Existují výrazy nebo slovní spojení, co mi nedávají spát. Tak namátkou vyberu skupinu často se vyskytujících postatných jmen, odvozených od téhož slovního základu: -mna. Jsou rodu ženského a skloňují se podle vzoru “žena”. Uvedu pár příkladů:
“..až uši bolí nademnou” – tento verš jsem četla zrovna dnes v jedné básni a myslím si, že by mohlo jít o nějakou nepříjemnou nemoc, postihující hlavně horní tělesné partie, podobně jako její přízemnější varianta, nazývaná “podemna”, která působí zejména na prsty u nohou. I když tato mutace bude asi mnohem bolestivější, na což usuzuji z dříve čteného či zaslechnutého sousloví: “..zem se podemnou zachvěla”. Musí to být nepředstavitelně intenzivní bolest, když lidem kroutí prsty u nohou tak, až se chvěje i matička Země.
Podle jiných autorů (možná jde o různé krajové výrazy) by se mohlo jednat také o jistý odstín modré nebo látku, která modré zabarvení způsobuje, viz například “nebe modré nademnou”.
Dále je tu “semna”, často používaná spolu se slovesy pohybu: půjdeš semnou, projde semnou – což by mohlo naznačovat, že semna je místo, skrze které se můžeme dostat na jiné místo, tedy kupříkladu les, háj, park nebo zahrada. A tady asi opět záleží na rodišti básníka či romanopisce, protože existují i další varianty – předemna a zamna (podobně jak žufánky, šufánky, sběračky a naběračky). Těmito místy se často ozývají kroky, hlasy nebo jiné zvuky.
Ale také se objevují příklady, které nás mohou zmást a významově zavést jinam – já musím přiznat, že marně hledám význam spojení následujícího typu: ulehla semnou a za chvíli předemnou roztáhla své nádherně tvarované štíhlé nohy..
Opravdu nevím, kde nebo proč to udělala – a už vůbec netuším čím..
"ulehla semnou"... to je nadsluncejasnější! "Semna" je těžká (usuzuji z toho, že ji donutila ke klidu na lůžku), nejspíš pohlavní nemoc, protože v další větě zjišťujeme, že si nohy musela roztahovat "předemnou", což bude - opět dle významu soudě - nějaký chirurgický či dokonce gynekologický nástroj, jímž si dotyčná byla nucena sama roztáhnout nohy před vyšetřením - pravděpodobně z hygienických důvodů. (Povšimni si, že se zde autor marně snaží odvést pozornost od samotného - jistě ne právě pěkného - zákroku, který zmiňovanou čeká, upozorněním na esteticky příjemné vzezření jejích dolních končetin). Otázkou zůstává, proč "předemnu" nepoužil doktor... ale asi bude lepší se neptat a být rádi, že my žádnou "semnou" netrpíme...
04.01.2016 21:02:18 | Jabba_Hutt
děkuji za příspěvek, spolubadatelko :oD
snad ještě narazíme na nějaké stopy nebo vysvětlení..
04.01.2016 21:46:13 | hanele m.
... alespoň máš spoustu matroše ... ")
nebo to má být spousty?!
11.12.2015 08:34:56 | maryshka
Zajímavý postřeh
30.10.2015 11:22:40 | Black Sardinian
...to bude kamnasutra...
23.10.2015 18:17:10 | Jort
myslíš tu knihu plnou hambatých obrázků? tak tu já vúbec neznám!!!
23.10.2015 20:57:45 | hanele m.
Originál je bez obrázků. (Ty jsou až dílem pozdějších epoch.) Prostě manuál. Kdo by se jen tak sám rochnil v nějakém manuálu? Nebylo to jen pro zábavu ani/či samostudium kdesi v ústraní.
21.12.2015 21:25:53 | Juan Francesco de Faro