Anotace: Nechci nic vnucovat, prostě jen předkládám věci tak, jak je vidím.
Nesouhllasím :-) Mám dva důvody. Za prvé, odhlédneme-li od víry, je to celé smyšlená filozoficky-mytologická teorie. Kolikrát byla přepsaná a změněná před Nikájským koncilem? Kolikrát byl změněn a přepsán Starý zákon (který byl navíc historií pár set lidí v rámci několika kmenů, kteří se "flákali po poušti")? Není dobré nadávat na poslední úpravu, ale je lepší to pojmout trochu komplexněji. Navíc není dobré směšovat text Bible s jeho výkladem. Bavíme-li se o ztracených textech, dalších evangeliích apod., nemíchejme do toho její interpretaci v podobě celibátu, zákazu nahoty, předmanželského sexu a čehokoliv dalšího, co bylo doplněno v průběhu věků. Za druhé, naše kultura vychází z té Bible, jak ji známe, a je jí utvářena přes jeden a půl tisíce let. Takže dohledávat dnes nějaké další "biblické texty" je hloupost, protože by to bylo proti vývoji civilizace. Taky si nejsem jist, zda by naše civilizace byla vyspělejší, kdyby ty texty v Bibli byly ponechány. Spíš naopak - středověký propad by byl o to horší, oč horší by byl rozpad Říše římské, navíc Bible v její současné podobě skutečně podporuje státní moc a centralizaci, která v historii byla naprosto základní podmínkou udržení kultury a státu. Jediná chyba, která vznikla likvidací části Bible, byla historická (na druhou stranu z jiných částí světa neznáme už vůbec nic) a literární (děl bylo ale spáleno více a Bible po stránce literární není nijak výjimečná). Dopsal jsem :-)
08.05.2008 11:01:00 | Hynas
Súhlas. Podporuje to moju teóriu (viz. úvaha o Ježišovi) a ten koncil je podľa mňa najväčšia chyba ľudstva. Pravdu si zobrali do hrobu a my môžeme len hádať ako vyzerá celá mozaika, keď máme pred sebou pár kamienkov. A pár ich drieme vo Vatikáne. Inak super úvaha, dal by som aj megatip. Keby existoval:-)
04.03.2008 01:07:00 | Sarazin Faestred
Naprosto sohlasím, jen ještě pár dodatků a faktů pro ty neodbytnější. Po třech stoletích, od narození Krista, stále otevřenější a vyhrocenější spory začali přerůstat ve válku, což mohlo mít katastrovální důsledek pro římskou říši. Naštěstí pro ni byl v té době císařem Konstantil, který si uvědomoval nutnost sjednotit říši. Ačkoli byl pohanem. Svolal do Niceje koncil, který měl sjednotit rozdělené křesťanství a to se mělo stát hlavním náboženstvím říma. POHANSKÝ CÍSAŘ pomohl sepsat niceiské krédo, po dohadech o tom, jak že to vlastně bude křesťanství vypadat a co že to vlastně bude pravda (podle některých zdrojů zde hlasovalo i o tom, zda Ježíš bude člověk či syn Boží) ho většina z 318 biskupů podepsala. Jediná "správná bible" z jedinými "správnými názory" byla podporována, zatímco jiné verze této posvátné knihy, byli páleny a jejich vlastnictví se stalo hrdelním zločinem. tak tomu bylo povíce než tisíc let, kdy teprve byla připravena půda pro prozkoumání jiných variant této knihy, a až v 20. století byli oběveny zásadní prameny (samozřejmě konečně oběveny znamená pro običejnou veřejnost nikoli pro vatikán jež má zajisté podobných spisů plný archiv), které na vše vrhly nové světlo, jsou to tzv. Svitky od Mrtvého moře a papyry z Nag Hammándí. Tyto nesmírně vzácné dokumenty psané před koncilem v Niceji nám říkají podezdřele jiné věci než tvrdí nám známá bible.
Myslím si, že nám dnes známá bibla je znásilněná zkutečnost k obrazu její tvůrců. Vznikla jako nástroj ke spojení Říma a stala se zbraní mocnější, než která jiná v té době. Však také po koncilu v Niceji přichází raný, či také temný středověk.
Dodatek k nepůvodnímu celibátu: nejen že celibát nebyl odjakživa, ale naopak mno zkupin kněžích dodržovo agapé, hody lásky. shromaž´dovali se požehnávali víno a chléb (což má svůj původ v uctívání Mithrase syna perského boha, jehož narození se slaví 25 prosince a který měl podle tradice předsedat poslednímu soudu a měl odělit nečisté duše od těch čistých kteří měli spolu sním stanout v nebeské říši u jeho otce Ahura Mazdy) poté co učinili "příjmání těla a krve kristovi" si viměnili "polibek lásky". Ke smůle všech zůčastněných se to často zvrhlo v orgie a proto se to stalo kacířským zvykem.
No asi jsem to měl napsat jako samostatný článek a ne komentář původně to mělo být kkratší ale nějak jsem se rozepsal a je toho spousta co by se ještě dalo dodat. Od umírajícího boha jenž stane z mrvích spasí komunitu a stane v nebi. Což byl známí příběh v době předkristově. Od častách příběhů o bohu dítěti a matce jež ho zplodila až po nesčetné pohanské rituáli které jsou dnes vydávány jako rize křes´tanské. Z toho všeho se dá odvodit, že kristus, jako významná postava tehdejší doby se jim "prostě hodil do krámu" a napasovali na něho co se dalo, aby byli všechny strany spokojeny, a v novém náboženství si své našli všichni... (za chybi se už tradičně předem omlouvám, polepším se...)
19.02.2008 12:52:00 | Hérakleitos
v Bibli je všehovšudy pár veledůležitých poselství, zbytek je vata - s tím nesouhlasím... s tím že v ní neumí číst každý s tím ano...
su věřící, nejsu svatá ani zažraná... ale do Bible občas nahlídnu - hlavně jako třeba včil dyž si čtu zítřejší kázání - chodím tlumočit na nedělní shromáždění do armády spásy - pastoři sou holanďani a kážou v angličtině - jsou moc fajn, mají přehled aj mimo Bibli, jsou moderní a inteligentní - dozvěděla sem se už díky nim spoustu zajímavých věcí, hlavně z Bible
o ne/víře církvích a všem kolem se dá krásně diskutovat nebo se hnusně hádat :o)
09.02.2008 19:25:00 | hanele m.
zdalipak není pán trochu alibista?
krásný večer Vám přeje exorcista
09.02.2008 17:34:00 | Maro Deives
Protože nejsem historik, rád si počkám na vyjádření Daniela k tvému historickému povídání.
Z povrchního hlediska máš pravdu.
Bible, tedy hlavně nový zákon, má ale sloužit hlavně k praxi křesťanství. Vždyť právě slova Ježíše jsou tím nejlepším vodítkem. I když se třeba něco pozměnilo, přesto lze číst mezi řádky a když se odprostíš od dogmat, které tu kolem nás neustále plavou, tak pochopíš mnohem větší hloubku učení než co předvádí církev a "křesťané".
Učení se přizpůsobuje době a z toho plyne jeho povrchní praktikování. Skutečnost a hloubka je podstatně šokující a pro mnohé neakceptovatelná.
Co se týče neřesti. Neřest je vše, co ruší od klidu a nepřipoutanosti "srdce" a to je téměř vše, okolo nás :)
07.02.2008 10:34:00 | Dao de
Zajímavá formulace: Všehovšudy pár veledůležitých sdělení :o)
Ale myslím, že občas ty detaily jsou zajímavé, protože leckdy prozradí i to, když někde něco nesedí.
06.02.2008 21:10:00 | Demedalex
Je pravda, že je v ní toho mnoho, co přežilo všechno pozměňování a překrucování, a tak určitě není bezcenná. A také je pravda, že mnohdy dá práci to najít.
06.02.2008 14:26:00 | Demedalex
Zajímavý exkurz z bloudění v poušti. Byli proroci silní
a slabší, neozbrojení. A vladaři měli své homéry...
Histografie je plánování minulosti...
06.02.2008 13:49:00 | Bíša