Ve scénce z filmu Pelíšky učitel biologie, přesvědčený komunista, dává asi desetiletému chlapci jako vánoční dárek, báječnou věcičku, kterou se malí hoši v Sovětském svazu zocelují.
Slovy zmíněného učitele „vtip a smysl té hry“ spočívá v disciplíně a co nejdelším strpění něčeho nepříjemného. Může být ale záměrně způsobená a uměle vytvořená fyzická bolest smysluplná nebo legrační?
Německý básník a dramatik Friedrich Schiller ve hře „Loupežníci“ již v 18. století říkal, že „vinou zákonů plazí se jako hlemýžď, co mohlo lítat s orlem“.
O Schillerovi je obecně známo, že byl romantický dramatik bojují za lásku a svobodu. Jeho výrok o hlemýždi a orlovi ale ve skutečnosti není ani romantický, ani umělecký a už vůbec ne láskyplný.
V realitě totiž znamená, že dle Schillera je opravdu svobodný jen člověk, který svoji vůli uskutečňuje bez ohledu na dosavadní zavedené tradice, ověřená společenská pravidla, bez ohledu na zákony, a v konečném důsledku i bez ohledu na zájmy druhých.
Svoboda je v tomto duchu pojímána jako jakýsi vnitřní, psychologický stav mysli, kdy se cítím svoboden jen tehdy, jsou-li splněna všechna moje niterná přání. Takový přístup však umožňuje cítit se svobodný i vězni a naopak člověk, který žije v relativně dobře fungující demokratické společnosti, může říkat, že svobodný není. Srovnejme k tomu požadavky členů dnešní LGBT komunity, kteří říkají, že jsou nesvobodní jen z důvodu, že zákonodárství státu jim nezajišťuje naplnění všech jejich tužeb, například adopci dětí či svatby pod záštitou státu.
Na tomto místě také narážíme na nebezpečí, kdy se však na počátku soukromá svoboda jednotlivce plnit si svá přání postupně stane věcí veřejnou.
Začne se tvrdit, že svobodu pro jednotlivce ve smyslu zajištění jeho snů, lze zajistit jen tím, že dosavadní zastaralé zákony kolektivně, tedy spolu (!) odstraníme. Podstoupíme tím očistnou kúru, sneseme bolest. Zocelíme se. Už se nebudeme nudit, ale naopak likvidací dosavadních nepokrokových zvyků a pravidel budeme dělat pozitivní věc ve prospěch celku, která nám zajistí tu pravou svobodu.
V podobném duchu jako Schiller proto jiný pozdější básník Filippo Marinetti, zanícený sympatizant fašismu, zahájil v roce 1930 v Itálii kampaň proti špagetám, neboť dle něho je toto klasické italské jídlo příliš těžké na žaludek, svádí tak k lenosti, pohodlí a umdlévání ducha. Když mu starosta Neapole oponoval, že i andělé v ráji jedí nudle s rajskou omáčkou, Marinetti mu stroze odpověděl, že právě proto je život v ráji příliš pohodlný, a měl by tuto pohodlnost opustit.
Proto i dnes považujeme svobodu jednotlivce v onom ústavním pojetí, tedy svobodu od zásahů státu, za příliš línou a dostatečně neangažovanou. Není již „svoboda od“, ale naopak „svoboda k něčemu“, kdy ono „něco“ je předepisováno státem.
Svobodu je tedy v aktuálním pojetí nutné povýšit za boj za zlepšení společnosti. Zákony chránící svobodu projevu či svobodu jednotlivce je nutné v tomto zájmu odstranit (ve shora zmíněném smyslu Schillerově), neboť právě takové zákony brání rozletu jednotlivce a budování lepší společnosti. Mohly by zavinit (opět viz Schiller), že bychom ustrnuli či bychom byli poraženi. Dosavadní demokratická práva jsou tedy nebezpečná a mohou nás vlastně zničit. Za opravdovou svobodu je tedy nutné bojovat, případně i zabíjet.
Tím naráz už rozumíme tvrzení Saint-Justově, že nic nepřipomíná ctnost a svobodu tolik, jako velký zločin, kterým odstraníme dosavadní pořádky. Už rozumíme prohlášením ruských bolševiků, že přátelství a láska musí vždy nemilosrdně ustoupit věci revoluce. Už rozumíme, proč se esesmani obhajovali tím, že likvidace civilistů je ušlechtilá práce pro tvrdé chlapy. A proč na vstupních branách do koncentráků nebo bolševických gulagů byly nápisy o tom, že práce osvobozuje nebo je hrdinstvím. Na tomto místě je zřejmé, že extrémním projevem psychologické „svobody k“ je terorismus a odpálení bomby na tržišti plném lidí v zájmu Boha a v zájmu budoucna.
A rozumíme už i oné zdánlivě nevinné hračce, která na počátku dětem bezelstně tvrdí, že pouštěním elektrického proudu do člověka, tohoto člověka zlepšíme, rozumějme, osvobodíme ho.
Přesně v tomto ušlechtilém a morálním duchu dnes mluví i neškodně vypadající český premiér, když na předvolebních plakátech jeho „Spolu“ tvrdí, že jen oni stojí na správné straně a „Spolu“ chrání naši budoucnost. Přesně v tom smyslu také mluví fešácký prezident republiky zatím úhledným a klidným hlasem prohlašující, že každý by se měl zamyslet nad tím, jak prospěje společnosti.
Navenek demokraté, jejichž nepřítelem je Rusko, dnes mluví stejně jako kdysi Sověti dávající dětem do rukou hračky, kterými se ubližuje (ostatně prezident Pavel sám někde uvedl, že film Pelíšky je jeho oblíbený. Freud se svou psychoanalýzou a teorií podvědomí by k tomu jistě uvedl své ...).
Už ne svoboda v tom, že si každý může zvolit svoji vlastní životní cestu, například mít rodinu nebo dobrou práci nebo případně jedno z toho nebo nic z toho. Zákony a pravidla, která tuto svobodnou volbu umožňovaly, již přestávají platit. Neboť nás svojí měkkostí a malou angažovaností ohrožují.
Dle politiků našich i v ostatních zemích EU naopak ta pravá svoboda spočívá v oběti. V povinném nastoupení na základní vojenskou službu, do nemocnic, k policii, k národní gardě, v nošení uniforem a maskáčů. Jen takový druh svobody umožní člověku létat hrdě jako orel a nebýt jako hlemýžď, vrátíme-li se znovu k romantickému básníku Schillerovi či jeho poetickým kolegům. Umožní člověku být nesobecký a udělat něco pro celek a ona budoucí pokolení.
Je třeba „vydržet“. Stát se pionýry v šátcích a jednotných košilích. V této oběti pro jakýsi mlhavý budoucí příslib spočívá bratrství a láska. To přec účel lidského bytí, to je ona spása, tedy totéž, co tvrdí i náboženští fanatikové, kdy právě k náboženskému fanatismu má výše popsané pojímání svobody velmi blízko.
Tak vlastně i zničení světa nukleárními zbraněmi může být nikoliv hromadnou vraždou ani zločinem, ale onou velkou ctností, hrdinským činem, prostřednictvím něhož dosáhneme skutečné svobody.
svoboda bolí
12.04.2025 13:42:38 | zase já
Díky za komentář. Ano, bolí, ale měla by bolet v tom smyslu, že nesu odpovědnost za svá rozhodnutí, nikoliv v tom smyslu, že mi někdo v údajném zájmu mém diktuje, co mám dělat. Zemřít či trpět za ve skutečnosti cizí mocenské zájmy určitě není snem běžného člověka, byť to pánové Macron, Fiala, Pavel a spol. tvrdí.
12.04.2025 13:52:31 | Racek
převzít odpovědnost za vlastní osud není úkol pro každého. Většina dnešních lidí se veze na vlně masových rozhodnutí a čeká, co přijde. Pak se hádají s těmi, kteří mají jiný názor, aniž by měli jakoukoli šanci něco měnit, a vlastně jakékoli právo o tom mluvit, protože pasivní přijímání osudu nás neopravňuje k stížnostem na něj.
Pokud nechci vzít svůj život do svých rukou, jak si můžu myslet, že někdo jiný bude pracovat v mém zájmu? A pokud někdo jiný můj život řídí, jak mohu čekat, že to bude dělat v můj prospěch a ne ve svůj?
Odpovědnost je samota, osamělá cesta, která bolí.
12.04.2025 13:58:42 | zase já
Tuto příležitost, tedy vzít osud do vlastních rukou, jsme dostali v r. 1989. Nastala svobodná 90. a nultá léta, z nichž těží i současná společnost. Máte však pravdu, že příležitost využili jen ti aktivnější, ale paradoxně i méně aktivní většina získala, alespoň materiálně. Většina z nás má nějakou komparativní výhodu, kterou může využít. Někdo má talent na sport, jiný na řemeslnickou práci, jiný na studiu... Ale, jak také uvádíte, v mnohém pohodlnější než rozvíjet vlastní schopnosti, je nechat si vnutit, že někdo se o mě postará a za mé nezdary může někdo jiný stojící mimo mě. Stát opět začal být považován za moudřejšího. Začalo to nevinně, např. zákazem kouření v hospodách. Příběh o jiném druhu svobody zesílil od r. 2013, kdy k moci nastoupil Babiš se svým "Bude líp", kdy ono líp měli zajistit politikové a nikoliv lidé. Extrémně se pak projevil v době covidové a dnes, kdy je ten, kdo za něco může, tj. vir/Rus, označen zcela hmatatelně a agresivně. Překvapuje mě pouze, že tuto rétoriku převezme i někdo jako Fiala, kterého jsem považoval za konzervativce, neaktivistu a demokrata. Mylně .... Ze stejného důvodu proto dnes hovoříme o 90. letech (i např. v provládní ČT) negativně, jako o éře zločinu, nikoliv svobody.
12.04.2025 14:17:16 | Racek
Máte úplnou pravdu. Vývoj společnosti, demokracie i veřejného prostoru, včetně politiky a politiků, je pro mě osobně velké zklamání. ODS se změnila v progresivistický amorf bez obsahu a vize, Fiala sám jen odhalil pravou tvář. Když vidím, kým se obklopil, nemyslím si, že by skutečně někdy myslel ty své tehdejší řeči vážně, jen jako správná oportunistická svině využil ideologie k oblbnutí nejprve ODS a potom občanů. Babiše nehodnotím, nevím, co bych o něm mohl říci dobrého.
Výsledkem vývoje je, jak vidíme, dnešní společnost, kde vládnou soudy, vlivové skupiny prostřednictvím tisku a TV, a kde jsou politici jen figurky, určené k veřejné produkci tyjátru pro ovčany, které už to ani nezajímá. Jak jinakl by mohl na Hradě skončit kariérní komunista a rozvědčík Pavel jen proto, že se líbí důchodkyním? Vždyť ať byli ti před ním jaí chtěli, alespoň byli inteligentní!
Pekarová, Vystrčil, Benda, Nerudová, Pospíšil, Jurečka, Rakušan...co jméno, to symbol hloupé vychcanosti. Ale jak říká klasik, každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží.
Snad je změna ještě možná a snad je možná bez krveprolití. Věřím v to
12.04.2025 15:15:07 | zase já
Ten Vámi zmíněný vývoj od demokracie k autoritářství a pak zas zpět je do jisté míry přirozený. S. P. Huntington hovoří v této souvislosti o demokratických a antidemokratických vlnách, které se od pol. 19. století až dodnes dějí.
Patrně je opravdu pohodlnější se svěřit diktátorům a když zjistíme, že nesvoboda je otravná a omezuje nás materiálně, tak je svrhneme, aby vytryskla svoboda (viz zmíněná 90. léta), která ale bude opět postupně ukrajována, neb je náročné odpovídat sám za sebe. Dnes jsme tedy na té antidemokratické vlně.
Ano, politikové, které jmenujete, nejsou politikové. Dnes už nemáme politické strany s jasnou tematikou a idelologií, ale podivná beztvará hnutí s ještě podivnějšími a nic neříkajícími názvy (TOP09, Piráti, STAN). A pokud už má ten název něco říkat, třeba TOP znamená údajně Tradice, odpovědnost, prosperita, pak ho ten subjekt nedodržuje, neboť prosazuje tak netradiční věc jako manželství gayů... A obdobně dopadla i ODS, která už pravicí dávno není. Tedy to je problém těchto "politiků" - jsou nepředvídatelní a záleží jim hlavně na tom, jak vypadají, nebo říkají to, co jim zajistí moc. Zde leží i důvod, proč je prezidentem spíše věšák na obleky, a proč nikomu nevadí, že byl aktivním komunistou.
Zajímavá zmínka je o těch soudech. Ano, právě ony mnohdy určují plošná pravidla chování jednotlivců, osobují si tedy více, než jim náleží. Už Fiala, v době, kdy měl ony standardní názory (otázkou, jak naznačujete, zda účelově nebo ne), říkal, že soudy mají být od politiky odděleny, ale nemají ji tvořit. To, že politiku soudy tvoří, je dáno dle Fialy právě zmíněným ideovým vyprázdněním politiky a tím, že politikové vlastně nemají, co říct. No a dnes se možná ten aktivistický Ústavní soud bude Fialovi hodit, byť právě tuto nepřiměřenou roli Ústavního soudu Fiala kdysi dávno kritizoval.
Co je rozdílem proti 30. až 40. letům, kde se moci chopily diktatury, je to, že stále máme relativní blahobyt. Ve 20. století lidé těm pouličním řečníkům a divadelníkům jako byli Hitler nebo Mussolini věřili proto, že neměli co ztratit. My ale máme co ztratit, tak stejně jako Vy věřím, že si úplně svobodu vzít nenecháme a změna je stále možná. Nicméně kdo ví... Ve Fialovi jsem se také mýlil ...
12.04.2025 16:35:14 | Racek