...kdo není populista?..kdo je v politice, diagnoza jeho je jistá...;-))
11.08.2020 14:45:32 | Marten
Díky za čtení a komentář. Ano, bohužel politika jako celek sklouzává dnes k populismu, což je dáno jednak tím, že politiky bereme jako ostatní celebrity a také tím, že politika se odehrává na sociálních sítích, kde předsedové vlád, ministři a prezidenti komentují ve dvou, třech větách všechny a všechno. Politici tak neříkají, co si myslí oni, ale o čem si myslí, že chtějí slyšet lidé. To vede k vyprázdněnosti politiky, která nebude/není schopna nabídnout srozumitelný a dlouhodobý program ani řešit společenské problémy. Moci se ujmou tlučhubové, kteří zaujmou jen tím, jak moc sprosté slovo použijí.
11.08.2020 19:44:22 | Racek
...co kecají politici je mi jedno...jde o to, aby vše neukradli...;-))
12.08.2020 14:17:09 | Marten
Do jisté míry chápu Váš názor, neboť média rozebírají hlavně aféry, nicméně jenom upozorňuji, že úvahy o tom, že politici jenom kecají (v poslední předvolební kampani u nás populisté užívali slovo "blábolí") a kradou, je živnou půdou pro každého demagoga. Rovněž většina diktátorů dvacátého století začala svůj nástup k moci tezí, že všichni jsou zkorumpovaní a je nutné nastolit pořádek.
12.08.2020 19:03:58 | Racek
...mám na to jasný názor...žádné veřejné funkce by neměli být placené...to by se vidělo, kolik by ubylo zájemců...;-) a hlídat tajnými "protikorupčními agenty" všechny "politiky", aby neškodili státu...
13.08.2020 12:11:54 | Marten
O takové společnosti hovořil již Platón... Namísto demokracie, kterou považoval za anarchistickou a bezhodnotovou, navrhoval sofokracii, tedy vládu moudrých (filozofů). Platón tvrdil, že pouze filozofové mají čas na studium, tedy znají pravou podstatu věcí a nejsou ovládáni přízemními, materiálními zájmy. Proto mají vládnout. Další společenské skupiny - strážci a obchodníci se mají věnovat pouze vojenství (hlídání) nebo výrobou a vyděláváním peněz. Problém však je, že taková společnost je velmi utopická (Platóna proto měli v oblibě i komunisté se svým konceptem společenských tříd). Jak však i sám naznačujete, jak chceme donutit někoho, např. onoho filozofa, aby vykonával politiku, která je také pouhým povoláním, tedy měla by být placená...
13.08.2020 18:59:04 | Racek
...Platon by se hodně divil, co jsme za konzumní společnost pitomců...s vládou plutokratickou/oligarchicky nedemokratickou...všechno a všichni se dají koupit...a ti chytří za nejvíc a rádi...jediná lidská hodnota je stav na kontě...;-D
14.08.2020 13:59:22 | Marten
Platón by se možná tolik nedivil, neboť on demokracii odsuzoval. Tvrdil, že jejím problémem je přemíra svobody, která vede k tomu, že žák se směje učiteli a děti nemají v úctě rodiče (ano, to říkal Platón, který žil na přelomu pátého a čtvrtého století př.n.l., zde, uznávám, by se asi skutečně divil, kam až jeho slova došla). Tato přemíra svobody produkuje zahaleče, kteří začnou parazitovat na politické moci, a boháče, kteří stále více bohatnou. Obě tyto skupiny si rozrůstáním svého bohatství a moci znepřátelí lid. Ten zahaleče a boháče svrhne pomocí tyrana a nastupuje tyranida jako nejhorší z možných režimů. Příliš svobody tedy přivede demokracii k pádu a diktatuře. Platónova slova se potvrdila zejména při pádech demokracií mezi světovými válkami. Problémem Platónovy filozofie je však už zmíněný idealismus a snaha rýsovat/plánovat společnost dle vědeckých pouček. Od Platóna bychom si tedy neměli až tak brát jeho odsuzování demokracie, ale myšlenku, že ani svoboda nemůže být bezbřehá.
14.08.2020 20:11:37 | Racek