MEA CULPA – TUA CULPA

MEA CULPA – TUA CULPA

Anotace: @&@

 

 

MEA CULPA – TUA CULPA

 

 

 

svoboda stáhla si kapuci přes ofinu

rovnost si v honbě za mamonem vyvrtla kotník

bratrství poznačil už Kain

 

měj se fajn!

úlisně zamávala pravda lži

když jí utekla z kola ven

při hře na slepou bábu

 

aby se vysmála všem tabu

můžu si dělat co chci!

vždyť není žádné absolutno

 

jen lži je z toho depresivně smutno

že přišla o svou jedinečnou identitu

jakmile pravda jí odcizila tvář

a točí s ní podle síly větru

 

vlevo i vpravo na mediálním barometru

příští mrtví prý ohlašují mír

a mocní na billboardech

zubí se v předsmrtné křeči S-Ý-R

 

v tradiční Británii se rodí nejvíc Mohamedů

na koho to slovo padne

na toho svou vinu svedu

i kdyby na mé hlavě trůnila za noci i za dne

jak vysílač na Ještědu

 

 

 

 

 

Praha, 11.2.2022

 

https://www.youtube.com/watch?v=9Grr9nxK1Ts

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 11.02.2022
Přečteno 289x
Tipy 32
Poslední tipující: Krahujec, Jeněcovevzduchukrásného, Jarunka, Loveless, Kett, jitoush, Sonador, Iva Husárková, zdenka, kudlankaW, ...
ikonkaKomentáře (28)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Naštěstí jsem si jist Ježíšovou Pravdou, a to je To nejpodstatnější v tomto absurdním světě.:-)

15.02.2022 14:45:48 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Ano, v podobně tekutých dobách jsou pevné body, jichž je možné se zachytit, ještě důležitější než jindy :-)

15.02.2022 15:47:41 | Amonasr

líbí

Pevné body, lépe bych to nenapsal:-)

16.02.2022 17:17:56 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

;-)

16.02.2022 17:25:44 | Amonasr

líbí

....Vybavila se mi okamžitě píseň V.Vysockého "Pravda a lež".Text níže.V češtině i rusky....
https://wysotsky.com/1029.htm?201
https://www.youtube.com/watch?v=BHWYJI1YQwI
Tak tady to zpívá přímo Vysockij,my to známe v podání Nohavici...

12.02.2022 10:26:43 | jitoush

líbí

Ano, taky se mi obě verze při psaní vybavily - skvělý originál od Vysockého i neméně výtečná přezpívaná verze od Nohavici :-)

13.02.2022 17:24:31 | Amonasr

líbí

Jo jo, doufám, že smích nepřejde a když, tak opatrně, aby ho něco nepřejelo.

11.02.2022 20:31:45 | Slav Milo

líbí

Díky za povzbuzení :-))

13.02.2022 17:22:18 | Amonasr

líbí

Mea maxima culpa.

11.02.2022 19:01:49 | Psavec

líbí

:-D

11.02.2022 19:14:40 | Amonasr

líbí

...dneska ničemu nerozumím...zasekávají se mi kolečka...;-) asi moje vina...

11.02.2022 18:45:43 | Marten

líbí

Ani já si úplně nerozumím... ;-))

11.02.2022 18:50:45 | Amonasr

líbí

...jsme na tom stejně...ale já nejsem autor...;-D..to je tvoje vina...

11.02.2022 18:53:10 | Marten

líbí

Nejspíš jo, hlásím se ke své odpovědnosti :-D

11.02.2022 19:14:29 | Amonasr

líbí

Oscar Wilde napsal cca v roce 1890 esej The Decay of Lying (Úpadek lhaní). Spojuje v ní lež s tvorbou. Lež na tom není tak zle, jako snad byla za Wildea. Má pevnou půdu pod nohama, jako ten vysílač.
Báseň pěkná, ironická, to můžu. Ty mezislokové rýmy jsou fajn nápad.
Nicméně na lži se dá stavět. Byly na ní vybudovány celé civilizace.

11.02.2022 18:36:31 | Kaprikorn

líbí

A já zas můžu i takto vtipně a s grácií ironizující komentáře :-) Ono to s tou pravdou a lží je dost složité a ten jejich vztah asi nikdy nikdo úplně neprohlédne. A v literatuře to bez ní, v dobrém slova smyslu, ani nejde. Nedávno jsem v rozhlase zaslechl parafrázi výroku nějakého oblíbeného vypravěče - "přece si nebudeme své historky kazit pravdou!" Sám nejsem žádný bavič, ale když chci nějakými vlastními zážitky pobavit společnost, nezbyde mi, než si je nějakou tou drobnou lží přibarvit. I když někdy to pak schytám od těch, kterých se to třeba týká. S těmi civilizacemi je to k hlubšímu zamyšlení, ale asi na tom dost bude - ta myšlenka se mi líbí. Možná to i nějak souvisí s tím, že dějiny píší vítězové. Jj, všechno je zpravidla jinak, než to na první pohled může vypadat... Díky za podnětné zastavení :-)

11.02.2022 18:50:00 | Amonasr

líbí

Všechny krásy světa, pojme jedna věta. "Lidé jsou živený fast foodem pravd a vizí, které střevem prolétnou si, do WC pochybností."
Snad jen doufat, že se to nepromění v úplavici.

Bravo, Amonasře. Dnes hodně aktuální a pěkně "vytočené" dílo*

11.02.2022 18:27:43 | šerý

líbí

Díky za trefný komentář, šerý - je fajn, když se člověk může zasmát i věcem jinak dost vážným. Doufám tedy s Tebou, že až k úplavici to snad nedospěje... ;-))

11.02.2022 18:30:53 | Amonasr

líbí

To jen zdálivý smích. To jen mimická křeč!

11.02.2022 18:34:10 | šerý

líbí

Tak už to často v tragikomickém tyjátru světa chodí ;-)

11.02.2022 18:37:05 | Amonasr

líbí

četl jsem dvakrát
a dal si u toho velikýho panáka

nemůžu to prorazit
a musím na to myslet

doufám
že to tady ještě rozeberete...

11.02.2022 17:10:19 | piťura

líbí

:-D Díky za čtení, dokonce dvojnásobné, toho si cením ;-)) Ale rozebírat netřeba, je to taková mozaika pocitů, jak jsem je smetal na lopatku s verši v momentálním záchvěvu mysli. Sám v tom vidím snad odraz té turbulentní vířivosti obrazu světa, který se tříští svou nezadržitelnou vnitřní rozpínavostí... To jsem to zamotal možná ještě víc... ;-))

11.02.2022 17:20:27 | Amonasr

líbí


nezamotal
tím se to vysvětluje

je to komplikované

jsem zvyklý na Tvůj hluboký styl
jenom jsem tam tentokrát našel prvky
které mi u Tebe nepřijdou úplně obvyklé
bojím se je pojmenovat
protože mám v sobě toho panáka...

rozhodně to jen tak nevypustím z hlavy
;-)

11.02.2022 17:37:46 | piťura

líbí

Tuším, co asi - ale nehledej v tom stanovisko nebo příklon k něčemu. Prostě jsou fakta, která existují nezávisle na našem vědomí nebo chtění a není řešením zavírat před nimi oči. Respektive to je řešením, ale jen pro ty, kdo nechtějí hledat souvislosti a žijí jen dnešním dnem a pro dnešní den s heslem "po nás potopa". Minulost může dohánět nejen jednotlivce, ale i celá společenství, jen ten horizont pak často přesahuje jeden lidský život. Jedinec nevidí kořeny minulosti a nemůže dohlédnout ani za roh budoucnosti. Zrovna jsem otipoval Tvou báseň z 8.2. a měl chuť napsat k tomu nějaký komentář - je v tom životní moudrost zřená z úhlu pohledu, který většina lidí sama nepozná, může si ho jen více či méně úspěšně představovat. A přesto to paradoxně oslovuje srozumitelným jazykem a budí sympatie a souhlas, to Tvé varování sbližuje lidi s různými prožitky, ztotožní se s ním mnozí i přes odlišné životní zkušenosti. Cítím v tom i provokaci, bez níž bývá umění bezzubé. Tak jsem to napsal vlastně tady v reakci na Tvůj ohlas - abych to kouzlo zajímavého paradoxu, který je pro Tebe tak typický, nerušil tam u Tebe ;-)) Jedinec a společnost si můžou být sebeodcizenější, ale odtrhnout se od svých spletitých vazeb a nesčetných úhlů pohledů ze svých konkrétních pozic nemůžou. Trochu jsem to zase možná zamotal a smotal páté přes deváté, ale jsem si jist, že právě Ty mi teď rozumíš... :-))

11.02.2022 18:10:25 | Amonasr

líbí

tak
ta Tvá objektivita

to jak si nastínil otázky (bez otazníků)
a dokážeš velkoryse
čtenáři
odepřít své stanovisko

v dobrém slova smyslu
irituje

hrozně rád bych se s Tebou
zase v dobrém slova smyslu
pohádal

a nejde to

protože bych se hádal sám se sebou
v Tvém ringu
který jsi pro mě
jako čtenáře
připravil

plavu v tom jako okurka v láku
a slyším: ,,dej si tam
co potřebuješ,,
a já pak vidím svoje chyby

a Ty jistě chápeš
že lidská představivost je veliká

jsem pak zmatený...

v každém případě je to zážitek
to tu často nezažívám

tak nějak jsem tušil
že se sem zajdeš ještě podívat
a tak jsem nakoukl

teď už ale jdu
po dlouhých dvou letech
poprvé do podniku na večeři

bude to: ,,dobrý den
co si dáte?,, a tak...
a pak si jdeme
s En
zatancovat do Lucerny (proto
ten panák
jsem nervózní
jako bych měl mít poprvé sex)

A už Tě nebudu rušit
máš tu spoustu dalších vzkazů

Buď zdráv Pepo
Petr

11.02.2022 18:38:51 | piťura

líbí

Směju se Petře a užij si prima večer! :-)) P.S. Možná bychom se v dobrém i mohli o lecčems pohádat, ale to by přesáhlo zdejší komentáře. Jen dodám, že když něco takto vyplodím bez dlouhého promýšlení, je v tom většinou odraz nějakých bezprostředních i čerstvých vjemů. Často třeba kritizuju mainstream a jsem na jeho lži i polopravdy už dost alergický, proto pravidelně sleduju i jistý názorový stream, který naopak prezentuje osobnosti a názory, které se v mainstreamu nenosí, jsou takříkajíc nepohodlné a nežádoucí. Ale stále víc zjišťuju, že jsou si ty dva proudy strašně podobné v tom, že každý mele jen tu svou vlastní "pravdu" - co je u jedněch černé, to je u druhých bílé a naopak. Absolutně chybí jakýkoliv dialog a snaha popřemýšlet i nad argumenty druhé strany. Všechna stanoviska jsou předem daná a jakákoliv pochybnost o své pravdě se nepřipouští. Na jednu stranu jsem rád, že můžu ty dva "dezinformační" proudy sledovat a dělat si z jejich konfrontace nějaký vlastní obrázek - na každém šprochu je pravdy trochu a když se poskládají, tak se ta pravda trochu víc vyloupne ve své celistvosti. Skutečnou intelektuální diskuzi ale ve veřejném prostoru postrádám, až na občasné výjimky. Když člověk nezná argumenty protistrany nebo se nad nimi odmítá zamyslet, myšlenkově zakrňuje. A dnes bohužel zakrňují celé státní útvary - žijeme ve světě, kde i velmoci jsou řízeny myšlenkovými trpaslíky. Jak jsem někde četl, není už žádná elita, ale jsou pouze jelita. Ale my dva si třeba někdy ještě při nějaké příležitosti s chutí podiskutujeme... ;-)

11.02.2022 19:11:53 | Amonasr

líbí

taky jsem si toho všiml

jsme tak nějak
každý zavřený
ve své věži
a odmítáme udělat (nebo
snad jenom připustit)
jakýkoliv kompromis

možná
že v osobním životě
to pozoruji o trochu méně
než třeba v politice

15.02.2022 11:26:04 | piťura

líbí

V osobním životě si naštěstí můžeme do jisté míry svobodně vybírat, s kým se chceme stýkat a komu je lépe se obloukem vyhnout. I když to někdy trvá dlouhá léta, než nám tahle možnost dojde... :-)

15.02.2022 15:51:16 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel