..taky škola a tak

..taky škola a tak

Četl jsem ty dva texty níže, chtěl přidat komentář a potom si to rozmyslel, že to nemusí být celistvé. 

S obsahem v podstatě souhlasím, ale ptám se - a co mám dělat? 

Jel sem včera mladší dceři pro nějaké hadry a jelikož jela i dcera starší, měl jsem možnost s ní dokončit rozhovor, který jsme začali v pátek v noci na jedné návštěvě. 

Dcera někdy do šesté třídy nějak nejevila zájem o nic, ve škole spíš tak bez cíle opakovala nutné, do doby, než si uvědomila (nebo jak tvrdí) - že nechce být v této sociální skupině. Jako rovnou řeknu, není zrovna společenský typ, spíše introvertní solitér. Chtěla ze sedmé třídy na víceletý gympl. Aby prostě zmizela. Neudělala vstupní testy, v podstatě skrze horší známky z předchozího roku, ale to sama věděla. Využil jsem její energii a vzala to tak, že pokud by toho chtěla docílit (předčasného opuštění základky), musela by vynaložit nějakou snahu. 

Začala se víc učit (aniž bych ji učil), vymohla si extra hodiny matematiky. Skončila osmou třídu jako premiant, dala se na šachy, skládání Rubika a literaturu (aktuálně Poe, Huxley a Burgess). Já jsem rád, ale ještě víc se u ní prohlubuje vědomí, že si vlastně nemá s kým co říct. Mluví jenom se mnou a to docela vytrvale. 

Ve škole v závěreném hovoru s třídní, mi ta říkala, že se dcera hodně zlepšila a že školu už přerostla, bohužel že jí stále ještě zbývá devátá třída. Opáčil jsem jen, že to není moc zásluha školy, ale v tom problém nebyl a shodli jsme se na tom. Institut mi vadí jen skrz jakési vrozené ´srovnávací´ dogma na denní bázi. Já řeknu ´S nikým se nesrovnávej´, ale ono to děcko jde do školy a tam je srovnáváno pět hodin v kuse. S tím se jako těžko bojuje. 

A o čem byl ten rozhovor v autě? O tom, že máme v zemi miliony aplikovaných psychologů - rodičů. Bohužel, nikdo mi návod na použití v porodnici nedal a já tak v podstatě zkouším, experimentuji, snažím se, selhávám - to vše v náhodném pořadí. Snažím se jí pomoct, ale zároveň jí vysvětluji, že by se měla naučit daleko víc pochybovat, jak o sobě a tom co ví, tak o mně. Já mám strach, aby se nevymkla kontrole a neskončila jako nemluvný samorost, na druhou stranu přemítám, jestli mám dělat vůbec něco a nechat tomu volný průběh. 

Bude jí patnáct a její stále častější otázka je, jestli si najde někdy nějakého kamaráda - tu jde navíc o kontrast s mladší dcerou, která je naopak velmi ´akční´ a komunikativní, tráví hromady času v tanečním kroužku a u koní, má na svůj věk hodně kamarádek, se kterými jde třeba na procházku. 

Mladší dcera si v obchodě koupila pět triček a dvoje kalhoty. Ta starší nic nechtěla, ale objevila v knihách chemicko-fyzikální tabulky a rozplývala se nad nimi. 

Kde kdo mi řekne, jestli něco dělám špatně? 

Autor jkl, 27.08.2024
Přečteno 41x
Tipy 3
Poslední tipující: martinaV, mkinka, cappuccinogirl
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Skvělý dílko, a jo, chápu...taky v lecčems tápu, nejen jako rodič. Mám taky dvě dcery a každá je jiná. Ale úplně. Naštěstí spolu fungujou skvěle, pomáhaj si, a tak se jedna socializuje a druhá zklidňuje a dává šanci vědění. Ty dvě jsou jedna pro druhou hnací motor i brzda a já to pozoruju a je mi z toho moc fajn. Ale samo že občas se musím vložit "do hry"

27.08.2024 10:46:52 | cappuccinogirl

líbí

V tomhle ohledu, děti se mi moc nepodporují. Není to tak, že by si holky házely pod nohy klacky, ale je jim zatěžko vyjít té druhé vstříc, protože mají uplně rozdílný pohled na cokoliv a najít nějaký průsečík je pro ně složité.

Já to chápu lidsky, ale je to postupem času stále kritičtější, protože taky nejsem žádný učitel nebo psycholog, abych vždy přesně věděl, kterým směrem nepřekročit nějakou neznatelnou hranici vzájemného porozumění. Tuhle roli jsem přijal, ale je každým dnem těžší, protože bych nechtěl, aby si jedno dítě myslelo, že dělám něco k vůli druhému protože proto. Školní instituce s tím má pramálo společného, ale na druhou stranu představuje věcnou stránku života, která do toho častěji háže vidle, než aby mi nějak extra pomáhala.

Rodič má radit a pomáhat, ale kde je přesně ta míra, kdy toho mám nechat? Mně rodiče nějak extra nevychovávali, skrz okolnosti jsem sice měl rodiče pořád u sebe, ale vlastně daleko. A já se s tím nějak vypořádal, nicméně vím, kolik stojí v cestě potenciálních problémů, kde člověk může selhat.

27.08.2024 14:08:05 | jkl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí