JDI SE BODNOUT
jen skrze mě
existuje krása
je hmatatelný svět
jen skrze
tebe
tebe
tebe
i tebe
jenom skrze NÁS
každý z nás
je středem svého světa
svého vesmíru
ten svět je můj
je tvůj
tvůj
tvůj
i tvůj
je NÁŠ
MY jsme jeho hvězdy
na odvráceném nebi
svědci jeho bytí
oči
jež ho vidí
nosy
jež ho cítí
prsty
jež ho mnou
uši
jež ho slyší
jazyky
jež ho chutnají
duše
jež ho milují
vidíme
cítíme
nahmatáváme
slyšíme
chutnáme
i milujeme
se navzájem
když jeden dobliká
už další noví svítí
jsme svědky světu
i sami sobě
podmínkou pro druhé k žití
ani sebevětší
EGO
se na vlastní rty
nepolíbí
nekousne do vlastního ucha
samo se neoplodní
pokud i přesto
jen to své
zduřelé EGO ctíš
nepřekážej
uhni stranou
a tam SE BODNI
pro tebe
svět nebyl stvořen
nejsi hoden mít tu čest
nést s ostatními
kříž
Praha, 20.8.2014
https://www.youtube.com/watch?v=MEI_oOLTbJE
tak to jsme na tom s těmi hvězdami stejně..kdykoli si chci přát a hvězdy nebem natrhat, je pod mrakem..to pak hrozí šlakem...?:-)
23.08.2014 17:23:17 | básněnka
Jsme Perseidy obšťastněné pádem na zem a naše světýlka je třeba hodně rozfoukat... dechem zhluboka nabraným z nitra těch nejbližších. Ano, rozumím Ti.
23.08.2014 11:04:08 | Pamína
Věř nevěř, milá Pamíno, ačkoliv v době Perseid měla moje máma až do loňska narozeniny (od letoška už jen výročí), takže mi to jejich datum padání nemůže nikdy uniknout, tak jsem ještě žádnou Perseidu padat neviděl - buďto je pod mrakem nebo koukám možná vždycky na špatnou stranu... :-D Ale beztak nemůžou být hezčí než Ty, které jsi tak krásně poeticky zmínila v tomhle komentáři, zvlášť, když se je (nás) podaří rozfoukat. Koneckonců Liter je jedno z těch míst, kde se rozfoukává ostošest – těch, co raději sfoukávají, je tu naštěstí jak šafránu, i když i takoví se občas vyskytnou (ale kde ne)... ;-) Díky :-)
23.08.2014 12:26:36 | Amonasr
Závěr je velmi křesťanský.
22.08.2014 12:41:36 | Bylinná směs
To nemá s křesťanstvím jako takovým nic společného - ten kříž je zde použít v obecném, přeneseném slova smyslu. Je to metafora sice pocházející z křesťanské sémantiky, ale zlidovělá a lehce srozumitelná v našem civilizačním okruhu i nevěřícím (každý si neseme svůj kříž). Naštěstí tohle bigotně katolické vnímání u nás nemá živnou půdu, jako třeba na Slovensku, kde museli například organizátoři loňského festivalu Kremnické gagy odrážet nevybíravé a tvrdé ataky bigotních katolíků za to, že na plakátu zpodobnili harlekýna nesoucího kříž, aby podpořili myšlenku morální očisty společnosti...
22.08.2014 13:18:58 | Amonasr
"pro tebe
svět nebyl stvořen
nejsi hoden mít tu čest
nést s ostatními
kříž"
Já v tom tedy křesťanskou a nebo možná i nějakou "totalitní" rétoriku dost čtu. "Pro tebe svět nebyl stvořen/nejsi hoden mít tu čest" - tohle vyloučení někoho, kdo nesplňuje určité podmínky (které stanovil kdo?). "Nést s ostatními kříž" - kříž tady chápu jako něco kolektivního, takže opět nějaká předem nastavená měřítka a hodnoty, podle kterých jsou jiní "souzeni". Přiznávám, že text by byl na delší rozbor, do kterého se mi ale už nechce.
23.08.2014 09:06:50 | Bylinná směs
Na jednu stranu chápu a docela mě to i těší, že právě Tebe irituje smysl téhle básně, která je namířená proti egoismu a při svém „potrefení“ jsi opět neodolala pokusit se zpochybnit její smysl. Tím jsi pro mne to její vyznění spíš příjemně podtrhla. Nicméně, Tvé umanuté napadání některých mých textů, ale i textů jiných autorů (dříve pod nickem Černý motýl tmy) zpravidla bez jakékoliv argumentace či s podobně křečovitými konstrukcemi, jakou předvádíš tady, svědčí o jakýchsi Tvých neukojených ambicích a zřejmě právě i o Tvém přebujelém (nejspíš i nějak raněném) egu, kdy se snažíš stavět do role jakéhosi arbitra, aniž bys k tomu měla patřičné vlohy. Tady jsi ve své úporné snaze posunout vyznění textu jinam předvedla nechtěně cosi, co mohlo být vlastní cenzorům právě v totalitě, kdy se snažili často i uměle (stejně jako Ty) vložit do „závadového“ textu svůj vlastní výklad stůj co stůj. Svůj věk neuvádíš, tak nemohu tušit, jestli je to jen podobnost čistě náhodná. Koneckonců i ta Tvá nepřiznaná proměna před časem z Černého motýla tmy v Bylinnou směs leccos o limitech Tvé osobnosti naznačuje.
Přiznám se, že jsem už několikrát uvažoval o tom, jestli bych Ti taky neměl zablokovat k sobě přístup, jako jsem to musel kdysi udělat u Tvého oblíbence Nikotina, který trpí podobnou mánií napadat cíleně texty svých neoblíbenců. Uznávám ale, že tak činíš poněkud sofistikovaněji než on a snažíš se svou animozitu alespoň nějak rétoricky přijatelněji (pro neznalé Tvé skutečné motivace) zabalit. Ovšem ta a priorní zaujatost, která Tě popohání, z nich zřetelně prosakuje tak jako tak, čímž se stáváš poněkud směšnou i navenek. Zájemci nechť si vyhledají Tvé reakce i u jiných mých textů a posoudí sami. Blokovat Tě tedy nebudu – nakonec, proč tu nemít (i pro zábavu druhých) svého osobního šaška :-)
23.08.2014 10:31:01 | Amonasr
Děkuji za psychologický rozbor mé osoby, nicméně já se chtěla bavit pouze a jen o textu. Proč to vše přehráváš do osobní roviny? Já diskutuji jen o svém způsobu čtení a rozumění. A své rozumění veršům předkládám jako jednu variantu ne jako jedinou pravdu. A klidně si mě blokuj.
24.08.2014 17:49:15 | Bylinná směs
Do osobní roviny, aniž bychom se znali, to stavíš (nevědomky?) Ty tou svou vytrvalou předpojatostí, a to už od dob mého ostrého názorového střetu s Nikotinem u Rasisty, kdy jsi byla ještě Černým motýlem tmy a kdy jsme si věci dovysvětlovali ve vzkazech, takže ta finální arogance z Tvé strany už z komentářů není zřejmá. To není vzkaz pro Tebe, ale spíš pro ostatní, protože my dva si snad nemusíme nic namlouvat. Tentokrát ses mi zkrátka jen netrefila do nálady a mně už se nechtělo ani navenek předstírat, že Ti snad věřím nějakou upřímnost. Kritiku od jiných jinak snáším poměrně dobře, protože ji vnímám jako důležitou zpětnou vazbu. To se ale netýká Tebe, my dva si nemůžeme vzhledem k naprosto odlišnému založení nikdy rozumět a jakákoliv diskuze mezi námi je proto zbytečná. Když mě necháš na pokoji, nechám na pokoji i já Tebe – pokud budeš mít znovu potřebu torpédovat vyznění mých textů, pak samozřejmě počítej opět s příslušnou reakcí. Blokovat Tě nebudu – tohle spolu zvládneme i bez blokování. Nejsi naštěstí Nikotin, u kterého to jinak nejde a přišla tu na to i celá řada jiných, jak známo.
24.08.2014 19:32:31 | Amonasr
Jen ještě dodám, že můj první komentář nebyl vůbec žádná kritika, jen konstatování. Ve skutečnosti mi tenhle text připadá zajímavý. Ale ty už jsi na mě dopředu nabroušený, tak si do mých slov vkládáš něco navíc, co tam není. O tom jestli jsem arogantní nebo šašek (nebo oboje), nechť si každý udělá obrázek sám, všechny moje odeslané komentáře na literu jsou veřejně přístupné.
24.08.2014 19:41:55 | Bylinná směs
Sice ty z doby Černého motýla tmy už nejsou "podepsané", tak jsou vlastně nedohledatelné, ale pokud jde o Bylinnou směs, tak s Tvým závěrem souhlasím - ať si každý udělá obrázek sám, bude-li mít tu potřebu. Nepřeju Ti nic zlého - to, jak Tě vnímám já vůči sobě, skutečně není směrodatné pro ostatní. Občas se to stane, že si dva lidé nesednou, to není žádná tragédie, pokud nemají potřebu to vzájemně hrotit. Já ji nemám - oceňuji i tento Tvůj tón a děkuji za něj.
24.08.2014 19:55:47 | Amonasr
...ani sebevětší EGO se na vlastní rty nepolíbí....tak to mě dostalo,
to jsem se pousmála,i když Tvá báseň není humorná,je to spíše
s nadsázkou psaný apel.....Ty "maxiegoisty"si raději ani nepředstavuji,
stačí mi když sem tam potkám sebestřednou,namachrovanou chodící Aroganci,
na to se stále učím reagovat,pokud se jí nelze vyhnout....a stále mi
to nejde....ne vždy se dá utéct....Tvá báseň se mi líbí...umíš tnout
do živého,to je Tvá přednost a při tom se neztrácí poetika.....Ji.
22.08.2014 11:46:17 | jitoush
Děkuju, Jitko, za takové přijetí, kterého si vážím :-) A s těmi arogantními namachrovanými bubřinami Ti absolutně rozumím, mám na ně úplně stejnou alergii... :-D Navíc to je vždycky signál, že jde v podstatě o prázdné schránky, které tu svou ubohou prázdnotu tou arogancí zakrývají - skutečné osobnosti zpravidla přehnanou namyšleností ani arogancí netrpí... :-)
22.08.2014 13:08:45 | Amonasr
to je vichr :) závěr skvělý...
ale, jestli si mohu rýpnout (přátelsky),CAPS v básni mi moc neřeže.
22.08.2014 10:03:56 | maryshka
Děkuji :-) A pokud jde o přátelské rýpání, to já rád - jenže nevím, co je to CAPS, nechceš mi to trošku přiblížit...? ;-)
22.08.2014 10:23:55 | Amonasr
.) VELKÁ PÍSMENA .)
22.08.2014 10:50:57 | maryshka
:-D :-D :-D Děkuju, no tos mě tedy zaskočila nepřipraveného a v nedbalkách :-D A já googluju a přemýšlím, kde se mi tam ukrývá třeba "Career Planning Service"... :-D :-D :-D Bože, proč něco číst jednoduše, když to jde složitě, že...? :-D To je asi nějaký básnický syndrom či co, hledat ve všem jinotaje... :-D
Upřímně, já s tím zvýrazňováním určitých pasáží, ať už velkými písmeny, ztučněním nebo kurzívou vždycky třikrát váhám, než se k nim rozhodnu - v těchhle akcentech asi šlapu trošku jako slon v porcelánu. Tady si stojím plně jen za tím "EGO", to ostatní by klidně mohlo být malé, šlo mi jen o určité posílení významu těch slov, ale možná tím už příliš vedu čtenáře za ručičku, což asi do poezie úplně nepatří... Taky vím, že se mi do toho textu vkradl trochu patetický nádech, což je vždycky tanec na tenkém ledě, možná by ta menší písmena byla i v tomto ohledu lepší. Proto jsem nechal právě "kříž" malý (i když mě hodně svrběla ruka), abych ten patos ještě nezvyšoval... Tak to jsem se je ten tak nahlas zamyslil - ano, asi Tě chápu, ale už to nechám pro názornost i kvůli téhle naší diskuzi tak... ;-)
22.08.2014 12:34:16 | Amonasr
možná mluvím nejednoznačně:D
To je fajn, že u tebe můžu připomínkovat:) to víš, když čtu, ta velká písmena jsou jak balvany v řece.
a chválím, bratře v kristu, že kříži si ponechal původní velikost i váhu
:)
23.08.2014 12:42:49 | maryshka
Tedy ne, že bych neměl problém při čtení Tvé poezie s mnohoznačností výkladu – to je myslím pro Tebe dost typické (ale v tom je právě i jedno z kouzel Tvé poetiky), nicméně tady to byl druh mé zvláštní slepoty při čtení, nic jiného :-D Ale já kolikrát ani ve skutečnosti nevidím věci, na které se přímo dívám - přítel (kterému neunikne ani sebemenší detail) z toho občas šílí a ani po 12 letech si to ještě neumí vysvětlit a možná mi to ani úplně nevěří... :-D Každopádně ale oceňuji Tvou velkorysost – to se pozná skutečná osobnost ;-)
Jinak připomínkování svých věcí vítám, pokud to jsou skutečné připomínky, protože to je důležitá zpětná vazba a je fajn, když mi tím chce někdo pomoct nebo ukázat své vnímání, třeba i odlišné mému, to mě vždycky zajímá. A to Tvé připodobnění velkých písmen k balvanům se mi moc líbí, je to takové pěkně trefné – tak už konečně vím, proč s tím budu příště šetřit. A vlastně to EGO je takový balvan, tak k němu to patří... :-D
A dík za pochvalu velikosti kříže - mám radost, že i v Tvém vnímání jeho velikost i váha odpovídá tomu, o čem ta báseň opravdu je ;-)
23.08.2014 13:01:57 | Amonasr
jsme svědky světu i sami sobě...to je silné...ten závěr je boží, pro mne...jsou ti co kříže nenosí...prázdnem v sobě se honosí...však život si každého nachází...zrajeme, vzkvétáme nesnází...děkuji.z.
21.08.2014 22:49:09 | zdenka
Děkuji za přiléhavý komentář. Ano, každému se někde sčítají plusy i minusy a účet bude jednou vyrovnán...
21.08.2014 23:17:40 | Amonasr
Pravda, pro ně svět stvořen nebyl, přesto se tak cítí a jednají tak...hrají si na bohy...ale stejně jako film i každá role jednou skončí.
Dnes vládne nespravedlnost...zatím.
RM.
21.08.2014 21:43:58 | Robin Marnolli
Zas tak černě bych to neviděl. Sebeláska je důležitá a byla pro ni stvořena onanie, takže tak (: ST
21.08.2014 18:37:31 | Lucid Alien Jeer
Svoje ego stejně jednoho dne budeme všchni muset nechat jít. Skvěle zpracovaná myšlenka, užil jsem si čtení :)
21.08.2014 18:31:30 | MLADÝ BÁSNÍK
já rozděluji lidi pouze na slušné a neslušné a s těmi druhými se vůbec nebavím:-)k básničce ST
21.08.2014 17:21:33 | střelkyně1
Egoisty řadím mezi neslušné :-) Samozřejmě i mezi oním 1% nejbohatších, zmíněným v anotaci, se najdou lidé, před nimiž je na místě smeknout – jako je např. miliardář Karel Janeček, který dělá, co může, pro ozdravení společnosti, a dokonce ne bezvýsledně (viz NFPK). Možná to souvisí s tím, že jako jeden z mála našich miliardářů se k majetku dostal poctivou cestou. Ale mnohem víc je mezi nimi bohužel Rittigů, Janoušků, Bakalů, Romanů a jim podobných, pro které je často zbytek společnosti dobrý jen jako dojná kráva, kterou jsou připraveni udojit bez sebemenšího zaváhání i uzardění až k naprostému vyčerpání. A v mezinárodním měřítku to má pochopitelně i mezinárodní rozměry... Tihle egoisté, opírající se o nedozírnou moc obrovských peněz, jsou mnohem nebezpečnější nám všem, než běžní egoisté, nedisponující tak velkým vlivem. V anotaci to jsou ti „(nejen)“ ;-) A děkuju :-)
21.08.2014 18:20:39 | Amonasr
Myslím, že I pro ně byl Svět stvořen.Například když vidím v tv Klause, tak bych ho nejradši ......(amnestie, poslední největší hnus co udělal), ale pak se musím zase pousmát, a říci si, ty Boží červíku, i na tebe čeká truhlička.
Mé emoce, když ho vidím, tedy, vždy vzplanou, ale zároveň se nakonec ještě i zasměji:-).A myslím, že právě díky tomuhle, jsou tihle tady mezi námi. Je to prostě takové divadlo.ST.
21.08.2014 14:50:47 | Jeněcovevzduchukrásného
Tak jistě, je to nadsázka, stejně jako Tvůj komentář :-) Ale... tihle superegoisti jsou v novodobých podmínkách už reálným nebezpečím nejen svému okolí, ale stávají se čím dál víc reálnou hrozbou dokonce pro další existenci lidského rodu jako takového, kdy na úzce sobecké, ale o to mocnější, korporátní zájmy jsou krátké už i celé státy a mezinárodní organizace. V rámci pudu sebezáchovy lidstva se myslím blíží čas, kdy bude nutné s tím udělat něco víc, než se jen smát... ;-)
21.08.2014 15:19:07 | Amonasr
Máš pravdu, a tihle Boží hovádka, nás zase přivedou k tomu nejhoršímu, a to k válce, tak jako na Ukrajině.Ti lidé co tam bydlí, jistě válku nechtěli, ale nemohli s tím nic udělat, přesně tak, jako to bylo za první i druhé světové.
A to k smíchu jistě není, ale obávám se, že mezi politiky jsou i tací, kteří se navenek nechovají ani arogantně, ani nijak vyzývavě špatně, ale jsou to ještě Větší šmejdi, než ti, o kterých jsme psali.Tak že, takový vlk v ovčím rouše, dokáže někdy udělat ještě větší paseku. No, a teď, babo raď!
21.08.2014 18:20:27 | Jeněcovevzduchukrásného
Ano, tak to bohužel chodí. Vždycky to odskáčkou jen ti obyčejní. I na Ukrajině jsou v pozadí místní mafiánští miliardáři, kteří mění strany podle potřeby a na tom všem nakonec ještě vydělají. Zrovna jako ruské i západní koncerny - zaplatí to opět jen daňový poplatník formou masivních dotací na pokrytí ztrát podnikatelům v důsledku nesmyslných sankcí apod. O to míň bude opět na sociální potřeby, kulturu, zdravotnictví atd. A ty tisíce zbytečných obětí už nikoho ani nevzrušují, to už jsou jen TV obrázky jak z nějakého špatného filmu - říká se tomu bagatelizace zla jako součást propagandistického vymývání mozků...
21.08.2014 18:35:58 | Amonasr
Je to tak:-(.Jediné, co tedy mohu podle mého opravdu ovlivnit, je to, jak se budu sám chovat.Naše česká i moravská společnost je tak duchovně, celkově, zdevastovaná, že se bojím, aby to ještě nenarůstalo.To by nám ještě chybělo:-(.
21.08.2014 19:50:41 | Jeněcovevzduchukrásného
Věřím mladým a v jejich zdravý instinkt. Zvlášť poté, co jsem jich pár poznal tady na Literu... :-)
21.08.2014 23:15:56 | Amonasr
Snad máš pravdu, ale technika nám zatím jasně předvádí, že dokáže drtit nejen ducha, ale i instinkt.
22.08.2014 00:09:15 | Jeněcovevzduchukrásného