Bůh

Bůh

Jsem smích. Jsem slunce.

A nebe bez mraků a kousek chutné many.

Oáza vprostřed pouště.

Jsem pro lyžaře sníh.
Osuška, co tě halí.

Jsem dívčí klín
i fotka dětí na starém příborníku,
míšenský porcelán.

Jsem moře lásky na prahu nekonečna.

Jsem vše, co vede ke štěstí.


Jsem pláč. Vzdech honce.

A provaz burlaků i dopis rozepsaný.

Též hlučný pohyb spouště.

Tvůj utajený hřích.
Jsem oheň, co tě pálí.

Můžu být splín,
i hnízdo sršňů ukryté ve dřevníku,
hořící pole lán.

Jsem rána pěstí, smutek i touha věčná.

Jsem pramen lidské bolesti.
Autor praetorian, 13.01.2020
Přečteno 538x
Tipy 30
Poslední tipující: jarynn, Básník Karel, jenommarie, jitoush, Anděl, R.K., Xardas, Kapka, Marten, Jenda P., ...
ikonkaKomentáře (53)
ikonkaKomentujících (16)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Už jsem myslel, že Pámbů bude jenom dobrý... ale když jsou tu ty dvě části, jakási teze a antiteze, chtělo by to možná i syntézu, něco ve smyslu: "...a jsem i nejsem dobrý / a nejsem i jsem zlý / totiž - / jsem jenom Ty..." Ale já nejsem autor, to jen tak blbnu. ;-)

15.01.2020 17:58:31 | jarynn

líbí

a kdo rozhoduje, co je dobré a co ne? Kdysi jsem čet příběh ... klučina zbuchnul z koně a zlomil si nohu. A to bylo špatné. Ale díky tomu nemusel do války. A tak to bylo dobré atd. (pokračovalo to pořád dokola). Má filosofie je, že cokoli se stane je dobré ... protože i to rádoby zlé tě někam posune a díky tomu se stane něco dobrýho :)))) a dost už s filosofií :))

16.01.2020 07:45:28 | praetorian

líbí

...všechno a "nic"......Ji./úsměv/...oslovilo...

14.01.2020 21:16:44 | jitoush

líbí

Každý má svou vidinu ..já myslím,
že hlavní je věřit vždy v lepší za každé situace neztratit víru v lepší a neztratit naději,
to je k životu nutné.
Láska (nejen k lidem), vděčnost,empatie, nadhled, respekt, naděje a nelze vše svádět na "Boha",
vše se děje z nějakého důvodu
o kterém my nic nevíme.
No jen názor;-)
Moc pěkná báseň.

14.01.2020 00:07:15 | jenommarie

líbí

ano, každý člověk potřebuje nějakou víru, jedno jakou

14.01.2020 07:51:32 | praetorian

líbí

:-)* jj

14.01.2020 08:29:09 | jenommarie

líbí

Ano .. to všechno jsme .. druhým i sobě navzájem
ST

13.01.2020 21:57:00 | CeP

líbí

...tahle báseň by vlastně mohla skončit v nekonečnu.....a líbí se mi,
že si do toho "říz"úplně z jiné strany....Ji./úsměv/....i Múzy "lítají"
odtamtud.......a pak dojde k napojení.......prostě hezký...

13.01.2020 21:49:38 | jitoush

líbí

Mohla, ale kdo by to rymoval. :))) mozna, kdybych to hned ne vykecal, tak si to málokdo všimne :)))

13.01.2020 21:52:56 | praetorian

líbí

Ale ve skutečnosti jsem vybíral to co tam je se zamerem, že každé vyvolává jiný pozitivní pocit. Smích je abstraktní, slunce konkrétní. Nebe bez mraků je radost pohody, mana radost chuti, oáza je radost přežití, sníh radost volného času, osuska radost ochrany, klín radost touhy, deti radost pokračování, porcelán radost z krásná atd. A pak naopak, byt tam sem musel hlídat i rýmy...

13.01.2020 22:09:49 | praetorian

líbí

...není potřeba něco vysvětlovat.....Ty budeš nejspíše perfekcionista až
pedant/úsměv/.......jak tady řekl jeden místní básník/asi Amon/....
...každá báseň si žije svým vlastním životem a v každém z nás může vyvolat něco jiného nebo ji každý jinak pojme.....a to je dobře...není nutné poezii
dovysvětlovávat,zvláště když je dosti obrazná,ale i při zcela konkrétním
vyjádření může vyvolávat různé obrazy v závislosti na tom,kým je čtena....Ji.

15.01.2020 16:19:34 | jitoush

líbí

jistě, má paní :)

15.01.2020 16:29:48 | praetorian

líbí

...usmívám se.....jsem ráda,že se v tomto malounko shodneme.....Ji.

15.01.2020 16:55:02 | jitoush

líbí

Jsem otrok vlastních citů,
když ráno, za úsvitu,
tvé vlasy na polštáři,
víc než-li slunko září ....

:))))

Sakra, když to čtu, to je dobrý, romanťárna, to někde použiju :)))

15.01.2020 16:59:29 | praetorian

líbí

.....no jasně,to použij...romantiky není nikdy dost....Ty to
tradičně něčím "shodíš" a budou tiky z romantiky..../smích/
....jo a pokračovat v rýmovaném ping pongu nebudu.../úsměv/....Dreamulindě
nehodlám lézti do zelí..../smích/.....máte to spolu už tak krásně
vybalancovaný....../úsměv/.....Ji.

15.01.2020 18:18:54 | jitoush

líbí

dreamulina mě myslím používá jako odreagování. Vzhledem k vážným věcem, o kterých normálně píše, potřebuje nějaký jelito, s kerým bude blbnout. A to jsem já ... :) víš co je simultánka? Dobrej šachysta hraje víc partií najednou :)))) zvládnu blbnout i s tebou :)))

16.01.2020 07:47:46 | praetorian

líbí

...jo a bacha na šachistu!!!!!!....../smích/....šachysti jsou nespolehliví,
to pozor!!!

16.01.2020 17:14:56 | jitoush

líbí

.....zcela vážně pronáším/úsměv/,že naprosto nepochybuji,že jsi dobrý
šachista a že dokážeš dělat,jako ženy,více činností najednou.....
a i když jsem nějaký ten pátek nazpět taky prováděla s jedním místním
básníkem různá rýmovaná alotria,ba i nerýmovaná/smích/v komentech ,tak
tentokráte to fakt přenechám Dreamulince,ať si s Tebou pěkně hraje/úsměv/,teď nemám ten správný tah na branku.......zdravím Tě Mistře rýmů,ať Ti to
rýmuje......ale jen perem,ne nosem......./smích/......Ji.

16.01.2020 17:12:53 | jitoush

líbí

Když jsem byl malá, prosila jsem Boha o jízdní kolo, ale došlo mi, že Bůh takhle nefunguje. Takže jsem kolo ukradla a poprosila Boha o odpuštění .)

A teď vážně hezky napsaná báseń chvála tobě synu :)

13.01.2020 20:23:34 | xoxoxo

líbí

:))) dobře ty a kolo

13.01.2020 20:27:04 | praetorian

líbí

Mi se moc líbí. Jsou věci mezi nebem a zemí. Vím to z vlastní zkušenosti. Vykládat to někomu...Sisyfovská práce...nelze vše vysvětlit přírodními zákony. A nejsem blázen. Vím, že je vesmír. Vím, že je nekonečný. Ale také vím, že se nelze naklánět dozadu, dopředu, doleva, doprava. Ale pro získání rovnováhy vždy volíme střed. A ten volím i já. Nedal jsi tentokrát Humor..ale Bůh, víra. Já Ti za to děkuji. proto si Tě vážím. Ponechme každému jeho víru. Každý v něco věří....Ty třeba v plnou flašku....ale též musíš i v ní hledat rovnováhu, víš jak to myslím...vyrovnává Tvoji neschopnost se sám vyrovnat s tím, co tě žere. Mi pomáhá Bůh. Do kostela nechodím, děsí mne...obraz Madony mám doma jeden...přesto ho mám v hlavě i v srdci.
Ty v sobě máš oceán všeho....dokážeš psát o všem...jsem ráda, že tu jsi. *ST*

13.01.2020 20:12:38 | Anděl

líbí

na to se nedá nic říct, jen to vnímat. Děkuju...

13.01.2020 20:28:24 | praetorian

líbí

Zajímavé. Takže jsi Bůh? Ale Bůh je mrtev a my jsme ho zabily. :)

13.01.2020 19:04:01 | Xardas

líbí

příteli, všechno je bůh, když to zjednodušim ... :)

13.01.2020 19:32:59 | praetorian

líbí

A když to nezjednodušíš, abych to pochopil?

13.01.2020 19:41:31 | Xardas

líbí

:))))) jestliže to nepochopíš zjednodušeně, pak cokoli složitějšího je marná práce :)))) svůj náhled na to popisuju v komentech niž :)))

13.01.2020 20:00:40 | praetorian

líbí

Chápu, že považuješ vše za Boha, ale jenom nechápu proč. A kdyby byl Bůh a jestli je tak všemocný, tak proč se nám nezjevuje(Tím myslím jasný zjevení, ne jenom v náznacích nebo že někde udělal zázrak, ale prostě se ukázat a říct, tady jsem, věřte ve mě.) i nevěřícím, aby jsme v něho mohli věřit, z toho vyvozují, že si tedy Bůh nepřeje, aby jsme na něho věřily. Jinak nejsem ateista a ani věřící, jsem jenom neutrální, který se na to kouká z obou stran. Ale o tom by se dalo vykládat celé dny. :D

14.01.2020 04:47:28 | Xardas

líbí

Nu, asi nejdřív by sis měl přečíst mojí říkajdu MIMINKA. To je vlastně totéž, o čem píšu tady, jen jinou formou. Já nevěřím na náboženství. To vymysleli lidé, aby aby mohli ovládat jiné nebo si něco ospravedlnit. Je jedno, ať je to náboženství starého Egypta, Řecka, křesťanství či cokoli jiného. Tvé pojetí je to křesťanské. Takhle já to ale nechápu. Stejně jako je barvě jedno (když jí pro zjednodušení budu přisuzovat lidské vlastnosti), jestli na ní slepý věří nebo ne, mám to já s tím, co pro zjednodušení nazývám bůh. Přírodní zákony (třeba) se ti taky nemusí zjevovat. Prostě jsou. Věř nebo ne, je to ale jedno. Jak už jsem psal níž, neumím to vysvětlit. Miminka nevěří na mámu, protože jí nikdy neviděla. Nevěří, že je něco jiného, protože znají jen to jedno. A lidi jsou stejní.

14.01.2020 08:04:35 | praetorian

líbí

Já jsem bůh, chová se člověk...tam chybí..;-)

13.01.2020 13:57:24 | Marten

líbí

krásná ST* :-D*

13.01.2020 11:32:36 | Frr

líbí

Jsem vše, co vede ke štěstí,
jsem pramen lidské bolesti.

Vše říkající... .-)

13.01.2020 11:15:06 | Dreamy

líbí

Nějak jsi mi připomněl text jedné staré písně. :-)

"Říkají lidé že bůh je všude
v každý nábojnici
v každý popelnici
v každým vrahovi
a v každý válce taky
asi jo asi jo

Otčenáš! Otčenáš!
když nejsi na nebesích
tak kde teda jsi?!"

13.01.2020 10:57:33 | Lighter

líbí

:) neznám. Ale ano, je to o tom, že On je vlastně všechno, dobré i zlé.

13.01.2020 11:05:43 | praetorian

líbí

A kterého boha myslíš? Upřesni to, me pro mě, já jsem ateista, ale pro věřící. Aby v tom neměli zmatek. :-))

13.01.2020 11:14:16 | Lighter

líbí

Jak řekl klasik, jsem ateista, dokonce takový, že se bojím, že mě bůh potrestá.

Bůh je. Jen to není to, co si lidé myslí. Nechci se ale pouštět do nějaké složité filosofie.

13.01.2020 11:19:54 | praetorian

líbí

Bůh je, ale velká modla pro modloslužebníky. Na tom není nic složitého. Takže není o čem diskutovat. S ateistem jako já. :-)

13.01.2020 11:34:50 | Lighter

líbí

:)))) už jsem to níž vysvětloval dreamy. To co říkáš, si vymysleli lidi. Je to jen nějaká jejich berlička. Termín "bůh" jsem použil, jen že to je jednodušší a lidi to spíš pochopí. Když to řeknu co nejjednodušeji, tak ... přírodní zákony jsou bůh, třeba. Ale je to složitější. :)))

13.01.2020 11:47:07 | praetorian

líbí

Není to složitější. Přírodní zákony jsou! :-))

13.01.2020 11:49:50 | Lighter

líbí

Tady je větší legrace, než jsem si myslel!
"Přírodní zákony jsou!?"
Jasně že jsou. Nikomu ze živých tvorů se je za dlouhý roky nepodařilo zlikvidovat.
Ale nám lidem se to určitě podaří. My ty přírodní zákony zamordujeme!
Už brzy, jsem si jist.
A to jsme se označili sarkasticky za Homo Sapiens Sapiens.

13.01.2020 22:12:29 | Lesan

líbí

K tomu, aby člověk vše zničil, nepotřebuje žádné přírodní zákony likvidovat, stačí se chovat jako homo ego stupidensis...lidský škůdce.

14.01.2020 11:31:28 | Lighter

líbí

Pokud jde o lidskou blbost (velikášství) tak třeba tady:
https://eurozpravy.cz/zahranicni/asie-a-australie/186314-stavba-ktera-nema-obdoby-tri-soutesky-zmenily-rotaci-zeme/ , zadržený objem 3,9E10 tun (m3)
polehčující okolnost: soudruzi už ví, že udělali chybičku a že draze zaplatí
--
takový Egypt- Asuán /nový/ budovaný s velkolepou politickou podporou tehd.CCCP, už je ze 40procent zanesen pískem a protože se nekonají každoroční jarní záplavy, poklesla úrodnost půdy. K tomu ztráta výroby el.energie, změna mikroklimatu, blokace tahu ryb a pod.
Jsem technokrat, ne sluníčkář. (Stačí se podívat u nás na VD Orlík)
Jasně nezměníme přírodní zákony, ony znění nás, doženou další generace blíže ke krchovu. A Bůh? Ten odvrátí svoji tvář, aby to neviděl...

14.01.2020 22:44:08 | Lesan

líbí

Lidově se tomu říká "stavět věž z písku až do nebe". Nepoučitelnost je základní lidská vlastnost, ne? Neboli historie se opakuje....:-D

15.01.2020 11:19:45 | Lighter

líbí

:))))))) kdyby existoval dokonalý počítač, který zná všechny zákonitosti, tak (například) by dokázal spočítat od velkého třesku to, že se tady budeme za miliardy let bavit. Protože to tak muselo být. Částice se tehdy musely rozletět přesně tak, jak se rozletěly a musely se jednou spojit v planetu, na které za takových a takových zákonitostí musel vzniknout život atd... Když zamícháš kávu v hrnečku, dobrý matematik ti přesně řekne, v které vteřině se tekutina zastaví s ohledem na tření třeba.
A to "něco" je pro mě ... bůh, složité je to vysvětlit.

13.01.2020 12:02:25 | praetorian

líbí

Míchat náboženství(stará víra) a vědu(nová moderní víra)je neuskutečnitelný pokus, protože ze dvou mylných předpokladů nevznikne pravdivější výsledek. :-))

13.01.2020 12:45:01 | Lighter

líbí

:))))) já nic nemíchám, jen jsem chtěl slepému vysvětlit barvy. Jak vidíš, nejde to (zvlášť když to vysvětluje rovněž slepý) :)))

13.01.2020 12:50:04 | praetorian

líbí

A takhle končí každá diskuze, dva odborníci se o tomtéž nikdy neshodnou. To je ta pravda. :-)))

13.01.2020 12:54:14 | Lighter

líbí

Rým obkročný v podání van dameho :-D

13.01.2020 09:07:42 | petrzal

líbí

a jitra jsou zde tichá

13.01.2020 08:49:46 | Petbab

líbí

zajímalo by mne zda je náhoda že se rýmují jen dva verše které si ''lezou do kytek'. taky by mne zajímalo, co nejsem. zajímavý výběr. ST

13.01.2020 08:03:57 | vůně mraků

líbí

Ty jsi tedy Bůh? :-)

13.01.2020 11:27:51 | Dreamy

líbí

Co myslíš, je člověk pro mravence bohem? :) Myslíme moc materiálně, bůh není "něco". Vysvětlil bych to na příkladu.
Jak slepému vysvětlíš barvu. Nikdy žádnou neviděl a tak si jí neumí představit. Může ti věřit, že je, ale nemusí. To nic nezmění na tom, že barvy jsou. Jsou všude a všechny věci ji mají...

13.01.2020 11:41:06 | praetorian

líbí

:-)

13.01.2020 11:45:54 | Dreamy

líbí

:)) rýmuje se první sloka (to pozitivní) s druhou (to negativní). Druhá začíná od Jsem pláč. Zajímalo mě, jestli si to někdo všimne. :)))

13.01.2020 08:12:07 | praetorian

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel