Demokracie (zastupitelská nebo prezidentská, to je jedno) dnes znamená, že si "svobodně" zvolíme svého "zastupitele"(profi politika či prezidenta), kterého obvykle vůbec neznáme (nikdy jsme ho nepotkali ani s ním nikdy mluvit nebudeme) a ten sám "podle nejlepšího vědomí a svědomí" neboli podle svého zištného osobn(ost)ního rozmaru "za nás" rozhoduje vše, co chceme, i když nás vůbec nezná, ani nás znát nepotřebuje, natož vědět, co si o tom myslíme. :-)) Demokracie je formální divadlo, alias fraška pro oblbnutí lidí, rozhodují skrytě důležití jedinci, zájmy mocných a bohatých států a globálfirem, ne názory "lidských zdrojů", jak se dnes veřejnosti říká v pracovně otrokářské hantýrce. Tohle je do prdele kapitalismus, ne humanismus. Vítěz určuje vše, co je pravda, co je spravedlnost, co je demokracie. :-))
05.09.2018 11:49:27 | Lighter
Pokud tedy není tou správnou variantou pravidelná volba politiků, tedy demokracie, je její alternativou pouze nějaká forma diktatury, kde politiky nevybereme nebo možná jen na začátku. Následně je bude je vybírat jen úzký okruh stranický (např. husákovské Československo, SSSR), okruh rodinný (např. Ceausescovo Rumunsko) nebo vůdce bude doživotní (např. nacistické Německo). Pro naše ego je však takový diktátorský systém pohodlnější, neboť v něm vůbec nerozhodujeme, rozhodují jiní a my si nad politikou pouze alibisticky umyjeme ruce. Demokracie je proto pro naše svědomí nepříjemná tím, že za politiky my všichni tak trochu odpovídáme.
05.09.2018 18:26:47 | Racek
Ano, bohužel není moc dobrých "systémových" variant na výběr, které už člověk nevyzkoušel a nezneužil. Snad anarchie? :-)) Ano, ten problém je mentální, neboli v lidech, nedokáží si ničeho dobrého vážit, ani dobrých tradic. Ve jménu pokroku se toho dobrého vzdávají pro nové lepší. Ale často se to ukáže zase jako horší. Ale říkejte jim to...kdo se nespálí, neuvěří. :-))
06.09.2018 15:51:52 | Lighter
Bohužel je zvláštní lidskou vlastností chuť neustále proti někomu/něčemu bojovat. Demokracie a kapitalismus však vlastně nenabízí nic jiného než konzumní blahobyt a pohodlí, což začne po čase nudit. To je živnou půdou pro různé dobrodruhy a nápadníky moci, kteří nabízí šlechetný a údajně duchovně povznášející boj za pokrok, za ozdravění, proti korupci, proti vnějšímu nepříteli, proti tradičním stranám atd. Bohužel ani anarchie není onou alternativou, protože neodstraní tuto stinnou stránku lidského charakteru. Již jen samotná existence práva a politického systému dokazuje, že člověk nad sebou potřebuje dohled, jinak by velké ryby sežřaly ty malé. Anarchismus jako politická ideologie proto nikdy v historii nebyl využit. Nějak veřejně se rozhodovat musí, např. jak vysoké budou daně, zda postavit stadion nebo opravit chodník apod. Demokracie jako způsob vládnutí a správy veřejných věcí v tomto smyslu na rozdíl od všech jiných forem vládnutí nabízí pravidelnou výměnu politiků, tedy jakési okysličování politiky. To jiné způsoby vlády neumí.
06.09.2018 20:18:41 | Racek
V tom , co píšeš máš pravdu. Problém je v kvalitě lidí, v mentalitě. Je ale zvláštní, že tisíce a tisíce let tradiční společenství rodová či protonárodní žádný systém nepotřebovali. Vybírali si tzv. laskavého diktátora. Takzvaně si vychovávali adepty, kteří uměli lépe či hůře vládnout, vést lidi a hospodařit atd. a nějaká rada starších a zkušenějších pak zvolila nejvhodnějšího možného. A ten se jim musel tvrdě zpovídat, když se lidem něco nelíbilo, co dělá! Zmenšovali tak šanci, aby se k moci nedostal každý mocichtivý, neboli ti horší, agresivní či hloupí atd. jedinci. Ale ne vždy to dobře dopadlo, že?Stačí si přečíst historii. :-))
07.09.2018 12:03:37 | Lighter
Tradiční společenství měla výhodu v tom, že byla tzv. politicky zdrženlivá, tedy skutečně se starala jen o to nejnutnější (např. obranu obce a dodržování zákona). Poutem takové tradiční společnosti byl právě ideologicky neutrální zákon, který zajišťoval vzájemné soužití. Jak naznačuješ v posledním komentáři, modernita je však typická tím, že do politického rozhodování vtáhla široké masy prostřednictvím neustálého rozšiřování volebního práva. Prvotním průkopníkem v tomto byla Velká francouzská revoluce, která zavedla pojem "lidu", resp. "občanů". Tito noví občané usilovali o novou společnost, kterou ovládne heslo "svoboda, rovnost, bratrství". Bohužel pod tímto heslem se začali vraždit údajní nepřátelé revoluce, což v tehdejší Francii byli příslušníci šlechty a duchovenstva. Francouzská revoluce má v tomto kontextu na svědomí několik stovek politických vražd, což je ve srovnání s 20. stoletím velmi malé číslo. Podstata poprav na konci 18. století ve Francii ve srovnání s pozdějšími politickými krutostmi je však stejná. I následné velké politické ideologie (komunismus, fašismus) totiž převzaly tuto revolucionářskou hru na nepřátele údajně toho správného lidu, byť modifikovaně. Pro komunisty byli oněmi nepřáteli kulaci či buržoazie, pro fašisty pak všichni ti, kdo se revoluce nechtěli účastnit, pro nacisty Židé. Francouzská revoluce ve jménu odmítnutí tradice a v zájmu údajné svobody tak spustila vlnu nenávisti vrcholící masovým politickým vražděním v koncentrácích nebo gulazích. Problém je, že tento moderní politický vývoj již zpět nevezmeme, proto bychom alespoň měli chránit dnešní umírněnou zastupitelskou demokracii před těmi, kdo znovu a opět jak jinak než ve jménu lidu chtějí zavádět údajné politické reformy, třeba v podobě demokracie přímé. Ostatně zdůvodnění "lidi to chtěj" nebo "lidi to vidí" ráda používá i řada dnešních tzv. nových politiků.... Ve skutečnosti na jejich argumentaci nic nového není.
07.09.2018 18:22:19 | Racek