Viděti smrt

Viděti smrt

Anotace: To všechno je pravda, tedy... jen ten konec se mi asi zdál. Únava dělá divy, sám nevím....

Tak teď nevím, jak začít - je to krátký příběh jednoho úseku života obyčejných lidí bydlících v nádražní budově maličké obce.
Přistěhovali jsme se se ženou před dvaceti roky a hnedle zpočátku jsme nepadli do oka našemu sousedovi Toníkovi. Jeho žena Eva byla moc hodná, pomáhala nám v našich začátcích a vždycky měla vlídné slovo. Usměrňovala Tondu, který se den co den vracel z hospody jak zákon káže a vyřvával ,,V prdeli bych se viděl!".
Vadil mu hluk našich dětí, vadilo mu i ticho a pořád hledal nějaký důvod, aby mohl někoho obvinit z čehokoliv. Pak paní Eva umřela a s ní cosi milého a dobrého. Od té doby Tonda řádil čím dál víc a odchodem do důchodu získal čas, který věnoval cele svému okolí; nikdo nebyl pro něj moc dobrý a všichni jsme byli blbci. Ale abych jen nehanil - pokud byl střízliv, byl super a byla s ním kolikrát legrace, což bylo málokdy a jen po ránu. Prostě chlast ho obrátil naruby a ukázal jeho skrytou tvář.
Jednoho dne ho odvezli do špitálu - musel podstoupit operaci srdce; netrvalo dlouho a musel na operaci kyčlí, dostal nové klouby a s postupujícími zdravotními problémy začal být Toník vlídný a člověk si s ním mnohokrát velice rád popovídal. Jakoby ho jeho bolest probudila a on si uvědomil svojí zlobu vůči okolnímu světu. Nedávno prodělal mrtvičku a co se vrátil z nemocnice, je na tom velice zle, den ze dne schází.
Jako kluk jsem ministroval v kostele mše a zažil jsem spoustu pohřbů a je zajímavé, že všichni než umřeli, jako by omládli. Jejich tváře byly hladké, bledě růžové... jakoby dávaly okolí najevo, jací byli jejich nositelé za dob svého mládí a totéž se pozvolna děje Toníkovi.
Před několika dny jsem se vracel z odpolední šichty ztrhanej jak budík. V domě jako obvykle tma a tak si to potmě štráduji po schodech nahoru; když jsem vešel do horní chodby, jakoby mne obklopil chlad a jasně jsem slyšel zašustění látky. Rozsvítím světlo, ale nikdo nikde... jen tiché vchody bytů. ,,Jsi přetaženej", říkám si a jdu dom. Ale to samé se mi stalo ještě další den. Pak vše utichlo a byl několik dní klid... až předevčírem. Vraceje se z noční, v domě ticho a šero - a co nevidím. Před Toníkovými dveřmi stojí žena v černém.
,,Co tady děláte?" ptám se; dům byl přece zavřený, tak jak se sem dostala. Žena se otočí, není ani hezká ani ošklivá, její tvář vyzařuje klid a pokoru a má velice tmavé smutné oči. V bílých rukách drží malý stříbrný tácek a uprostřed něj hoří zbyteček kdysi mohutné svíce. ,,Nic, já tu čekám..." povídá tichým hlasem a jakoby proplula okolo mne. A já cítím zase ten chlad a slyším šustění látky, otáčím se ke schodišti, ale nikdo tam není. Asi fakt magořím, říkám si v duchu.
Od té doby se nic podobného nestalo, jen Toník jakoby zase o něco víc omládl.
Autor mobo, 20.07.2007
Přečteno 626x
Tipy 2
Poslední tipující: trenérka
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (6x)

Komentáře
líbí

téda, to má grády...ST

21.11.2009 00:42:00 | trenérka

líbí

Tohle jsou báječné příběhy pro zimní večery...

04.08.2007 00:10:00 | Lota

líbí

Mě tam někdy chyběla interpunkce...ale jinak ten závěr byl famózní, moc se mi líbil ten...eufemismus

24.07.2007 16:54:00 | Muta cum liquida

líbí

Kdybych měla hodnotit pouze myšlenkovou část, máš 100 bez váhání, protože jsm zažila něco podobného. A jsou to setkání vskutku zvláštní. Ale jsem toho názoru, že díla by se měla hodnotit jako celek... Nechcinějak rejpat, to ne, ale začátek mi připadal takový... trochu neohrabaný, lámaný, nebo jak bych to řekla. Ne, že mně by se to nestávalo, to o tom žádná, ale prostě jsem si toho všimla. Ale to hlavní, co mě zarazilo a co jsem nemohla přehlédnout bylo to Toníkovy s Y, tady se to skloňuje podle vzoru pán -> I... Nezlob se, chci jen poradit...

22.07.2007 21:44:00 | Cristinne

líbí

Velice zvláštní.Když jsem na tuhle úvahu narazilo, cosi mě donutilo si jí přečíst až do konce. Velmi zvláštní, ale hezké. I ta nespisovnost a nářečí tam něco přidávají...:)

21.07.2007 08:57:00 | Megn

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel