Dovolil bych si Vaši úvahu rozdělit na dvě části, 1918-1945 a období po r.1989. Tedy slovně rozděleno textem „Herci s dramatikem v čele…“
--
První část je snůškou domněnek, s vágními výroky, bez argumentů. Bylo by dobré si nastudovat historické údaje R-U, od období 1908 /Anexe Bosny a Hercegoviny – s třicetiletou předchozí okupací/ po uzavření Trianonské dohody r.1920.
K tomu bych doporučoval přidat znalosti o Čsl.legiích v F, I, Rusku. Víte vůbec, proč 104tis. Legionářů nešlo domů přímo z Rusi? Mám přímé důkazy. Jeden z dědů byl v Itálii/Piava. Druhý se vrátil v listopadu 1920, cestou okolo světa.
--
K druhé části se vyjadřovat vůbec nebudu. Už pro to, že teror Rudé chátry 48-89 nebyl ani socialismus a už vůbec ne rozvinutý soc. Jen mi vrtá hlavou, proč exulanti a emigranti z ´48 a ´68 se namnoze vrátili domů, do vlasti.
--
Vám slovo vlast zjevně nic neříká. Vámi vložený text o tom dost vypovídá. Ptám se Vás, proč na vlast s opovržením pliváte?
07.10.2018 21:24:29 | Lesan
Děkuji za komentář a čtení.
K první části Vašeho názoru: existence legií není nijak popřena a je v článku zmíněna. Podstata první části mého názoru spočívá v tom, že Československo vzniklo politickým jednáním, nikoliv v důsledku určitého společného českého historického zážitku. Za ten lze považovat až mnichovskou krizi v r. 1938.
Druhé části Vašeho názoru ne zcela rozumím. Slova "socialismus" a "komunismus" v článku nezmiňuji. Vztah Čechů ke komunismu, který jsme si v r. 1946 sami zvolili (na rozdíl od Poláků, Maďarů, Rusů), by vydal na samostatný článek, opět k české povaze nepříliš přiznivý.
K závěru komentáře: kritika ještě nutně neznamená "plivání". To je přesně ten český pohled na věc, který v článku také zmiňuji, tedy, že je podle nás jen jeden správný názor. A nedávno zesnulý pedagog Zdeněk Mahler řekl, že kdo má svůj národ rád, musí na něj být občas i tvrdý.
09.10.2018 18:46:36 | Racek
Dobře napsané.. Jiný úhel, mně blízký
08.10.2018 18:55:00 | Jindřišek
skvěle napsané, prosím, článek si uložím. Teď jen připomenu takovou kuriozitu: Dokonce Palacký kdesi o Češích utrousil-že "jsme národem lokajů a služek"
PS jsem potěšen Vaším článkem-byť je tak smutného obsahu-tedy to je ovšem též projev salóního Češství*****
Přeji hezké dny a ať Vám to tak píše i nadále
*s obdivem Frr-Jiří Štolba*
07.10.2018 17:44:50 | Frr
Děkuji za komentář. V podstatné části nejde samozřejmě o mé původní myšlenky, vycházím i z některých statí českých historiků, např. od J. Tesaře, V. Prečana atd.
08.10.2018 18:35:56 | Racek