AVANTGARDA

AVANTGARDA

Anotace: @&@ Avantgardu nevnímám jako něco lepšího či horšího. Jen jsem chtěl vyhmátnout náhodně něco, co se zde vyskytuje čím dál vzácněji. Snažím se totiž přijít na to, proč mě zdejší prostředí už nepřitahuje jako dřív. Nesjpíš jsem se ale opotřeboval já sám.

 

 

AVANTGARDA

 

 

co to je avantgarda v poezii?

nevím

těžká odpověď

spíš bych si troufl tipnout

co avantgardou není

 

sladkobolný kýč

vzdychání o lásce

strojově pravidelné rýmy

svět natřený na růžovo

motýli na květech

a všemožná křídla

od andělských až po ta hmyzí

(snad až na křídla štěnic a blech

mají-li vůbec nějaká)

 

avantgardní nejspíš ani není

pláč nad mlékem rozlitým po neopětovaném vztahu

opojení z krás

jež zhusta existují jen v něčích představách

zhrzený tón z čísi domnělé zrady

když autor nepřizná své vlastní přehmaty a chyby

sebelítost

a vůbec slzy smíchané se sladkou polevou

které tak rádi konzumují ctitelé červených knihoven

jež dají zapomenout na skutečný svět

a tím z něj vysávají opravdickou krev

jen pro pochybné osvěžení ve vlnách pokleslého vkusu

 

avantgardou nejspíš není

co pod šlehačkou má pachuť laciného hnusu

byť i ošklivost může být ve své pravdě paradoxně krásná

 

tím se kruh možná uzavírá otázkou -

a co je vůbec pravda?

 

snad to co se samo za ni nevydává

pravdu si nelze ověřit z nálepek

byť by ji za ni třeba i stokrát vydávaly

ale tím

že husí kůže z ní naskakuje skutečná a pravá

 

 

 

 

 

Praha, 17.6.2022

 

https://www.youtube.com/watch?v=bcnIhzaDTd0

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 17.06.2022
Přečteno 433x
Tipy 22
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Krahujec, blues, jenommarie, Dominik Plesr, Vědma, básněnka, šerý, jitoush, Vivien, ...
ikonkaKomentáře (32)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

Pravda Je, že jsme stvořeni k obrazu Božímu, i když to tak někdy nevypadá:-(.
Život a vše co zachycuje náš zrak není nějaká náááhoda, má to Vyšší smysl, vše co se zde na zemi děje, se neděje jen tak pro nic na nic.To je má Pravda a nejen má, a jsem vděčný za to, že tomu věřím, a dovolím si říci, že to už vím.:-)

03.07.2022 13:26:16 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

:-)

15.07.2022 17:23:14 | Amonasr

líbí

Ha, hřebíček na hlavičku.
Už jsem se zde také přistihla,
že odmlku si někdy dávám
a je i pro mne osvěžení se vrátit
a vyzobat si jen třešínky, které mi jsou..
pro den přívětivě a snad k myšlenkách
aby mi trochu převrátily ten můj svět
k nějakému jen tak nakopnutí
...
a podaly mi možnou příchuť
aspoň si trochu inspirace uložím.
Někdy se mi stane,
že se pak i rozepíšu
a je mi to přínosné.

Nejsem básnířka
mám své mouchy
možná každý víme své.

Myslím že některá období jsou u mě opravdu
tak i znát...že mám své vlny.

A pokud jde o téma lásky.
Je to téma nevyčarpatelné
ale za pravdu TI dát musím.
Jsou to opakující se vzdechy..Sluníček, kytiček, duhy a já nevím čeho všeho..

Mám jich mraky i já schovaných
..takové ty milé pozdravení lásce.
Ty sem už nedávám, jsou to denní pozdravy pro potěchu do dne.

Ale o lásce se dá psát i jinak..
jen ta fantazie.

Opakování stejných slov, stejných veršů
..ono to opravdu i je pak téměř si
podobné a nějak předpokládané i to asi čtenáře nezaujme, spíše unaví, když tam chybí ta jiskra a chuť.

Nu každý autor má vlastní rukopis.
Když píšeme se srdcem
když píšeme zapáleně k nějakému tématu
nebo k někomu konkrétně
někdo umí vtáhnout..aby si čtenář i pobral.
A co je avantgarda, mám z toho pocit
takových těch již protřelých básníků
kteří umí do pár slov
vyjádřit pocit, který se po přečtení
zapíše do duše *:)
Krásný den Amonku;)

23.06.2022 15:09:57 | jenommarie

líbí

Díky za krásně znělou odezvu, Marie - cítíme to oba hodně podobně a mám radost, že to vnímáš právě tak, jak jsi to napsala. A zaujalo mě i vyzdvižení "jiskry a chuti", které by měly být z tvorby cítit, aby opravdu zaujala - to podle mě každý text zdobí mnohem víc než sebedokonalejší forma ;-) I Tobě krásný zbytek dne, Marie :-)*

23.06.2022 17:28:00 | Amonasr

líbí

Taky si myslím, že je VŽDY nálada autora cítit ..nějak se pozná i taková ta ležérnost.
když to jen tak "naseká" co mu zrovna přijde..ty pocity, když se podaří vyjádřit a čtenář se s nimi ztotožňuje, je to i souznění, které potěší.
DĚKUJI..to už mi opět jedou myšlenky a ještě svítí venku Sluníčko, u nás je krásně, už i voda v bazénu se dá a to je tak fajn čas. Užívej si krásný večer a i další dny Amonku*
Jsem moc ráda, že to vnímáme hodně podobně:)

23.06.2022 19:45:47 | jenommarie

líbí

:-)*

26.06.2022 10:51:14 | Amonasr

líbí

Jak se řekne avantgarda, vidím... ani nevím proč, Paříž, harmoniky a barety, co se poezie týče, jsem vyslechla dost názorů, někdy až šovinistických, mám to tedy tak, že buď se mi dílo líbí a něčím mne osloví a nebo ne, nic víc, nic míň..

18.06.2022 21:49:10 | básněnka

líbí

Milá Ivano, úplně Ti rozumím a myslím, že se v názoru na přístup k poezii spolu i shodneme. A co je to avantgarda, je asi nepodstatné - nejspíš by to neměla být nějaká nápodoba, i když módnost určitých trendů naopak k nápodobě vede možná o to víc. Ale to asi nikdo nerozsekne... ;-)) Díky za návštěvu i reflexi :-)

19.06.2022 11:45:39 | Amonasr

líbí

...Vyhledávám Krásu,z mého pociťování když něco s Ní se spojí,vnitřně,intuitivně,tak mě to oblažuje,svým způsobem posiluje a také osvětluje to "lepší"ve mně,to,co je jádrem mé existence....
Každé vytvořené nějak vyzařuje,různě a na všechny strany,můj paprsek když spojí se s vyzářeným z vytvořeného jinými,ať už je to báseň,jiný text,malby,socha,hudba a jiné,tak pro mě je nejvíce,když vnímám tu energii,která je určitým souzněním,jakoby nás to dostalo na jednu vlnu.Tak i já když něco dokáži vytvořit,tak to na mě samotnou působí,potřebuji,aby to na mě působilo,jakoby to bylo odjinuď a přece mé,tak zkouším vnímat sebe a pak sebe a jiné.Je to "ohmatávání"vlastních zákoutí a nesmělé i jindy smělejší pozvání do mých prostor a zjišťování,jak se kdo bude v tom prostoru cítit......někdy mě text vtáhne,jindy se mi "jen"líbí,pak mě může míjet nebo i odpuzovat,ale prostě se děje interakce...interakce se mnou a s jinými......můj náhled je jen můj a jiní jej mohou mít zcela jiný a já to respektuji....Jsem jen "pokusník"....pokouším se uchopit sebe a podat dál a pokouším....pokušení zkoušet to je v tomto dle mého zcela očištěno od balastu negativního významu......Pepo,nějak jsem se nechala unést,tak děkuji za pochopení............../úsměv/

18.06.2022 17:00:22 | jitoush

líbí

Naopak, Jitko, mám radost, že ses nechala unést a podělila se s ostatními o svůj přístup, o své vnímání tvorby - máš dar empatie, jako málo kdo, a z Tvých komentářů je to i krásně znát. Pěkná reflexe a jen se unášej dál, jakmile budeš mít chuť - myslím si, že každý autor musí být za podobné reflexe vděčný, když jeho text v někom vzbudí potřebu se vyjádřit :-) Takže díky :-)*

18.06.2022 21:40:50 | Amonasr

líbí

Co není, jsi obsáhl výstižně. A co koho přivede k potěšení, radosti číst či naopak tvořit, je svobodná volba. Občas si říkám, jak porovnat hodnotu díla, které vznikne v čisté myšlence a které ze stavu bidnosti a zmaru, živeného frustraci, rozharanosti a nepochopení vlastniho já. Pak tedy osobně raději přečtu krásu, hlavu a patu, z čisté mysli, než mysli zakalené.

17.06.2022 23:48:48 | Vivien

líbí

Zajímavé zamyšlení, Viv - díky za ně :-) Naprosto s Tebou souhlasím ohledně svobody tvorby a Tvému osobnímu výběru při čtení, myslím, taky rozumím. Spousta vynikajících děl i světové literatury však jistě vznikla i z té vnitřní rozervanosti, ale... Je to samozřejmě věc vnitřního založení každého z nás. Osobně asi víc tíhnu taky k té "čisté myšlence", nihilismus, frustrace a beznaděj mi nejsou úplně blízké, na druhou stranu mám někdy pocit, že právě tam se ubírá současný módní trend. Ale to už jsem se dostal ve své reflexi na Tvůj komentář až za hranice Literu... Díky za podněty :-)

18.06.2022 00:09:03 | Amonasr

líbí

Ještě k přesnějšímu uchopení, často je také tím porovnáním stav mysli čisté a "podporované", tou čistou může být i stav zmaru, ale stav přirozený, nikoliv pod vlivem např. alkoholu, drog apod. Protože umění se rodí i ve stavu "pod vlivem", často vznikne takto dílo uznávané, za mě je ale jeho hodnota pak velmi diskutabilní s ohledem na díla vytvořená čistým stavem mysli, bohužel, je to velmi často těžké laikovi vůbec rozpoznat a i odborná veřejnost přikyvuje, že ejhle, zrodil se genius, a on jen zatím ve stavu "deliria", tvořil. Mám za to, že není "původ" jako původ. To jen můj osobní názor a dovětek Ami.

18.06.2022 18:16:01 | Vivien

líbí

Jj, Viv, rozumím Ti, a mám to asi podobně. Ve skutečnosti mnoho géniů, nejen v písemnictví, ale v umění vůbec, tvořilo a tvoří pod vlivem, rockové hvězdy snad skoro každá druhá, koneckonců o tom svědčí i ten klub "27" a jaké to jsou ikony! A nejen ony, asi bychom se divili... A přesto to jejich dílo může být skvělé - jenže za jakou cenu. Ale když to je jen snůška vulgarit, které mnozí považují také za znak modernosti a geniality, tak to stěží můžu akceptovat, a to myslím n ejsem nějak přehnaně prudérní. Prostě tohle je strašně těžké a složité - drogy (alkohol je taky droga) a umění. Ta vazba tam prostě často je a nedá se šmahem zavrhovat... ;-)

18.06.2022 21:34:03 | Amonasr

líbí

...avantgarda je to, co běžné není...hledat něco novýho jinýho je ale běžný...;-)a tady jsme všichni běžní...prostě máš správný pocit, čemu běžnému se tady nechceš přizpůsobit...a zůstat svůj je dřina.

17.06.2022 17:23:34 | Marten

líbí

Díky za srozumění - ano, to hledání něčeho nového, snaha být neotřelý, je mi asi u některých zdejších autorů to nejsympatičtější. Dokonalá forma je fajn, ale originality si asi cením víc. A souhlasím - být opravdu svůj, to je asi dřina. Nedávno jsem četl od nějakého uznávaného skladatele, že své nejlepší věci napsal jako by jen letmo, lehce. Nemyslím si tedy, že samotné psaní musí být dřina, spíš asi to, co tomu předchází a čemu říkáš "zůstat svůj". Takže dík i za to, žes mě přiměl k dalšímu zamyšlení ;-)

17.06.2022 17:52:09 | Amonasr

líbí

...na druhou stranu, ne každej je vždycky originální...;-)vlastně je to někdy na škodu, protože tě pak tolik lidí nepochopí, když nejseš stejnej jako oni...Naštěstí moc originál nejsem...

17.06.2022 18:24:03 | Marten

líbí

Jj, to jsou ty paradoxy - tady jsou třeba skvělí autoři, schválně nebudu konkretizovat, kteří jsou tak originální, až jsou většině nesrozumitelní, a proto se málokdy dostanou do TOP FIVE. Přitom je to výsostná poezie a já jim závidím, že dokážou tak psát. Vždyť srozumitelnost nemusí být u poezie tak důležitá, jako POCIT, který vyvolá. Ale to už asi zacházím daleko. Prostě není to jen o nás jako autorech, ale i jako o čtenářích, zda dokážeme poetiku druhých vnímat. Znám tu i autory, kteří bezvadně píší, ale schází jim naopak empatie k tomu, co píší ostatní, což se pozná třeba na komentářích. Opět nebudu jmenovat, jen dokládám tu složitost toho zdejšího prostředí. A otevřenost, jakou z Tvé reakce vůči jiným vnímám, je mi hodně sympatická - a v tom je určitě i kus Tvé originality ;-)

17.06.2022 18:50:20 | Amonasr

líbí

...naštěstí si originální autoři obecně moc z menšího pochopení nedělají, jsou na to už zvyklí ...a Liter je divný společenstvo právě proto, že čtenáři jsou skoro výhradně sami autoři...to není normální obecenstvo...ani normální komentáře...ale o to mě to vlastně baví víc...;-D já třeba neřeším počet tipů, ale potěší mě, když vidím, že jsou mezi nimi ti autoři, které sám pro sebe oceňuji...nebudu konkretizovat...

17.06.2022 21:23:42 | Marten

líbí

Rozumím a souhlasím ;-) V souvislosti s tou námi diskutovanou "originalitou" už jsem se dokonce zřejmě ocitl v dnešním úryvku z románu Son coby Orig, snad se tedy tahle přezdívka neuchytí, aby mi náhodou fakt nezůstala... :-D Trošku mi to připomnělo mé služební mládí na Literu, kdy jsem pod dojmem diskuzí, byť mnohem vyhrocenějších, skládal taky různé pamflety k pobavení zdejšího osazenstva. Inu co jiného než tvorba by mělo být naší nejpoužívanější zbraní - a humor obzvlášť, ten by neměl chybět nikdy (ideálně spolu s originalitou) :-))

17.06.2022 23:42:30 | Amonasr

líbí

...přesně tak...všichni tvoří a píší a předem nic neřeší, to by nic nenapsali.;-..d..jestli jseš originální řeší až pak ti ostatní, hlavně že nás to baví...a že stále chceme vyjádřit něco, co se nás dotýká...;-)třeba humorně...jako Sonador...

18.06.2022 15:41:23 | Marten

líbí

Souhlas ;-)

18.06.2022 21:26:29 | Amonasr

líbí

ty venčíš běsy Ami!:)
tak jsem to dala pro jistotu třikrát... a jediný co mi z toho vyplynulo je otázka - o čem teda vlastně lidi maj psát?! aby to jako bylo v přádku?;)
a k té husině - ona taky naskakuje každýmu z něčeho jinýho, asi to dost i záleží na tom, v jakým stavu a místě se člověk zrovna v životě vynachází...???

17.06.2022 15:22:44 | Sonador

líbí

:-D Já jen zachytil svůj pocit, a navíc dost oklikou. Rozhodně se necítím povolán soudit, udílet vrchnostenské rady, ani nemám velké iluze o tom, co píšu sám. Vždycky jsem byl zastáncem toho, aby si tu každý publikoval svobodně, co uzná za vhodné, a všelijaké "kritiky" mi připadaly spíš směšné, když žádný autor není tak renomovaný, aby měl puvoir dělat "chytráka" vůči druhým ;-)) Nicméně jsem tu už asi moc dlouho a stýská se mi po řadě autorů, kteří se kamsi z mně neznámých důvodů postupně vytratili. Řada mně blízkých tu sice naopak stále publikuje a přibývají i další, jen ta fluktuace je na můj vkus možná asi větší, než by mi bylo úplně milé - ale já jsem asi taky tak trochu konzerva, když si na něco zvyknu, tak to nerad měním... Takže ne běsy - to skutečně nejsou běsy, jen závan jakési nostalgie, co nás starce občas může postihnout... :-D) A souhlasím s Tebou, že vnímání poezie je ryze subjektivní záležitost a každý to má trochu jinak, milá Son... ;-)

17.06.2022 16:24:25 | Amonasr

líbí

...Pepo,tady si se skoro přesně strefil do mých vlastních pocitů z poslední doby.....není k tomu co dodat....jen snad,že bych teda nenapsala já stařena..../smích/.....a ten stařec mi k Tobě teda taky nepasuje...../úsměv/.....Ji.

17.06.2022 23:27:28 | jitoush

líbí

Mám radost, Jitko, že právě Ty mi tak rozumíš - a jako kmet se taky ještě úplně necítím, i když věk už na to skoro mám... ;-))

17.06.2022 23:31:13 | Amonasr

líbí

se omlouvám, jsem tomu vtipu s běsy neodolala:) běsy vypadají jinak, pravda...

a já ti rozumím, kdysi jsem něco podobného zažila, bohužel vše se pořád mění, ale člověk se občas stesku "po starých dobrých časech" neubrání...

mi ta otázka vytanula při čtení hlavně třetí sloky - a rozesmálo mě to, tys vyjmenoval, až na politiku, všechny obvyklé podezřelé, kvůli kterým lidi (já) většinou píšou básně:)

17.06.2022 18:15:13 | Sonador

líbí

Se neomlouvej, tu narážku na běsy jsem naopak ocenil, omlouvám se naopak já, že jen v duchu ;-))

A teď jsi mě rozesmála i s tím výčtem - ano, berme vše s lehkostí a humorem, to funguje nejlíp :-))

17.06.2022 18:42:55 | Amonasr

líbí

:)a lidi si můžou rozumět, i když spolu zrovna ve všem nesouhlasí - já z toho mám vždy radost, protože ta nálada ve společnosti je spíš opačná...

a se ti tady s dovolenim trochu zamyslím:)
ono důvody ke psaní jsou různé, a každej kdo píše trochu dýl je jistě zná... ale mi teď došlo, že přibylo něco nového, když jsme do rukou dostali sociální sítě - možnost sdílet v přímém přenosu - a stále jsme na začátku a učíme se... ale o tom nechci mluvit, jen že prostě ten jeden důvod ke psaní, se víc otevřel - a sice jakási alchymie, až magie, člověk sám sobě nastavuje zrcadlo, ostatní mu nastavují zrcadlo... má nástroj k většímu pochopení co se uvnitř něj děje, i když to není hned zřejmé (sám píšeš, že jsi chtěl něco vyhmátnout...) je to nový přístup k vlastním emocím, nejen myšlenkám (já si před chvílí vyloženě pustila žilou, páč nemám dobrej den:) a to prostě mění pravidla hry... jasně že jsme takhle psali i třeba do šuplíku, ale efekt a dopad nebyl stejný...

no, bez závěru... jen myšlénka;)

17.06.2022 19:53:02 | Sonador

líbí

Moc hezká myšlenka, závěru netřeba. A dala by se hodně ještě rozvíjet - ano je to určitě zvláštní a pozoruhodný fenomén, hodný hlubšího zamyšlení :-)

17.06.2022 23:27:52 | Amonasr

líbí

Málokterý autor umí psát tak, až čtenáři naskakuje husí kůže

17.06.2022 14:47:59 | Marry31

líbí

No právě.

17.06.2022 14:51:13 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel