Počítačové piráství je zločin?

Počítačové piráství je zločin?

Anotace: Kabelku byste neukradli – Mobil byste neukradli – Film byste neukradli – Pirátství je zločin Psáno v rámci hodin českého jazyka, jako příprava na maturitu. Napsáno: jaro 2012 Známka: 1 Komentář: Na maturitní práci zbytečně dlouhé, ale jinak chválím!

Sbírka: Ze školní lavice

„ Nikdy jsem nic neukradl/a!“ Častá odpověď každého z nás. Krádež však nemusí znamenat odcizení pouze něčeho hmatatelného, co si nenápadně přivlastníte a doufáte, že to ostatní nezjistí. Krádež nastává i v okamžiku kdy si stáhnete z internetu referát, film, písničku ...Reakce: „Ostatní to dělají taky!“ Ano dělají!

Kde tedy nastává hranice autorských práv?! Je snad nezákonné stáhnout si i hloupou tapetu na plochu? Všeobecné zvěsti tvrdí, že když si stáhneme něco pouze pro svůj prospěch, něco co veřejně nepropagujeme a nevydáváte za své, nedopouštíme se pirátství. Takže tapetu na plochu, si teoreticky stáhnout můžeme, koukáme na ni přece jen my ne?

Někdy však i tato tapeta může být „pirátská“. Nevěříte? Na internetu se vyskytuje spousta lidí, kteří tvoří grafiku. Mezi těmito lidmi je plagiátorství na denním pořádku. Když jste grafikem, musíte čerpat inspirace! Musíte se naučit ořezávat, lepit, spojovat, zakrývat a to bez vhodného materiálu není možné. Je neskutečné, co tito nadšenci dokáži vykouzlit z pár náhodných obrázků i po všech těch letech mě to stále nepřestává udivovat (byla jsem jednou z nich). Kde že je ten problém? Mnozí své výtvory zveřejňují na svých webových stránkách a blozích, ale málokdo z nich uvede autora původních obrázků či fotografií!

Proč jen se to pirátství tak rychle šíří? Směle bych ho přirovnala k chřipce. Jeden zakašle a za chvíli jsou nemocní všichni. Podobně je to i s nelegálním šířením a stahováním dat. Jeden člověk umístí na internet film a ostatní, protože se jim nechce platit za kino či dvd si jej stáhnou. Kdo že se tu vlastně dopouští piráství? Řekla bych, že je těžké se v tom orientovat. Shrnu to v jediné větě: „Všichni jsme piráti! (a kdo tvrdí že není, tak ať si šáhne do svědomí, určitě na sebe nějaký prohřešek najde)“

A proč vlastně krademe? Je to přeci špatné, nebo ne? Je to nelegální, tak proč? Opravdu nemůžeme jít do obchodu a koupit si cédéčko, dvd či knížku? Opravdu musíme filmy, písničky a ebooky stahovat? Co nás k tomu vede? Onehdy jsme o tom diskutovaly s kamarádkou. Můj argument byl jasný: „Až u nás budou cd a dvd nosiče stát tolik co v Americe, většinou do deseti dolarů, tak přestanu stahovat.“ A její argument: „Tak proč Američani taky stahují?“ No není to ironie?
A můj názor na počítačové piráství? Kladný či záporný? Já sama nevím, co si o tom myslet. Internet, je fantastická věc! Je to zdroj informací, zdroj naší komunikace, ale i zdroj plagiátorství a nelegálního šíření dat. Tak kde se stala chyba? Domnívám se, že kdyby na internetu byla od začátku omezena volnost, plagiátorství by nedosáhlo takové vrcholu. Ale kdo ví. A byl by to pak ještě internet?
Autor Poeticka, 14.06.2012
Přečteno 4171x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí