip,protože život-bůh je neustálý pohyb,(ale odkud a kam nevím,to je zas problém prostoru a času,který v mystickém zážitku mizí) je poznatelný,ovšem ne smysly.Úvahy na myšlenkové bázi můžou jen teoretizovat.Pokud má člověk v sobě touhu poznat,myslím že to lze.Jak? To nevím,možná že k bohu žádná cesta nevede,možná že on sám je cesta..nevím,ale je to zajímavé.

07.01.2008 12:44:00 | Weylin

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel