Nechtěl jsem se dotknout vůbec intelektuálně nadané křesťanské obce, tím spíše ne Jana Pavla II. Toho i já považuji za veleváženou autoritu. To byl doopravdický myslitel, to nepopírám. Jeho misijní činnost, zásluhy a přínos pro mír, demokracii a lidstvo je nepopiratelný. Stejně jako nepopírám intelektuální vzdělanost ostatních kněžích. Ale jsou to kněží a zříenci určitého aparátu a orgánu, jež garantuje, že pravda, a konání ve smyslu dobra je v jejich rukou ta nejlepší? Přeci lidé sami musejí věřit (believe), mít svou víru a nepotřebují náboženství (religion) v té formě jak jsem jej uvedl. Nikdo mi nemůže být lepším rádcem než já sobě sám. Já sám si musím určit co je pro mě nejlepší, to za mě nikdo neudělá. Ani bůh a ani metafyzika. Už samotné zprostředkování, samotná interpretace a určitý výklad je psychologicky zabarvený, i když by se to nemuselo zdát. Každý k tomu má určitý soud, který může ovlivnit druhého, a proto jsem chtěl taktně udat tendenci a směr, aby si lidé poznávali svět, přírodu, kosmos a především sami sebe skrze vlastní intelekt a rozum. Máme všichni stejné možnosti. Můžeme chodit do kursů hebrejštiny, latiny a starořečtiny. To není zakázané a ani nedostupné a můžeme si sami vystačit a nepotřebujeme nikoho aby nám předčítal literaturu, která sama o sobě může být jinak vykládána. Dokladem toho je mé stekání s jedním anglickým myslitelem na přednášce, jež byl pozván do české kotliny a simultální překlad zcela neodpovídal tomu co říkal a jak jsem si jeho slova dával do českých kontextů. Nechci tím nic naznačit, ale musíme si uvědomit, jaké nebezpečí hrozí na té nejnižší úrovni začínající např. ve školách a co teprve v teokratické politice!!! Představme si situaci, zcela hypoteticky, nějaké nábožensky orientované země, kde fundamentalismus a teokracie bují. Bude se tam předčítat kniha, která má úplně odlišný význam a v hlavách "poslušných a zanícených oveček" se zažehne nápad vskutku drastický a zcestný. Chopí se veškerých prostředků a budou se snažit naplňovat slova, která v textu vůbec nebyla, která byla účelově takto vyložena. Jako říkat např. že světle modrá a tmavě modrá je modrá a je to totéž. To není totéž a je to nepravda. Jestliže se něco interpretuje a lidem sděluje musí to být clare et distinkte, tedy jasné a zřetelné a ne dvojsmyslné. A proto je individuální intelekt nejlepší zárukou správné poznatelnosti světa v jeho nejširších pásmech. Nikdo nás nemůže oklamat, protože tak jak my osobně tomu porozumíme, tak také podle toho budeme jednat. A nikdo doopravdy není garantem toho, že je to správné. Jenom my sami můžeme věřit (believe), že tomu tak je. Žádná entita nám tu záruku (garantio) nedá. Nesmíme věřit všemu co se nám dává a ukazujee a být trochu v odstupu od všeho co na nás "útočí". Je potřeba něco nastudovat, přečíst, obeznámit se s fakty a pak jednat.
13.05.2007 14:05:00 | A.N.D.Y.
No, já nevím. Nějak se mi nezdá, že by mezi křesťany byli samí hlupáci. Já osobně znám několik desítek lidí, kteří jsou křesťané a jejich intelekt dle mého uvážení na velmi vysoké úrovni. Už samotní kněží studují v seminářích latinu, řečtinu, hebrejštinu a k tomu ještě jeden další jazyk. Trochu se mi nezdá, že by takto vzdělaní lidé byli hlupáci, jak píšeš. To ses asi trochu spletl a vidíš to jen ze svého pohledu. Papež Jan Pavel II. ovládal plynně jedenáct jazyků a je považován za jednoho z největších myslitelů historie. On je taky hlupák?
Nevím, jestli sis někdy přečetl alespoň celý Nový Zákon. A jestli sis ho přečetl s otevřeným srdcem a ne s odporem. Protože kdybys ho četl s otevřeným srdcem, muselo by ti všechno dojít. Nelze přečíst Písmo a nepochopit. Co je na Ježíši Kristu tak špatného? Že pomáhal nemocným, postiženým, že obracel zlé a špatné lidi? A nakonec umřel na kříži? Odpusť, ale tohle mě oslovuje daleko více než tvoje intelektuálské řeči, které mi toho zatím moc neřekly. Bez urážky, myslím to upřímně. Pro mě je Bůh živá osoba, která stvořila tento svět a stará se o každého z nás, tedy i o tebe. Neztratil jsem svobodu, nýbrž jsem ji získal, když jsem odložil alkohol a drogy a mamon, což vše mě svazovalo. Jsem svobodný, šťastný a plný lásky. A jak se cítíš ty, ANDY?
Vím, komu jsem uvěřil.
S požehnáním
13.05.2007 12:41:00 | Hippy