Nicméně a vlastně to taky naznačuješ, je tu právě něco, co neumím správně pojmenovat - právě to "špatná demokracie" a "ne diktátu Bruselu". Pocit určité a nemalé části veřejnosti, že tahle zem jde špatným směrem, ne-li do pekla. Nejde tu tedy jen o to: nemám peníze/ nemám práci/ nemám budoucnost. Je to něco, co neumím vystihnout. Možná by se to dalo nazvat strach.
10.10.2021 20:37:15 | ewon
Díky za komentáře.
Ohledně volebního systému si myslím, že ČR jako jazykově, národnostně, nábožensky homogenní země by měla mít spíše systém většinový, nicméně Ústava (a Ústavní soud) chtějí systém poměrný. Ale to je na delší debatu....
Ohledně dojmu o směřování špatným směrem se domnívám, že jsme momentálně v době, kdy se demokracii nevěří. Posledních dvě stě let se epochy důvěry a nedůvěry v demokratický systém střídají. Velká důvěra ve svobodu a demokracii (1848, 1918, 1945, 1968, 1989) bývala v mezidobích nahrazována vírou v autokracie, které kladou důraz na bezpečí a silné vůdce. My jsme právě v tomto bodě, v bodě, kdy věříme demagogům.
Tyto "vlny" jsou dány přirozenými výměnami generací, technologickými změnami/novými vynálezy a také tvrzeními politiků v těchto obdobích, že demokracie je slabá a není s to vyřešit problémy společnosti.
Hlavně však tito političtí hochštapleři (dnes populisté) lidem slibují, že stačí přenastavit politický systém, nahradit demokracii něčím jiným a vše bude lusknutím prstu vyřešeno. A my nebudeme muset dělat nic, své odpovědnosti se zbavíme. Tomu je pohodlné věřit, bohužel jde o víru zcela mylnou.
10.10.2021 21:25:42 | Racek
ad 1) nesrozumitelnost
- já jsem si spíš pro sebe zkoušel, kolik "ztratili" Piráti resp. Piráti a Starostové oproti předchozím volbám je to pokles 15.97% na 15.62% ale přitom vzrůst z 28 osmi mandátů na 37. Jak to píšu přijde mi, že jsem musel někde udělat chybu. Tj. volební systém (a že ho příliš neřeším) je set sakra důležitý.
Ale ano - je to řekl bych intelektuální nuance.
ad radikalita nevím jestli radikalita politiků nebo voličů. Ale otázka je přesně ta, co motivuje voliče SPD, nebo možná i, co motivuje ty, co volit nejdou. Pokud jsou ve stádiu "stávka" nebo "defenestrace" jdou úvahy o volebním systému stranou. MOžná to nebude přesné, ale mám v paměti, že pravicové reformy pana Kalouska vzbuzovaly jistý neklid ve společnosti (jehož jsem se trochu též účastnil), a teď vzhledem k dluhu by něco podobného mohlo nastat též.
10.10.2021 20:35:08 | ewon