Má stát na našem území americký radar?
Anotace: Má stát na našem území americká protiraketová základna? Patříme na východ, na západ nebo kamsi doprostřed? Na tyto a další ptázky se snaží odpovědět následující úvaha.
Spojené státy americké – světová velmoc, hospodářský gigant, nejvyspělejší stát na světě. Mocnost, která, ač na svém vlastním území vedla pouze jednu válku, bojuje téměř neustále s celým světem. Národ, jehož patriotismus je srovnatelný snad jen s nacionalismem Třetí říše a německého národa. Stát, který díky expanzím a klidu ve vlastní zemi zdokonaloval již nejdokonalejší zbraně na planetě. Mezi ně patří také nejmodernější obranný systém protiraketové obrany.
Skládá se z Družice včasné výstrahy SBIRS (Space-Based Infrared System), která zaregistruje vypálenou nepřátelskou raketu. Tu při výstupu z atmosféry zachytí Radar včasné výstrahy UEWR (Upgraded Early Warning Radar). Po chvíli ji zaměří radar XBR (X-band Radar), navádějící antiraketu, který má stát na našem území. Jakmile se raketa nepřítele dostane na dostřel antiraketě GBI (Ground-based Interceptor), ta je odpálena a zneškodní raketu zničením její kinetické energie, aby se zamezilo výbuchu.
O umístění radaru se velmi dlouho diskutovalo, odborníci nejprve uvažovali mezi Polskem, kde jsou již zmíněné antirakety, a Českou republikou. V naší zemi byla tři potenciální místa: Libavá, Brdy a Boletice. Rozhodli se pro Brdy, konkrétně pro město Míšov, které leží na okraji vojenského prostoru. V této obci se konalo referendum o americké základně, které dopadlo jednoznačně, ale nebere se na něj žádný ohled – 95% místních občanů s radarem rezolutně nesouhlasí.
Americká vláda od počátku projektu tvrdí, že radar na našem území má sloužit k varování před Íránskými a Severokorejskými balistickými raketami. Opačného názoru jsou ruští odborníci. Ti prohlašují, že není důvod, aby Íránské nebo Severokorejské rakety létaly přes Evropu a Atlantik, a ani jedna ze zemí nemá rakety s tak dlouhým doletem. Vyjádřili se také, že radar nemusí sloužit pouze k zaměřování raket, ale je možno jej použít také k monitorování situace v blízkém území, konkrétně v evropské části Ruska. Z tohoto důvodu Rusko pozastavilo plnění Smlouvy o konvenčních silách z roku 1990, což může vést k další studené válce a závodu ve zbrojení. Ze stejného důvodu ruská generalita označuje radar jako potenciální cíl svého letectva a raket.
Podle mého názoru by o umístění americké protiraketové základny mělo rozhodnout celostátní referendum, nejen zkorumpované diskuze ve vládě a v parlamentu. Velkým pozitivem pro radar a negativem pro jeho odpůrce je také pravicově založená vláda a prozápadně orientovaná společnost. Vždyť všichni přece pamatují, co udělal Sovětský svaz v roce 1968. Je v tom ale rozdíl? Copak sovětská okupace také nezačínala přátelstvím se Sovětským svazem po druhé světové válce, které podporovaly politické špičky i obyčejný lid? Této hrozbě také nahrává skutečnost, že v průběhu českých dějin se vždy střídala pravicová vláda s levicovou a západní orientace s východní. Každá změna s sebou postupně přinesla jen bídu, strach a odpor k režimu. V posledních dekádách to začalo nechutí a odporem k pravicově založeným fašistům, proto se levicově zaměření komunisté ukázali být příjemnou volbou, zpopulárněli. Ideální situace se ale změnila opět v nevraživost a přišla Sametová revoluce, srovnatelná s léty 1945-46, kdy společnost začala myslet pravicově, směřovat k západu, k USA. Je otázkou času, kdy se vazalství zvrtne a Amerika nám ukáže svou pravou tvář, kterou už měli tu čest poznat Korea, Vietnam i Irák.
Myslím si, že by pro Českou republiku bylo nejlepší stát se neutrální jako Švýcarsko a nepatřit střídavě na západ, střídavě na východ. Jsem tedy jednoznačně proti americké protiraketové základně na našem území.
Můj názor a ani názor ostatních nic nezmění na rozhodnutí politických špiček a zkorumpovaných dohodách a domluvách. Myslím si také, že poté, co G. Bush slíbil „brzký“ bezvízový vstup do USA, začalo radar podporovat více lidí. Podle mého názoru žádný bezvízový styk nebude, jedině pro představitele státu a politické špičky. Myslím si, že se opět vrátí rok 1968, opět vznikne nepřátelství mezi Spojenými státy a Ruskem a možná dojde i ke třetí světové válce. O tom můžeme jen spekulovat, proto jděme s dobou, slepě podporujme USA a dělejme stále ty stejné chyby. Nic jiného nemáme na výběr.
Přečteno 771x
Tipy 2
Poslední tipující: Eclipse
Komentáře (3)
Komentujících (3)