Zeměkoule

Zeměkoule

Anotace: Spíše než úvaha se jedná o fyzikální příklad. Z volného cyklu pro milovníky fyziky - sbírka "Laco da Vinci aneb fyzika pro začátečníky". Kdo nemiluje fyziku, možná ho to k fyzice přiblíží a začne na ni pohlížet vlídnějším okem. A nebo mě pošle někam. :o))

Sbírka: Laco da Vinci aneb Zábavná fyzika pro samouky

.

Na základce nám říkali, že Země má tvar koule zploštěné na pólech. Zeptal jsem se, jak moc je zploštělá a říkali mi, že dost. A abych nezdržoval.
Na střední mi profesor vysvětlil, že ani vědci se ještě vlastně nedohodli, jak je vlastně deformovaná. Každé měření bylo trochu jiné.
Tak jsem kdysi celý problém hodil za hlavu a spokojil jsem se s tvrzením, že zeměkoule JE zploštěná.

Po letech jsem si na to vzpomněl a protože od základky uběhlo už čtyřicet let, místo kuličkového počítadla máme k dispozici PC a internet.

A hle! Co se ukázalo! Ve škole nám lhali. Zeměkoule není zploštělá! Kdyby byla, museli bychom za zploštělé považovat třeba přesné kuličky z kuličkového ložiska nebo pinpongový míček. A to nikdo netvrdí, tak jak to vlastně je?

Podle měření vědců je zploštění Země největší na pólech - asi 60 km. Za rovníkový poloměr Země tedy vezmeme 6 370 km a zkusíme to porovnat se zmíněnou kuličkou do ložiska o průměru 12 mm a s pinpongovým míčkem o průměru 50 mm.
Další nerovnost na Zemi je největší díra v Mariánském příkopu cca 12 000m a největší hrbol na Zemi je Mount Everest s 8 848 m.

Jak se tyto nerovnosti změní, když si je převedeme na rozumné rozměry kuličky nebo míčku?

Pinpongový míček:

6370 : 60 = 25 : x

x = 25 . 60 : 6370

x = 0,24

Pinpongový míček by měl polární poloměr o 0,24 mm menší než rovníkový poloměr, což by vám jistě při hře nijak významně nevadilo.


Kulička z ložiska:

6370 : 60 = 6 : x

x = 6 . 60 : 6370

x = 0,057

Kulička z ložiska o průměru 12 mm by měla odchylku od kulatosti 57 tisícin milimetru. Jistě bychom si pochvalovali super tichý chod ložiska složeného z takovýchto kuliček.


Závěr: Ve škole nám lhali! Země je koule a to velmi přesná! To zploštění je zanedbatelné!

.
Autor Zasr. romantik, 19.08.2011
Přečteno 752x
Tipy 14
Poslední tipující: Paulín, Hazentla, vapiti, hašlerka, ewon, divoska_jaja, Jarka
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Prý to zploštění podle všeobecně uznávaného zdroje je menší než 60 km. Tak opravuji: 42 km. Ale na vyznění dílka se vlastně nic nemění.

21.08.2011 01:22:00 | Zasr. romantik

líbí

Fyziku mám rád, ty ne? :o))
Třeba proto, že v ní platí zákony!!!

21.08.2011 01:20:00 | Zasr. romantik

líbí

Díky za poučné texty. Google tě ochraňuj! :-)

19.08.2011 15:14:00 | divoska_jaja

líbí

Myslím, že ve škole nám lhali nebo zamlčeli mnoho věcí...

19.08.2011 09:05:00 | Jarka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel