Rychetský pouze píchl do vosího hnízda "právního státu", protože v pozadí rezonuje, že posledních pár volebních výsledků bylo vlastně protiústavních. Přesně všechny od té doby(osmnáct let tuším?), co v rámci "opoziční smlouvy" při vládnutí Ods+Čssd byl pokřiven pány Klausem a Zemanem volební zákon v jejich zájmu jako velkých stran a proti právům občanů a menších stran. Vzpomeňme si úlohy pana presidenta Havla, který část jejich mocenských snah svým vetem nepřipustil. Proto ho od té doby mnoho straníků nenávidělo. Ale staré chyby se nerady přiznávají. Ani po tolika letech, kdy občané už zapomněli...Proto taková bouře ve sklenici...
06.02.2021 18:17:57 | Lighter
Díky za komentář. Nejedná se však o bouři ve sklenici vody, ale hrozbu politické krize. Neboť na přípravu nového volebního zákona nezbývá osm, ale jen cca pět měsíců (zhruba v červenci se navrhují kandidátní listiny, tudíž již na začátku léta musí být nový zákon připraven). A to je velmi krátká doba. Přitom právě konání voleb je klíčovou vlastností demokratického politického systému, navíc v době, kdy může být vyměněna vláda dirigující společnost relativně tvrdou formou.
Ano, stávající zákonná úprava voleb byla od r. 2002. Některé většinové prvky do ní sice byly v tomto roce vneseny, nicméně nikoliv v zájmu toho, kterého politika, ale v zájmu toho, aby se ve sněmovně lépe skládala vláda a nedocházelo k paralizaci vládnutí a neustálým krizím. Pokud se totiž do Sněmovny dostane vysoký počet stran, může se tato stát nefukční (viz první republika a ostatně i nestabilita českých vlád v letech 2002 až 2014).
Čl. 18 Ústavy hovoří o tom, že volební systém má odpovídat zásadám poměrného zastoupení. Tedy Ústavní soud nemá posuzovat, zda je systém poměrný (to není žádný), ale zda odpovídá právě o něm zásadám. A že tyto zásady jsou zachovány svědčí to, že i po roce 2002 se vždy do sněmovny dostával relativně vysoký počet politických stran. V současné sněmovně je jich ostatně devět, což je už poměrně vysoké číslo, které signalizuje, že stranický systém se dostává do krize.
06.02.2021 18:51:25 | Racek
Není to krize stranického systému ale samotného špatného fungování politických stran, které vnitřně nejsou příliš demokratické, ale převážně mocensky karierně orientované. Rozdíl jen není zvenku příliš vidět. Takové strany se po volbách těžce můžou dohodnout na koaliční vládě, to je hlavní problém jejich morálky a hodnot, která řeší vše silou a neústupností-politickou mocí a ne konsenzem o odlišnosti pohledu na věci a problémy, které je třeba zvládnout. A volební zákon je možné novelizovat velmi rychle-ale jen pokud je vůle se dohodnout. A ta není velká, takže se vše bude oddalovat. Čekal bych i obstrukce z mnoha stran a důvodů. Tak politika funguje a nefunguje. Vytvářením krizí se vytváří možnost změn, samozřejmě mocenských a ne k lepšímu.
14.02.2021 19:07:46 | Lighter
Máte pravdu, že strany občas obchází parlament, jsou to ony, kdo určují kandidáty a do těchto procesů nevidíme, takže určitě politická strana není dokonalost sama a je v ní prostor pro klientelismus atd.
Je to však nástroj, jak vyjadřovat politické zájmy a lepší nástroj nemáme. Pokusy nahradit strany všezahrnujícím hnutím, které má údajně zastupovat zájmy všech občanů, např. dnes hnutí ANO, dříve třeba Občanské fórum, obvykle selhávají.
Problém však je nikoliv ve stranách, ale v osobách mnoha politiků, kteří jsou dnes spíše celebritami a na sociálních sítích říkají to, o čem si myslí, že lidé chtějí slyšet. Politické programy tak neurčuje strana samotná dle nějaké ucelené politické myšlenky (levicové, pravicové, ekologické atd.), ale určují je média a internet dle momentální, jednodenní nálady.
Druhým problémem je populismus. Populista nechce diskutovat věcně, ale morálně. Své oponenty označuje za zloděje a korupčníky, ukazuje prstem a říká "Vy jste ti zlí". A právě taková rétorika znemožňuje dosažení shody, neboť soupeři populistů se musí podobnou mincí bránit. A k této vyhrocenosti, obávám se, může dojít i při diskusi o novém volebním zákoně.
15.02.2021 19:45:07 | Racek
Skvělá úvaha.
.. Může totiž zapříčinit krizi, která bude znamenat nemožnost naplnit sněmovnu cestou voleb, navíc v potencionálně stále trvajícím nouzovém stavu a při růstu popularity populistických stran. ...
Možná to bral US v potaz. A přeto tak rozhodl. Znějakého důvodu, který bych rád znal.
06.02.2021 14:26:40 | ttragelaf
Díky za komentář. Soudce zpravodaj prof. Jan Filip (tedy autor textu daného nálezu) tvrdí, že až čas ukáže, jaké následky bude rozhodnutí mít. Tedy možná ani ústavní soudci netuší, co mohou způsobit, i oni jsou jenom lidé. Profesor Filip byl v letech 1974-1989 člen KSČ a také jistou dobu předseda stranické organizace na brněnské právnické fakultě. Je autorem učebnic o ústavách socialistických zemí. Pevně věřím, že tato politická a vědecká minulost příslušného ústavního soudce není důvodem daného nálezu.
Nejvíce tragikomické však je, že Ústavní soud v zámu záchrany demokracie sice ruší matematické vzorce pro výpočet mandátů, ale masivní, nezdůvodněné a dlouhodobé omezování základních svobod občanů v rámci nouzového stavu ústavním soudcům nevadí, přestože již na jaře 2020 měli příležitost nouzová opatření ústavně posoudit. Pro Ústavní soud však je zřejmě důležitější volební dělitel než to, že všem občanům je uloženo omezení svobody pohybu, jinak trest v demokratické společnosti nejpřísnější, který se ukládá jen za ty nejzávažnější trestné činy...
06.02.2021 17:49:24 | Racek
Možná je to takhle:
Členové vlády mají před sebou obraz šířící se smrti.
Není vyloučeno, že jednou stanou před soudem a budou
čelit žalobám, kde budou konkrétní jména zemřelých.
Není vyloučeno, že někteří z členů vlády mají i svědomí,
strach.
Nevím, co bych dělal na jejich místě. Proto chápu, že omezují.
Stále žijeme ve společnosti, kde lidé považují vlastní zdraví
za nejvyšší hodnotu. Je to omyl, ale nechci to nikomu vymlouvat.
Ústavní soud vidí, jak se dostávají k moci populisté.
Dal přednost řešit dlouhodobý mechanismus demokracie
před krátkodobým nejistým a eticky závažným zásahem
do svobody pohybu.
11.02.2021 21:14:31 | ttragelaf
Ano, souhlasím jak s tím, že politici mají strach před postihy, proto přijímají opatření, aby nebyli viněni z nečinnosti a z umírání lidí.
Rovněž souhlasím s tím,(pokud jsem Váš komentář pochopil správně), že Ústavní soud měl na výběr ze dvou možností: A) ponechat stávající nedokonalý, ale funkční volební systém preferující větší strany, resp. preferující větší kraje před menšími nebo B) stávající systém krátce před volbami a v době koronavirové zrušit a riskovat, že bude ve spěchu přijat buď systém lepší anebo ještě horší.
Ústavní soud volil variantu B), jak uvádím rizikovou, navíc v období, kdy Poslaneckou sněmovnu ovládá trojice ANO, SPD, KSČM, jejichž vztah k principům zastupitelské demokracie je, řekněme, přezíravý. I toto dle mého názoru měl Ústavní soud brát v úvahu. Nebral.
12.02.2021 19:09:39 | Racek