Jakou planetu zanecháme dalším generacím?

Jakou planetu zanecháme dalším generacím?

Anotace: Tahle úvaha nevznikla z mého osobního nápadu, ale proto, že má sestříčka potřebovala pomoc se slohovkou. Můžete napsat jak se mi to povedlo. Za jakékoliv komentáře budu velmi vděčná! Díky!:)

Tato otázka mi připadá velmi zajímavá.
Pokud bychom se na naši planetu podívali o několik stovek let zpět, určitě by byla o mnoho krásnější než teď.
Ale i v dnešní době - době průmyslové výroby, kácení a vypalování lesů a pralesů, znečišťování ovzduší, se dají najít místa s až překvapující krásou.
Ani dnes ale nemůžeme říct, že známe všechny místa a tvory na zemi. Důkazem toho je nedávný objev živočichů, které lidé až dosud neznali.
Otázkou, jak bude naše Země vypadat pro příští generace - a jestli vůbec nějaká Země ještě bude se zabývají především vědci, ekologové, ochránci přírody a zvířat a mnoho dalších.
Podle mě, ale nezáleží je na nich. Záleží na každém z nás! Na našem přístupu a našem chování k přírodě a živočichům.
Pokud budeme chtít stále něco získávat z darů Země - jednou se tento zdroj jistě vyčerpá. Je to podobné jako se závodním koněm. Pokud jeho majitel chce dosáhnout co nejvyššího stupně vítězství a nedá koni dostatek potravy, péče, odpočinku ale i lásky (případně mu to nedá vůbec) nemůže počítat s dobrými výsledky. Naše planeta ale není jako závodní kůň. Dokáže se o sebe postarat sama. Někdy mi to trochu připadá, že pokud se objeví hurikán, tsunami, povodně nebo jiná katastrofa dává nám Země jasně najevo, že už má naší „činnosti“ opravdu dost.
Kdybych se do ní skutečně chtěla vžít, myslím, že se jí není co divit.
Takže je to na každém z nás!-abychom z naší krásné Země udělali planetu, která nebude ničena válkami, trápena hladem a strachem, trhána v nesmyslném rozdělení podle ras, barvy a světového názoru.
Skoro každé malé dítě i my jsme takřka u vytržení, když uvidíme nějaké zvíře nebo rostlinu, která není zase až tak obvyklá. (I když - i obyčejná rozkvetlá jabloň nebo sedmikráska je nádherná a i cvrkot „obyčejného“ cvrčka je vlastně takový malý zázrak!)
Myslím, že by mělo být naší prioritou zanechat svět v co nejlepším stavu pro další generace. Abychom mohli s hrdostí nést jméno člověk.
Lidské stavby (Golden Gate, mrakodrapy ... ) jsou sice taky hezké a zajímavé, ale určitě se nevyrovnají kráse a dokonalosti třeba stromů a květin v amazonském deštném pralese.
Na závěr bych použila citát velmi moudrého muže, který snad mluví za vše:
„Buď takový, jaký chceš, aby byl svět.“ (Ghándi)
Autor Anne Leyyd, 16.02.2009
Přečteno 1172x
Tipy 17
Poslední tipující: Nespavec, Dante van Helsing, Inna M., el sereno, Bíša, PIPSQUEAK, Agniezka, kikis, strašidýlko-střapatý, Mounkey, ...
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Zajímavá úvaha. Mluví mi z duše... A to byl asi i cíl ;)

18.03.2015 22:47:54 | Nespavec

líbí

díky, jsem ráda, že se líbí. ano, no, o to jsem se v té úvaze snažila...

16.04.2015 10:17:17 | Anne Leyyd

líbí

Zajímavá úvaha. Nezlob se na mne, domnívám se, že stejně jsou tvoje názory trochu tendenční. Já vidím chybu v momentu, kdy hodnotíš hurikán, tsunami a povodně.
U povodní můžeme jednoznačně říct, že vodohospodáři regulují vodní toky. Zemědělci ovlivňují vysazování plodin, které různým způsobem ovlivňují retenci krajiny. O likvidaci půdy výstavbou různých průmyslových zón a rozšiřování měst a kanceláří nemluvě.
Takovou tsunami však vůbec neovlivníš, před ní se dá jenom utéct a s hurikány je to podobné, ačkoliv se občas někdo snaží dokázat, že člověk má na hurikány nějaký vliv, tak pravděpodobně nemá.

My lidé měníme okolní svět, tedy i přírodu k obrazu svému a to je asi to hlavní. Takže si musíme klást otázku, jaké záměry máme s přírodou? Někteří lidé tu otázku rádi otáčí. Jaké záměry má s námi příroda? Příroda možná stanovuje základní pravidla hry, ale lidé jsou těmi hlavními hráči a to provokuje k dalším otázkám.
Potřebujeme planetární vládu?
Můžou se lidé donekonečna množit, nebo musí proběhnout nějaká regulace lásky a rozmnožování? :D
Jak poskytnout většině populace základní pocit štěstí?
Pak jsou tu témata jako roboti, nanoboti, umělá inteligence atd...
Pro ekonomy je jistě zajímavé téma takzvaných domácích továren, které by uměly vyrobit třeba oblečení a cokoliv ze vzduchoprázdna. To by hodně překopalo pravolevicové vidění světa.
Dalším tématem je třeba energetika... :D

A samozřejmě jaké máme plány a úmysly s přírodou? Můžeme žít i v umělém světě, kde si budeme potraviny a životní potřeby vyrábět bez přírody?
Nebo chceme naopak zachovat co nejvíce divoké přírody bez zásahů člověka?
Nebo chceme více přírody, která bude začleněná do lidské civilizace přírodními metodami? (Parky, sady, domácí zvířata, rostliny v květináči, Zoo, Cirkusy, zemědělské chovy)
Nebo chceme přírodu, kterou budeme po všech stránkách ovládat? (Geneticky upravené zemědělské plodiny, různé genetické křížení druhů zvířat, oživení vyhynulých druhů - třeba mamut)

....těch témat je mnoho a každá otázka vyvolává nové otázky... možná lidstvo trochu postrádá velké vizionáře, kteří by uměli nastínit nové přitažlivé podoby světa, které bychom chtěli žít :-)

22.07.2013 16:25:45 | joke27

líbí

Díky za přečtení a komentář.
Opět podotýkám, že tuto úvahu jsem psala před pár roky, tudíž je dnes moje uvažování někde jinde, než tehdy, ale měnit své úvahy nechci. Když si je přečtu, tak pak můžu lépe vidět vývoj svého myšlení, názorů a postojů…

Víš, napadlo tě někdy, že naše Země (a vlastně všechno živé) by se dalo přirovnat k lidskému organismu? Slyšel jsi někdy o psycho-somatických a somato-psychických onemocněních? Řekla bych, že určitě, ale pro jistotu: smysl tkví v uvědomění, že tělo a lidská psychika spolu velice silně souvisí. Tudíž co se stane tvému tělu, ovlivní to tvoji psychiku a naopak. Samozřejmě to nemusí být vidět hned nebo třeba vůbec. Jenže do našeho těla nevidíme ani z poloviny tak, jak bychom to potřebovali (myslím, že po absolvování mnoha předmětů na lékařské fakultě s mnoha uznávanými lékaři, a to i světově, si tohle můžu dovolit říct) a stejně tak je to v psychice – pojem podvědomí a nevědomí ti určitě taky něco řekne. A do nich taky nevidíme.
Takže jsem toho názoru, že ačkoliv se dnes tvrdí, že člověk třeba na ty hurikány (jak píšeš) asi nemá vliv, tak možná, že pár let dalších výzkumů dokáže, že to vlastně není pravda a člověk za to může. A za spoustu dalších věcí, o kterých se dnes třeba ještě neví, nebo se toho neví moc nebo se o tom „raději“ neví a dělá se, že se „nic neděje“.

Před pár stoletími si lidé taky mysleli, že když se pacientovi pustí žilou, tak mu to pomůže a zbaví se horečky. A dneska všichni vrtí hlavou a říkají si, jaká to byla pitomost. No, takže… za pár let, tohle můžou lidé tvrdit o našich názorech na náš vliv (nebo ne-vliv) na počasí.

Líbí se mi taky teorie efektu motýlích křídel. Podle mě to má něco do sebe ;)

Pokládáš si zajímavé otázky, to bezesporu ;) Zkus na ně napsat úvahu. Nebo aspoň na nějakou z nich, myslím, že by to mohlo být zajímavé.

Tato moje úvaha měla být krátká a tak jsem se v ní ani moc nerozepisovala, spíš než úvaha by to možná mohlo být takové mini-zamyšlení.


Osobně nestojím o žádné nové vizionáře, kteří by nám nastínili „přitažlivé podoby světa, kde bychom chtěli žít“ – Já bych nechtěla měnit svět od základů, jen bych ocenila, aby se lidstvo zamyslelo nad tím, jaké škody páchá a přestalo s tím, aby příroda byla zachovaná pro další generace. Tak jak jsem to psala.
Navíc, díky mnoha dystopiím, které jsem teď četla, jsem si uvědomila, že náš systém není sice dokonalý a má MNOHO MNOHO MNOHO chyb, přesto bych ho ale nevyměnila za žádnou z těch vizí, o nichž jsem četla ;) (pokud by se samozřejmě zamezilo válkám, odstranil se hladomor atd...)

22.07.2013 22:22:05 | Anne Leyyd

líbí

Díky za odpověď. :-) Mě by zajímalo, jak si představuješ život na planetě jakoby z pohledu jednoho těla a jedné duše, jak to jakoby mezi sebou souvisí? :-) Já nad tím taky přemýšlel, ale určitě dost jinak. Uvažoval jsem nad lidským tělem, jako společenstvím života buněk, které tvoří jednu lidskou bytost a přemýšlel jsem, jestli každá ta buňka nemá v podstatě také svoje já, ale je ochotná se podílet na jednotě se svou omezenou individualitou. :D Společně tyto buňky dosahují nějakého vyššího vědomí, ale jako jednotlivé buňky nepotřebují toto vědomí vnímat, spíše je zajímá, jak jsou živeny a jak se na ně lepí sousední buňky. Nějaké vědomí musí být vedle takové buňky Bůh. :D Když si potom představíš člověka jako buňku, můžeš si představit, že nad lidmi je nějaké další vědomí, které nás propojuje a my se pouhým životem podílíme na jeho chodu, aniž bychom byli schopni toto vědomí vnímat. :D Je to jen taková fantazijní teorie. :D Jak si to představuješ ty?

Efekt motýlých křídel je zajímavý stejně jako "Vrtěti psem". Dnes je na stole přesně ta otázka, jestli více lidé mávají křídly motýla, nebo více vrtí psem. :D A nevím, jestli je pravda přesně uprostřed, ale souhlasím s tebou, že budoucí generace na Nás budou hledět jako na blázny, ať už se dožijí nebo ne. :D

Vizionáři jsou moc zajímaví, jsou to velcí snílci, s velkou fantazií. :-) Všichni jsou možná nebezpeční, ale co. Nemyslím ovšem takové ty populisty, co objevují Ameriku ve 21. století a někteří jsou samozřejmě blázni. Mě třeba nedávno hodně překvapil projekt Atlantropy, který odkazoval na pravděpodobně historickou skutečnost, že Středozemní moře bylo nížinou. Projekt Atlatropy chtěl přehradit Gibraltar, kde by byla obrovská vodní elektrárna a postupně by byla snižována hladina Středozemního moře, aby došlo ke spojení Evropy s Afrikou v jeden kontinent. Z hlediska Středomoří by to prý byla ekologická katastrofa, na druhé straně v plánu bylo vytvořit ve vyprahlé Africe tři obrovská jezera. Teď jsem viděl jiný dokument, kde vědci zkoumali, že korály na americkém pobřeží zabíjí mikroby, které přináší písečný prach z Afriky, takže ty váhy dobrého a zlého jsou neodhadnutelné. Místo Atlantropy se prosadil Nacismus a 2.SV, snad jsme si tedy prošli tou lepší variantou dějin..... :-/ Každopádně ta samotná úvaha o společném kontinentu Afriky a Evropy je moc zajímavá, ať už je člověk příznivec nebo odpůrce.

Vlastní úvahu spíš asi nenapíšu. :D Nejsem zase takový psavec a je to všechno dost náročné taky. :D

27.07.2013 00:40:06 | joke27

líbí

tak teď nevím, jestli chápu tvou otázku správně. jak si představuju života na planetě z pohledu jednoho těla a jedné duše? no, pokud tě chápu dobře, tak si to představuju tak, že tělo a duše spolu velice úzce souvisí. stačí se podívat na psychosomatická a somatopsychická onemocnění. všechno je se vším propojené. a i nepatrná věc může způsobit něco velkého – v konečném důsledku.

no, asi na to ještě nemám věk, nebo spíš povahu, ale tyhle typy vizionářů (nebo možná vizionáře obecně) nepatří k tomu, o co se zajímám. byla bych ráda, kdyby se spíš lidé zamysleli, s čím přestat a co napravit, aby se Zemi ulevilo a ne ji ještě víc zdevastovali a využívali. na jednu stranu je opravdu zarážející, že tolika lidem (se vší lidskou inteligencí a nejrůznějšími diagnostickými vymoženostmi) jde pořád jen o zisk a o peníze a docela přitom kašlou na to, že i tyhle zdroje jsou omezené, že Země je prostě jenom jedna a pokud se budeme dál chovat jako hulváti a ubozí sobci a hrabalové, tak dopadneme HODNĚ špatně. a k čemu potom bude ten zisk?
na budoucnost se zkrátka nemyslí a je docela směšné plánovat pro další generace nějakou vizi, když s tímhle přístupem možná ani žádná nebude… nebo ne taková, o kterou by naše budoucí generace stály. se zdevastovanou přírodou atd. jak jsem to psala v té úvaze.

19.08.2013 09:41:07 | Anne Leyyd

líbí

Ano člověk přírodu devastuje. Člověk je vlastně takový ješitný parazit. Ale příroda je věčná. Ona si poradí. A nezáleží jí na tom jestli tu ještě bude člověk nebo ne. Ona se přizpůsobí a co jí škodí zahubí a přemění se . Vytvoří si pak zase jiné krásy. Tak to bohužel je. Člověk se potrestá sám. Bohužel to odnese i ta hrstka, co to cítí stejně jako ty , nebo i já.Ale úvahu máš moc hezkou. Škoda , že většina lidí se tím pro své pohodlí nehodlá řídit.

06.03.2012 20:10:06 | korzar

líbí

Díky za komentář a přečtení ;) Máš pravdu, příroda se bez nás klidně obejde, my ovšem to samé říct nemůžeme. Je ale dobře, že si to několik z nás uvědomuje a není nám to jedno.

06.03.2012 21:15:09 | Anne Leyyd

líbí

Ano je nás málo. Bohužel.Ale i tak stojí za pokus se o to alespoň pokusit. A nejlépe by měl každý začít u sebe. Myslím si že už nám moc času nezbývá. Ale má šanci přežít ten, kdo se naučí s přírodou sžít oprostit se od zbytečností, které k ŽIVOTU vlastně nepotřebuje. Jednou jsem četl moc krásnou sci - fi povídku. ,, Poslední člověk na zeměkouli seděl na židli. V tom někdo zaklepal na dveře...

06.03.2012 21:31:07 | korzar

líbí

Stip.

12.09.2010 00:55:00 | Bíša

líbí

Dost dobrá úvaha...*:)
Podle mě, většina lidí, bere vše co je nějak spjaté s přírodou jako samozřejmost.*:/

02.12.2009 13:12:00 | PIPSQUEAK

líbí

TAOg:co máš proti homosexuálům? mám pár gayů kámošů a jsou mnohem víc super než normální heteráci..tot je pravda

21.07.2009 12:30:00 | Agniezka

líbí

myslím, že mrakodrapy aj. hrůzince pěkné nejsou..;o) příroda je příroda..a člověk ji ničí...ale věřím, že ona se nedá..;o)

21.07.2009 12:29:00 | Agniezka

líbí

Jedu do Austrálie probrečet noci na pouštích. Nic víc nechci.

23.06.2009 19:32:00 | kikis

líbí

Líbí se mi komentář současného papeže-řekl že chránit svět před homosexuály je stejně důležité jako ochrana pralesů..je vidět že papež je lidumil a ekolog..:-),zapomněl dodat-nejen před homosexuály ale i před pedofily a antisemity..:-)

25.02.2009 09:30:00 | Weylin

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel