DECHOVKA

DECHOVKA

Anotace: Za mých mladých let se hrála dechovka ještě i v rádiu. Dnes už to mladým asi skoro nic neřekne, ale tohle byla moje téměř "generační výpověď" :-)) - ten rozčilený despekt ke vkusu i mého táty je tam myslím pořád ještě znát... ;-)

Sbírka: Retro ze šuplíku I.

 

 

            DECHOVKA

 

Poslouchal jsem dechovku

   prý je to lidová hudba

   že jednoduché melodie – budiž

   proč ale ta primitivní slova?

 

Jsem také člověk

   čili patřím k lidu

   a přesto mě to pobuřuje

   být přirovnáván k primitivu

 

Mám také radost ze života /občas/

   ale to snad není důvod

   k povrchnosti

   i když lidový mám původ

 

Nechci házet špínu na dechovku

   vždyť jsou tu i písně moderní

   které mě někdy svými slovy

   pořádně uzemní

 

Však i když ne moc často

   najdu v nich i texty k zamyšlení
   proč tedy něco podobného

   v dechovce vůbec nikdy není?

 

Jestliže se lidem některým

   u písně líbí melodie

   nebylo by myslím k zahození

   říct hloupým textům ádié

   a zpívat pěkně zvesela

   jen pouhopouhé tralala

 

 

Slezsko, 1973 (?)

Autor Amonasr, 06.08.2013
Přečteno 1018x
Tipy 11
Poslední tipující: Kapka, isisleo, Radhuza, Robin Marnolli, Elisa K., Aťan, Isquieasuus
ikonkaKomentáře (30)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

:-)))..vidím moji maminku jak přidává volume na Tesle a začíná zpívat..
..(tedy hlas měla krásný)...ale ta dechna:-)))
...a já..fofrem zdrhala na půdu;-)))

11.08.2013 08:48:19 | isisleo

líbí

... netušil jsem, že podobná zkušenost tu bude tak rezonovat... :-)))

11.08.2013 09:25:03 | Amonasr

líbí

na dechovku mám asi stejný názor. Navíc mě nebere ani ta hudba jako taková...

06.08.2013 21:20:14 | Robin Marnolli

líbí

Taky si Tě nějak neumím představit, jak ji brnkáš třeba na kytaru ;-)

06.08.2013 23:22:01 | Amonasr

líbí

Ať si každý poslouchá co chce, v tom byl táta tolerantní ke mně a já k němu. Ale nutně pořebuju vysvětlit tento text:

"Ta slepička kropenatá drobného peří,
vzkázala mně moje milá, že mně nevěří."

nechápu kurňa žádnou souvislost! :D

06.08.2013 18:53:11 | Aťan

líbí

:-))) Tak takhle s chutí se zasmát, to jsem už opravdu potřeboval, dík... Tohle byl taky dobrý ventil ;-) Nemohl bys taky některým agresorům zkusit předat aspoň špetku svého smyslu pro humor...? ;-))

06.08.2013 19:00:33 | Amonasr

líbí

vždyť je znáš :D ..tudy cestička asi nepovede :)

06.08.2013 19:03:30 | Aťan

líbí

To bylo jen takové zbožné přání... ;-) I když někdy je hezké věřit i na zázraky... ;-)

06.08.2013 23:20:41 | Amonasr

líbí

Přidám si trošku do mlejna: Já celoživotně dechovku nemusím. Irituje mě, bohužel, jak ta hudba, tak texty.:) Takže tvá báseň mi mluví z duše.

06.08.2013 18:16:17 | Inna M.

líbí

Děkuji za vzácnou návštěvu ;-) A těší mě i ta shoda :-)

06.08.2013 18:22:41 | Amonasr

líbí

Rádo se stalo:)

06.08.2013 18:33:57 | Inna M.

líbí

To se mi moc líbí.:) Možná proto, že moje mamča je na dechovce závislá a já tím od dětství trpím.:D

06.08.2013 16:09:36 | Isquieasuus

líbí

A já myslel, že už ten můj tehdejší postoj bude nesrozumitelný... ;-)) Tak to mě potěšilo ;-) I když dnes už jsem tolerantnější, než v těch osmnácti - ovšem na chuť jí už stejně asi nikdy nepřijdu... :-))

06.08.2013 16:15:50 | Amonasr

líbí

Tak dechovka je s power metalem jediný žánr z kterého se mi ježí srst. Tudíž na tom nevidím nic nesrozumitelného.;) A je dobře, že ji na chuť nepřijdeš - hodně lidí má časem sklon sklouznout k nevkusu.:D Je dobře, že ty ne.;)

06.08.2013 16:19:26 | Isquieasuus

líbí

:-))) Myslíš...? (s tím sklouzáváním) Já bych naopak řekl, že vkus se s přibývajícím věkem tříbí, i když asi ne u každého. Ale že by se u někoho přímo zhoršoval...? I když pod mediálním tlakem to vlastně není až tak vyloučeno, protože obecně nevkusu je všude kolem čím dál víc, neb se líp prodává... No, to by stálo za seriózní výzkum... ;-)

06.08.2013 16:38:23 | Amonasr

líbí

Je fakt, že časem je člověk tolerantnější k určitým žánrům. Stejně tak já. A možná že ne přímo zhoršoval.. Spíš je tam ztráta zájmu o kvalitní hudbu a větší zájem o "běžnější" záležitosti.. Proto ta hudba odchází do ústraní. Beru to vlastně na základě svých rodičů. Když si vezmu, že táta poslouchal Ac(blesk)Dc, Vivaldiho atd.. A teď zkousne cokoliv.. No alespoň že toho Landu rád nemá, bych mu neodpustil:D Dobře, uděláme výzkum. Začínám tvořit dotazník.:)

06.08.2013 16:46:18 | Isquieasuus

líbí

:-)) Na ten dotazník jsem zvědavý, protože kdo určí, co je správný vkus? My dva to máme jednoduché, protože se spolu asi shodneme, jak jsem si všiml i z tvého výběru hudby... Ale co když dechovkář bude tvrdit, že vkus nemáme my, ale on? Kdo to rozsoudí...? ;-)) Možná třeba podle toho, jaká hudba se hraje na poutích, takže tento vkus je možné označit za pouťový? - To mě jen tak maně napadlo, i když u kolotočů by se asi Janáček taky zrovna nevyjímal - bude to asi trochu složitější... :-)))

06.08.2013 17:02:32 | Amonasr

líbí

Tak dechovka je především hudba hraná na dechové nástroje. Pod dechovkou si většina z nás představí hudbu stylu Eva a Vašek, kterou ani já nemusím.
Nezapomínejme ovšem, že k dechovce patří i majestátní vojenské pochody, které měly své kouzlo - třeba pochod Radeckého. Na to mám milou vzpomínku z dětství, kdy nám tuto skladbu děda pouštěl z desky a učil nás pochodovat kolem stolu :-)
No a co se "vesnické" dechovky týče, možná je třeba se na to podívat očima lidí, kteří jí poslouchají. Když sedlák přišel z pole, nepotřeboval slyšet složité texty, kterým nerozuměl. K odreagování mu stačilo něco jednoduchého, co se rýmovalo. A když v tom někdo vyrůstal, tak mu ta hudba připomíná mládí.
Ale třeba je zajímavé, že syn mé sestry, který se narodil a žije v USA má hrozně rád píseň "Vysoký jalovec" a často si jí pouští na youtube. Zní mu to velmi exoticky :-)

06.08.2013 18:28:40 | Zita

líbí

Díky za opravdu pěkný komentář, jsem za něj skutečně rád. A nejsme vlastně ani v rozporu :-) Tu básničku jsem napsal v osmnácti, když už jsem měl těch tátových dechovek typu "Eva a Vašek", tenkrát Karel Valdauf a já nevím kdo všechno, plné zuby - mně se samozřejmě líbil bigbít. Ta Tvoje obhajoba dechové hudby je správná a je moc dobře, že tu zazněla. Vojenské pochody jsem tenkrát taky nemusel, dnes se mi někde na promenádě líbí a myslím, že můj vkus tím nijak neutrpěl, naopak... A neberu nikomu ani Evu a Vaška, i když to taky nemusím. Prostě to byl takový malý generační protest, rozhodně v tom není netolerantnost - taky je to především o stupidních textech, ne o odsouzení dechovky jako takové. A Vysoký jalovec si u vínečka zazpívám rád taky - to možná ani není pravá dechovka? Ale i kdyby - tak nešť! :-)

06.08.2013 18:38:08 | Amonasr

líbí

Tvůj komentář mi připomněl jednu povídku od Šimka a Grossmana. Díky za inspiraci, aspoň vím, co si teď pustit.:D:)

06.08.2013 18:41:57 | Isquieasuus

líbí

A kterou? To by mě zajímalo, slyšel jsem je snad všechny, ale ještě tenkrát, kdy Grossman žil... :-) To byla přesně ta bigbítová doba mé puberty ;-)

06.08.2013 18:47:24 | Amonasr

líbí

No přece Jak jsme se vypořádali s big-beatem. Tam je právě ta konfrontace dechovky a big-beatu.:) Ale na YT zrovna tahle povídka není.

06.08.2013 18:49:06 | Isquieasuus

líbí

A víš, že zrovna tuhle si nevybavím? Tak buďto jsem ji fakt neslyšel nebo ta paměť... :-( I když to téma by mi snad v paměti utkvělo - stále je kupodivu co objevovat... :-)))

06.08.2013 18:51:14 | Amonasr

líbí

Tak tu si sežeň, je to zrovna jedna z nejlepších. Samozřejmě po Jak jsem se stal nezaměstnaným.:)

06.08.2013 18:52:26 | Isquieasuus

líbí

Kupodivu ani tu jsem si nevybavil... Ale moje paměť je opravdu mizerná, nejrychleji mi teď třeba naskakuje, jak vykrmovali pašíka v paneláku nebo jak třída navštívila ZOO - "nechci slevu zadarmo", pak taky jak v nějaké partě kouřili a popíjeli, ale jen takové útržky... :-)

06.08.2013 23:54:37 | Amonasr

líbí

To jsou asi ty nejznámější.:) Jinak tady máš, je dost krátká.;) http://www.youtube.com/watch?v=VEOdbwNbizU

07.08.2013 10:29:54 | Isquieasuus

líbí

Správný vkus neexistuje. Jen pár jedinců bude tvrdit, že pouze jejich vkus je ten správný a kvalitní a to ostatní je.. tramtatadáá :D Proto je dobré si rozšiřovat obzory a nic neodsuzovat jen kvůli tomu, že mně to nesedí. Však hudby je tolik, že každý si vybere podle sebe. Není třeba soudů, je třeba tolerantnosti k hudbě, která se mi nelíbí. Samozřejmě pokud mi ji nikdo přímo nevnucuje. A s tímhle máš pravdu... Její pastorkyňa by u kolotočů zněla minimálně zvláštně.:D

06.08.2013 17:11:57 | Isquieasuus

líbí

Jako kniha ;-) Ale tohle nemyslím ironicky, i když jsem se pro odlehčení tomu zestručnění neubránil ;-) Naprostý souhlas, s každým slovem... :-)

06.08.2013 17:31:22 | Amonasr

líbí

:) Super, tak já jdu na ten dotazník. (uf, úplně se bojím, co z toho vyleze za perverznosti:D)

06.08.2013 17:39:24 | Isquieasuus

líbí

S perverzností tu můžeš slušně zabodovat... ;-)))

06.08.2013 17:50:15 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel