BÁZEŇ BOŽÍ

BÁZEŇ BOŽÍ

Anotace: : Člověk míní a Jort mění. Chtěl jsem dát Literu pár dní od sebe odpočinout, ale kvůli Jortovi se tu rozběhla taková diskuze na téma bázeň boží, že do ní musím taky po svém přispět. Sice o tom prd vím, ale ve století neodbornosti se to snad může... :-D

Sbírka: O Bohu

 

BÁZEŇ BOŽÍ

 

zeptal se mravenec slona

zda může si udělat

příbytek v jeho trusu

rád by se v něm cítil

jako doma

že je to

tajuplný svět

a co se tam dá najít

roztodivných kouzel

to jinde jen tak

nevidět

 

slon se jen

podivil

kdo že to k němu

mluví

když ho ani nevidí

a ještě obdivuje

pouhý trus

jehož se

s chutí zbavuje

je to přece hnus

 

co je to za divný

mikrokosmos

který ve mně

možná vidí Boha

já si přitom

jen uprdnu

ulevím střevům

zbavím se hovna

v němž mravenec

vidí manu z nebes

všeliké významy

si pak v hlavě rovná

ani se přitom nestydí

zřejmě se málo učil

od Lidí

 

to oni jsou

mé stádo Bohů

občas mě rozmazlují

jindy mi řežou kly

nemám patřičnou vlohu

poznat

kdy jsem dost bohabojný

aby mě měli rádi

občas i poslat je

do pekel

mě to svádí

žaludek se mi

z nich kolikrát i svírá

je má bázeň boží

                     (myšleno člověčí)

dostatečná

je dosti pevná

v Boha – Člověka

má víra?

 

musí nás vázat

k Lidem jakýsi

nejspíš obrovitý dluh

když splácí ho

celá naše pokolení

má se i Člověk koho bát?

je i nad ním

nějaký jeho Bůh?

 

tož mravenečku

klidně si bydli

v hroudě mého trusu

třeba to je onen

mravní čin

který ode mne

Bůh – Člověk očekává

třeba mě bude mít

za to o něco víc rád

 

              a nepošle mě do cirkusu

 

Praha, 16.7.2014

 

http://www.youtube.com/watch?v=MeBPGQTAuno

 

Autor Amonasr, 16.07.2014
Přečteno 594x
Tipy 28
Poslední tipující: básněnka, Akrij8, Jeněcovevzduchukrásného, Elisa K., jitoush, Frr, Rozina, AndreaM, Jort, Gabriela Green, ...
ikonkaKomentáře (51)
ikonkaKomentujících (14)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

je to jako bys nasypal božích uhlíků:-)

18.07.2014 23:52:58 | básněnka

líbí

Ke stohu...? ;-)

19.07.2014 00:14:15 | Amonasr

líbí

a ten adrenalin...:-)

19.07.2014 09:22:31 | básněnka

líbí

Úplně Tě vidím, jak Ti svítí radostným vzrušením oči :-D

19.07.2014 12:59:55 | Amonasr

líbí

no však..risk je zisk:-)

19.07.2014 13:09:12 | básněnka

líbí

Jak jinak :-)

19.07.2014 13:12:57 | Amonasr

líbí

Paráda, pobavila i poučila :o)

18.07.2014 00:28:40 | Akrij8

líbí

Díky, Jirko, to mě těší :-)

18.07.2014 01:04:59 | Amonasr

líbí

Neměli bychom zapomínat na správný překlad - Boží bázeň.
Jsem věřící již od dětství, a Boha, Stvořitele se nebojím, ale mám z něj respekt.
Původní význam pojmu "Boží bázeň".

.... .Odborníci na Starý zákon poukazují na to, že v hebrejštině Starého zákona i řečtině Nového zákona, má "bázeň" v této konkrétní souvislosti stejně oslabený význam: nejde o to bát se, nýbrž chtít Stvořitele resp. zaujímat mravní postoje, které Stvořitel žádá.Ve Starém zákoně...

Takže prosím, z Boha mít strach rozhodně mít nemusíte, o to mu nejde.Je mu stačí dodržovat Desatero, a respektovat Ho.

17.07.2014 19:22:43 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Pěkné vysvětlení, dík :-)

18.07.2014 00:00:09 | Amonasr

líbí

Dokud je co vysvětlovat, je všechno oukej:-),
dokud žijem, je všechno oukej, jak se zpívá v jedné písni:-)

18.07.2014 16:55:11 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Záleží na úhlu pohledu - já si taky raději vybírám tento, když to jen trošku jde :-)

18.07.2014 18:43:22 | Amonasr

líbí

.....jak to tam někde podotkl Jort....bázeň je takové zakulacené slovo
pro strach...strach to je ostré a úderné vyjádření.....a vidím,jak je to
vnímáno v mnoha odstínech.....od poslušnosti až po respekt....
přeji si respektovat nebo se tak ztišit,abych v pokoře "uslyšela"TO PRAVĚ pro
mě v dané situaci,v životě,ale rozhodně se nechci bát.Strachu je dost
mezi lidským hemžením,ale tam jinde...to ne...Ale samo že respektuji
vnímání každého jednoho člověka,mé "nůžky"jsou rozevřeny do prostoru,
úzký průzor bez možnosti dívat se více panoramaticky by mě svazoval.Stačí,že mě omezuje můj obrýlený zrak/smích/...
Ale kdo ví,jak to všechno je...takže,snažím se respektovat a pokud
možno se neztratit......učím se....Ji.

16.07.2014 22:28:47 | jitoush

líbí

Mně se na Tvoje komentáře, Jitko, zpravidla nelehce reaguje. Polemizovat s nimi většinou nemůžu, protože ani nechci, a jak Ti mám stále přitakat, aby to nebylo fádní a aspoň trošku kreativní...? :-D Ale poděkovat za tyhle pěkné miniúvahy, to můžu vždycky - takže díky :-) Tvé vnímání světa je mi víc než blízké :-)

17.07.2014 09:32:55 | Amonasr

líbí

....Nechávej tomu naprosto svobodně volný průběh,prosím Pepo....nemusíš
nalézat něco kreativního jako odpověď,když nemáš potřebu nebo to prostě zrovna neproudí....někdy stačí je dvě slova
nebo bezeslovný úsměv v očích.I když ho nevidím,zcela určitě ho zachytím,
tak nějak jinak...../úsměv/.Ji.

17.07.2014 20:26:41 | jitoush

líbí

:-)

18.07.2014 00:00:23 | Amonasr

líbí

Pěkně vyjádřené:-)

16.07.2014 22:49:59 | Robin Marnolli

líbí

..Díky Robine,život je tak pestrej.....JI.

16.07.2014 22:51:44 | jitoush

líbí

Tak na tuhle notu je zdrávo hráti častěji..je fajn, žes zanotoval:-)

16.07.2014 20:45:51 | Frr

líbí

Těší mě velice, že jsem se Ti trefil do noty :-)

16.07.2014 21:59:47 | Amonasr

líbí

Skvělé...první řádky se zdály, že to bude vtipná báseň, ale do toho se vkradla jak už tu bylo zmíněno hluboká myšlenka, mooc pěkné počtení.

16.07.2014 17:28:08 | Rozina

líbí

Díky Rozino :-) Já to cítím u svých textů většinou tak, že tu hloubku si nastavuje každý čtenář sám. Ale když se mu někde hlubší ponor povede, mám o to větší radost a je to osvěžující i pro mě... :-D

16.07.2014 17:37:36 | Amonasr

líbí

...kdybych to byl tušil...:-)))...no alespoň mám dnes pocit, že jsem byl trochu užitečný, i když za to mohla pouhá dvě slůvka...:-))...připadám si trochu jako ten šafář, co mu drcly do nosu oříšky a on je přinesl Popelce, která z nich vytáhla krásné šaty...:-))))...Bezva...:-)))

16.07.2014 16:15:07 | Jort

líbí

To víš, Jorte, hrát si s myšlenkama, to je něco jako hrát si se sirčičkama u stohu slámy... :-D Faktem je, že až nebudu vědět, o čem psát, bude mi stačit otevřít si kterýkoliv z Tvých textů a v nich se to škrtnutýma zápalkama jen hemží. Teď už to ale chytlo rovnou samo od toho hořícího stohu i s komentářema... :-D Dík ;-)

16.07.2014 17:23:06 | Amonasr

líbí

...:-)))

16.07.2014 17:49:44 | Jort

líbí

Krásné dílo, vtipně zpracované a přesto s hlubokou myšlenkou... Klobouk dolu! :-))

16.07.2014 16:10:07 | Gabriela Green

líbí

Díky, Gabrielo :-)

16.07.2014 17:22:16 | Amonasr

líbí

Vznikne spojením dvou polobohů jeden celý?Mravenec byl velmi smělý,že oslovil tak velké zvíře.Měl by se obrátit k jiné víře,zapomenout na konečník,je i jiný bůh...mravenečník.Denně modlit se alespoň hodinu,než mu bůh slízne celou rodinu.

16.07.2014 15:15:35 | Bakchus

líbí

Bakchu? Slyšíš? Jsi skvělej!! Přikládám Ti virtuální ST.

16.07.2014 20:57:25 | Pamína

líbí

Ty se Bakchu nezdáš. Pod šprýmařskou čepicí se nenápadně skrývá veršující filosof ;-) Vtipné – rozesmál jsi mě :-D

16.07.2014 15:41:42 | Amonasr

líbí

s nadhledem, moudrostí a přesto s takovou lehkostí... opět :)

jen si tak říkám,kdy vlastně vzniklo spojení BÁZEŇ Boží, proč bázeň? to patrně nebude mít mnoho společného s pokorou... spíš s "poslušností"? s "příslušností k"? ...

16.07.2014 15:05:53 | Radhuza

líbí

Ano, Bázeň se nejblíže dá spojit s poslušností.

...když mám k někomu blízký vztah,tak mám před ním bázeň (možná také respekt),tzn. že nechci udělat něco, co by ho ranilo, nebo rozzlobilo abych o ten dobrý vztah nepřišel...

16.07.2014 21:58:34 | Robin Marnolli

líbí

Nemáš to s námi, Robine, jednoduché, viď...? ;-) Ale to je vše s přátelským úsměvem - jinak pěkně jsi to vysvětlil :-)

16.07.2014 22:02:50 | Amonasr

líbí

Jak jednoduché? Zatím jsem moc toho jednoduchého nezažil...:-)
(V jakémkoli směru života)

16.07.2014 22:05:23 | Robin Marnolli

líbí

Však by to byla taky nuda - život je samá výzva a teprve při potýkání s nimi začíná být zajímavý :-D ;-)

16.07.2014 22:07:03 | Amonasr

líbí

Pokud těch složitostí není příliš, tak souhlasím:-)

16.07.2014 22:11:46 | Robin Marnolli

líbí

;-)

17.07.2014 09:25:15 | Amonasr

líbí

Jsou tu, Radko, sice jiní odborníci, kteří se k tomu umí zasvěceně vyjádřit, ale těmi řečnickými otázkami mi promlouváš z duše :-) Děkuju :-)

16.07.2014 15:41:20 | Amonasr

líbí

já si až později všimla, že se tu už před mou otázku rozvinula na toto téma krásná diskuse... :)

17.07.2014 08:55:24 | Radhuza

líbí

Jo, tyhle komentářové diskuze "k věci", to můžu, to dělá z Literu báječné virtuální prostředí. Jak rozdílné od těch splašků v běžných internetových diskuzích - je to tu noblesní společnost a je fajn vidět, že i rozdílné názory se dají sdělovat přátelsky, kultivovaně a s grácií :-)

17.07.2014 09:36:44 | Amonasr

líbí

Co jsi to jsem zase přitáhnul za ideu, Amonasře, jakoby mi nestačilo být znepokojená jedním Bohem ve třech osobách, Ty mi tu ještě servíruješ nějakého nadboha a já nemám vůbec ponětí, jak argumentovat :-)
Já budu radši žít v bázni boží...ju?
(Ale pro jistotu Ti dávám ST, kdyby nějaký nadbůh byl, abych si to u něj nerozlila :-))

16.07.2014 14:23:34 | Pamína

líbí

Já si s tou myšlenkou hierarchie bohů v přírodě a ve vesmíru už dávno neurčitě zahrával a měl jsem chuť na to něco napsat. Jenže ta vaše bázeň boží u mě zvedla stavidla bez ptaní a už to jelo tak nějak samo. Asi mi chybí bázeň boží – s mým Bohem se máme navzájem rádi a jeden druhého se nebojíme. Ale možná nám to oběma nějaký Nadbůh někdy pěkně spočítá – tak malinkou rezervu bázně nadboží si tam raději taky nechávám.... :-D Děkuju :-)

16.07.2014 14:35:11 | Amonasr

líbí

Já mám toho mého taky moc ráda, hlavně přes jeho nespočetná vtělení ve vlídných lidech, které mám všude okolo.
(Ale ten respekt tam fakt je... mám to pod kůží a nic s tím nenadělám... ani mi nepřijde, že to je špatně, žít v bázni boží. Což ovšem neznamená, že někdy ani ten respekt nepomůže a dělám nepředloženosti, víš?)

16.07.2014 14:40:55 | Pamína

líbí

A řek jsem snad něco o tom, že by to mělo být špatné...? Já přeju každému tolik volnosti v jeho osobních preferencích a vírách, kolik jen jí unese :-) Nikdo z nás přece nemůže tušit, jak to je ve skutečnosti. Každá víra je vírou proto, že to není vědění. Vědění by už nebyla víra - hlavně, aby ten Bůh (Princip, Brahma, cokoliv), ve kterého věříme různě a po svém, byl vždycky Dobrý Bůh, který nenabádá lidi ke zlým skutkům - jinak je mi to úplně šumafuk... ;-)

16.07.2014 14:51:03 | Amonasr

líbí

Už jsem si říkala, že jsi se trošku "upozadil":-). Tento tvůj text na mne skutečně zapůsobil. Děkuji. ST.

16.07.2014 14:12:33 | Hrisnice

líbí

Tak to mám radost, Hříšnice - zřejmě se ti líbí, že se tím ze mě opakovaně stal znovu taky hříšník...? ;-))

16.07.2014 14:29:47 | Amonasr

líbí

Přesně tak, Amonasře, říká se přece, že ve dvou se to lépe táhne, v tomto případě do pekla:-). Ale vážně, jeden moudrý farář mi kdysi na křtinách mé dcery řekl, že největší víra by měla být v člověka, v sama sebe a snažit se žít v souladu s desaterem, které je takovou normou morálky. Tím se řídím dodnes, i když občas nějaký ten hříšek neuhlídám...

16.07.2014 14:58:38 | Hrisnice

líbí

:-D

Tak to byl moudrý farář – pár takových jsem už taky potkal, občas na ně s přítelem narazíme při prohlídkách kostelů a když vidí náš zájem, chtějí se nám někdy pochlubit a ukázat, čím je ten který kostel zajímavý. To je pak s nimi radost hovořit i vnímat jejich vnitřní laskavost, často nechybí ani smysl pro humor. Všude je to podobné – lidi kazí teprve posty a funkce, církev zřejmě nevyjímaje :-)

16.07.2014 15:40:52 | Amonasr

líbí

Ano, je to tak, vždycky záleží na konkrétním člověku. Zažila jsem jak tohoto moudrého muže, tak i pravý opak.

16.07.2014 16:55:14 | Hrisnice

líbí

Přesně tak - i každý farář je jenom člověk :-)

16.07.2014 17:23:54 | Amonasr

líbí

Mám takový nejasný pocit, že jsi na té naší cestě o krok napřed:-D.

16.07.2014 21:34:04 | Hrisnice

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel