Liebe und Hass - Úvod

Liebe und Hass - Úvod

Anotace: Úvod ke sbírce Liebe und Hass (Láska a nenávist), který lze taky označit za úvahu. Cítím, že by většina mých plánovaných sbírek měla být opatřena úvodním slovem, proto je přidávám i zde.

Sbírka: Liebe und Hass (Láska a nenávist)

Mezi láskou a nenávistí ční bezedná propast. Má ale své břehy tak blízko u sebe, že normální člověk může stát každou nohou na jednom, rozkročen nad touto propastí.

Upřímně vzato netuším, jestli jsem toto prohlášení vymyslel sám, nebo jej jen někde slyšel a možná poupravil. V druhém případě bych si jej totiž nerad přivlastnil, nicméně jej používám dost často a vrylo se mi pod kůži…ač jej někdy pro větší zábavu společnosti doplňuji hláškou o močení do oné propasti.
Myslím si, že je v tom spousta pravdy a láska s nenávistí mi připomínají taková dvojvaječná dvojčátka, která, ač naprosto nepodobná, a často se negující, jsou si neuvěřitelně blízká. Na vlastní kůži jsem zažil chvilky, kdy se jistá, pravda, poněkud lehčí forma nenávisti změnila v lásku. A všichni jsme nejspíše zažili i situace zklamání se v někom, kdy se z lásky stávala nenávist.
Obě byly často popisovány, jednotlivě nebo i obě v jednom díle zároveň; literárním, hudebním a v dalších formách umění. Nejspíše proto, že v plné síle mají obě velikou moc a v určitých směrech představují dva nejsilnější protichůdné lidské pocity.
Ale tyto dvě abstraktní veličiny nemusí nutně fungovat jen na dva lidi, někdy nemusí na lidi fungovat vůbec. Někdy mohou být velmi obecné, jindy se zase vztahují k věcem nebo prožitkům.
I do mých dílek se vkrádají často, povětšinou ve smyslu lidských pocitů, a tak jsem se rozhodl pro jejich spojení do jedné prozatím virtuální sbírky. Jedná se o ty výtvory, z nichž oba pocity asi nejvíce vykukují. Ve snaze o jejich vyváženost (nebo proto, že si rád hraji) jsem z již napsaných i zamýšlených básní vybral tři kousky o lásce a tři o nenávisti. Ke každému pak ještě jednu krátkou úvahu. Na oba city se dílka dívají z lehce odlišných pohledů, možná i proto mi přijdou následně spojená trochu vyváženější. Osobně mohu říci, že nápad na jejich seřazení a spojení do tohoto celku mi u nich otevřel jistou novou dimenzi, tak trochu jiné vyznění. A protože vy jste většinu z nich měli šanci na Literu číst už před oficiálním vytvořením a spuštěním sbírky, doufám, že toto vyznění vycítíte také. Nebudeme si nic nalhávat, jako tvor hravý mám rád, když se z jednotlivých střípků poskládá mozaika, která jimi byla původně zamýšlena, ať je to u filmu, literatury, koncepčních alb v metalu a tak dále a dále… (Ano, kdysi jsem skládal puzzle…)
Takže bych to už jen uzavřel druhým prohlášením, které do jisté míry všechna zařazená dílka dokresluje, a jsem si jistý, že ve svém okolí jsem je jako první začal používat já:

Je zvláštní, že díky některým nevysvětlitelným antipatiím nikdy nemůžeš milovat všechny kolem sebe. Za jistých okolností ale můžeš všechny nenávidět.

PS: Jen pro české obrozence a zastánce české řeči. Hlavní název jsem uvedl v, u nás, stále ještě lehce opovrhovaném jazyce. Jazyk ale podle mne nemůže za dějiny národů, které jej používaly. A pokud někdo němčinu neužívá s kadencí kulometu, nebo jako když na vás štěká armádní oficír, nýbrž s náležitým, rozvážným a správně zabarveným přednesem, jedná se o velice důstojný, silný a svým způsobem krásný a emotivní, ač velmi tvrdý jazyk.
Autor bloodysunset, 15.11.2010
Přečteno 508x
Tipy 3
Poslední tipující: J.U. Ray, pamp_elka
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Krása...Díky moc za všechny tipy, no s němčinou to tak mám. Na gymplu jsem ji strašně nemusel, přišlo mi to jako takový komandovací jazyk. Pak jsem jednou slyšel Lacrimosu, třeba v písničkách Stolzes Herz, Der Morgen danach nebo Durch Nacht und Flut a láska byla na světě...:-)

25.01.2011 12:53:00 | bloodysunset

líbí

Dovolím si s předchozí komentátorkou souhlasit, akorát taky záleží na tom, jak je u koho tato propast široká. Někdo nad ní stojí snožmo, aniž by se musel nějak namáhat, a na druhé straně někdo musí udělat téměř "provaz", aby se udržel, a tím pádem je pro něj zhoupnutí tam a zase zpět o něco bolestivější. Jinak je to dobré přirovnání, možná ho s dovolením také někde využiju, a v podstatě za něj je zase plný počet bodů (tolik jsem jich už dlouho nerozdal... Važ si toho! :))

A nedá mi nemít také dovětek dolů k němčině. Ať děláme, co chceme, němčina byla po několik desetiletí našim oficiálním úředním jazykem, a část našich dějin je psaná německy. Zříci se němčiny by znamenalo zříci se části našich dějin. Sám jsem sice čtyři roky studoval, ale moc ji neumím, angličtina je mi bližší. V této souvislosti mě napadá krásná poznámka, kterou jsem slyšel od jednoho doktora historie: "Musíte umět německy, protože valná část starších dokumentů je psána právě tímto jazykem. A může se vám to hodit i jinak. To kdybyste byli na Slovensku, jaký jazyk byste se museli učit? Maďarštinu... A ta vám bude nejspíš na co?"

22.01.2011 22:02:00 | J.U. Ray

líbí

*Mezi láskou a nenávistí ční bezedná propast. Má ale své břehy tak blízko u sebe, že normální člověk může stát každou nohou na jednom, rozkročen nad touto propastí. * ----------:) hmm jest to ovšem pozice nestabilní, dokonce orgány ohrožující /myslím to samozřejmě též metaforicky/- myslím,že dříve či později nezbývá než zvolit jeden z břehů. nelze bejt trvale rozpůlen.

pokud jde o němčinu, zdá se, že používaný jazyk má také vliv na to, kým jsme - naše emoce, povaha...je to mocný nástroj. němcům myslím cosi místy přebývá a cosi chybí - což je německá záležitost; avšak, vidím dost dobrých důvodů,proč by měla bejt němčina jen jedním nástrojem koncertního tělesa.

16.11.2010 15:48:00 | pamp_elka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel