Sametová revoluce - jak, proč, kam?

Sametová revoluce - jak, proč, kam?

Anotace: U příležitosti uplynutí 35 let od Sametové revoluce úvaha nad tím, jak revoluce proběhla, proč k ní došlo a kam 35 let poté směřujeme.

Blíží se polokulaté výročí Sametové revoluce.

Občas si přečteme, že průběh revoluce a pád komunistického režimu byly předem domluveny, a to buď mezi vrcholnými politiky Západu a Východu nebo mezi tajnými rozvědkami. I samotný pochod studentů dne 17. 11. 1989 z pražského Albertova na Národní třídu byl prý řízen komunistickou Státní bezpečností či dokonce sovětskou KGB, které měly mezi účastníky své agenty a ti dirigovali, kudy se má procesí ubírat. Slýcháme záhadné příběhy o agentu Státní bezpečnosti Zifčákovi a plánu, který nevyšel.

Tyto konspirační teorie o „domluvené“ revoluci sice znějí zábavně, ale nejsou pravdivé. Jejich podprahovým účelem je zejména ulevit našemu svědomí, kdy větší či menší spolupráci s komunistickým režimem omlouváme tím, že stejně bylo všechno někým a nějak zařízeno a my jsme nic ovlivnit nemohli.

Reálné dějiny přitom bývají prozaické a občas nudné. Při jejich zkoumání překvapí, že ústřední aktéři vlastně improvizují a často si vůbec nejsou jisti, co mají dělat a jak v dané situaci rozhodnout. A mnohdy bychom se divili, kolik věcí záleží na nás samotných.

Demonstrace 17. 11. 1989 tak ve skutečnosti byla akcí, k níž se připojil Socialistický svaz mládeže a byla ze strany orgánů komunistického režimu oficiálně schválena. Avšak už vůbec dovolení takového pochodu bylo příznakem tání komunistické vlády. Komunističtí pohlaváři z chování a projevů veřejnosti stále více cítili, že už nemají otěže moci pevně ve svých rukou a byli nuceni postupně povolovat okovy. Tedy občas také dovolit lidem se shromažďovat.

A zprvu oficiální demonstrace k připomínce 50 let od smrti studenta Jana Opletala zastřeleného Němci v roce 1939 nakonec také přešla v protest proti stávajícími politickým poměrům.

Historik Jiří Suk upozorňuje, že na rozdíl od bezprostředně předcházejících hromadných projevů nespokojenosti s komunistickou vládou (např. v srpnu či říjnu 1988 nebo při Palachově týdnu v lednu 1989), měla demonstrace 17. 11. 1989 formu průvodu, ke kterému se přidávali další a další lidé. Pokud by procesí pokračovalo, byl by jeho účastníkům přenechán symbolický a velký prostor Václavského náměstí, kde by se již demonstrace potlačovala obtížně. Protest by byl domácí i světové veřejnosti velmi na očích.

Došlo tak k zastavení pochodu na Národní třídě. A to do té doby nejtvrdším zásahem bezpečnostních složek, který navíc nebyl zdařile koordinován. Nepřipravenost dokládá nejistá rádiová komunikace příslušníků komunistické tajné policie, jejíž nahrávky se dochovaly. Ostatně překvapený byl i nejvyšší muž Státní bezpečnosti Alojz Lorenc, který o zásahu sdělil generálnímu tajemníkovi Milouši Jakešovi jen alibistickou poznámku, že se vše „trochu zamotalo“. Jakeš si jeho zprávu vyslechnul v rekreačním stranickém středisku na Orlíku, kam na víkend odjel.

Rovněž následující události proběhly překotně a nečekaně. Pro konec či spíše náhlý kolaps komunismu v Československu se proto vedle populárního označení „Sametová revoluce“ používají také učebnicová slova, např. „vyjednaný přechod k demokracii“ nebo „imploze“, tedy vnitřní zhroucení. K implozi došlo bez řinčení skla, prolévání krve nebo jiných zničujících účinků, které mají „exploze“.

Stručně bylo popsáno, jak Sametová revoluce na počátku probíhala. Proč k ní však došlo, když její příčinou rozhodně nebyla žádná detailně naplánovaná hra tajných služeb?

Odpověď není složitá.

Samozřejmě zde byly globální vlivy – kritika komunistických režimů ze strany západních zemí, role a aktivita tehdejšího papeže i celé katolické církve. Své sehrál dominový efekt, kdy se nedemokratické režimy v příslušných státech hroutily jeden po druhém.

Ale jak už bylo naznačeno, ta rozhodující příčina stejně jako jinde v sovětském bloku spočívala v lidech. Byla jí nespokojenost většinového obyvatelstva, byť nikoliv primárně s tím, že by režim byl nesvobodný nebo byl ovládán komunistickou ideologií. Nespokojenost mlčící většiny byla především s ekonomickými výsledky státu řízeného neefektivním centrálním plánováním.

Nedemokratický režim se již nevyplácel nejen ovládaným, ale ani těm, co byli u moci. Proto byl odstraněn. Výhody, které nabízel, ztratily pro většinu svoji přitažlivost.

Proto Lidové milice v listopadu 89 narychlo a dle protichůdných rozkazů povolané do Prahy zůstaly stát na Vyšehradě a pokyn k zásahu proti demonstrantům nakonec nedostaly.  Milicionáři ve svých zelených vaťácích se tak v klidu autobusy Karosa vydali zpět domů, odkud stejnými Karosami přijeli. Členové Lidových milic byli po většině buď bezohlednými kariéristy nebo nejtvrdšími stoupenci komunistického režimu, tedy zároveň zcela neschopní vlastního myšlení. Potřebovali povely a pokyny k tomu, co si mají myslet a co mají dělat. Jejich milicionářský výcvik už jim ale byl k ničemu. Komunisté zkrátka věděli, že podporu občanů nemají a další tvrdé zásahy proti nespokojeným lidem by jim neprošly. A především by na pádu režimu nic nezměnily, možná by diktatura zkolabovala jen o pár dnů později. Nebo by skončila krvavějším způsobem, k čemuž naštěstí nedošlo.

Stejné příčiny, tedy obecnou nespokojenost a hospodářské problémy, měla i Gorbačovova politika v Sovětském svazu. Michail Gorbačov měl několik možností, jak s politicky a zejména hospodářsky skomírajícím sovětským režimem naložit. Nezvolil zesílenou represi ani vyvolání ozbrojeného konfliktu, protože jistotu k takovým krokům rovněž necítil. Zbyla mu poslední varianta, kterou nedemokratičtí vládci v takové situaci mají. Tedy popadnout býka za rohy a pokusit se zkostnatělý komunistický režim v SSSR reformovat. „Přestavba“ se ale Gorbačovovi vymkla z rukou a skončila nejen rozpadem Sovětského svazu, ale celého komunistického impéria.

Uplynulo 35 let. Kam jsme za tu dobu namířili?

Všechny faktory, které způsobily pád komunistických režimů v r. 1989, kdy Scorpions zpívali svoji mírumilovnou baladu o větru změn, máme v obecném smyslu i dnes.

Máme Západ v čele se Spojenými státy a Evropskou unií. Je zde katolická církev. Je zde Rusko. A především jsme tady my, občané.

Působí však všechny tyto faktory stejně jako v roce 1989, tedy ve prospěch demokracie a svobody? Nikoliv.

USA v čele Joe Bidenem nebo stávající prezidentskou kandidátkou nejsou USA v čele s Ronaldem Reaganem či Georgem Bushem starším.

Zatímco Reagan byl prezidentem nemajícím ambici říkat lidem, co mají dělat, je současný Bílý dům reprezentantem zcela jiného druhu politiky. A sice politiky aktivistické, která vnucuje zásady nového pokroku, jimž se všichni musejí podřídit. Podobně jsou na tom Německo či Francie. V těchto zemích se oponentní politické názory přehlížejí nebo jsou považovány za extremistické.

Evropská unie již není společenstvím států sdružených na základě ekonomické spolupráce zajišťující poměrně skromné cíle, tzn., snadný pohyb lidí přes hranice nebo odstranění administrativy při nakupování zboží. Nynější EU si vzala do hlavy plány, které jsou megalomanstvím a údajnou „vědeckostí“ zcela srovnatelné s komunistickou myšlenkou, proti které kdysi západní Evropa svými myšlenkovými hodnotami stála.

Katolická církev nehraje v daném ohledu zásadnější roli. Papež František není tak viditelným symbolem odporu proti diktaturám, jakým byl papež Jan Pavel II., rodák z Polska.  Křesťanství je navíc zesměšňováno, což ukázal otevírací ceremoniál posledních olympijských her. Když si český kardinál Dominik Duka dovolil zahájení olympiády věcným způsobem kritizovat, bylo mu z vlastních řad a přes veřejnoprávní média stroze vzkázáno, aby mlčel.

Rusko je nedemokratické, byť odlišným způsobem než Sovětský svaz. A Vladimir Putin není v situaci, v jaké byl Michail Gorbačov, tedy není nucen činit žádné reformy. Naopak je si jist natolik, že reaguje vojenskou silou. Neboť Rusko nestojí na prahu ekonomického krachu a čím více si ruský úpadek přejeme, tím více je tento cíl nesplnitelný a naivní.

Zato máme novodobé milicionáře. Jejich pohled na svět je jasný a černobílý. S jistotou vědí, co mají dělat a nad čím ani nemusejí přemýšlet. Nečekají však pasivně někde bokem v nepohodlných autobusech. Jsou vidět, plní zadané pokyny a mluví na nás zvýšeným hlasem. Pokud s nimi někdo nesouhlasí, považují ho za zrádce, urážejí jej nebo mu dokonce přejí smrt.

Co se ještě nezměnilo, je podstata práce médií. Jak před r. 1989, tak následně v letech devadesátých, a rovněž nyní prosazují novináři jen jeden údajně správný pohled na věc. Že jedna pravda, kterou média zastávají, protiřečí pravdě, kterou zastávala dříve, nikoho příliš netrápí. Kvůli elektronizaci je totiž působení sdělovacích prostředků nejen masivnější, ale propaganda nebo omyly se ve změti zpráv mnohem hůře odhalují.

A nejdůležitější veličina? My, občané?

Po 35 letech jsme ze svobody zklamáni. Stát pro nás není něčím z podstaty podezřelým a něčím, co má být co nejhubenější. Naopak znovu a v zájmu jakéhosi „vyššího dobra“ státní moc stále více pouštíme tam, kde její místo má být velmi podřadné. Do našich obýváků, ložnic, do zaměstnání, do hospod, do garáží. Myslíme si, že vševědoucí vláda dokáže špatným věcem zabránit a naše samostatné rozhodování nám přináší jen chaos, zločin a nejistoty. Znovu za nás někdo rozhoduje, co je údajně správné.

Nejen plné regály obchodů, ale také odpovědnost za vlastní život, tedy prvky, které jsme si na základě událostí v roce 1989 svorně zavedli, nyní považujeme za neskromné, povrchní a hloupé. Nebo pro planetu škodlivé. Anebo za málo vlastenecké a zbaběle chcimírské.

V roce 1989 jsme tedy sametově, spontánně a kolektivně směřovali k demokracii.

Nyní stejně spontánně a kolektivně směřujeme k autoritářství. Otázkou je, zda i sametově.

Hesla revoluce v roce 1989, tedy „Máme holé ruce“ nebo „Nechceme násilí“, jsou nám vzdálena. Žádní Škorpióni poeticky zpívající o bratrství a Gorkého parku v Moskvě.

Obdivujeme zelené vaťáky, uniformy a boj nám přijde jako morální nutnost. Jako jediný účel našeho bytí. Ostatně i stávající český prezident, voják dříve přísahající pro komunistický režim položit život, dnes při řadě příležitostí vyzývá, abychom byli „silnější“.

Jenom ten údajně zbytečný konzumerismus nás snad před „sílou“ nakonec může zachránit.  

 

Autor Racek, 29.10.2024
Přečteno 59x
Tipy 1
Poslední tipující: zase já
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Každá změna je vždy pozitivní i negativní zároveň. I v případě změny režimu jako byl kapitalistický převrat neboli tzv. sametová revoluce. Vůbec nejde o názory na ní, které má každý trochu odlišné podle osobních zkušeností, ale o úplné pravdivé informace. A jediná jistota je to, že všechny informace, jak to skutečně bylo, se veřejnost nikdy nedozví. Nedělejme si iluze, že bylo vše nenásilně "sametové" a že šlo o demokratickou "revoluci" veřejnosti zdola, to je historický eufemismus. I když časem se některé další informace, že to bylo trochu jinak, než jak učí dnešní oficiální historie, stále objevují...

31.10.2024 14:17:11 | Lighter

líbí

Díky za komentář. Termín "kapitalistická revoluce" je zajímavý :-), nicméně je rovněž publicistický stejně jako Sametová/Něžná revoluce. To, že úplně nevidíme do světové ani vrcholné domácí politiky, je také jasné. Např. dodnes přesně není známo, co si světovém vývoji řekli na osobní schůzce Gorbačov a Bush, kdy toto setkání proběhlo v prosinci 89 na Maltě (Rusové např. tvrdí, že jim bylo slíbeno, že se NATO nerozšíří). Nicméně nejvíce se dle mého názoru blíží pravdě to, že co do změny režimů v r. 89 šlo o vyjednaný, poklidný (s výjimkou Rumunska) přechod k demokracii, kdy komunistická moc předala vládu dosavadní opozici. Důvody nespokojenosti s komunistickým režimem byly konkrétně v Československu zejména ekonomické a pád komunismu zde proběhl rychle a nečekaně. I Václav Havel později přiznával, že klidné a organizované protesty byly přichystány až na 10. 12. 89, tj. na Den lidských práv a vyjednávání s komunisty mělo být pomalejší. Známý je i výrok J. Rumla, který řekl, že nakonec ty ploty na hranicích samy shnijí, dřevěné sloupy ztrouchniví a zapadnou do země a my naráz a bez vlastního přičinění zjistíme, že jsme svobodní ...

31.10.2024 17:35:29 | Racek

líbí

Nepsal jsem o revoluci, ale o převratu, protože slovo revoluční má význam lepší; převrat znamená pouze změnu režimu, bez hodnocení jestli k lepšímu nebo horšímu. A ke kapitalismu postup vedl, takže nevím proč je někdo tím spojením překvapený, beru to historicky. A k těm faktům, jak to bylo, se za pár staletí historici dostanou. Třeba ne všem, ale doufám, že těm podstatným ano.

01.11.2024 15:16:41 | Lighter

líbí

Ano, špatně jsem přečetl, měl jste tam slovo převrat... Jinak s tím slovem kapitalismus je spojen zajímavý monolog ze seriálu České století, v díle věnovaném Listopadu 89 (pokud jsem o tom už tady někdy psal, tak se omlouvám). V daném seriálu Oldřich Kaiser hraje Oskara Krejčího, což je dnes politolog a odborník na mezinárodní vztahy. V r. 89 byl s komunisty a dělal poradce předsedovi komunistické federální vlády Ladislavu Adamcovi. A Oldřich Kaiser zde soudruhům (samozřejmě nevím, zda se takový hovor opravdu odehrál) vysvětluje, co ti lidé cinkající klíči na náměstích vlastně chtějí. "Není to svoboda" říká Kaiser alias Krejčí. "A není to ani kapitalismus. Oni se chtějí zkrátka mít dobře. Proto šli v r. 48 s komunisty a dnes jdou s Havlem".

01.11.2024 17:51:50 | Racek

líbí

Asi je to tak. vždy jde o to, co lidé chtějí. A na L. Adamce a slavnou schůzku s Havlem, kdy si sedli všichni k jednomu stolu, aby se vyjasnilo, co že ti "lidé na ulicích" chtějí, v roce 89 nejde zapomenout, to je historie...

02.11.2024 10:48:39 | Lighter

líbí

Zklamání ze svobody - nevím, za svou svobodu ať je každý odpovědný sám, vládnoucí garnitura nechť tomu dá platformu. Nechť si každý odpoví sám, jestli se cítí svobodný, nebo je ze stavu své svobody smutný. Bohužel, ano, já mám pocit, že se lidi dnes své svobody vzdávají velmi ochotně a v té konceptuální otázce svoboda versus štěstí to vychází dost jednoznačně.

Co se nějaké státní situace, vývoje po roce 89, dlouhodobě to vnímám tak, že jsme do toho svobodného světa naskočili pozdě. Globalizace už byla v plném proudu, vyspělé kapitalistické státy měly velmi dlouhý čas na to, aby se jejich občané jednak naučili se svobodou zacházet, druhak, stabilizovat dostatečně svá národní hospodářství, aby jim vydrželo několik dekád (že s tím teď zametají, je jiná debata).

Česko tak bylo vrženo do něčeho, co osobně vnímám jako ´kapitalismus v úpadku´, obří korporáty a nadnárodní mašinerie mají větší sílu než národní hospodářství, bohatství se pak především generuje, nikoliv vytváří - jeho vytváření je čistě otázka využívání levných zdrojů a jejich přeměna na vysokou přidanou hodnotu, kdyby jen virtuální. Stali jsme se zapřaženým vozem za tímto rychlíkem a velká část obyvatel dnes prostě cítí, že příliš mnoho národní, potažmo evropské, ekonomiky míří na udržení sama sebe v rámci dopředné setrvačnosti.

Dokud bude náš hodnotový systém postaven na prudké spotřebě, odmítání globálních enviromentálních aspektů a alibismu typu ´v Bangladéši jsou na tom lidé hůře´, tak se nepohnem z místa.

30.10.2024 19:29:28 | jkl

1líbí

Díky za komentář. Ano, každý by si měl za svobodu odpovídat sám, nicméně politikové, soudy či tzv. občanská společnost (neziskovky) přestávají dávat platformu svobodě. Naopak ji omezují různými příkazy a zákazy (typicky zákaz kouření v hospodách) nebo tvrzeními, co je slušné a co ne (např. že erotika je sexistická). Vláda vydává zprávu o tom, že kdo má odlišný názor než ona, je antisystémový.... To není cesta či platforma pro vytváření svobody .... Samozřejmě i Západ byl v r. 1989 v nějakém stavu, jak naznačujete, tedy prošel dlouhým růstem, pak však v 70. letech přišel ropný šok a po něm západní politikové, kteří se chtěli vrátit ke svobodě jednotlivce (Reagan, Thatcherová) .... Nicméně celý vývoj, zejména po 11. září 2001, jde směrem k posilování státu. Stanovujeme si cíl, kterého je nutné dosáhnout a je zároveň nutné odstranit nebo minimálně převychovat nepřátele tohoto cíle. To vše bude směřovat k úpadku, jak morálnímu, tak ekonomickému. Je otázkou, jak bude ten úpadek velký. V poslední větě mé úvahy si přeji, aby moc velký nebyl.

30.10.2024 21:41:27 | Racek

líbí

nemyslím, že jsme zklamáni ze svobody. Naopak zklamání, zejména u vnímavější části populace, pramení zejména z nedostatku svobod, z rostoucích tlaků na jejich omezení a zjevných snah vládnoucího establishmentu o nastolení řízené a jednotné názorové fronty. O to horší je fakt, že politická reprezentace výhradně sází na hlasy těch hloupějších, které jednou láká na nižší daně, jindy straší válkou, nikdy ale nikdo z nich nepracuje s čistými úmysly. A dokud je strach o žvanec hlavní emocí, nemají ideje ve veřejném prostoru místo, bohužel

30.10.2024 18:20:27 | zase já

líbí

Díky za komentář. To, co říkáte, je dle mého názoru správné, nicméně ty politiky, kteří tlačí na omezení svobod a tvrdí, že se o nás postarají, resp. vytvářeí fatalistickou atmosféru boje zla a dobra, kdy toto výrazněji začalo s nástupem Babiše, avšak danou rétoriku byť v jiném kabátu převzala i současná vládní garnitura, ty všechny musel někdo volit. Zhutnělou ukázkou omezení svobod byl covid. A na ta omezení jsme přistoupili velmi snadno. V 90. letech by zavádění takových opatření a už vůbec ne jejich akceptace nebyly možné.

30.10.2024 18:50:12 | Racek

líbí

90. léta byla v kontextu vývoje unikátní, stejně jako 20., 40. a 60. Blíží se zase kulminace útisku a tudíž nějaká forma katarze, která by mohla přinést uvolnění. Ale zároveň probíhají v Evropě a její blízkosti dvě války, další je na spadnutí, kulminuje krize v Moldavsku a Gruzii, neklidno je v Bosně a hlavně je Evropa v krizi jako hrom. Díky té blbé huse Makrele a jejímu konstruktu von Leyno je Evropa totálně v prdeli, plná opic a teroristů, s průmyslem za bodem zničení, zbavená možnosti cokoli ovlivnit ve světě i na vlastní půdě díky systému, který generuje jen korupci a nekompetentnost. Myslím tedy, že uvolnění přijde pouze jako výsledek občanské války a rozpadu fašistických struktur...bohužel

30.10.2024 19:00:23 | zase já

líbí

Tak jak říkám v závěru úvahy, může nás zachránit leda to, že se nebudeme chtít vzdát svého pohodlí (ve 20. a 40. letech tento faktor blahobytu bránící nástupu diktatur chyběl, tehdy lidé neměli co ztratit a věřili diktátorům i tehdy, pokud je vedli do zákopů). Lze zároveň dovodit, že pokud je demokracie zaváděna na druhý či třetí pokus, je odolnější. Rovněž katarzi v podobě války může zabránit faktor MAD (mutually assured destruction, vzájemně zaručené zničení). Na druhé straně je pravdou, že polarizace společnosti a důraz na negativní emoce, na čemž se podílel populismus a nyní zejména elektronická média, vede k ohromnému růstu napětí. Tedy vývoj lze odhadnout těžko.

30.10.2024 19:25:45 | Racek

líbí

Pane Racku, Vaše "úvaha " se zdá zpočátku jako úvaha, ale v závěru obsahuje silnou kritiku a není otevřená k diskuzi. Ptám se tedy, na jaký názor čtenářstva se ptáte?

29.10.2024 22:54:11 | Papagena

líbí

Děkuji za komentář a čtení až do konce, neboť uznávám, že text je moc dlouhý. Sděluji pouze svůj názor opřený o některé reálné skutečnosti. Jeho podstatou je, že se změnil mentální stav celé společnosti v neprospěch svobody. O kritiku jde, ale ne o dogma. Chápu, že někdo jiný může z reálného stavu dovodit závěr zcela odlišný. Ve společenských a lidských věcech je máloco dogmatické. Své "zákony dějin" měli jen marxisté nebo představitelé jiných totalitních ideologií. Avšak i dnes si myslíme, že vše podléhá nějakým zákonitostem a my jsme schopni nějak tyto zákonitosti nastavit, rozpoznat je a ovlivnit. To je víra velmi pyšná.

30.10.2024 17:17:33 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel