Ve smíru

Ve smíru

Anotace: A na co myslíte vy, když se díváte na noční oblohu?

 

 

Zírám

vzhůru do nekonečna

ta hloubka neskutečná

uchvácí

 

a svírá

se mi hruď při myšlence

že moje existence

nemá cíl

 

V honbě za lepším zítřkem

Pak stále zapomínám

že štěstí nepřináší

stříbrná limuzína

že moudrost nejde najít

pod korkem v lahvi vína

a smutek život krájí

 

 

Skláním

se před tvou velikostí

jsem jenom člověk prostý

samoten

 

S přáním

vědět co na mě čeká

až skončí moje štreka

životem

 

Až padnou moje víčka

Pod tíhou vyčerpání

Až moje malá duše

odpoví na pozvání

Jaká je asi šance,

že budu bez přestání

žít i když v jiný schránce?

 

 

Vábí

mě zkoumat nepoznané 

byť mě to možná zklame

netuším

 

Já vím

že život v nevědomí

je pro ty, co jsou chromí

na duši

 

Vím že mi bude líto

času co denně ztrácím

přilnutý k minulosti

a nesmyslnou prací

co ale jeden zmůže

když dneska silou hnací

je jenom nebýt dlužen?

 

 

Smířený jsem dávno se svým cílem

A přijímám svůj úděl s hlavou vzhůru

V kosmu je můj život drobná chvíle

Však raděj krátký sen, než dlouhou noční můru 

 

 

 

https://soundcloud.com/tomcortes/tom-dvo-k-ve-sm-ru-demo




Autor Tom Dvořák, 19.12.2013
Přečteno 744x
Tipy 22
Poslední tipující: Giuseppe_Lumík, Malá mořská víla, Lioness, divoska_jaja, Jenda P., Woski, jitoush, Sýkorka07, enigman, Luky-33, ...
ikonkaKomentáře (41)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

zaujalo mě to, jen mě dost mrzí, že mi tu nefunguje odkaz na zhudebněnou verzi :) pěkný.. dost

14.11.2014 17:19:00 | Amelie M.

líbí

Už!

14.11.2014 17:28:29 | Tom Dvořák

líbí

máš příjemnej hlas :) ty texty jsou úplně na jiným levelu, vyzpívaný.. úžasný.. mám ráda věci, které dávají smysl.. a to zatím v tvých textech nacházím.. díky ;)

14.11.2014 17:39:44 | Amelie M.

líbí

Uf, to je chvály... abych jí zvládnul unést :)
Jen doufám, že potom nenarazíš na nic, co ti ten dojem zkazí!

14.11.2014 18:01:50 | Tom Dvořák

líbí

i to se může stát, nikdo nejedeme na sto procent :) brala bych to v klidu a pohodě..

14.11.2014 20:33:56 | Amelie M.

líbí

Hned ho spravím, vydrž.

14.11.2014 17:26:44 | Tom Dvořák

líbí

Je fajn,že si Tvůj text člověk může hned poslechnout v hudební podobě.
Líbí se mi to."V kosmu je můj život drobná chvíle"-s tím souzním.
Když je člověk zdravě sebevědomej,to beru,když je přesmíru namachrovanej,
to neberu....Tak další inspiraci přeji...Ji.

19.12.2013 20:55:51 | jitoush

líbí

Asi jsem si měl profil na liter.cz založit dříve - ta hudba by pak byla větší překvápko.

20.12.2013 05:36:29 | Tom Dvořák

líbí

Poslouchala jsem tvoje písničky a jsou skvělé, přesně můj styl. Máš talent :)

19.12.2013 13:34:31 | iluzionistka

líbí

Díky! A víš, že naživo jsou mnohem lepší? ;)

20.12.2013 05:35:29 | Tom Dvořák

líbí

Tomu bych i věřila :) Tak až bude nějaký koncert, dej vědět, abych se stihla připojit do fanklubu :D

20.12.2013 19:15:51 | iluzionistka

líbí

Sleduj toto: https://www.facebook.com/pages/Tom-Dvo%C5%99%C3%A1k-P%C3%ADsni%C4%8Dk%C3%A1%C5%99/598353720212242

21.12.2013 13:32:24 | Tom Dvořák

líbí

povedene zamysleni

19.12.2013 13:10:53 | Bananky v čokolade

líbí

smířit se se svým údělem?...ani náhodou...

19.12.2013 12:00:44 | enigman

líbí

Co si budeme nalhávat - kdybych se s tím uměl smířit, tak o tom nepíšu...

20.12.2013 05:35:10 | Tom Dvořák

líbí

Člověče, ta tvá věc funguje znamenitě. Já už jsem dlouho přemýšlel nad tím, že by bylo fajn některý svoje věci načíst a do textu dávat interaktivní odkaz na soubor s audiem. Interpretace textu je totiž saframentsky důležitá věc a v tomhle tvém případě to platí dvojnásob! Mně se líbí, že třeba Amonasr dává pod svoje texty datum vzniku a místo, dle mého názoru k nim patří ještě přečtení samotným autorem. Už třeba proto, že já mám problém některý informace přenést na papír, navíc zápis některých autorů téměř nechápu a nedokážu ho vůbec správně interpretovat...

19.12.2013 08:49:28 | Luky-33

líbí

Většina toho, co píšu vzniká primárně proto, aby se z toho jednou stala píseň. Tak i všechno co sem dávám má celkem striktně dodrženou stavbu veršů. Na druhou stranu klasické písňové texty většinou bez hudby nefungují, a to je podle mě špatně.

19.12.2013 14:28:28 | Tom Dvořák

líbí

Jasně, máš pravdu tvoje práce je dost specifická. Když jsem tě však slyšel zpívat, tak jsem si najednou řekl, ty bláho vždyť ono to „zní“ úplně jinak, než jak to vypadá na papíře.

Já jen chtěl vypíchnout, že i poezie čtená autorem asi má své nezaměnitelné kouzlo a může textu dopřát větší plastičnost. Často se tu totiž setkávám s názorem, že tady je něco navíc, nebo tamto je blbě atd. Někdy jde o věcnou připomínku, ale jsem přesvědčen o tom, že kdyby si tvůrce své dílko ještě i prodal, tak ubude nepochopení a tužeb po korekcích. Teď nepíšu o svých těžce amatérských pokusech, ale všeobecně o většině nedorozumění, která tu občas zbytečně vyvstanou. :-)

19.12.2013 17:41:41 | Luky-33

líbí

Souhlasím - dva lidi, dvě různé interpretace. Pro mě hudba nejlépe doplňuje náladu, kterou jsem měl, když mě text napadl. A hudbou jí zase nejlépe předávám dál.

20.12.2013 05:37:46 | Tom Dvořák

líbí

tuhle jsem si poslechla už včera, s ostatníma
je moc fajn - vadí mi jediná věc - jeden použitý neexistující tvar ale esi nevadí nikomu jinýmu, tak to přežiju :o)

19.12.2013 08:44:15 | hanele m.

líbí

Já to mám tak, že bych si toho sám od sebe asi nevšiml. Skoro mi připadá nefér, mu do toho šťourat (z mé strany), když je to jinak velice povedenej kousek. :-)

19.12.2013 09:18:23 | Luky-33

líbí

já nešťourám, já jen konstruktivně pošťourávám :o)

19.12.2013 09:29:54 | hanele m.

líbí

Jasně my už víme, ale třeba tě ještě nezná… :-)

19.12.2013 09:56:12 | Luky-33

líbí

určitě nezná, ale on už si to nějak přebere - já sázím na přirozenou inteligenci :o)

19.12.2013 10:05:01 | hanele m.

líbí

Dovolím se vmísit svým názorem do diskuse k neexistujícím tvarům, byť nejsem lingvista, ale češtinu mám rád. Nedávno jsem v Literárkách četl překlad Michelangelových básní a mám pocit, že se to tam neexistujícími tvary či dokonce slovy docela hemžilo. V křížovkách se to běžně hemží slovy a tvary, které podle mého jsou často smyšlené a mnohdy i skutečně ošklivé. Myslím, že v poezii se občas používají nezvyklé(či dosud neexistující) tvary, ať už vědomě či možná i nevědomky, a záleží vždycky na okolnostech, jak to posoudit - zda jako chybu či básnickou licenci. Vždyť v literatuře často autoři vymyslí i úplně nová slova, která se pak kolikrát dokonce ujmou a vejdou do jazyka. Mně tady to "uchvácí" zrovna nevadí - nezdá se mi, že by to přímo prznilo jazyk a uměl bych si i na tento tvar lehce zvyknout.

Vím také třeba od srbského kamaráda, že v tamní poezii patří snad k bontónu vymýšlet úplně nová slova, kterým ale zřejmě všichni rozumí. Stejně jako se tam snad úplně volně vymýšlejí křestní jména. Vím, nejsme Srbové, ale Slované kulturně výrazně poznamenaní staletími soužití s Němci , máme rádi jasná pravidla a řád, ale možná v poezii je určité volnější zacházení s tvary slov přípustnější.

Toto není z mé strany polemika, rozumím hanele a je to čistě subjektivní věc, jak to kdo cítíme, objektivně má nepochybně hanele pravdu - spíš to je jen takový námět do diskuse, když jsme na literárním serveru. ;-)

19.12.2013 13:32:01 | Amonasr

líbí

díky za reakci - obecně mi novotvary nevadí (a sama jsem si jich pár taky už zplodila) - když ale nejsou vytvořené jen a jen kvůli rýmu nebo formě, to mi pak připadá že ne autor vládne slovy, ale slova autorem (nemyslím konkrétně tady, pořád míněno obecně) - baví mě hraní se slovy i jazykem, pokud je to z dílka cítit
tady mě to při poslechu prostě zatáhlo za ucho a nemá to právě podle mne jiný důvod než dodržení rýmu..
ale písnička i text se mi jinak líbí, a hodně :o)

19.12.2013 13:50:46 | hanele m.

líbí

Děkuji za vysvětlení i rozvedení, v podstatě si rozumíme :-) Na užití jednoho konkrétního tvaru samozřejmě mohou být rozdílné názory, jak je vidět i z vaší následné diskuse s Tomem, ale obecně je asi důležité, že Ti je blízké hraní si se slovy, a protože jsi na Literu za nezpochybnitelnou autoritu, může tahle diskuze být pro ostatní zajímavá a snad i přínosná :-) Každopádně i já vnímám, že záměrné používání nesprávných tvarů je vždy tancem na tenkém ledě a je třeba být při tom nanejvýš obezřetný. V tomto případě mi to sice výjimečně nevadí, ale v deseti dalších mi to zase vadit bude - to už je skutečně z mé strany čistě intuitivní záležitost.

19.12.2013 16:45:07 | Amonasr

líbí

Ano, ten tvar se tam původně ocitl omylem, nicméně jak báseň dál rostla, tak jsem se s ním dočista smířil.
Ostatně hlavně v populární hudbě se často ohýbají slova, nebo používají nesprávně pro dodržení rytmu nebo rýmu. Za příklad můžu uvézt z textu Rubikon (Kryštof):

"...potichu krást jen tvůj stín za záclonou,
když tužby ve mně tonou
Jsem skrytý mezi patry, vysokých jak Tatry..."

19.12.2013 14:26:03 | Tom Dvořák

líbí

jasně, chybu sem tam udělá kdekdo, i slavní :o)
zrovna tady si myslím že v tom žádný záměr není, myslím u toho Rubikonu - a mně je to teda v podstatě fuk, já jen napsala dojem po poslechu téhle písničky a tohle mi tam fakt prostě "zavadilo", bez ohledu na to, co dělají jiní (textaři) :o)

19.12.2013 14:35:16 | hanele m.

líbí

Záměr je takový, že "vysokými" by bylo mimo rytmus textu :)

19.12.2013 15:10:44 | Tom Dvořák

líbí

já myslela umělecký záměr toho tvaru, něco originálního nebo vtipného, co by mělo nějaký efekt - ne tolerance záměrné chyby, protože to textař líp nezvládl - to je právě to, co mi vadí :o)

19.12.2013 15:30:17 | hanele m.

líbí

Mimochodem, není zvláštní, že slovo "uchvátit" nemá v češtině spisovný tvar pro tohle použití? :)

20.12.2013 05:40:49 | Tom Dvořák

líbí

No ale on je - uchvacuje je to přece :o)
funguje to jako u sousty dalších sloves

20.12.2013 08:11:03 | hanele m.

líbí

To aby pak člověk věřil online pravidlům!
http://www.pravidla.cz/pravopis/23580-uchvatit.html

20.12.2013 12:22:59 | Tom Dvořák

líbí

vracím míč :oD

uchvátit jednou, uchvacovat průběžně či opakovaně

http://www.pravidla.cz/hledej.php?qr=uchvacovat

taky záleží na tom esi včil zrovna nebo do budoucna - je to celé zapeklité :o)

20.12.2013 12:30:13 | hanele m.

líbí

Začínám to slovo nemít rád, příště se mu obloukem vyhnu :)

20.12.2013 13:06:38 | Tom Dvořák

líbí

zajisté myslíš slovo "uchvácí" :o)
taky se ti stává, že když si jedno slovo začneš opakovat a zkoumat ho, začne z něj být cosi podivného? :oD

20.12.2013 13:08:31 | hanele m.

líbí

Ano, tak to mám každou chvíli :)

20.12.2013 13:09:49 | Tom Dvořák

líbí

Nadhled, jemný humor včetně sebeironie, bezva zpracování - co tomu ještě chybí? Myslím, že nic... ;-) ST

Pokud jde o položenou otázku, já myslívám na to, jak všechny naše starosti jsou nicotné ve srovnání s věčností... :-D

19.12.2013 00:15:44 | Amonasr

líbí

Tak to máme podobně ;)

https://soundcloud.com/tomakdvorak/tom-dvo-k-ve-sm-ru-demo

19.12.2013 00:19:01 | Tom Dvořák

líbí

;-)

19.12.2013 17:05:20 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel