Osobnost na druhou

Osobnost na druhou

Anotace: Úvaha o tom, co z osobností dělá osobnosti a co je základním stavebním kamenem úspěchu.

Osobnost na druhou

Otázka úspěchu je stará jako lidstvo samo. Konkrétní odpověď je velmi subjektivní a závislá na kulturním pozadí tazatele. Chtě nechtě se často pojí s materiálním bohatstvím. Ať už se jedná o ropné pole, nebo čelenku s papouščím peřím, ostatní členové komunity majitele prestižních objektů vnímají s respektem a úctou. Sociální žebříček pak hierarchicky sestupuje až k nemajetným. Zkuste si na svou kůži menší experiment: jeden den se projděte po městě v oblečení, které již máte vyřazené například pro práci na zahradu, druhý den procházku zopakujte ve formálním oblečení. Budete se divit rozdílu v chování lidí, již o sobě tvrdí, že na první pohled ostatní neodsuzují. Další složkou úspěchu, která se však zatím jeví jako absolutní tabu, je bezpochyby štěstí. Všichni nemáme rozdány v životě stejné karty. Nehrajeme ale ani stejnou hru, proto je jediné smysluplné srovnávání pouze sám se sebou. Poslední díl úspěchu zastupuje nehmotný aspekt člověka, většinou jeho příspěvek pro společnost. Typicky máme s touto funkcí spojené umělce, zástupce bychom našli i mezi vědci, učiteli nebo staviteli. Tyto dvě, respektive tři části úspěch sice představují, pokud si je však vytyčíte jako cíle, nikdy úspěšní nebudete. Nezastupují totiž důvody úspěchu, nýbrž jeho důsledky.

Co spojuje milionáře, olympijského plavce a známého malíře? Na sociálních sítích byste se dost možná dozvěděli, že každé ráno běhají deset kilometrů, aby si vybudovali disciplínu. Zároveň jedí zdravou vyváženou stravu, chodí do posilovny, trénují small talks a investují. V současnosti je trendem téměř se mučit, aby člověk dosáhl vymodleného úspěchu. Není to potřebné. Pravdou je, že milionář, plavec i malíř dřeli a dřeli ještě víc, než se prodrali na zasloužený vrchol. Tvrdá práce ale není jediným důvodem jejich úspěchu, v takovém případě by byl úspěšný úplně každý. Všichni žijí nejlépe, jak umí, a pro všechny je život občas pěkný oříšek. Klíčem k úspěchu není nic menšího než přijmutí zodpovědnosti za svůj život, mít kuráž věci občas pořádně pokazit. Máte chuť na cigaretu? Je to vaše volba, pokud vám za to stojí, vychutnejte si ji, ale počítejte s následky. Rádi byste hráli v kapele? Prostě ji založte. Život patří vám, s výhrami i prohrami, tak je to jednoduché. Pokud něco chcete, prostě si pro to dojděte, kdo vám zabrání? Nikdo, stejně jako vám ale nikdo nedá nic zadarmo.

Na mysli vyvstává otázka, proč nejsou úspěšní všichni, když je zapotřebí pouze jedné ctnosti. Kdyby platil třetí Newtonův zákon v životě pokaždé, úspěch by nebyl ničím vzácným, jenže neplatí. Ekonomové rádi používají výraz „náklady obětované příležitosti“, jenž nám říká, že při jakékoliv volbě obětujeme ostatní možnosti. Následky tedy vznikají vždy, když něco (ne)uděláme. V některých případech je to zřejmé, například takový dortík namísto procházky trkne do očí každého. Zeptejte se ale člověka s jizvami na zápěstí, proč se zranil. Odpověď zazní ve tvaru, že to bylo kvůli (doplňte si jméno osoby nebo náročné životní situace). Není tomu tak. Pořezal se kvůli svým nezvládnutým emocím. Obdobou jsou všemožné závislosti. Přiznat si, že občas nad sebou samými nejsme pány, je jedna z nejtěžších věcí v lidském životě. Preventivní návštěva odborníka vás nezabije, domněnka vaší neomylnosti a toho, že vše zvládnete sami, možná ano. Na stejném principu funguje motivace. Upřímně, kolik z nás nemá vznešený, téměř nedosažitelný sen? Velké cíle ale netvoří velké osobnosti. Namísto koncentrace na to, kým chci být, je na místě zabývat se tím, kým být rozhodně nechci. Vzniká tím totiž přirozený osobní deadline, jenž je nejlepším životním koučem. Navíc takový přístup otevírá neskutečné množství nových možností a příležitostí. Mít vymezeno, kým jsem, je jako procházení se po předem určené trase, zatímco mít vymezeno, kým nejsem, je jako trávení času na čerstvém vzduchu. Volba zábavnější a svobodnější možnosti je na každém z nás.

Pokud máte pocit, že váš život nestojí za moc, zamyslete se sami nad sebou. Nemůže za to ani vláda, ani školský systém, ani kdokoliv jiný mimo vás. Život je neférový, ale pro všechny stejně. Vy odteď disponujete neskutečnou výhodou, a sice vědomím, že můžete věci změnit. Úspěšným se stává ten, kdo přebírá zodpovědnost za svůj život. Máte na to?

Autor Jiris, 02.11.2024
Přečteno 57x
Tipy 1
Poslední tipující: mkinka
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel