Anotace: Věky prokázaly neúprosnou pravdu. "Svoboda je křehkou vločkou lidskosti"
"k může si hmota dělat co chce"
Je to těžký. Kvantovku jsem nikdy nepochopil a to co se snažím nasunout do filozofie je uvažování mechaniky plus pocit "v životě toho jde změnit jen málo".
Z hlediska svobodné vůle člověka skončíme u mozku- a v něm se taky nikdo nevyzná :-). V naší řeči: chová se jako makroobjekt (mechanika), nebo jako mikroobjekt (atom)?
Z hlediska svobodné vůle hmoty skončíme v té kvantovce a vůbec v náhledu na realitu. Protože kvantovka popisuje stav částice vlnovou funkcí. Jaký je stav světa právě teď? Musíme provést měření, ovlivnit vlnovou funkci a získat informaci. Vlnová funkce se pak dále vyvíjí- ale je to věc bez zásahu tj. bez pozorování.
Problém je asi v názornosti: zatímco poletující kuličky v 3D prostoru si každý nějak představí. (i když neví, jak přesně a kdy se srazí). Těžko si ale jeden elektron, navíc ve speciálních zjednodušených podmínkách, představí jako funkci více proměnných.
Když si začneme říkat výskyt elektronu je pravděpodobnost, kde se vyskytuje, tak jde mechanický názor pryč. Stala se ta a ta událost? stala se s takovou pravděpodobností a s jinou pravděpodobností se to stalo jinak. Do důsledků jsem to s 99,9999..% napsal a s tou zbytkovou pravděpodobností nenapsal. :-)
25.11.2009 19:50:00 | ewon
Nicméně si neodpustím koment. Bůh podle mnou uznávané linie neexistuje. Bůh byl nahrazen plnou lidskou subjektivitou, mravností, která pramení z volby a svobody. Svoboda je něco, co je vlastní každé bytosti již od narození. Tj. první bod. Za druhé, svobodná volba je volbou, která pramení z volby aktivního subjektu (člověka). A týká-li se produkce svobody, znamená to, že produkce svobody souvisí s naším životem vezdejším. Existence, život, bytí produkuje svobodu. Subjektivní lidskost, se domnívám bych mohl označit humanitu člověka, jeho schopnost být člověk, vycházet do světa ke Druhým skrze volbu sebe sama, a především nést odpovědnost za sebe a za druhé. Pavel v dopisech psal o toleranci. Nechci zde uvádět historické analogie a paralelismy, ty by setřely jistou dějinnou jemnost, nicméně nést odpovědnost znamená, slovy Ježíše, nést si svůj, ale i Tvůj kříž odpovědnosti na zádech k poslednímu soudu (či poslední štaci). Čímž nechci celou problematiku zlehčovat.
10.11.2009 22:27:00 | A.N.D.Y.
Já se domnívám, že jestli někomu upřeme svobodu, ty kartouzy, nebo jak tomu říkáte, vězení, to je privace (nedostatek) svobody, z čistě sémanticko-logického hlediska je to negace kladného výroku, tedy není to blbol. Netuším, na co se ještě v komplikované úvaze poukazovalo, nicmméně...nedomnívám se, že by Bůh opanoval kategorii svobody...Bůh je jinak. Bůh je garant svobody, pravdivosti, ale i jednoty světa. Času a prostoru, ale to je až příliš abstraktní a nepochopitelné. Bez Boha by tu nebyl logos, chronos, eidos, nic...A především se srdečnou pokorou k tomu výše uvedenému domnívám že pes, jakkoli je to pozoru -hodné zvíře, do jisté míry domestifikované, není producentem ani "koncovým produktem", chcete-li svobody. Svoboda je plozena z pramene subjektivní lidskosti, humanitas, z existence. Netuším, čeho dalšího se kritické připomínky týkaly, nicméně cítím se být povinen je srozumitelně ineterpretovat.
09.11.2009 22:05:00 | A.N.D.Y.
celý jsem to nějak nepochopil :-). možná si to ještě jednou přečtu, nicméně je to téma, který mě taky bere, i když asi úplně jinak.
Můj postoj vycházející z toho, co jsem napsal dříve, je asi tento: svoboda je značně neurčitý pojem- neexistuje. Myslím, že celkově se tomu říká fatalismus. Když vezmu svůj materiální přístup:hmota se předpověditelně, tzn. nemůže si dělat, co chce, není svobodná. Jelikož celý vesmír považuji za hmotu s pravidly: platí to i na člověka (tady se asi těžko shodnem).
Nicméně je tu problém s tím , že každý pociťuje "svobodnou vůli" podle mě je to iluze- to co máme je moc činit rozhodnutí, ta ale nejsou svobodná, jsou motivována vůlí a tu už si nevybíráme, zkrátka děláme co chceme, ale nemůžem chtít co chceme.
Nicméně i kdybych byl vedle s tím fatalismem, tak druhá verze je jakýsi stupeň náhodnosti (pohybu hmoty), výběru možností- ten ale s jistou dávkou víry :-) je jenom statistika- nepředpokládám vyšší účel.
Toto pojetí je značně bez morálky, lépe řečeno s morálkou naprosto nesouvisí. Jaký vliv má fatalismus nebo náhodnost na život lidí naprosto nevím. Ze zkušenosti bych řekl, že se každý chová podle sebe. Nevím, jestli to je v rozporu s mou teorií- zkrátka každý se chová podle zákonů přírody a nemůže na tom nic změnit.
Problém celé věci je patrně v nevědomosti: nevím přesně jak se chovají částice- řekněme atomy, přenést jejich domělé vlastnosti na lidi- tj počet atomů cca 10 na 25. je trošku problém- potom ale jakýkoli výrok o tak velkém počtu částic je trošku problém.
23.10.2009 03:19:00 | ewon