O KUCHAŘÍCH A ARCHIVÁŘÍCH (a trochu i o volech)

O KUCHAŘÍCH A ARCHIVÁŘÍCH (a trochu i o volech)

Anotace: Aby bylo jasno – obdivuju ty, co mají paměť lepší než já a umí zacházet s prověřenými citacemi moudrých. I to je ale umění - citát může být skvost, pokud ozdobí vlastní myšlenku, ale i obyčejná pouťová tretka, když je pouhou dekorací prázdnoty...

 

O  KUCHAŘÍCH  A  ARCHIVÁŘÍCH (a trochu i o volech)

 

 

tamto pravil ten

        a tohle zase jiný

na vše nějaký citát

ó jak sečtělý to muž

klidně i mladá slečna

jak moudře mluví

                        píšou

neříkaj nikdy voloviny

každého utřou z výšky

 

cizích floskulí a slavných jmen

se skoro každý lekne

před nimi nejen vzdělanec

ale i blbec na entou

většinou rád smekne

by nevypadal jako vůl

no přece právě proto

že jím je

vždyť právě on by rád byl  

                                         COOL

 

já též uctivě se klaním

           každé encyklopedii

ať papírové či živé

nebylo mi totiž dáno

být knihovnou

myšlenek cizích

připadám si spíš jak kotlík

v němž všechno se hned taví

pak teče do formiček

jež za tepla

            či za studena hňácám

nabízím k ochutnání

občas i syrové

               či čpící spáleninou

nechutná? ó pardon

          příště nabídnu zas jinou

nemůže šmakovat všechno všem

 

mám barvy jiných rád

jen nechci ani neumím

chlubit se jejich peřím

ne vším jsem si vždy jist

i s tím se vám rád svěřím

 

proč by taky ne

nikdo z nás nemá žaludek

co pojmul by

            všechnu moudrost světa

dokonce ani v knihovnách není

 

tak nebraňme  se svobodnému snění

 

hlavně ať každému bez rozdílu

se hezky spí

                     maká

                                miluje

                                            i baští     

 

všem ať se

                     když ne furt

tak aspoň občas  daří

 

                        ať už jsou archiváři

 

                                        anebo raděj vaří

 

             (vodu však neproměníš na jogurt)

 

 

Praha, 18.6.2014

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=4MK_vNkiPRk

 

 

Autor Amonasr, 18.06.2014
Přečteno 543x
Tipy 22
Poslední tipující: střelkyně1, básněnka, Jeněcovevzduchukrásného, Kubský P., ardzuna, zdenka, Pamína, Aiury, jitoush, Frr, ...
ikonkaKomentáře (46)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

mám ráda tvé myšlenky, jsou mi blízké:)

21.06.2014 16:41:15 | střelkyně1

líbí

Pokládám si to za čest, děkuju :-)

21.06.2014 17:33:21 | Amonasr

líbí

Josífku že pozdravuji a pěkné léto přeji:-)

21.06.2014 17:42:24 | střelkyně1

líbí

:-) Děkuju, i Tobě krásné léto ;-)

21.06.2014 17:49:03 | Amonasr

líbí

aneb teorie relativity v koprové omáčce:-)

19.06.2014 22:26:40 | básněnka

líbí

:-))) Ty máš dnes zvlášť imaginativní den, tohle mě fakt bezvadně rozesmálo, díky.... :-D

19.06.2014 22:31:58 | Amonasr

líbí

staré dobré koleje..že ty jsi tramvaj?:-)

19.06.2014 22:35:06 | básněnka

líbí

Jo, T3 :-D

19.06.2014 23:41:43 | Amonasr

líbí

přidám taky jeden výrok, a podle mého moc hezký.Nad nikým se nepovyšuj, před nikým se neponižuj.Vím, není to zrovna nic moc hluboká filozofie, ale kdyby to fungovalo u všech, nó, myslím, že by to byl skoro ráj na Zemi.

19.06.2014 20:42:26 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Náhodou je to pěkný postřeh, souhlasím s Tebou. Ono vlastně to vyvyšování i ponižování se plyne myslím často ze stejné příčiny - z nedostatku sebevědomí a zakomplexovanosti.Zdravě sebevědomý člověk nemá potřebu se nad nikoho povyšovat, ale nenechá se ani nikým ponižovat, má k druhým respekt, ale taky ho od nich dtuhých očekává. A naprosto souhlasím, že žít ve společnosti zdravě sbevědomých jedinců by muselo být určitě docela příjemné. To se sice nikdy nestane, ale tu svoji vlastní společenskou jednotku může v tomto směru vylepšit každý... :-)

19.06.2014 21:25:09 | Amonasr

líbí

No jo, ale aby to pak taky na tom našom světě, nebyla pěkná nuda.

19.06.2014 21:47:03 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Ti, co se rádi nudí, se nudí už teď, ti ostatní se myslím nebudou nudit nikdy... :-)

19.06.2014 21:49:01 | Amonasr

líbí

Taky pravda.:-)

19.06.2014 22:01:18 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Člověče, jak zachovat si nadhled a názor ve stínu jistých a krutých realit? Mohla bych ovšem polemizovat nad některými tvrzeními, které z mého pohledu vypadají možná míň "volově" a "entá" zdá se být příliš měkké přirovnání. Vždyť onošené "vím, že nic nevím" má taky něco do sebe! :o)))

19.06.2014 14:16:23 | ardzuna

líbí

Ty mi dáváš :-D Mně i sudoku trvá někdy celý den! ;-)

Ano spousta onošených výroků má hodně do sebe, ale když je chci občas užít, musím se kolikrát na poslední chvíli zarazit, zejména u Tebou uváděného – neb kdo ho jen tak utrousí, nemusí vysílat pouze signál o sobě, že to ví, ale třeba i o tom, že se sám řadí mezi ty vyvolené, kteří to vědí, vedené Sókratem. A to už je myslím velká troufalost, zvlášť na tak starém ledě... A nemůže mě moc uklidnit ani to, že to zřejmě Sókrates nikdy ve skutečnosti nevyslovil. Protože, co když to všichni nevědí...? ;-)) Díky, ardzuno ;-)

P.S. Ani já bych nevěděl, nebýt Google a Wikipedie:

"Zašel jsem ke kterémusi z mužů podle zdání moudrých, abych buď tam anebo nikde usvědčil věštírnu z nepravdy a ukázal její odpovědi: „Tento muž je nade mne moudřejší, a ty jsi tvrdila, že já jsem moudřejší.“ A tu, když jsem ho prozkoumával – nepotřebuji ho totiž uvádět jménem, ale byl to jeden z politiků, u kterého se mi něco takového stalo, občané athénští, když jsem ho zkoumal a rozmlouval s ním –, nabyl jsem mínění, že se tento muž zdá moudrým, jak mnoha jiným lidem, tak obzvláště sám sobě, ale že moudrý není; a potom jsem se pokoušel mu ukazovat, že se domnívá, že je moudrý, ale že není. Tu jsem si tím znepřátelil i jeho i mnohé z přítomných; avšak odcházeje uvažoval jsem sám u sebe, že proti tomuto člověku jsem já opravdu moudřejší; bezpochyby totiž ani jeden ani druhý z nás neví nic dokonalého, ale tento se při svém nevědění domnívá, že něco ví, kdežto já ani nevím, ani se nedomnívám, že vím; podobá se tedy, že jsem nad něho moudřejší aspoň o něco málo, právě o to, že co nevím, ani se nedomnívám, že vím." (Platón: Obrana Sókrata, překlad F. N.)

19.06.2014 14:35:28 | Amonasr

líbí

jj, to jsou polemiky..... stejné jako to, co bylo dřív, zda slovo, či písmeno. Co by na to řekl Kratylos? Zda-li jméno, které používáš je to správné? A zda-li slova, kterými mluvíš, říkají to, co chceš říct? Ovšem to ještě neznamená, že lidé slyší stejné věci.....

děkuji za krásný komentář....:o)))

19.06.2014 14:41:06 | ardzuna

líbí

To jsi myslím pojmenovala jeden z největších limitů lidstva - málokdy lidé mluví stejnými slovy o témže a z toho podle mne vzniká drtivá většina nedorozumění. Ale to je asi náš úděl, nejsme bohové, ale jen lidé...

A děkuju, moudrá ardzuno, za objevení Kratyla. V jeho polemice s Herakleitem jsem jednoznačně na jeho straně, kdy ho opravil, že "nelze ani jednou vstoupit do téže řeky", jak jsem si opět právě vygoogloval. A tož to byl moudrý pán - jakto, že jsem o něm nikdy dosud neslyšel...? ;-)

19.06.2014 14:50:49 | Amonasr

líbí

Však žádný můj signál jsem nevysílala a už vůbec nic o tom, že něco vím.

Hezký zbytek dne

19.06.2014 15:04:17 | ardzuna

líbí

Signály kolikrát poletují vzduchem, aniž by se nás ptaly na svolení... Ovšem žádný z nich mi tu nesignalizoval nějakou podobnou snahu z Tvé strany, doufám, že totéž platí i v opačném směru...

Díky a také Ti přeji fajn den! :-)

19.06.2014 15:15:35 | Amonasr

líbí

Já děkuji Tobě, ty komentáře zde miluju...Úsměv a hezký den...ČLOVÍČKOVÉ...

19.06.2014 11:51:22 | zdenka

líbí

:-)

19.06.2014 11:52:41 | Amonasr

líbí

Milý Pepo, ani nevíš, jakou jsi mi udělal radost...děkuji...jak za báseň...tak za písničku...když jsem ji začala číst, napadla mě zrovna ona...VONÍ TO ČLOVĚČINOU...děkuji...z.

19.06.2014 10:33:57 | zdenka

líbí

Milá Zdenko, mám radost, že Tě takto oslovilo to dílko i připojená písnička a za tu člověčinu moc děkuju. V tom slově je totiž obsaženo všechno podstatné, včetně všech slabostí a nedostatků, kterých každý člověk má mraky, ať už to sobě či druhým přizná či ne. V dnešním světě, kdy je módní, cool a „in“ všechny hodnoty relativizovat, tvářit se intelektuálsky povýšeně a nad věcí, z vlastních vnitřních traumat a komplexů (které má do té či oné míry taky každý) dělat výlučnost, jež ho nadnáší ve vlastních očích nad ostatní, a z trpkosti nad sebou samým i druhými dělat (opět sobě přiznaně či nevědomě) kritérium vlastní dokonalosti a modernity, se té obyčejné člověčiny zejména v mainstreamové tvorbě, médiích apod. setsakra nedostává. Mně nedělá úplně dobře, když jsem kýmkoli chválen (tady ani v životě), ale protože si každé upřímně míněné pochvaly zároveň kvůli tomu, kdo cítil potřebu ji vyslovit, výsostně vážím, neumím je tu bagatelizovat a odmítat, ne kvůli sobě, ale kvůli těm, kdo se tak spolu se mnou (u mých děl) a já s nimi (u jejich děl) k čemusi hlásí. A tys to pojmenovala – k té člověčině. A nikdo z nás se tím myslím nechce dělat lepší než je, naopak.

Vím, že mě ten záměrně v komentářích deklarovaný pozitivní přístup k životu v očích mnohých automaticky vystavuje různým podezřením z neupřímnosti. V komentářích se to špatně, i z výše uvedených důvodů, vysvětluje – proto za sebe nechávám promlouvat své texty. V nich jsem to opravdu já a kdo chce, dozví se z nich o mně i to, co není pozitivní a s čím zápasím, někdy úspěšně a někdy ne, i já sám. Když píšu o lidech, píšu tím i o sobě, jsem taky jen člověk. Jsem i ten vůl v této básni. Ale nejen on, tak jako nikdo jiný není nikdy jen volem, ani jen panem dokonalým.

Omlouvám se, opravdu neumím s chválou dobře zacházet. To, co jsem teď ze sebe potřeboval dostat, jsem snad tímto dostal, a Tobě Zdenko ještě jednou děkuju, že jsi mi ten ventil pomohla otevřít :-)

P.S. Na Literu si člověk občas potřebuje v tom meziřádkovém a podslovním čtení udělat menší úklid... ;-)

19.06.2014 11:39:51 | Amonasr

líbí

Sešly se tu podivuhodné úvahy... nutí mě k zamyšlení.
Snad moudrého poznám více podle toho, co neřekne. Mlčení je deviza. Stačí přece jen výraz očí, poznám co si myslí, na co myslí, pak stačí třeba jen jedno slovo (nebo třeba i citát :-) a vím, co chce říct, nebo naopak ocením, že mlčí. Protože vnímá a nechá jednat empatii. Když něco plácnu já, neatakuje, nechá mě, ať si to přeberu. Nezraní, je prostě moudrý.
Tlampače s kolovrátkem dokáží přehlušit všechno, není čas ani klid na vnímání toho skutečného - toho, co je důležité a je lidským očím neviditelné, abych se opět uchýlila k citátu, protože lépe bych to nevymyslela. Navíc vypadne hodně štětinatých slov, které nelze vzít zpátky.
Není těžké si z těchto dvou skupin vybrat tu, která je - pro mě - cool. V obou těchto skupinách mohou být lidé vzdělaní a sečtělí. Ale moudří jsou jenom v té první.

18.06.2014 23:34:30 | Pamína

líbí

Milá Pamíno, k tomuhle se skoro ani nesluší cokoli dodávat, protože tady už stačí jen mlčet. Tak doufám, že budeš vnímat to souhlasné ticho, co se teď ode mne rozprostře...

18.06.2014 23:44:37 | Amonasr

líbí

Vnímám, děkuji.

19.06.2014 14:06:35 | Pamína

líbí

Ti opravdu výjimeční lidé bývají zároveň ti nejprostší. Je to kamarád, který s tebou pronásleduje po kopcích motýla kvůli jediné dokonalé fotce, sedí vedle tebe u ohně a peče si stejného buřta, jede s tebou na kole na přehradu, směje se tvým vtipům a ty si občas s úžasem uvědomíš, že je to profesor Astrofyziky na Masarykově Univerzitě. S pár takovými lidmi jsem se v životě setkala, třeba právě s tím zmíněným, pro mě kamarád Tomáš. Jsou příjemní, skromní, nikoho neponižují a před naučenými a odcitovanými vědomostmi z encyklopedií dávají přednost obyčejné lidské moudrosti, které se učíme celý život. Krásně jsi to popsal Pepo, moc dobře se mi to četlo, protože tomu rozumím a mám to sama ráda. Taky tě mám od začátku, co se tu potkáváme, zařazeného právě mezi takové bezva lidi. Dík za kamarádství. :O)

18.06.2014 21:48:36 | Tichá meluzína

líbí

Blanko, v životě to chodí přesně tak, jak píšeš. Co já těch nabubřelých panáků už potkal a čím víc nabubřelý, tím ve skutečnosti větší neumětel a vůl, nehledě na to, na jakém postu zrovna sedí - a že to může být hodně vysoko, klidně i nejvýš. Lidé, kteří něco skutečně dokážou, jsou přesně takoví, jak to popisuješ – obyčejní, skromní, přátelští, na nic si nehrají, protože to zkrátka nemají zapotřebí. Dík za to, že jsi, jaká jsi, kámoško Blanko ;-) Praha zdraví Brno! To se taky tak často nevidí, ne...? Náhodou, mám v Brně víc přátel a dobrých známých, a pošťuchovat se, to samozřejmě jo, ale kamarádství je mnohem víc – to je nad tím... ;-)) Takže i já děkuju za to, že Tě můžu mezi ně počítat, vážím si toho :-)

18.06.2014 23:34:30 | Amonasr

líbí

....ono,když dva dělají totéž,není to totéž....někdy kuchař může být
zároveň i archivář.Když se umí s citem používat koření nebo jiná
ochucovadla.....Ráda poslouchám někoho,kdo je sečtělý a vzdělaný....
ráda jsem poučena,ale s laskavostí v srdci.Vzdělanost dávaná na odiv
se zdůrazněnou převahou,arogancí a s nosem nahoru....to spíše odrazuje
než pro něco získává.Někoho zadupat a znemožnit....to je libůstka
některých, rádoby chytrých.Není nad přirozený dar předávat nabyté vědomosti
s přístupem,který motivuje.No a někdy je beztak nejlepší zdravý selský
rozum...../úsměv/.Ale nejradši poslouchám osobnosti,u kterých se rozvinula
schopnost propojovat a nacházet souvislosti,otvírat skrytá zádveří,kdy člověk vnímá pokoru nabyté moudrosti.......Ji.P.S.A dík,že mě téměř vždy
vyprovokuješ k nějakému názoru...../smích/.Ji.

18.06.2014 21:40:15 | jitoush

líbí

A víš Jitko, že jsem si po napsání uvědomil přesně to, že archivářům dlužím aspoň jednu sloku, že totiž můžou být taky skvělí kuchaři a to pak je panečku teprve bašta. No, ono by to zase bylo o kus delší, tak jsem moc rád, žes to hned první větou připomněla za mě. Holt ani báseň nemůže být encyklopedie :-D A na to další už můžu jen podotknout, že líp bych to nenapsal – vnímám to úplně stejně. A to je právě fajn, že Tě ty texty motivují k takovýmhle odezvám, to si jen lebedím a spokojeně pobrukuju, co pěkných myšlenek se mi tu vždycky nakupí od Tebe a jiných vnímavých duší... Děkuju :-)

18.06.2014 23:12:27 | Amonasr

líbí

Být sečtělý a vzdělaný dnes rozhodně není cool.

18.06.2014 17:51:11 | Bylinná směs

líbí

Ale je COOL se tak tvářit... ;-)

18.06.2014 17:56:48 | Amonasr

líbí

A jak se pozná ten, kdo je doopravdy sečtělý a moudrý?

18.06.2014 18:04:40 | Bylinná směs

líbí

Spíš se pozná, kdo není... ;-)

18.06.2014 18:11:55 | Amonasr

líbí

Ale jak? Když někdo někoho kritizuje, měl by používat argumenty, ne hrát na emoce, myslím.

18.06.2014 18:22:37 | Bylinná směs

líbí

:-o Nějak ses do toho myslím zamotala – jak ta poslední věta souvisí s Tvými otázkami...? Nebo mi něco uniklo...? Nemluvě o tom, že s textem to dle mého nemá vůbec nic společného. I když mi nevadí, jestliže si čtenář do textu vkládá i své vlastní významy, možná je pak ale dobré mi je sdělit, chceš-li o nich diskutovat...

18.06.2014 18:43:27 | Amonasr

líbí

První dvě sloky jsou ironie, ne? A já tu ironii vnímám zároveň jako kritiku. A kdo jsou ti volové z nadpisu? Jen se snažím pochopit, koho tím myslíš a jak se taková skupina lidí pozná. Asi mám špatnou představivost.

18.06.2014 19:04:05 | Bylinná směs

líbí

Nepochopení asi spočívá v tom, že Ty ten text neposuzuješ jako báseň, ale on tak není označený náhodou. Básně se nedají pitvat jako recepty na bábovku, a to ani když jsou o kuchařích. Přiznávám, že ty moje možná jako nepovedené bábovky vypadají, ale přesto trvám na tom, že to jsou svou podstatou básně. A s oblibou používám i rčení, že čtením se každá báseň mění, mám tu na to dokonce i zvláštní básničku, jmenuje se ČTENÍ. Patřím navíc k těm, kteří neradi obsah svých věcí „polopatizují“, protože v každém textu, nejen mém, se dá najít zpravidla víc významů, než tam autor úmyslně vložil, některé věci jsou i od autora záměrně vícesmyslné, a je na čtenáři, který z možných výkladů je mu bližší, tím je právě poezie jako druh nádherná. Autorské či „kritické“ výklady většinou podle mne ono nevědomé či podvědomé, co má žít vlastním životem, zbytečně ničí. To já svým, byť nedokonalým, výpotkům dělat nechci.

Ale pokud mi opravdu chceš takříkajíc „vlézt do hlavy“, stačí, když Tě v tomto případě odkážu na komentáře jitoush a Tiché Meluzíny (viz výše). Obě básnířky (a nejen ony) mi do hlavy obvykle vidí tak, až mě z toho samotného někdy mrazí, i když přiznám se, že příjemně. Kterého autora by netěšilo, když je mu dobře rozuměno. Líp bych Ti ten obsah tentokrát ani já neuměl vysvětlit.

18.06.2014 22:32:54 | Amonasr

líbí

Už jsem ztratila nit, o čem jsme se to bavili :-) Jen posledních pár poznámek, co mě teď napadly - pokud je dílo otevřené všem možným významům, neměl bys používat slovo nepochopení a taky si myslím, že báseň se pitvat dá, má a je to produktivní. Díky za diskuzi.

24.06.2014 13:12:53 | Bylinná směs

líbí

...už jen ta anotace je skvělá...ST

18.06.2014 17:40:25 | Jort

líbí

Možná by i stačila... ;-) Díky Jorte :-)

18.06.2014 17:48:03 | Amonasr

líbí

Jo, líbí se mi (:
A kdyby někomu ne, tak -
„Jen kurvy se musí líbit, básně ne!“
František Xavier Šalda

18.06.2014 17:40:10 | Lucid Alien Jeer

líbí

Juliene, už jsem to tu jednou od Tebe četl, ale sem si to sedlo jako prdel na hrnec, díky! :-))) Vnímám samozřejmě především ten vícero dloubavý charakter a to je podle mého gusta, na tom si pochutnám vždy... ;-) Každopádně v Tvém podání je každý citát i přes Tvé mládí oním skvostem... ;-)
A děkuju :-)

18.06.2014 17:46:46 | Amonasr

líbí

Dobře, prokoukl jsi mě, tohle je jediný citát, který znám =D Asi bych si měl doplnit archív něčím novým, abych se pořád neopakoval =D

18.06.2014 18:53:52 | Lucid Alien Jeer

líbí

Sáhni po Amonasrovi, milý Juliene.
"Čtením se totiž každá báseň změní."
Když mrkneš nahoru do komentářů, uvidíš, že tahle věta je už po pár dnech své existence prostě klasika, která by se mohla tesat do kamene.
(Koukám, že Amonasr se už nad tím také výše zamyslel v diskusi s BS)

18.06.2014 22:49:27 | Pamína

líbí

Juliene, já sice tohle moc dobře znám, umím zpaměti jen jeden vtip, který točím stále dokola už asi dvacet let, protože víc si jich zkrátka nezapamatuju, ale od Tebe to stejně beru jenom jako případný bonmot - mě neošálíš (jenom občas), to už bys měl vědět... :-D Navíc zrovna tenhle Šaldův citát je tak dokonalý a pro tento server tak důležitý, že mi vůbec nebude vadit, když ho semtam připomeneš, to ani trošku neškodí, naopak... :-D

18.06.2014 22:40:44 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel