COSI

COSI

Anotace: @&@

 

COSI

 

 

pohledem z okna

se odpoutal od přítomnosti

od času vůbec

minulosti

i toho co bude

od sebe sama

od vzpomínek

od živých i mrtvých

od všeho co je

i všeho co není

 

už nevnímá ani kulisy města

neslyší žádný šum

necítí pulsy svého srdce

 

jen záchvěv absolutna

žádná hmota

žádné vědomí

čisté jsoucno

ničím nezatížené

před stvořením

i po zániku světa

bez zbytečných forem

bez obsahu

všechen balast je pryč

čiré nekonečno

zbavené překážek a pout

 

žádné dráždivé světlo

ani tíživá tma

je součástí prapodstaty

jež nemá ani jméno

jenom zkrátka je

nic jiného ani není třeba

 

cítí úlevu

jaká se nedá s ničím srovnat

neexistuje svazující pravda

a není ani lež

zmizela slova

rozplynuly se melodie

rytmus pozbyl smyslu

barvy se vsákly pryč

 

mlčí

dívá se aniž by viděl

s pocitem samozřejma

bez údivu

tady je přece doma

a je mu neskonale fajn

 

vtom sebou neznatelně trhl

dokončil započatou větu

jen v koutcích úst se mu mihl

náznak úsměvu

když myšlenka se rozpůlila vedví

a cosi mu uprostřed slova proletělo myslí

zvláštní záblesk

zná ho

vzpomíná si

 

ale na co?

jakmile se to objevilo

už je to zase pryč

co to jen mohlo být?

nedá se to spoutat

zas se nic nedozví

paměť na tohle nefunguje

rozum

ani cit

 

nedá se ničím uchopit

ta améba prchavosti

milisekunda nepopsatelné krásy

 

uprchlé kamsi

 

déjà vu

 

Praha, 22.1.2016

 

https://www.youtube.com/watch?v=gN2zcLBr_VM 

 

Autor Amonasr, 22.01.2016
Přečteno 470x
Tipy 33
Poslední tipující: poeta, Akrij8, básněnka, jitoush, zdenka, AndreaM, Kapka, střelkyně1, Frr, Jort, ...
ikonkaKomentáře (38)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
líbí

..právě jsem se ztratila v nekonečnu.. :-)

24.01.2016 14:45:23 | lipo

líbí

Jéé, já bychtěl taky... ;-)) Díky za zastavení i tuhle prima odezvu... :-))

24.01.2016 17:57:38 | Amonasr

líbí

Dal jsi mi nahlédnout do netušeného prostoru, jakobych se procházel Tvou bâsní a zachytil ono cosi, snad život a údiv nad ním, něco krásného, děkuji Pepo

24.01.2016 13:37:23 | Akrij8

líbí

To se mi tak hezky čte - moc děkuju za takové přijetí, Jirko :-)

24.01.2016 17:56:44 | Amonasr

líbí

je skoro trýznivá svou naléhavostí...

23.01.2016 21:37:15 | básněnka

líbí

Hmmm... to mě těší, že to na Tebe působí naléhavě :-) Určitě jsem se snažil i jakousi naléhavost do toho vložit, protože když se člověk snaží zachytit cosi nezachytitelného (doslova a do písmene), asi nemůže jen tak ledabyle a jakoby mimochodem něco kolem toho jaksi utrousit... Moc děkuju :-)

24.01.2016 01:14:03 | Amonasr

líbí

....tyto momenty jsou velmi posilující....přebývání v "meziprostoru"
kde to funguje úplně jinak....a hranice přestávají existovat.....vše
je možné......V knížce s názvem "Kniha která léčí"o Karlu Kožíškovi,
fenomenálním léčiteli, jest motto:cituji...."Nejkrásnější,co můžeme prožívat,je tajemno.To je základní pocit,který stojí u kolébky
pravého umění a vědy."/A.Einstein/

23.01.2016 13:12:18 | jitoush

líbí

Nevím jak ostatní autory, Jitko, ale mě pokaždé udiví míra a hloubka empatického vnímání, která vyzařuje z Tvých komentářů - sudička Empatie si Tě musela mimořádně oblíbit ;-) A díky i za ten citát - od tak neobyčejného génia ho rozhodně nelze brát na lehkou váhu, nehledě k tomu, jak krásně je to řečeno... ;-)

23.01.2016 15:51:42 | Amonasr

líbí

...ale,ale Pepo...myslím,že krapet přeháníš/úsměv/...nejsem o nic
víc empatická než Ty nebo jiní tady......když se "ponořím" do
modrých vln,tak mám přece jenom čas vnímat dílka v klidu,a tak
po přečtení naskakují reakce.....V reálném životě na mě různé situace
nečekaně "vybafnou" zpoza rohů a to se někdy projevím i neobratně,
mnohdy to v té rychlosti "nenacítím".Holt my raci jsme krapet citlivější,
což není vždy výhoda.....Tak mě moc nepřechvaluj.../smích/....Ji.

23.01.2016 19:27:42 | jitoush

líbí

...chápu, Jitko, Tvé rozpaky a líbí se mi - skromnost je další vlastnost, která Tě zdobí :-) Ale už Tě nebudu trápit dalším chválením, dobře ;-)) Je tu pochopitelně celá řada hodně empatických autorů, konečně u básníka by to měl být jeden ze základních předpokladů, ale když jsem si jako autor pochvaloval schopnost Tvého vcítění se do díla, věř mi, že jsem věděl, co činím, a že to žádné přechvalování rozhodně nebylo... ;-)) Zkrátka mám radost, že mi často hodně dobře rozumíš a že zpravidla vidíš dost hluboko pod povrch toho, co píšu... Tak si tu radost dovolím i nadále ponechat ;-))

23.01.2016 21:53:32 | Amonasr

líbí

...tak tedy.....dovolím si Ti to dovolit..../smích/,milý Pepo....Ji.

23.01.2016 21:55:35 | jitoush

líbí

Tak to je od Tebe milé - děkuju a též se spokojeně usmívám... ;-))

23.01.2016 22:01:27 | Amonasr

líbí

když myšlenka se rozpůlila vedví...úsměv.děkuji...za obojí...z.

23.01.2016 07:45:13 | zdenka

líbí

Je zajímavé sledovat, Zdeno, co z které básně kdy vypíchneš a zamyslet se nad tím, proč zrovna tohle - takto vlastně čtu některé verše a jejich možné kontexty (nebo se aspoň pokouším) i Tvýma očima - díky za to... :-)

23.01.2016 15:44:37 | Amonasr

líbí

...tady jsem přece doma

a je mi neskonale fajn

jenom zkrátka jsem


nedá se to spoutat


milisekunda nepopsatelné krásy

Jako bych to zažila...

22.01.2016 21:06:30 | Kapka

líbí

Je nesmírně příjemné číst, že je Ti ten pocit povědomý – děkuju :-)

22.01.2016 22:42:51 | Amonasr

líbí

vždy to říkám ale je to tak...ráda se k tobě vracím...

22.01.2016 18:50:26 | střelkyně1

líbí

To se mi pokaždé krásně čte – moc děkuju… :-)

22.01.2016 22:42:16 | Amonasr

líbí

uchopení cestou blesku..:-D***

22.01.2016 18:47:39 | Frr

líbí

:-D …možná jen naznačený dotyk, možná uchopení čehosi čímsi, možná jen letmý závan blesku z jiné dimenze, možná cosi úplně jiného… ;-))

22.01.2016 22:41:49 | Amonasr

líbí

Zdá se, že umění poezie spočívá v tom, umět popsat a prožít neuchopitelné "cosi" :)

ps: to "cosi", má každý jinak jinde..

22.01.2016 14:52:38 | Papagena

líbí

:-) Netuším, v čem všem konkrétně spočívá umění poezie ani jakékoliv jiné umění, ale schopnost „naladit“ a schopnost „naladit se“ je myslím jeho součástí v onom nezbytně oboustranném dialogu "dílo – příjemce". Každému autorovi je nepochybně příjemné, když takový dialog nastane, a já Ti v tomto konkrétním případě můžu být, Papageno, jen vděčný za Tvé umění „naladit se“, stejně jako v jiných případech za Tvé umění „naladit“ ;-)

ad P.S. Přesně tak to vnímám taky - mám radost z téhle poznámky ;-)

22.01.2016 15:02:56 | Amonasr

líbí

:) to jsi hezky vyjádřil s tím lazením, zajisté že "umění" je pro každého něco úplně jiného, pro mě je to teď "umět cosi zachytit" :)

22.01.2016 15:12:31 | Papagena

líbí

Ano, s tím určitě nebudu polemizovat, protože se v tom shodneme. Snad jen dodám, že uměním "zachytit cosi" to nezbytně začíná a uměním "předat cosi" to pokračuje. A v té druhé fázi to bez příslušně naladěného příjemce nejde, ten je nezbytnou součástí téhle "hry". Někdy se příslušně schopní příjemci rodí dokonce až po smrti autora, takže nepochopení díla ještě nic neznamená, všichni mohou žít pocitem, že vytvářejí umění - někteří z těch zneuznaných dokonce možná někdy i o "cosi" oprávněněji :-D Ale to už obracím víc do humorné roviny - i když historie zná podobných případů celou řadu... ;-))) I zde na Literu je to mezi námi autory trošku podobná hra a je fajn, pokud si od ní dokážeme udržet určitý odstup a nebereme se příliš vážně ani jako autoři, ani jako čtenáři... ;-)) A jako čtenář si myslím, že to "cosi" umíš zachytit zajímavě a pěkně a proto Tě i rád čtu - na mé zneuznání se tedy raději moc nespoléhej... ;-DDD

22.01.2016 15:26:20 | Amonasr

líbí

dobře, nebudu :)))

22.01.2016 15:47:16 | Papagena

líbí

;-)))

22.01.2016 16:03:36 | Amonasr

líbí

Mám pocit, jako bych to znala, to prchavé, ale stávající cosi...
zas jedna z těch, co stojí za uložení....mám radost!:-D ST

22.01.2016 14:18:17 | Nikita44

líbí

:-) A víš, Niki, že zrovna u Tebe mě to nepřekvapuje...? :-) Stejně jako mě nepřekvapuje, že jsou i tací, kteří nedokáží vytušit, o čem je tu řeč - nechci to blíž za sebe rozvádět, zajímají mě právě případné reakce druhých, ale jistá úroveň či druh emoční inteligence je myslím pro přijetí tohoto textu i žádoucí ;-)) A mám z (nejen) Tvého čtení radost a z Tvé radosti ještě i radost na druhou... ;-)) Díky :-)

22.01.2016 14:39:51 | Amonasr

líbí

S tím naprosto souhlasím a dodám, že emoční inteligence nebo výbava, je důležitá především pro přijetí života, takový jaký je:-)
.... koukám , že od včerejšího večera si děláme samé radosti, Amone a mám z toho nesmírnou radost:-D doufám, že to tak zůstane:-))

22.01.2016 16:51:25 | Nikita44

líbí

Ano, přál bych všem, a to doslova, aby dokázali přijmout život takový, jaký je :-) Myslím, že by pak bylo kolem nás mnohem víc radosti a mnohem méně žluči… ;-) Ale zároveň vím, že ne každému je tohle poznání dopřáno, a i to je třeba brát tak, jak to je, neb i to je součást života… :-)

Nevidím jediný důvod, proč by to tak nemělo zůstat. Myslím, že ta vzájemná radost mezi námi existuje i beze slov a ujišťování a není to snad ode mne moc přehnaná domýšlivost… :-/ :-D

22.01.2016 17:53:31 | Amonasr

líbí

..radost beze slov, co víc si přát? :-))
a o žádné domýšlivosti tu nikdy nepadlo ani slovo:-) :-D

hezký večer

22.01.2016 17:58:04 | Nikita44

líbí

Díky, i Tobě hezký večer! ;-)

22.01.2016 18:09:40 | Amonasr

líbí

Moc pěkné, a myslím, že Tě i chápu co jsi tím chtěl Ty osobně naznačit, zdělit?Fakt pěkné.

22.01.2016 13:59:47 | Jeněcovevzduchukrásného

líbí

Díky za vstřícné přijetí :-)

22.01.2016 14:07:29 | Amonasr

líbí

Já bych začala svůj komentář tím Cagem z odkazu, ony přece jen ty postmoderní přístupy v umění mají nějaký smysl a hodí se občas, že? Tam kde je cosi, co se vzpírá vyslovení, se ukazuje, že tyhle brutální formy a práce s materiálem jsou schopné nechat zažít to "cosi". A umění všeobecně je jediná forma, která to dovoluje.
Tady bych se přenesla k tvému textu, který podle mě nefunguje. Snaha vyslovit/formulovat/vyvolat cosi transcendentního podle mě neznamená explicitně vynegovat vše lidské (hmota, vědomí, zvuky, pravda...) a vyslovit slova absolutno a prapodstata. Jednoduše řečeno - tvůj text popisuje ale nenechává zažít. To "cosi" totiž není ve slovech, ale až za nimi, jakoby v druhém plánu. A za sebe musím říct, že v tomto textu žádný "druhý plán" nenacházím.

22.01.2016 13:11:25 | Bylinná směs

líbí

déja to ví...

22.01.2016 11:38:43 | enigman

líbí

:-D Hezky... ;-))

22.01.2016 14:07:07 | Amonasr

líbí

:D

22.01.2016 12:24:07 | CeP

© 2004 - 2024 liter.cz v1.7.2 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel