O kouření
Kouření je pro mě zabiják všeho. Života, vztahů (nejen milostných), poměrů. Kdekdo mi namítne: „O tom nemůžeš nic vědět, vždyť nevíš, jaký to je, když si zapálíš.“ Tak to vás musím zklamat, protože to vím moc dobře, jaké to je. A dokázala bych o tom mluvit hodiny až do zblbnutí. Ale jaká by to byla úvaha o kouření, kdyby nebyla fakta?
Stačí, když si zadáte do webového vyhledávače heslo KOUŘENÍ a v rekordním čase vám vyplivne několik stránek, publikující zájmy obyvatelstva o tom, že všichni chtějí přestat. Ale řekněte mi jedno – jak je možné, že když člověk něco chce, nedokáže to vykonat?
Když si tu něco rozeberu, přijdu jako vždy, že je to všechno pravda pravdoucí.
A tohle jsou ty nejsmutnější tituly a něco k nim.
CIGARETY ZABÍJEJÍ I NEKUŘÁKY – Pasivní kouření zabije v Česku až 2000 lidí za rok. Těm, co nedobrovolně vdechují cigaretový kouř delší dobu, hrozí katary horních cest dýchacích, astma, nádory plic a rakovina. Na děti má tabákový kouř také špatné dopady, jako náhlé úmrtí kojenců, riziko zápalu plic a zánětu středního ucha. A proč nekuřáci tolik trpí? Protože vdechují některé škodliviny mnohem koncentrovaněji než kuřáci. Chybí jim totiž filtr.
CIGARETOVÝ KOUŘ BERE DĚTEM MYŠLENKY – Cigaretový dým omezuje schopnosti dětí psát, číst i logicky uvažovat. Ve standardních čtecích i počítacích úlohách je kouř ovlivňoval i ve velmi malých dávkách.
CIGARETY ZDRAŽUJÍ, TAK SE KOUŘÍ LEVNĚJŠÍ ZNAČKY - Kouřit Češi nepřestali, ale raději si kupují levnější značky. Takový je výsledek letošního zvýšení daní a růstu cen. Největší úbytek zájmu zaznamenaly proti loňskému roku středně drahé cigarety, jako jsou Petra, Sparta či West.
V ČESKU KOUŘÍ VÍC DĚTÍ NEŽ DOSPĚLÝCH – Liga proti rakovině zjistila, že v Praze kouří 50% dětí mezi 12 – 14 lety. "Kvůli neexistujícím chemickým zbraním rozpoutáme válku, ale ta nejhorší chemická zbraň novodobých dějin nás nechává v klidu...," naráží odborník Martin Škapík na oběti kouření."Přitom právě tabákové výrobky zabily více lidí, než všechny světové válečné konflikty," tvrdí a dodává: "Jen v Česku cigarety denně usmrtí 80 lidí a získá 140 dětí."
A dál tituly, které mluví samy za sebe - KOUŘENÍ ROČNĚ ZABIJE 4,9 MILIONU LIDÍ, KOUŘENÍ ZPŮSOBUJE HLOUPNUTÍ, SYNOVÉ KUŘAČEK TRPÍ RAKOVINOU. A mohla bych pokračovat do nekonečna.
Ale dost fakt, která pro mnohé stejně nic neznamenají. Když jsem byla menší, můj dědeček byl silným kuřákem. Nikdo jiný z naší rodiny tomuto zlozvyku nepropadl, a ani nehodláme začínat. Zásadně to ale nemění nic na tom, že to byl ten nejlepší člověk, kterého jsem zatím ve svém životě poznala. Nedostižný ve svých činech, smýšlení i konání. Měl velké a zlaté srdce, šikovné a tvrdou prací strhané ruce. Nikdy na nic nezapomněl, pro každého měl vlídné slovo a miloval svou ženu. Ale kouřil. Na rybách, na záchodě, když byla bouřka, před spaním, po snídani, při práci, o svátku i v neděli, o půlnoci i v poledne. Mnohokrát jsem se chabě pokusila o to, aby přestal a často jsem mu krabku cigár schovávala. Vždy ale marně, koupil si nové a nedal si říct.
Až jednou. Pamatuji si na to, jako by to bylo včera a přitom tomu bude už šest let. Jako každé ráno vstal a chtěl si jít na záchod zakouřit. Šla jsem zrovna na záchod a akorát viděla, jak se na schodech chytnul za srdce, zavrávoral a spadnul. Byl to třetí infarkt myokardu, přičemž předchozí dva potlačil a nezmínil se o ukrutné bolesti na hrudi, v ramenou a v zádech, kterým se tento záchvat vyznačuje. Pamatuji si, že jsme ho poprvé vezli novým autem do nemocnice, přesně si vzpomínám na tu namáhavou větu, kterou ze sebe ten večer dostal: „Tak aspoň se svezu vaší novou Mazdičkou…“ Pak následovalo 5 týdnů trápení v nemocnici. Každý den jsme za ním jezdili, každý den jsme doufali. Když jsem s ním mluvila, byl skálopevně přesvědčený, že kouřit už v životě nebude a že bude žít zdravě. Věřili jsme a přáli jsme si, aby nás o tom mohl přesvědčit. Ale bohužel to nestihl… dne 4.srpna po 48 dnech na přístrojích zemřel náhle a v příšerných bolestech na zkornatění cév a nedostatečného prokrvení životně důležitých orgánů.
Zamyslete se nad tím vším. I vy totiž takhle můžete náhle a v bolestech dokonat. Ale kouření je „…vaše rrrozhodnutí, a je to špatné rrrozhodnutí.“ *Anička Dajdou*
Komentáře (3)
Komentujících (3)