Učitelky, Platónova jeskyně a vláda filozofů

Učitelky, Platónova jeskyně a vláda filozofů

Ve filmu „Učitelka“ režiséra Jana Hřebejka „súdružka“ na slovenské základní škole učí v 80. letech minulého století ruštinu, vykládá dětem o partyzánech, kdy do těchto příběhů promítá své sexuální představy, a emigranty označuje za zrádce republiky. Na dané škole vede komunistickou stranickou organizaci. Na počátku 90. let stejná učitelka vyučuje angličtinu, náboženství a etiku.

Česká média zaměstnal případ jiné, skutečné učitelky, která byla trestně stíhána za výroky o ruské invazi na Ukrajinu, které pronesla ve vyučovací hodině. Tyto výroky na mobil nahráli její vlastní žáci.

Dané příklady ze školství upozorňují na několik věcí.

Za prvé, co se dnes zdá být odsouzeníhodné, může být za pár let přesně naopak.

Za druhé, orgány činné v trestní řízení (zde konkrétně policie, resp. státní zastupitelství) a vyškolení právníci dnes stejně jako kdysi podléhají atmosféře doby a politické manipulaci.

Za třetí, v souvislosti s tím, že výroky trestně stíhané učitelky nahráli tajně její žáci nelze neodkázat na již dříve vzpomenutého George Orwella, v jehož knize 1984 děti rovněž „hlídají“ své vlastní rodiče a pokud dítka zaslechnou nesprávný rodičův názor, neváhají otce či matku nahlásit.

A konečně za čtvrté, je zde Platónovo podobenství o jeskyni. Toto podobenství, stručně řečeno, obrazně ukazuje bytosti uvězněné a svázané v jeskyni. Za jejich zády je zeď a za ní plápolá oheň. Za zdí jsou jiní lidé, kteří nakládají s různými věcmi, např. vázami, sochami nebo kusy nábytku. Uvěznění lidé však vidí v důsledku ohně jen zvětšené či jinak zkreslené odlesky těchto věcí. Odlesky, resp. stíny, které vězňové v jeskyni vidí, tedy neukazují věci, jak skutečně vypadají, ale tak, jak mají vypadat dle manipulátorů přítomných za zdí.

Jeden z uvězněných v jeskyni se nakonec osvobodí a nahlédne za zeď, kde uvidí oheň a také to, že vězňům je umožněno vidět pouhý odlesk skutečnosti. Ke spoutaným se tento uprchlík vrátí, a snaží se jim říct, jak se věci mají. Uvěznění však pravdu nechtějí slyšet a uprchlíka raději zabijí.

Stejně tak my dnes vidíme jen některé skutečnosti a fakta. Média nebo různí influenceři, youtubeři a celebrity nám často říkají polopravdy. Jak o sobě, tak o světě kolem nás. Internet a sociální sítě jsou jakýmsi znásobením Platónovy jeskyně.

Vidět pravdu úplnou je stejně jako v době, kdy Platón o jeskyni psal, nepohodlné a ti, kdo mají snahu nám říct, abychom o sdělovaných informacích alespoň přemýšleli, se nám do navyklého obrazu nehodí. Poslouchat je nechceme nebo se je dokonce snažíme exemplárně a veřejně trestat.

Platón tedy problematičnost informací sdělovaných ve veřejné sféře viděl již ve starověku. Proto odmítal demokracii, neboť tvrdil, že lidé raději vidí povrchně jen odlesky věcí a nechtějí vidět pravou podstatu. Proto nejsou kompetentní vybírat si ty, kdo jim budou vládnout. Právě v důsledku této lidské lenosti demokracie dle Platóna degeneruje. Nakonec se v demokratickém zřízení děti bojí svých rodičů a učitelé mají strach ze svých žáků, píše Platón již cca v pátém či čtvrtém století před naším letopočtem.

Platónovské řešení problému demokracie však bylo problematické. Platónovo podobenství jeskyně je jeho zdůvodněním nutnosti vlády filozofů. Nemá vládnout povrchní a naivní lid, který se stará jen o své bydlo, ale údajně moudří filozofové, radí Platón.

Bohužel i to je utopie znamenající náběh na totalitní zřízení, neboť nemůžeme těm nejmoudřejším nařídit, aby byli u moci. Ostatně cílem demokracie není, aby vládli ti nejlepší. Cílem demokracie je pouze odstranění tyranie. Skutečnost, že odborník na společenské vědy nemusí vždy svoji funkci vykonávat ideálně, dokazuje i současná česká vláda, v jejímž čele stojí profesor politologie.

Řešením tedy není vytváření umělých plánů na řízení lidské společnosti. Řešením je příliš nevěřit tomu, že univerzální pravdu nabízí nějaká politická ideologie, ať již touto ideologií je liberalismus, socialismus nebo třeba feminismus. Nenabízejí ji ani média sledující vlastní zájmy.

Politika totiž nemá určovat pravidla chování, ale spíše vést k tomu, abychom nad tím, co je správné a co nesprávné sami přemýšleli. Řešením je o věcech diskutovat, nikoliv oponenty udávat a za názor je na veřejnosti pranýřovat.   

Jak totiž ukazuje Hřebejkův výše zmíněný film, ona údajná pravda většiny je velmi proměnlivá. Už v tom zmíněném starověku, kromě kritiky demokracie, totiž znali heslo „Pluralitas non veritas facit legem“, tedy že, schválení zákona většinou, ještě nezaručuje jeho správnost.

Autor Racek, 02.07.2023
Přečteno 159x
Tipy 3
Poslední tipující: Lighter, kozorožka
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Úplně nevím, kam tato úvaha mířila a kde nakonec skončila. Zdá se mi, že na tak málo prostoru bylo nabráno až příliš mnoho. V první třetině se odehraje úvod a zmíní tři body z nichž by každý vydal na slušnou diplomku. Ve druhé třetině se popíše Platónova jeskyně a ve třetí třetině se řekne, že hledání pravdy je obtížné a že s těmi, kteří si myslí něco jiného, se má diskutovat. Na závěr se znovu zmíní film učitelka, kterým to vlastně všechno začalo.

03.07.2023 12:41:48 | Šabrej

Díky za komentář. S tou zkratkovitostí máte pravdu, nicméně nejsem si jistý, jestli by více stránkový rozbor zaujal. Úvaha chtěla říci, že není důležité, co je pravda, ale co říkají média. Pokud se někdo snaží pravdu hledat, je ztrestán, protože pochybovat je pro nás nepohodlné a příliš pracné. A na to se snaží upozornit i Platon v podobobenství o jeskyni. Jinak Orwella podrobněji rozebírám v jednom z předchozích článků a Platona i v článku o tom, čemu je demokracie.

03.07.2023 17:21:32 | Racek

Myslím, že Platonovu jeskyni vykládáš taky poplatně atmosféře dnešní doby, ale jinak to vlastně nejde. :-)

Jinak zajímavá úvaha. Ale dnešní generace chce být moderní(ať už to znamená cokoliv) a nerada se nechává poučit dávnými moudrými lidmi či událostmi z historie. Nebo si vůbec modernisticky připustit, že "my lidé pokrokoví" nejsme chytřejší než starověcí lidé kdysi. :-))

03.07.2023 11:57:07 | Lighter

Díky za komentář. Mladí lidé rádi věří slibům o krásném lepším světě, kde nebude násilí, kde si budou všichni rovni, a kde bude čistý vzduch. To vše slibuje Istanbulská úmluva nebo Green Deal. Stejně tak dříve slibovali lepší svět komunisté. A i KSČ měla v roce 1946 značný počet mladých voličů. Jak říká Churchill, kdo není v mládí levičákem nemá srdce, kdo není ve staří konzervativcem, nemá rozum.

03.07.2023 17:24:31 | Racek

Asi tak. Každá teoreticky dobrá myšlenka se dá reálně pokazit neboli zneužít. Tenkrát i nyní.

03.07.2023 17:44:06 | Lighter

Ono mylná je už ta domněnka, že společnost lze řídit podle předem daného plánu. Ten vždy, stručně řečeno, zní "Odstraníme špatné, abychom se pak měli dobře". Často se tvrdí, že např. Pol Potova Kambodža, kde rudí šílenci nakonec stříleli každého, kdo měl brýle, neboť jako intelektuál byl nepřítelem dělníků, byla úchylkou a zneužitím marxistických myšlenek. Není to úplně pravda. Do těchto masových a státem řízených vražd může vyústit každá politická ideologie, která si myslí, že je schopná zařídit lepší svět odstraněním domnělých nepřátel.

03.07.2023 18:17:51 | Racek

poučit se z minulosti znamená pochopit, to znamená úsilí se vzdělat v dané věci, to znamená investovat čas a energii, kterou můžu investovat (nebo bez užitku spálit) jinde...dnešní konzumní doba jen klouže po povrchu zážitků a hlubší smysl existence má za cosi podřadného a překonaného...Carpe Diem v té nejdebilnější verzi významů je motto dneška

03.07.2023 12:14:44 | stormeater

Ano. Kdo si užívá, ten nemusí myslet. Hlavně to musí být snadný život a zábava. Za všechny prachy samozřejmě, tak ekonomicky funguje konzum. Třeba dovolená dnes znamená turistický průmysl.

03.07.2023 17:36:34 | Lighter

pravda je vždy přímo závislá na dvou faktorech: ústech, která ji pronesou, a uších, které ji vyslechnou...je to s ní stejné, jako pozorovat hladinu řeky...každou vteřinu a z každého místa vypadá jinak, i když stejně

03.07.2023 08:19:18 | stormeater

Díky za komentář. Ano, demokracie není stav, ale proces. Jako ona tekoucí řeka. Nemáme se soustředit na dosažení stanovených cílů (či hodnot, jak říká premiér Fiala). Máme spíše rozvíjet naše životy, spoléhat se sami na sebe, vidět hodnotu v diskusi, ve svobodě, budovat prostor, do kterého vláda nemá právo vstupovat.

03.07.2023 17:27:22 | Racek

Za mě řešení ve vnějším světě nenajdeme. Je třeba pečovat o svou duši a poznat sebe sama, jak učil Sokrates. A to neměl dělat, za to se popravuje. Státní moc zdá se podporuje stádní mentalitu. Vykročit ze stáda musí každý sám.

03.07.2023 07:54:10 | kozorožka

Děkuji za komentář. Filozof Václav Bělohradský v této souvislosti vzpomíná na jednu příhodu. Seděl v pražské restauraci u stolu se špinavým ubrusem. Přišel k němu číšník, který Bělohradského znal. "Pane profesore, co říkáte na tu naši politiku, to je hrůza, co má obyčejný člověk dělat?". "Vyměňte ten špinavý ubrus a hned bude na světě o něco lépe" reagoval V. Bělohradský.

03.07.2023 17:29:56 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí