Politikové na farmě zvířat

Politikové na farmě zvířat

Anotace: Politik si svůj plat zaslouží - pracuje v zájmu lidu.

Ve svých dřívějších úvahách jsem vícekrát odkázal na George Orwella. Musím tak učinit i nyní, neboť orwellovské zásady, dle nichž je svoboda otroctvím a válka je mír, se nám stále více vyjevují na očích.

Proto demokrat je dnes ten, kdo je pro jaderné zničení světa, nebo ten, kdo člověka s jiným názorem označuje za zrádce. Naopak antisystémovým extremistou je člověk, který se zastává svobody projevu nebo tvrdí, jako kdysi papež Pius XII, že mírem nelze ztratit nic, ale válkou všechno.

Ryzí demokrat se svými správnými hodnotami a zájmem na ochraně demokracie před extrémismem je tak v konečném důsledku ten, který bytí a účel člověka nakonec zredukuje na boj o holý život.

Vedle obvyklých témat, kterými politikové stále více zasahují do našich dnů a chtějí rozhodovat o tom, co máme správně dělat, aktuálně politické vody rozčeřilo i zvýšení platů politiků či příspěvek pro první dámu.

Vedoucí představitelé našeho politického a stranického života se nejprve toto navýšení pokusili svést na dřívější nález Ústavního soudu ČR. Tento soud je však rychle odkázal do patřičných mezí, když na svých internetových stránkách v oficiálním tiskovém prohlášení uvedl, že nutnost zvýšení platů politiků z dřívějších rozhodnutí ústavních soudců nijak nevyplývá.

Následně politici (např. prezident Petr Pavel nebo místopředsedkyně sněmovny za STAN Věra Kovářová) začali tvrdit, že slouží této zemi, proto si své platy zaslouží.

Na tomto místě je opětovně nutné odkázat na zmíněného Orwella a jeho slavnou Farmu zvířat.

V této krátké knize Orwell na nic výslovně a důsledně neodkazuje, nicméně prostřednictvím zvířecí farmy (bajky) zcela zjevně kritizuje Stalinův bolševický Sovětský svaz. Tedy v řeči dnešních našich vůdců ono „totalitní Rusko“, které prezident Pavel, naše vláda a provládní veřejnoprávní i jiná média tolik nenávidí.

Na orwellovské farmě zvířat vládnou prasata v čelem s vepřem Napoleonem (Stalin). Prasata v úvodu, kdy se na farmě ujímají vlády, ostatním zvířatům slibují, že si budou všechna rovna, nikdo nikoho nebude vykořisťovat a všechna zvířata budou mít stejně.

Když se však zjistí, že prasata si berou více krmiva i krmivo kvalitnější, řeknou ostatním zvířatům: „Musí to tak být, neboť my, vepři, sloužíme celé farmě a pro jejího blaho, proto si lepší příděly zasloužíme“.

Ne. Tahle krátká úvaha nemá být antipolitikou. Nemá tvrdit oblíbené české, tedy že politika je svinstvo a všichni politici jsou hlupáci a darmožrouti.

Chce jen zdůraznit, že politika aktivistická, její zaměření se nikoliv na ochranu svobody, ale na dosažení zjevně nereálného cíle /např. zničit vir(R)us/ a nálepkování lidí s jiným názorem urážkami, vždy vede nejprve k úsměvným absurditám (viz výše) a nakonec k tragédiím.

A závěrem: George Orwell a jeho knihy dnes už údajně v Británii nejsou doporučovány. Proč? Prý podporují extremismus....

Autor Racek, 20.10.2024
Přečteno 24x
Tipy 6
Poslední tipující: Lighter, zase já, Frr
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Politik by měl pracovat zadarmo. Uvidělo by se kolik lidí by o takovou nezištnou "práci pro obec" mělo zájem...:-D A policie by měla mít právo na protikorupční "stálou kontrolu" nad jejich konáním, aby měli agenti co smysluplného dělat.

21.10.2024 11:53:01 | Lighter

líbí

Díky za komentář. Tak já bych jim celý plat nebral :-) Úvaha spíše poukazuje na to, jak frázovitými a i poněkud hloupými argumenty si to aktuální navýšení nebo to ošatné pro paní prezidentovou obhajují ...

21.10.2024 17:35:32 | Racek

líbí

Tak dobře, plat si nezaslouží, jen náhrady na reprezentaci neboli pracovní pomůcky. :-) Dělám si legraci, ale vždy bylo přirozené, že platy ve veřejném sektoru byly konzervativně nižší než v soukromém. A dnešní politici by rádi platy tak velké jako mají nejšpičkovější manažeři velkých soukromých firem. Ale ti jsou takhle
hodnocení za riziko, zodpovědnost, zisk pro firmy. A když nemají výsledky, okamžitě končí. A nemají jistotu mnoha let posedávání v kancelářích jako běžný karierní politik...

22.10.2024 10:40:21 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí